Het ultieme projectiescherm? Stewart Starglas....

Started by Shorty, December 5, 2008, 11:34:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Een raam dat met 1 druk op de knop verandert in een projectiescherm. :-* 8) . Ideaal voor mensen die in Spanje of een andere warme plek 's avonds vanaf het terras een filmpje of TV willen kijken. Maar natuurlijk ook geschikt om vanuit de kamer naar te kijken. Met desgewenst automatische masking, en verkrijgbaar in elke gewenste maat en aspectratio....
AudioVideo Revolution testte het ding, en is er laaiend enthousiast over. Het combineert de lichtopbrengst van een plasmascherm met de afmetingen van een projectiedoek.  8) De prijs in de USA: ongeveer $20 per vierkante voet, dus ongeveer €50 per m2. Tel daarbij op de prijs van de projector, en je zit met een scherm dat aanmerkelijk goedkoper is dan een plasma- of LCD-scherm van vergelijkbare afmetingen. Er komen natuurlijk wel de kosten voor het installeren nog bij......  :P

VrGr,

Bart J.

Kjelt

wel grappig alleen met een gain van 0.6 een kijkhoek van 47 graden en backprojection niet echt iets voor een standaardconsument.
Ik moet waarschijnlijk voor de shippingcost alleen al mijn hypotheek verhogen  ;D
Wat ik wel leuk vond was het idee voor in de tuin...  8)

Shorty

Ik het (of een soortgelijk produkt) een keer gezien als decorelement in de opera After Life van Michel van der Aa (Holland Festival 2006, Muziekgebouw aan 't IJ). Het ene moment zie je een glazen wand, het volgende moment kijk je naar een film. Geen hotspotting te bekennen; formaat (geschat): 5 x 5 meter..... 8)

VrGr,

Bart J.

roland p

Is dit hetelfde soort materiaal als waarmee ze het glas van een douchecabine in een keer mat kunnen maken?
Ik zie in mijn eigen huis niet zo snel een toepassing...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

donaldk

Als je 1080P wilt, moet je er wel een beamertje van een (kleine) ton achter zetten. Bij 720P kun je volstaan met die Boxlight van 8K ANSI lumens die AVS nu aanbiedt, onder de prijs van de Boxlight website (17K USD). Ook kunnen er hier mensen niet rekenen, circa 200 USD per vierkante meter is (mede door de dollar rally) beduidend meer dan 50 Euro.

Shorty

Quote from: donaldk on December  5, 2008, 18:58:38
Als je 1080P wilt, moet je er wel een beamertje van een (kleine) ton achter zetten. Bij 720P kun je volstaan met die Boxlight van 8K ANSI lumens die AVS nu aanbiedt, onder de prijs van de Boxlight website (17K USD). Ook kunnen er hier mensen niet rekenen, circa 200 USD per vierkante meter is (mede door de dollar rally) beduidend meer dan 50 Euro.

Waarom zo'n dikke beamert?
Verder heb je gelijk: ik kan absoluut niet rekenen.... :-X

VrGr,

Bart J.

donaldk

Omdat je het licht nodig hebt. Kijk maar eens op het ene voorbeeld project op AVS. 5K Titan, maar high-contrast-lens ging niet vanwege te weinig licht. Het scherm heeft dan ook een lichtfiltering van 40% (gain 0.6). Verder heb je voor een daglicht scherm meer licht nodig.

Ik heb het scherm wel eens gezien, maar dan staat er netjes een bordje bij projection by Christie Digital, zet Stewart er een dikke 3 chip DLP achter. Dan ziet het er ook uit als een mooie grote plasma.

Als je hier voor kiest ga je ook voor een niet te klein scherm, anders kun je net zo goed een Panasonic kopen, eerste type was op een gegeven moment geen 70 meer, maar nog maar 42K USD. De tweede generatie 103" zit wel weer rond de 70 K list, naar ik lees.

Robbo

Ik betwijfel of die meterprijs wel correct is.  Wat ik me kan herinneren kost een HT formaat StarGlass scherm als snel 40-50K USD.

