with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Zaagstra

Als ik die foto zo bekijk hoef je in ieder geval geen kertverlichting meer aan te schaffen dit jaar.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Ben je zo klein dat je in de behuizing past, ben je idd. omgeven door licht en lampjes.

Echter, sta je er naast en kijk je ernaar (...), is de uitstraling buitengewoon rustig !

En fire-works bij het aanzetten of gebruiken van de SABA blijft ook uit 8).


De latere Saba modellen, de 'digitale' receiver range vnl., is zeker wel te gebruiken als kerstverlichting ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteren samen met een kennis in Duitsland (NRW, vnl. Düsseldorf) bij een aantal audio retailers geweest. Weer erg fijn naar muziek kunnen luisteren, via bekende en (mij) onbekende sets. Jammer genoeg is het voor mij een aantal jaren geleden nu dat bezoekjes als deze 'normaal' waren, en 't was een leuke dag (die wel weer ook een dag kost om weer op adem te komen, maar da's small change). 

Wat me weer opviel is hoeveel mensen een set opbouwen rondom 'afgewogen klanken': weergave frequentiegebied in balans, genoeg bas, genoeg hoog, geen scherp hoog of flabby laag, verstaanbare lyrics, ... Kenmerken van muziekweergave als authoriteit, eenheid, toon-totaliteit, tonaliteit, frazering, flexbiliteit naar opname, ... voor mij persoonlijk absoluut belangrijk, maar gelukkig is er zo iets als individualiteit :yin-yang:. En ik kan er ook wel enigszins inkomen, want bv. mijn PC setje is door mij ook getuned op laag/hoog/geen scherp of flabby, maar dat komt omdat de bron een andere benadering niet toestaat (versterker rechtstreeks op geluidskaart ... geen authoriteit/tonaliteit/frazering te vinden :unhappy:). Maar vanaf een zeker weergave 'nivo' kan je toch echt veel dichter bij de muziek komen dan enkel de 'laag/hoog/geen scherp of flabby'-afweging... My €0.02 ;).

Eén van de catchers voor mij was de Cabasse Egéa-3. Als ik de 'oude' Cabasses voor ogen probeer te halen, is de Egéa nog steeds wat beperkt in klankkleur en timing, maar ondertussen wel weer zonder meer concurerend. De drivers vormen mooi een weergave geheel (wellicht hebben mid-hoog en laag een iets andere klankopbouw), met een natuurlijk opbouwende flow incl. behoudt van verhoudingen tussen instrumenten, maar de timings opbouw is wat onstabiel, en micro-dynamiek heeft iets phasigs over zich. Ruimtelijke weergave is desondanks geloofwaardig (en gelukkig niet 'altijd aanwezig'), en ook macro-dynamisch gaat alles heel behoorlijk. Instrumenten zijn naar mijn idee wat 'bleek', maar door de micro-dynamiek en ruimtelijke weergave toch 'aanwezig' (de authoriteit mist hier wat, maar voor ±€3k is eea. prima). Dat ook de verkoop-organisatie weer wat meer 'substantie' heeft tegenwoordig lijkt me een pré :coffee:.

'k Heb weer een kladblock vol aantekeningen, maar dat geneuzel zal ik het forum besparen :blush:.

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Na weer eea. kleins te hebben aangepast aan m'n speakers-in-aanbouw, heb ik ze gisteren weer speelklaar gemaakt. Het filter (6dB/oct. seriefilter rond de 100Hz) zit nu wel weer voor de breedbander, maar de woofer is even provisorisch aangesloten.

Wat me steeds weer/meer opvalt is weergave van de 'eb en vloed' van muziek, het verder en verder opbouwen van dynamiek en druk en het weer laten gaan als de muziek dit aangeeft (zelfs als <100Hz afgezwakt wordt weergegeven :mad:), dat veel sterker is dan bij veel van de 'normale commerciele' luidsprekers. Deze zijn IMO in zo vele opzichten geremd en begrenst ...  

