Algemene forumregels

Started by Johan Van Gompel, May 23, 2003, 20:36:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zijn een minimum aan algemene forumregels noodzakelijk?

Ja
21 (77.8%)
Neen
6 (22.2%)

Total Members Voted: 27

Johan Van Gompel

Nieuwe leden weten niet altijd even goed wat toegelaten is op dit forum en wat niet. Sommige leden lijken elkaar soms naar het leven te staan. Heeft het forum het punt bereikt waarop een minimum aan algemene regels - regels die niet alleen de moderators maar ook ons, de forumleden, een houvast geven - vereist is om alles zo aangenaam mogelijk te houden?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

#1
Ja en die zijn er ook al, boven aan dit topic, SPELREGELS !!!
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=3;action=display;threadid=5753


MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 23, 2003, 20:52:56
Ja en die zijn er ook al, boven aan dit topic, SPELREGELS !!!
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=3;action=display;threadid=5753

Frank, ik doel eerder op een soort van "algemeen reglement" voor dit forum dat je vervolgens sticky kan maken in elk sub-forum en in elk sub-forum evt. kan aanvullen met specifieke regels. Veel nieuwe leden gaan immers meteen naar het sub-forum waar ze hun vraag kunnen stellen en krijgen de drie basisregels die je stelt niet eens te zien. Niet iedereen heeft bovendien de tijd om eerst een thread van een verontwaardigd forumlid te moeten doorwoekeren om te weten wat men mag of niet mag op dit forum (voor een voorbeeld zie de NU LEZEN GRATIS thread in het "Te koop" sub-forum).
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Ok,

Maar is dat niet TE opdringerig, ik wordt nu al uitgemaakt voor dictator :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 23, 2003, 21:11:13
Maar is dat niet TE opdringerig, ik wordt nu al uitgemaakt voor dictator :D.

Dat is het hem nu net. Als een meerderheid van de leden dit wil dan kan niemand een enkele persoon met de vinger wijzen. Als iemand dat toch doet dan kan je deze persoon naar de algemene regels die helemaal bovenaan in elk sub-forum zullen staan verwijzen. Dan moet je wel niet de regel "Moddertor is God" vergeten. ;) ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

 ;D
Moderator is God, zou dat wel eens groot in grafiti willen zien

Maar goed in elk forum een sticky maken is nogal wat werk, maar als het moet dan moet het maar, zal wel eens zoeken of er niet een mod voor is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 23, 2003, 21:25:14
;D
Moderator is God, zou dat wel eens groot in grafiti willen zien

Die heb ik niet, maar ik hoop dat dit je ook opbeurt:
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

#7
 ;D
Think positive thoughts.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Heb neen gestemd.

Ookal dreigt het soms goed mis te gaan, toch blijf ik overtuigd dat het minimale aantal spelregels zoals ze zijn opgesteld voldoende is. Normen en waarden zijn toch een normaal iets....ook in het virtuele ;)

Mvrgr

Patrick

MrPink

Met Patrick eens. :)

Groetjes,
Oscar

Johan Van Gompel

Quote from: patrick_vdb on May 24, 2003, 00:13:17
Heb neen gestemd.

Ookal dreigt het soms goed mis te gaan, toch blijf ik overtuigd dat het minimale aantal spelregels zoals ze zijn opgesteld voldoende is. Normen en waarden zijn toch een normaal iets....ook in het virtuele ;)

Maar ben je het er op zijn minst mee eens dat die spelregels in alle subcategorieen sticky gemaakt zouden moeten worden?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Op zich wel en niet (mijn mening) ik vindt het een beetje opdringerig om in elk forum mensen erop te drukken, op zich heeft het ook eigenlijk nooit nodig, de echte problemen hebben we hier nog niet gehad en zijn vaak tot één of twee mensen terug te brengen.

Persoonlijk hoop ik dat het board over dit board genoeg is, ik zoek wel even door naar een boardwide sticky option. Want het is wel een idee waar ik mee bezig ga als de leden erom vragen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Tsja, tot nu toe is het forum, inclusief de moderators, behoorlijk zelfregulerend. Meer regels betekent meer opstandigheid, en de beste gedragsregels zijn nog altijd zelfopgelegd.

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Ach, die offtopic tik op de vingers af en toe...

;)

Het gaat best goed op dit forum...