Je hebt ook Starglass met een gain van 1.0, maar zoals Donald al zegt, dit soort schermen worden ook vaak bij daglicht ingezet en dan heb je een serieuze projector nodig.

De installatiekosten zullen ook fors zijn, want dit is echt een flink stuk glas, oftewel zwaar.  En wil je de inbouwdiepte beperken dan komen daar ook nog 1 of 2 spiegels bij.

Kjelt

Quote from: Shorty on December  5, 2008, 11:34:50
$20 per vierkante voet, dus ongeveer €50 per m2.

....
Verder heb je gelijk: ik kan absoluut niet rekenen....   

;D  een voet is 30,5 cm dus een square foot is 0,1225 m2 oftewel 1 m2 = 8,16 square foot
oftewel 1 m2`kost $163 en dat is momenteel ongeveer €125.-

eduard

Klopt nog steeds niet helemaal

http://www.metric-conversions.org/cgi-bin/util/conversion-chart.cgi?type=3&from=11&to=3

1 (square foot) (square meter) = 0.09290304 m2


Er gaan bijna 11 square foot in 1 vierkant meter.

Kjelt

Quote from: eduard on December  8, 2008, 14:10:10
Klopt nog steeds niet helemaal

http://www.metric-conversions.org/cgi-bin/util/conversion-chart.cgi?type=3&from=11&to=3

1 (square foot) (square meter) = 0.09290304 m2


Er gaan bijna 11 square foot in 1 vierkant meter.
Klopt ik heb per ongeluk 35cm genomen  :-X moest 30,5 zijn

donaldk

Ja, is iets preciezer 30,48 cm;-).

Bij ball park figures die ik schat doe ik meestal maal tien of deel ik de square footage door tien (als de ondertitelaars het weer eens laten afweten tijdens location, location, location, enz.;-)). Vaak zie je ook dat mensen 1,8M meter rekenen voor 6 foot, tja dat scheelt toch 3 cm en dan klopt het niet meer. Bij five foot scheelt het een hele inch.

donaldk

#12
Een Stewart Starglass scherm kost kaal, ex works, misschien 'maar' 15K, maar reken daarbij schipping van een plaat van enkele honderden kilo's en dan nog eens electrische masking van vele duizenden dollars en al dat soort ongein, dan kom je inderdaad uit op tienduizenden euro's.

Door de twee spiegels verlies je inderdaad ook nog eens 10% aan licht.

Een aardig en geslaagd voorbeeld vind je in AVS' Big Swingin' Dick afdeling (f=86), een installatie door ddingle.

Edit: even de directe link op gezocht voor je: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=15173096#post15173096

Die jongens in Hilversum, die ook de NL distributie doen voor Sim2, doen ook de Stewart schermen, vraag eens een offerte aan;-).

Shorty


donaldk

#14
Mooi spul, heh.

Kom op AVS dan ook niet voor niets alleen maar in 86, 185 ('Big Swingin' Dicks' sectie) en heel af en toe in 16 ('Bottom Feeders' afdeling)  ;D.

bmateijsen

Quote from: donaldk on December  8, 2008, 21:46:28

Die jongens in Hilversum, die ook de NL distributie doen voor Sim2, doen ook de Stewart schermen, vraag eens een offerte aan;-).

Transtec is de importeur van Stewart en Sim2. Transtec is gelokaliseerd in Rotterdam ;)
Wij zijn inderdaad dealer van Stewart...

Groet,

Bjorn

HTR

kan zoiets ook niet gecombineert worden met smartglass? dan gebruik je hem als projectiescherm voor buiten in de tuin op t moment dat je t laat verduisteren dat glas?
(voor de mensen die de film gezien hebben smartglass is dat wat je ziet in de slaapkamer van tony stark in iron man)
het is een raam waar een soort lcd scherm in zit ( principe van een lcd) wat afhankelijk of er wel of geen stroom op staat transparant of mat is

donaldk

Waar haal ik Hilversum (Regio Utrecht) dan vandaan... Transtec dat zijn ze, had geen zin om de naam op te zoeken;-).

Maar ze hebben weinig info online staan. http://www.transtec.nl/article.php?id=9451