Hoog rendement/ minimaal electrisch gefilterd en gecompenseerd/ minimale akoestisch ~ mechanische demping/ trillingsenergie geaard/ dunne wand kast ... wat brengt eigenlijk exact deze weergave verschillen ? Zo veel verschillende mensen zo veel verschillende meningen hierover ('objectief' en subjectief), maar voor iedereen die ik spreek is het wel een bekend verschijnsel. Jammer echter dat de gemiddelde luisteraar/consument vaak en geen andere luidsprekers dan 'de norm' kend, en steeds vaker geen live muziek meer hoord, en dus geen vergelijk kan maken, en tevreden lijkt met 'geremd en begrenst'...

Maar misschien zijn ze ook wel tevreden als ze wel een vergelijk hebben gemaakt natuurlijk 8). Ik realiseer me dat de speakers die ik bouw in zekere zin 'acquired taste' zijn, en naast positieve eigenschappen zeker ook negatieve punten heeft.

Zo wordt bij mijn speakers bv. de weergave bij het luisteren op hogere geluidsvolumes niet, zoals zo vaak, rauw/edgy, maar eerder wat onrustig, een verschijnsel IMO meer in lijn met live muziek op een hoog geluidsvolume. Maar het maximale geluidsvolume waarop geluisterd kan worden is wel begrenst (ver boven mijn condities, maar sommige mensen luisteren aanzienlijk luider :o): op een zeker moment vlakt de microdynamiek in de weergave, en daarmee veel klankkleur- en timings-info, af. Een verschijnsel dat je bij 'normale' luidsprekers niet vaak tegenkomt :sigh:.

Afwegingen en keuzes ... :yin-yang:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Door ervaringen in het verleden weet ik dat de stroomvoorziening in m'n huidige woning niet best is. Daar zou ik graag wat aan willen doen (momenteel gebruik ik geen filters oid., maar wel 'dedicated' kabels). Echter, de akoestiek van de luisterruimte is verre van optimaal, en eigenlijk zou ik daar moeten beginnen met het zoeken naar verbeteringen. Maar aangezien ik m'n setje aan het opbouwen ben en de speakers aan het fijn-tunen, wil ik eigenlijk ook niet te veel extra veranderen, met ook weer meer extra variabelen ... Daarnaast hoop ik binnen niet al te lange tijd weer te gaan verhuizen, wat alle inspanning nu wel leerzaam maar vnl. toch niet echt definitief oplossingsgericht maakt ... Oh boy :-\.

Aan de stroomvoorziening sleutelen kan kostenvrij (hier en daar wat lenen), en akoestische ingegrepen gaan me geld kosten. Dus ga 'k wat aan de stroomvoorziening sleutelen. Niet te veel: the end of all things 'stroomvoorziening' zoek ik niet, vnl. om niet in deze fase van opbouw/fijntunen/tijdelijkheid te veel aan een zijspoor te sleutelen en alongtheway extra variabelen voor de set te creeren, maar een duidelijke stap 'beter' moet te maken zijn.

Via een vriend krijg ik binnenkort een setje PS Audio UPC-HB + Juice Bar II in huis. De al aanwezige kabels zullen gebruikt worden (Merlin's Tarantula / Black Widow en Neotech NEP-3003 Silver Ghost). PS lijkt me een 'safe bet', maar 'k ben benieuwd hoe eea. uitpakt :coffee:.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De 'dividers' in de breedbandkast staan na lang experimenteren op de optimale plek. 'k Heb net eea. bijgeschilderd en 'wokkels' (zie foto's) bijgeplakt: om de dividers te kunnen verplaatsen was er tussen de 'wokkels' ruimte over gelaten. En voor de hele kast geldt dat als een zijde van een paneel geschilderd is ook de  andere kant van dat paneel geschilderd is.

De basisvorm en het materiaal van de dividers stond al verregaand vast (uit vorige projecten van anderen en mijzelf), alleen de exacte locatie icm. de toegepaste driver/ kast was nog even pielen. De 'dividers' worden toegepast vnl. om de backwave van de driver te reflecteren/ absorberen (afhankelijk van frequentie), en om indirecte reflexties in de kast te breken. Eea. zorgt voor een afname van de iets 'midden-benadrukte' klank die mijn drivers, en veel breedbanders, hebben, een toename van energie in het hoge mid-hoog, een stabielere ruimtelijke afbeelding en domweg meer rust en ononderbroken flow- en klank-opbouw.
Algemeen zorgt een ondiepe breedband-kast ervoor dat veel van de hoge-tonen energie uit de driver-backwave gereflecteerd wordt terug richting de (en door de dunne) driver-conus. Is de kast dieper worden meer de midden-tonen aangesproken. In mijn ontwerp worden daarnaast in de breedband-kast twee (verschillende frequenties aansprekende) Helmholtz-resonatoren toegepast om specifieke mid-laag frequenties verder te tunen.