Ik vind de regels net zoiets als de tien geboden... Heeft nix met geloof te maken voor mij, is gewoon goed fatsoen...

suyver

Een minimum aantal regels is wel nodig. Maar wat die precies moeten zijn (behalve de regels die er al een tijd zijn) is iets dat we het beste aan de forum-eigenaars/mods over kunnen laten. Als zij met een regel komen die mij (ons) echt niet bevalt, dan kunnen we altijd nog wat van ons laten horen. Datzelfde geld voor commerciele uitingen.

Voorbeeld: Tuurlijk zegt Frank af en toe dat Eichmann goede kabels maakt en dat hij die verkoopt. Dat is niet erg. Zodra hij dat echter in 1 op de 3 posts gaat roepen en alle andere kabels voor rotte vis uit gaat maken, dan grijpen alle andere forumleden heus wel in hoor.

Beetje vertrouwen in Frank kan geen kwaad hoor.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Scarp

Ik sluit me aan bij voorgaande drie posters. Ik heb geen enkele moeite met hoe het forum nu gaat. Op een klein puntje mbt "te koop" na dan. Verder gaat het hier netjes aan toe en worden er weinig onzin topics geopened in vergelijking met andere fora.

Dus wat mij betreft gewoon doorgaan en ieder kan zelf wel een beetje de scheiding maken tussen Frank z'n commercie en Frank z'n hobby. Wat dat betreft geeft Garmt altijd een beetje tegenwicht als moderator.

patrick_vdb

Quote from: Johan Van Gompel on May 24, 2003, 01:37:24Maar ben je het er op zijn minst mee eens dat die spelregels in alle subcategorieen sticky gemaakt zouden moeten worden?

Hoi Johan,

Momenteel nog niet ;)

Wanneer je het HTforum betreed zie je eigenlijk al het volgende:

QuoteWelkom op het HTFORUM.NL.

Het forum is er natuurlijk voornamelijk voor de verspreiding van informatie over onze hobbies en om van elkaar te leren.
Probeer daarom altijd netjes te blijven en ieder in zijn waarde te laten, ook al ben je het mischien niet met deze persoon eens.

Met het gebruik van de zgn. Smileys (vindt je bij elke post) kun je aangeven wat je bedoelt met een opmerking
die op een dubbele manier opgevat zou kunnen worden. Maak daar dus ook gebruik van.

Wij van het forum beheer wensen je HEEL veel plezier op het htforum.nl

Dit zou toch eigenlijk al genoeg moeten zijn ;)  

Mvrgr

Patrick

Johan Van Gompel

Quote from: patrick_vdb on May 24, 2003, 09:45:27
Dit zou toch eigenlijk al genoeg moeten zijn ;)  

Dachten de hippies dat ook niet met hun "Love, peace and understanding"? De Amerikanen dachten wellicht ook dat Saddam vriendelijk vragen om te vertrekken genoeg had moeten zijn. Een beetje naief allemaal. Iedereen heeft een andere kijk op de wereld; om duidelijke grenzen te stellen bestaan er _regels_.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

MrPink

Jaja, en het volgen van de 10 Bijbelregels heeft in al die eeuwen zeker wel gewerkt...wie is er nu naief? ;D

Groetjes,
Oscar

Johan Van Gompel

Quote from: MrPink on May 24, 2003, 15:30:07
Jaja, en het volgen van de 10 Bijbelregels heeft in al die eeuwen zeker wel gewerkt...wie is er nu naief? ;D

Het is een onmiskenbaar historisch feit dat die 10 bijbelregels er indirect verantwoordelijk voor zijn dat we tegenwoordig tot de rijkste landen op deze wereldbol behoren en een overwegend rustige samenleving hebben. Kan jij onze samenleving _zonder_ regels indenken?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

#20
Quote from: Johan Van Gompel on May 24, 2003, 19:27:30Kan jij onze samenleving _zonder_ regels indenken?

Alhoewel ik soms de neiging heb te denken dat onze samenleving ook steeds minder op regels gebasseerd is en het er ook hier op goed fatsoen aankomt, zie ik nog duidelijke verschillen tussen beide ;)

Vooralsnog ben ik van mening dat het forum met de minimale regelgeving die het nu kent en het goede fatsoen van de bezoekers (nog) geen verdere regelgeving nodig heeft ;) Waar in de samenleving nauwelijks meer sprake is van zelfregulering kennen we dat hier gelukkig wel nog.

