with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on April  6, 2009, 19:36:16
Hahahahaha...was mijn eerste versterker waar ik helemaal los ging met modificaties...geen balans meer...geen toonregeling meer...geen loudness meer...geen aux meer....alle knoppen kon je op een gegeven moment schakelen hij bleef gewoon spelen ......oja....andere bedrading..... andere speakeraansluitingen.(waren de slechtste ooit op een amp aangetroffen).... ander powercord...

maar de wood-casing is nog ongewijzigd ? :laugh:

ben gek op RariteitenKabinetten ... zitten vaak onverwacht beauties tussen :yin-yang:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Damn: heb je jaren probleemloos een Marigo Signature CD-matje in gebruik (en zeer enthousiast !), gebruik je 'm een aantal malen in een (wat oudere) Pio 535 DVD-speler gaat 'ie kopot :devil:. De buitenrand is naar een buitenste driehoekje ingescheurd. Nog nooit eerder gehoord dat 'r één kopot ging; en nog wel ondanks dat ik altijd voorzichtig met m'n spullen omga.

Weer €150 door het putje ...




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Da's balen zeg. Ik wist niet dat die matjes zo duur konden zijn. Is dus wel even iets anders dan DeMat... Maar ja, die past niet in elke CD/DVD-speler ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Er zijn nog al wat CD-matjes te koop, en 'k heb lang niet allemaal geprobeerd, maar voor de Marigo geldt dat ik eigenlijk altijd wel klanklwinst hoor bij gebruik. Naast de Marigo heb ik nog een Boston Audio matje, maar het gebruik ervan is een beetje hit&mis ... Als ik de verkoop blah-blah mag geloven (en de opbouw van de twee schijfjes bevestigen het tot op zekere hoogte), is de werking van de schijfjes ook op andere gronden gebaseerd.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

....mail eens naar Marigo (niet naar de importeur maar rechtstreeks) met je verhaal vergezeld met een tikkie slijm slijm.......garantie zal verlopen zijn maar misschien dat ze een tevreden gebruiker iets van "coulance" geven als reclame oid......nee heb je...wie weet.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on April 14, 2009, 20:48:01
....mail eens naar Marigo (niet naar de importeur maar rechtstreeks) met je verhaal vergezeld met een tikkie slijm slijm.......garantie zal verlopen zijn maar misschien dat ze een tevreden gebruiker iets van "coulance" geven als reclame oid......nee heb je...wie weet.... ;)

Als ik er van overtuigd was dat het matje me in de steek gelaten had, dan was dit een optie wellicht. Maar in de eerste plaats ben ik nog niet zo overtuigd ervan dat het het matje is dat de 'schuldige is' (kan het niet ook aan het loopwerk liggen ?), en daarbij is het niet zo mijn ding om met een opgeleukt verhaal zaken te regelen ... IMO is feiten-gebaseerd handelen het meest toekomst-bestand en geeft je de mogelijkheid ook daadwerkelijk met slagkracht je in te zetten.

Quote from: solitaire on March 16, 2009, 00:02:09
Daarnaast ga ik zeker Holfi's The Magician thuis proberen zo snel ik weer een set beschikbaar heb, aangezien die bewezen hebben iets te doen, en domweg vragen om uitgebreider te worden beluisterd (je verwacht een item als dit niet van een no-nonsense bedrijf als Holfi, toch ?).

'k Had vandaag met een vertegenwoordiger van Holfi contact: naast 'The Magician' is er ook een 'The Stabilizer' in omloop (een CD/DVD-matje ;), opzich vreemd met hun Ringmat connectie ...). Echter Holfi is druk met zichzelf bezig (...) en zich als afgeleide daarvan oa. aan het beraden over het in het programma houden van deze accessoires ...



W.


foto van 't WWW
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk ervan uitgaande dat je loopwerk normaal functioneert ...dan moet de consument ingelicht worden op welke loopwerken dit matje NIET gebruikt kan worden...
Sowieso zijn die loopwerken niet gebouwd op het gebruik van matjes.....dus eigenlijk blijft het een experiment....ik hoor vaak dat ze geprojecteerd worden in de speler...soms ook zelfs (met) de cd zelf... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on April 18, 2009, 22:02:05
ik hoor vaak dat ze geprojecteerd worden in de speler...soms ook zelfs (met) de cd zelf... :-X

Verschillende malen meegemaakt dit (op een 'goed' moment ook natuurlijk, een demo ... wet van Murphy ...): als je CD'tje nog draaid en sommige spelers het laadje al wel open doen ... zoeffff ;D. Dat waren wel carbon matjes, relatief zware, die weinig 'plakwerking' hadden op het CD'tje, en een sterk eigen 'momentum' ... :hehe:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on March 30, 2009, 12:14:48
Om ook het centrale gedeelte van m'n Supravox breedband-driver te kunnen modden ben ik bezig een substantie te vinden die het drivermateriaal iets verhard zonder massa toe te voegen. OK, dat kan dus niet, maar je kan er altijd naar streven 8). Dit alles om te trachten de hoog-weergave van de drives iets meer 'contour' te geven (hetzelfde eigenlijk als al met succes heeft plaatsgevonden aan de randen van de drive, die iets verzwakt zijn om de laagweergave een vrijer en meer 'flowing' karakter te geven).

De laatste weken ben ik in de weer met voornamelijk lakken en lijmen, opgebracht op een drietal surrogaat drivermaterialen. Er zijn er drie overgebleven, en de volgende weken probeer ik deze dunner en dunner op te brengen met toch een maximale instandhouding van de hardheid die het aan het basismateriaal toevoegd.