De kunststof 'wokkels' waarmee de wanden van de primaire breedband-kast zijn beplakt dienen twee doelen (de achterwand van de 'primaire' kast fungeerd als Briggs-filter, vnl. bedoeld om de grensbelasting en daarmee de vervorming-component van de driver te reduceren, en achter deze wand is geen dempig aangebracht). Ik wilde proberen het reflecteren van hoge frequenties door de kast te verminderen door de wanden dmv. hoge-tonen reflecterend materiaal onregelmatig te maken (de hoge frequenties wil ik weergegeven horen door de driver en hooguit een enkelvoudig gereflecteerde backwave component, en niet door kast-reflecties van de backwave 'ontsnappend' door de conus). Daarnaast wilde ik materiaal met een energie-absorbtie voor mid-laag frequenties dusdanig dat het kan helpen de weergave van de driver verder te neutraliseren. Het schijnt, uit metingen, dat eea. behoorlijk gelukt is, en, belangrijker, gehoormatig ben ik er zeer tevreden mee ('k heb ook vele andere materialen, de meer gangbare, uitgeprobeerd, met andere/mindere resultaten). Naar mijn ervaring zijn over het algemeen breedbanders, met hun vaak iets 'midden-benadrukte' weergave en dun conus-materiaal, extra gevoelig voor de behandeling van de kastruimte.

Nu is het de hoogste tijd om m'n energie steken in het verder fijntunen van het bass-drum/double-bass bereik van de luidsprekers (±20-400Hz grondtoon)...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


solitaire

Thanks :coffee:

Door die wortels zie ik beter, maar hoor ik niet beter, en nadeel (tenminste op de korte termijn) van zelf vanalles uitproberen is dat je lang bezig bent voor je geluidsmatig definitieve conclusies kan trekken wat nou het best bevalt/ het dichtst bij de 'oorspronkelijke muziek' komt ...

Zo ben ik nu, naast het verder fijntunen van de basafstemming, bezig met het maken van de omkasting van de (externe) filters. Ook met een simpele 'breedbander + basdriver' zijn de mogelijkheden tot filteren oneindig, van geen, via alleen voor de woofer, tot correctie circuits voor vanallesennogwat ... Het liefst, gevoelsmatig, had ik geen filter willen gebruiken, maar uiteindelijk is een simpel seriefilter 6dB/okt rond de 100Hz mij het best bevallen. Met de vrij grote componenten in gebruik is het eerst het filter definitief vormgeven voor je een bekasting erom kan bouwen, maar zover is het nu.

Het paneel met daarop alle componenten staat met één centraal geplaatste voet (kegel) op de grond, en wordt met 4 rubbertjes op de hoeken in balans gehouden. De kast eromheen is behoorlijk zwaar, wordt met rubber-bedekte klemmen vastgeklemt aan het filter-paneel, zonder eigen voetjes, en voegt zo zijn massa aan het filter-paneel toe. Het filterpaneel is gemaakt van kokos'hout', sterk rechtdradig, met de bedoeling trillingen in het paneel asap. naar de voet te geleiden en af te voeren. De binnenkant van de kastjes wordt bekleed met koper (de buitenkant geschilderd).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Ik kan me alles voorstellen bij wat je zegt. Constructor's ear en een zekere mate van enthousiasme / verwachting naar aanleiding van een wijziging hebben tenslotte al eerder slachtoffers gemaakt ;)

Een eerste-ordefilter lijkt me inderdaad de beste benadering. Het is per slot van rekening niet altijd een gegeven dat de woofer een mooie afval vertoont aan de bovenkant. En je vergroot zo uiteraard de belastbaarheid (mocht je daarin geïnteresseerd zijn natuurlijk ;D ).

