Kappen er wel of niet op?

Started by WouterNeyn, June 9, 2003, 14:28:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WouterNeyn

Ik vraag me af of julie de kappen van je speakers er op houden of er (soms) af hebben.
Een aantal redenen waarom ik ze er op laat:
- Stof
- Mensen die toch even moeten voelen omdat ze hun handen niet thuis kunnen houden

Een aantal redenen waarom ik ze er soms af haal
- Bij sommige muziek hoor ik verschil
- Zien er mooier uit

Zo was laatst het zusje van mijn vriendin hier en ik had de kappen op de speakers staan (hebben net een nieuw huis). De volgende dag had ik de kappen er af en toen zei ze "wat een mooie speakers". Kortom: zonder kappen zien ze er stoer en mooi uit en vallen ze op.

Maar natuurlijk gaat de geluidskwaliteit boven alles!

Hebben julie ze er af of er op?

Rotel RSP-1068
Rotel RMB-1075 (EV: rears,center)
Bryston 3B-NRB (EV: fronts)
Pioneer DV575-A B&W 603 (Fronts) B&W 602.5 (Rears) LCR600 (Center) V/d hul, Monster Sanyo Z2  ProCinema Matwit 112x200 http://my.hifi.nl/?user=73

bryan vd B

hi,

ik heb ze er meestal of eigenlijk altijd af om een paar redenen.

1: zien er beter en mooier uit

2:De speaker word niet gekleurd qua geluid t.o.v het doek.

3:Het geluidsbeeld word ik beter en vooral de samenhang van de speakers.

voor stof hoef je niet echt bang te zijn behalve als je echt lang niet gaat gebruiken.
Ik zie kappen eigenlijk gewoon als bescherming voor mensen zoals jij boven als zei en kleine kinderen.
De kappen kunnen natuurlijk ook een voordelige werking hebben op het geluid. Want stel je voor dat het hoog iets te scherp is dan kan je dat meestal veranderen door de kap juist op de speakers te laten maar mis je in mijn situatie weer wat ruimtelijkheid.

Ik denk dat je dat zelf het best kan bepalen wat je zelf mooier vind.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Communicator

Voor meer reacties, zelfde tread op: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/767655//

Heb een beetje het gevoel dat er (à la de ouwe NG's) veel gecross-post wordt. Kom heel veel dezelfde vragen tegen (vaak letterlijk copy-paste) op HTforum (the one and only...), GOT en dvd.nl/forum.......

bryan vd B

hi,

misschien wi hij gewoon meerdere meningen horen maar er is er maar 1 het belangerijkst en dat is in zijn geval die van hem.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Spacebass

Ik heb ze er op. Niet vanwege de looks maar vanwege een gevoel van bescherming (2 kids).
Nou moet ik zeggen dat het wel wat uitmaakt, dus bij mijn nachtelijke luistersessies gaan ze eraf.

bryan vd B

Quote from: Spacebass on June  9, 2003, 15:41:33
Ik heb ze er op. Niet vanwege de looks maar vanwege een gevoel van bescherming (2 kids).
Nou moet ik zeggen dat het wel wat uitmaakt, dus bij mijn nachtelijke luistersessies gaan ze eraf.

hi,

ik zie dat jij ook met infinity speelt en dan wel de omega serie 8).


deze heb ik twee weken terug op een sphinx project 18 gehoord met voorversterker van NAD silverline en cd speler.
ik kon alleen zeggen wauw!!. 8).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Spacebass

 8)  verkoopt die persoon zijn IRS Omega's niet  ;)

Yanmik

Bij mij zitten op alle speakers de kappen erop.
Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit anders gedaan en dus ook nog niet beluisterd met de kappen eraf.
Persoonlijk vind ik de speakers mooier met kappen erop maar ...
met 1 kindje van 9 maanden dat rond kruipt en begint te lopen en een ander kind van 7 jaar EN een hond denk ik dat het veiliger is met kappen erop  ;)
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

MrPink


J.A.F._Doorhof

Hi,

Er af zou beter moeten zijn, de afstraling en klank worden beïnvloed door de kappen, toch heb ik ze er altijd op zitten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bryan vd B

Quote from: Spacebass on June  9, 2003, 16:26:23
8)  verkoopt die persoon zijn IRS Omega's niet  ;)

Nee hij verkoopt ze niet,

Maar zolang ben ik wel tevreden met de overture serie die ook best goed klinken ;) i.c.m de NAD versterker.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Robert

#11
Op dit moment heb ik ze eraf, maar meestal heb ik ze erop. We hebben wel een kat, maar die is meestal buiten (vooral met dit weer) en ik let zeer goed op als ie mijn kamer wil binnenwandelen of de deur naar mijn HT gaat gewoon dicht.


MvrGr.
Robert

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
Jongens,

Mijn bescheiden mening is dat je niet in alle gevallen kunt stellen erop of eraf...ik kies.... ???