Mvrgr

Patrick

ps. Dit wil echter niet zeggen dat het ook zo blijft, misschien dat het ooit toch onvermijdelijk gaat worden om een aantal regels als sticky in elk subforum te plaatsen.

Oracle

Een eigenschap van het internet, die enerzijds een voordeel, en anderzijds een nadeel is, is dat het anoniem is...

Wat bedoel ik: als je informatie zoekt kun je dat anoniem doen (m.a.w. effe checken of die jeuk normaal is, kan zonder je te schamen, of de confrontatie aan te moeten met de huisarts ;D ).

Dit zie ik als het voordeel...

Het nadeel teglijkertijd, is dat je dingen kunt roepen zonder dat iemand je op de vingers tikt. Je kunt schofferen, schelden en lekker "de beest" uithangen.

Wat heeft voorgaande met regels te maken?

In de "normale" wereld ga je over het algemeen face to face met mensen om. Dit dwingt de meeste mensen zich aan bepaalde normen en waarden te houden. Dit zorgt ervoor dat je normaal met elkaar omgaat, en respect voor elkaar toont (al dan niet vrijwillig).

Anonimiteit echter laat deze ongeschreven normen en waarden echter makkelijker negeren. Daar ze ongeschreven zijn, kun je mensen er echter ook moeilijker op aanspreken.

Vandaar: vastleggen van de basisregels (niet schelden, niet schofferen, geen trolls of flames, etc), is in deze wereld gewoon noodzaak. Een beetje chaos is niet erg (dus ook weer niet allees willen reguleren) maar de grens moet wel duidelijk zijn.

Groet,
Mark

Andre

Quote from: MrPink on May 24, 2003, 15:30:07
Jaja, en het volgen van de 10 Bijbelregels heeft in al die eeuwen zeker wel gewerkt...wie is er nu naief? ;D

Groetjes,
Oscar

hmm.. zonder nou flauw te willen doen, maar volgens mij is het probleem juist dat in al die tijd die regels NIET gevolgd werden/worden. Maar goed, laten we aub niet de bijbel etc erbij halen.. voor je't weet gaan we Frank als onze Messiah zien.. ;) :D

afijn, ik ben het er ook wel mee eens dat er gewoon altijd wat relatief eenvoudige basisregels MOETEN zijn! Liefst heb ik ze ook niet.. zelfregulering is op zich het moooist.. Maar in de praktijk ga je gewoon een keer een halve zool krijgen die denkt dat ie alles kan en mag. Sommige mensen moet je nu eenmaal op regels kunnen wijzen. 't is jammer maar het hoort erbij.
----------------
Signatures suck!  ;)

Andre

oh, btw, sticky maken in elke rubriek zie ik niet zitten. Da's inderdaad erg opdringerig denk ik. En dat ga je toch niet lezen.
Gewoon een ieder die zich voor het eerst inschrijft als user die regels voor zijn neus gooien, het zij als email of op het moment na de registratie op het forum zelf. Dat moet gewoon genoeg zijn.

En ja ach.. zo'n vaart zal het ook wel niet lopen denk ik.. 't gaat toch nog lekker zo..?
----------------
Signatures suck!  ;)

Spacebass

Quoteregels betekent meer opstandigheid, en de beste gedragsregels zijn nog altijd zelfopgelegd.


Oscar precies zoals mijn zoon zijn leraar altijd zegt. ;) geld ook wat betreft dicipline...

Zoals het nu gaat is het prima. Belangrijke zaken zijn al reeds aanwezig.
Rotte appels zijn er altijd wel. Die weerhou je niet met de regel dat ze geen rotte appel mogen zijn. Dat kan alleen als ze beseffen dat ze zelf ook niet zo behandeld zouden willen worden.


PS. Johan Als men de 10 geboden opdringt aan mensen die hun eigen 10 geboden hebben gaat het fout, want welke zijn nu de goede regels?.
Dat wij het hier goed hebben heeft niets met de 10 geboden te maken maar met het koloniale verleden. De technieken die toen zijn toegepast hebben al helemaal niets te maken met de 10 geboden, verre van zelfs, eerder hebzucht, onderdrukking en slavernij...maar goed dat is ook niet iets om trots op te zijn...., je vergeet echter dat we er wel wat oorlogen en revoluties voor hebben moeten ontberen....ook dat in tegenstrijd met de tien geboden.....
Maar ik ben het met je eens dat je richtlijnen moet hebben. Harde regels vind ik eerlijk gezegd een beetje te kinderachtig.