Afgaande op wat ik lees pak je het grondig aan. Ik ben zeer benieuwd :smile:

solitaire

het is niet mijn bedoeling geweest slachtoffers te maken ;)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Morgenmiddag komt een van de mensen die geholpen heeft m'n luidsprekers-in-aanbouw te modelleren bij me lang om eea. eens te beluisteren. Het is net zo lastig muziekweergave in meetgegevens om te zetten als het is het in woorden te vatten: klank is de taal van muziek, en daar pleegt men het makkelijkst gewoon naar te luisteren.
Al is nog niet alles af, aan wat kleine dingetjes wordt nog gepield, er kan toch al wel serieus naar geluisterd worden. De man in kwestie komt uit de productie-hoek  van de audio, en is gewend het 'gepiel' in zijn beoordeling mee te nemen (hoop ik toch), en deze kan dan eventueel nog meegenomen worden in de definitieve afstemming van de speakers.

Wat alleen wel jammer is, is dat ik nu een paar dagen een setje UPC-HB & Juice Bar van PS Audio in gebruik heb op de stroomkant van de audio, echter dit niet aan de praat krijg / niet kan laten presteren zoals ik gehoopt had. Het klinkt verstopt en mechanisch. Nou ja, zo erg als dit klinkt is het ook weer niet, maar het leverd me niet de voordelen waarop ik hoopte en creeerd nieuwe zwakke plakken in de weergave ... Als het morgen vlak voor het bezoek komt niet opgelost is trek ik de PS'en er misschien wel weer tussenuit ... of laat ze zitten en vraag m'n bezoek mee te denken ... of iemand op het forum die een idee heeft hoe de PS'en aan de praat te krijgen ?


W.


PS. een deel van het karakter van de PS'en versterkt denk ik het mechanische in het karakter van de Merlin Tarantula / Black Widow stroomkabels die ik gebruik: dit zijn puike kabels, echter zoals alles en iedereen hebben ze ook hun mindere kant, en laat dat nou precies dit zijn ... 'k heb alleen een tijd geleden mijn 'overbodige'/'niet in gebruik zijnde' kabels verkocht, en kan dus nu niet snel even freubelen ... damn
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteren een Acoustic System (ASI) LiveLine digitale kabel gehoord in m'n set. Normaal zweer ik bij Chris Sommovigo ontwerp kabels, meestal de Stereovox XV2, maar deze Franck Tchang creatie is fantastisch yummy ! De LiveLine kost ± €375/1m, de XV2 is net vervangen door de XV-Ultra, en is prompt hier en daar al te krijgen voor rond de €75 (de XV-Ultra heeft een introprijs van $350 voor ½m.). Ik ga sparen 8) (eerst 'even' de belastingdienst hun rekenfout terugbetalen [fout toegegeven, maar terugvordering intrekken of bijstellen ho-maar >:(]).



W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Oh ja: de UPC-HB & Juice Bar van PS Audio zijn definitief uit de set genomen. Eea. is geluidstechnisch niet 'aan de praat' te krijgen in mijn omstandigheden. Ik ben nu aan het omzien naar andere opties.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on August 15, 2009, 15:15:52
Oh ja: de UPC-HB & Juice Bar van PS Audio zijn definitief uit de set genomen. Eea. is geluidstechnisch niet 'aan de praat' te krijgen in mijn omstandigheden. Ik ben nu aan het omzien naar andere opties.

Die 'andere optie' gaat een IsoTek GII Vision worden. Echter: na bijna 2 weken proef sta 'k hem weer af, om weer twee weken later, bij goed bevallen, weer een Vision terug te ontvangen. Die ik dan tot einde dit jaar mag gebruiken. OK, ideaal is deze regeling niet, maar 'k ben er blij mee.



W.


edit typos ('t is nog te vroeg om te typen ...)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteren m'n TJ meshplate 2A3s verkocht. De buizen waar ik nu mee draai (m'n set is wegens werkzaamheden ontmanteld op dit moment) zijn Electro-Harmonix 2A3 EH ('gold grids').

('k lig met de belastingdienst in de clinch, heb een advocaat nodig om een procedure op te starten die bij andere ondernemingen in dezelfde positie z'n vruchten geeft afgeworpen; moet dus nu de advocaat betalen, om over een aantal maanden van de BD weer geld terug te kunnen ontvangen ...)