Het hangt van veel factoren af,  zoals de vorm van de kast
....wat voor speakerdoek, hoe is de tweeter berekend.

Voorbeeld:..... doek van de Avalons afhalen betekent een verslechtering van het geluid (diffracties) maar het doek van een Driade afhalen betekent...nooit meer erop tijdens luistersessies.

Eigenlijk dus ....je eigen luidspreker uit ten treure testen
met zowel bv. een stem/gitaar als volledig orkest ...pas als het ALLEBEI beter klinkt weet je het voor jouw set...dus...ga niet over een nacht ijs.   ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

Persoonlijk hou ik ze er liever op! Vind dat mooier staan als zonder de kappen.

Is het niet zo dat de avalons speciale speakerdoek gebruikt om bepaalde frequenties te dempen en daardoor het doek niet alleen een cosmetische functie heeft ?

Ik neem aan dat speakerfabrikanten er rekening mee houden bij het ontwerp dat er een kap op de speaker zit en het merendeel van de mensen die er toch op zal houden voor bescherming.

jeroen

Spacebass

Quotedus...ga niet over een nacht ijs.  

en dus bouwen we maar onze eigen speakers  :)

The Foundation

EROP

omdat het mooier is , en waar moet ik anders naartoe met die kappen??
op zolder zullen ze wel verloren raken.

suyver

Ik laat ze ook erop. Twee redenen:
1) Drie katten (lees: haar-relocatie experts  ;D )
2) Met de kappen erop zijn de speakers zwart aan de voorkant en vallen ze dus veel minder op als ik film kijk.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Tadream

Ik heb ze er zelf ook op.
Ligt denk ik aan het uiterlijk van de luidspreker of je ze erop/eraf mooier vind.
De kappen zitten bij mij voor m'n middenwoofer dus kan nieteens de kap voor de tweeter weghalen.  :D

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Melvin

Ik heb ze er ook op, om dezelde reden als Freek nl. dat ze dan minder opvallen tijdens het film kijken.

Lone Ranger

Quote from: Melvin on June 10, 2003, 10:12:12
Ik heb ze er ook op, om dezelde reden als Freek nl. dat ze dan minder opvallen tijdens het film kijken.

Zelfde reden hier.Ze weerkaatsen enigzins als ik film kijk via CRT.
Nu zie ik ze dus helemaal niet.Zwarte frontjes/speakers op een zwarte achterwand.

Gr.Fred.

Erik van Voorst (in memoriam)

#20
Quote from: jeroen_B on June  9, 2003, 23:37:35
Persoonlijk hou ik ze er liever op! Vind dat mooier staan als zonder de kappen.

Het gaat natuurlijk alleen over het moment van luisteren ;)

Is het niet zo dat de avalons speciale speakerdoek gebruikt om bepaalde frequenties te dempen en daardoor het doek niet alleen een cosmetische functie heeft ?

Er worden absoluut geen frequenties " gedempt" dat is het paard achter de wagen spannen wat wordt gedaan is dmv een viltlaag in het doekframe te leggen zorgen zij voor een vermindering van diffracties dwz geen kastreflecties...resultaat een minder fel hoog en een rustiger geluidsbeeld.

Ik neem aan dat speakerfabrikanten er rekening mee houden bij het ontwerp dat er een kap op de speaker zit en het merendeel van de mensen die er toch op zal houden voor bescherming.

Helaas zijn er zeer weinig fabrikanten die hier rekening mee houden.....het blijft een commercieel produkt dus moet het product qua design er met.... of zonder...... op zijn best "uitzien" klinken is vaak van een andere orde. >:(

jeroen

Bepaal voor jezelf..... maar de winst kan enorm zijn, bv je zou zelf ook eens kunnen experimenteren met vilt (en dubbelzijdig plakband) vaak heeft het doek geen toegevoegde waarde voor het geluid, het materiaal van tegenwoordig laat in ieder geval wel veel beter de frequenties zonder verlies door als " vroeger " ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroenskie

EROP<EROP<EROP  de kappen van de cremona zijn ZOOOO MOOI
het zou een schande zijn om deze eraf te halen!

Scarp

B&W 600 series in Sorrento zijn lelijk met kappen eraf. Vooral een center op een zwarte tv. Dat grijze plastic ziet er dan niet mooi uit.
Oftewel, ik heb nu de kappen er wel op. Straks met 804's en HTM1 misschien eraf.
Maar het houd ook stof van de conussen, dus hoef je die niet af te vegen, dus misschien hou ik ze er straks ook wel op.

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Martin_M

De Wilsons hebben echt de lelijkste frontjes die ik ooit heb gezien.
Het zijn op maat gesneden stukken.....ja....uuh, schuimachtig iets. Maargoed, ze zitten gewoon met klitteband vast.

Voordeel is wel dat er dus helemaal niets aan de zijkant zit wat de afstraling kan beïnvloeden.
Ze zijn (net als Avalon) helemaal afgesteld met fronts en ik moet ook zeggen dat ze zo ook het beste klinken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)