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

Quote from: solitaire on August 15, 2009, 15:15:52
Oh ja: de UPC-HB & Juice Bar van PS Audio zijn definitief uit de set genomen. Eea. is geluidstechnisch niet 'aan de praat' te krijgen in mijn omstandigheden. Ik ben nu aan het omzien naar andere opties.



W.
Zo'n PS Audio Juice Bar is in feite toch niets anders dan een degelijk uitgevoerd stekkerblok. Kan dit klankmatige nadelen opleveren...?


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

Quote from: solitaire on August 31, 2009, 15:56:23
De Juice Bar heb ik alleen gebruikt samen met de UPC-HB.



W.

Dus eigenlijk voldoet de UPC-HB niet aan je wensen (los van de Juice Bar)...

solitaire

Quote from: S@m on August 31, 2009, 16:08:53
Dus eigenlijk voldoet de UPC-HB niet aan je wensen (los van de Juice Bar)...

Waarschijnlijk. Nogmaals: 'k ben in de markt voor een 'filter' met zeker 4 uitgangen, en een los filter met een losse powerstrip zie ik als één item. Waar wil je heen, S@m ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m


solitaire

Quote from: S@m on August 31, 2009, 18:30:36
Later naar de hemel, nu ben ik geïnteresseerd...

;D

thanks

'k was weer eens op zoek naar diepere gedachten en bedoelingen ... :confused: ;)




eind deze week verwacht ik de IsoTek :coffee:




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Het IsoTek GII Vision stroomfilter is binnen 8).

Na een tijdje van fine-tunen/sleutelen zitten m'n speakers nu weer in elkaar, nog steeds in een tijdelijke opzet, maar 'k kan dus weer luisteren ! Je kan nog in de kast, maar voor de definitieve voorzet-baffle en de afwerking van de filters (shielding materiaal voor 1 van de 2 filter-kastjes) ontbreekt het even aan financiele middelen. Eind deze maand worden de hoge-tonen weergavers / stofkapjes van de Supravox'en gecoat, en volgende maand hoop ik genoemde onderdelen te kunnen aanschaffen, dus daarmee is de eindfase van de luidspreker-bouw nu wel in zicht.

De Beatles her-uitgaven verwacht ik eind deze week, en gisteravond kwam het IsoTek GII Vision stroomfilter binnen, dus het is maar goed ook dat er weer geluisterd kan worden !

Eerste indruk van de Isotek ? Gebruik leidt tot een meer waarneembare structuur in het bas-gebied, en ogenschijnlijk tot een meer gedetaileerde weergave überhaupt (vnl. ook meer ruimte-info in een rustiger en grotere omgeving), maar tonaal is er toch ook nu weer enige beperking aangezegd en de weergave in het algemeen is mij nu toch ook weer iets te leeg en clinisch. Niet zo erg als met de PS Audio, die het tonale palet halveerde, de natuurlijke tonale balans om zeep hielp, leven wegzoog en de weergave met een dikke, traag makende laag plastic omklede (OK OK, iets overdreven, maar helaas niet zo heel erg ...).
Ook deze IsoTek heeft nadelen, maar de voordelen wegen er nu IMO net tegen op. Zeker geen aanleiding tot koopneigingen, maar zo lang ik eea. kan gebruiken zal ik dat doen. Mijn hoofd is best OK met de situatie, mijn hart gaat echter ook nu niet sneller bonken van een stukje muziek :-\.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

even een svz.

- Vanochtend heb ik de IsoTek uit de set genomen om eens het verschil te proeven. Zoals ik het omschreven heb is het zoals ik het ervaar. Eea. is in de afgelopen dagen niet anders geworden (gewenning / inspelen / oid.). Het is een pracht filter, in deze setup vele malen 'beter' dan de PS Audio. Als ik zou willen kopen zou ik zeker nog een aantal andere opties willen uitproberen (het aanbod is huge ... :)), maar tevreden met zoals het nu is ben ik toch best. Voor mensen met koopaspiraties is de IsoTek zeker het proberen waard.

- De geplande laatste coating van de Supravox'en komt te vervallen. De buitenste ± 20mm. van de conus is stijver gemaakt, en de binnenste ± 10mm. kring van de conus zachter; de laatste stap zou zijn het centrale oppervlak ook stijver te maken. Een vriend van me is de laatste maanden aan het experimenteren geweest met het coaten mbv. een twee-componenten coat, en heeft dusdanig veel ervaring dat zijn stem voor mij zwaar teld (bedenk je dat ik maar één setje 'Voxen heb, en bij de eerste poging het effect direct optimaal moet zijn). Coaten lijkt vnl. zinvol bij whizzer-cones, wat de 'Voxen niet zijn. Daarbij is het centrale oppervlak al gecoat as-is: het is knal-hard ... additioneel behandelen lijkt ons minder zinvol, en wellicht schadelijk (vnl. door de massa die het toevoegd). Geen extra coating dus: het overgebleven coatings materiaal zal ik gaan gebruiken om nog eens een hoeveelheid voetjes te maken.

- De laatste drie onderwerpen waarover lang gehannest is wat betreft het ontwerp/ de bouw van de 'Enchanter' speakers zijn alle uit-getheoretiseerd en uit-geëxperimenteerd (hoeveel en welke afscherming toepassen bij de filters / hoeveel massa toepassen op bolle wand van woofer-kast / überhaupt en wat voor materiaal grond-paneel toepassen onder [down-firing] woofer). Alleen de discussie 'grond-paneel' is in een impasse (zie de opties in de tekening). Om het ontwerp an-sich te laten funktioneren en zo zo min mogelijk de prestatie een gevolg te laten zijn van de toepassing kan je kiezen vast onder aan de speaker een grond-paneel (plint) aan te brengen (rechts op tekening). Zelf zie ik het kunnen spelen met de toepassing (zet ik de speakers op een houten ondergrond, of op een hoog-polig tapijt, graniet-plaat, ed.) en het daarbij wisselen van het weergave-karakter als een pluspunt, en wil dus eigenlijk geen grond-paneel toepassen ...

- Mijn Meridian MCD wil ik gaan gebruiken als loopwerk. Dit idee is niet uniek: 'k heb het in 'n hoofd sinds ik een MCD-als-loopwerk in werking heb gehoord. Denk Marantz CD-12 / Philips LHH1001 (afgezien dat een MCD er minder gelikt uitziet, en meer basic in uitvoering :)). Er zijn een aantal mensen geweest die allerhande modificaties hebben voorgesteld op de MCD direct nadat ik over m'n plan begon. Dit project heeft een tijdje stil gelegen (ivm. financiele planning), maar het gaat er nu toch eens van komen. De modificaties wil ik beperken tot het minimaal noodzakelijke. Om zo maximaal mogelijk het apparaat in z'n oorspronkelijke hoedanigheid te laten wil ik geen sloopwerk. Om het apparaat te kunnen gebruiken diend er een digitale output aangemaakt te worden. Indien mogelijk zonder het originele apparaat te onteren wil ik graag een mechanische route tussen loopwerk en voet (ivm. trillingsafvoer, mijn stokpaardtje ... :)). Vandaag heb ik een aantal mensen gevraagd een gedetaileerd plan te maken incl. kostenopgaaf (ik sta open voor ideeën :)). Afhankelijk van de opties wil ik graag binnen een half jaar eea. uitgevoerd hebben. 'k Ben benieuwd :).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on September 14, 2009, 13:29:52
- Mijn Meridian MCD wil ik gaan gebruiken als loopwerk.

Joenit / Bender Arnhem bieden Rega Apollo's aan voor €600 (en Saturn's voor €1200) ... 't zet je toch stiekum aan het denken :-\

... neh ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zoals al eerder geschreven is m'n Marigo Signature 3-D CD-matje beschadigd geraakt (een klein scheurtje in de buitenrand). Maar vandaag heb ik 'm toch nog goed kunnen verkopen: het schijfje wordt in 'reepjes' gestanst en ingezet om de loading-bay van een Shanling CD-300 mee te bekleden. Dit zou volgens de koper een zeer positieve werking hebben, vlgs. hem oa. door de invloed van het materiaal op stray-light van de laser ... Wellicht een idee voor iemand met een (geschikte) toploader ?

dus: hij blij (vindt maar eens beschadigde maar nog bruikbare Marigo's ...), en ik blij (een nieuwe Marigo is toch behoorlijk aan de prijs) !




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.