In mei bezoek ik een vriend wiens opinie over audio-aangelegenheden ik zeer hoog heb. Hij heeft meerdere conussen zelf behandeld, een materiaal- en werkwijze-keuze bepaald, en mijn testjes leg ik naast de zijne. Het doel is daarna mijn drivers te modden ('k heb één set, kan dus slecht op de drivers zelf coatingen vergelijken, en moet dus ook wel bouwen op zijn ervaring).

Het is grappig te zien welke verschillen de verschillende coat-materialen veroorzaken op het basismateriaal. 'k Heb me door vrienden/kennissen en het WWW laten inspireren, maar van veel coatingen vraag ik me af waarom/hoe ze zouden kunnen werken, en van anderen is duidelijk waarom ook anderen stellen dat ze niet werken ... grappig om te doen. En het houd je van de straat ;D.

I'll keep you posted.

Na veel navraag en hulp heb ik een product gevonden dat er erg veelbelovend uitziet. Het is een Frans product voor het coaten van ... botten ... :eh: (why ???) 8).

Volgens de fabrikant is hechting op de ondergrond zoals ik die heb (zacht gelakt karton) geen probleem. Het is een kleurloze keramische epoxy coating, met een extreem lage elasticititeit. Verder is het dun als water, en bereikt al een bijna-maximale 'stijfheid' wanneer er nog maar twee dunne laagjes opgebracht zijn; de exacte mix van het twee-componenten spul is dan natuurlijk wel van belang, net als de verwerkingstemperatuur en de tijd tussen het opbrengen van de laagjes. Mijn vriend heeft een nauwkeurige weegschaal en meer ervaring met epoxy spullen dan ik, en hij zal helpen met het definitieve opbrengen (hij gaat ook enkele van z'n eigen drivers ermee behandelen).

Het is besteld (∞€∞ :o), en 'k verwacht het in de loop van deze week binnen (al hoewel Frankrijk ´(°;°)` ... het kan ook maar zo volgende week worden :dontgetit:).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Hoe staat het met de coating? Is deze inmiddels al binnen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

'k Was er een weekje 'tussenuit', maar bij terugkomst vanmiddag lag er netjes een pakje uit Frankrijk: zie fotootje. Er staat niets op, er zit een plastic koord omheen waar "1:4 volume" op staat. De flesjes schijnen vloeistoffen van ongelijke fiscositeit te bevatten, zo te horen, maar 'k heb ze nog niet opengemaakt.

Over drie weken ben ik een weekendje bij de bewuste vriend van me (als die planning doorgaat), en daar 'coaten we de conussen' (...) :P.

In de tussenliggende weken ben ik van plan wat te 'klooien' met dit coatings-spul, en oa. ga ik een aantal houten apparaat-voetjes ervan voorzien (wil je ze proberen, stuur ik deze tegen porto-vergoeding graag toe).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteIn de tussenliggende weken ben ik van plan wat te 'klooien' met dit coatings-spul, en oa. ga ik een aantal houten apparaat-voetjes ervan voorzien (wil je ze proberen, stuur ik deze tegen porto-vergoeding graag toe).

Het lijkt me leuk deze voetjes eens te probren. Uberhaupt het proberen van voetjes, want hier heb ik me nog nooit mee bezig gehouden. Dit komt voornamelijk doordat ik eigenlijk nog nooit een set lang genoeg heb gehad om te gaan fijntunen. Maar ik vraag me af in hoeverre ik met de set die ik nu heb staan verschil zou kunnen horen. Het is nou niet echt een high-end set.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

makkelijk praten, met twee sets ;D 8) ;D ;)

In jouw belevenis is het misscien geen high-end set, en fijntunen is volgens jou dan 'minder gepast' ... voor een ander zou deze zelfde set wel high-end zijn, en druk getweaked worden :yin-yang: ...

'k Laat wel weten wanneer eea. 'klaar' is :-*.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Haha, ok ok. Kom maar op met die voetjes! Ben toch wel erg benieuwd namelijk.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Heb eens een aantal houten voetjes gecoat.

De 'gein' van houten voetjes in hun pure vorm (één-delig, zonder afwerking) zit 'm in de veerwerking: elasticiteitsmodulus, geometrie, toepassing. Dus zeker dat het verschil tussen toegepaste houtsoorten hoorbaar kan zijn (marketing blah-blah 'leerd' ons dat ook :-X), echter vezel-richting en geometrie is belangrijker IMO. De voetjes in deze batch (voor apparaten met een massa van ±1½-3½kg./voetje (indic.)) zijn allemaal van dezelfde houtsoort / afmeting / vezel-richting: in deze variabelen ligt uiteraard de mogelijkheid tot afstemming op de gebruikte apparatuur.

Vandaag zijn er een kleine vijftig-tal naar vrienden verzonden om uit te proberen (heb er nog ±20 over hier). De exemplaren zonder coating ken ik natuurlijk goed, maar de werking van deze gecoate versies is onbekend. Is 't niks ...jammer dan ... werkt het goed, is er weer nieuw speelgoed om een set te tunen (en tunen is fun :thumbs-up:).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Hoe moeten deze voetjes precies geplaatst worden? Mij lijkt direct op het chassis van de apparatuur en niet op de voetjes van de apparatuur. Of heb ik dit mis?

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Een 'los' apparaat voetje vervangt het voetje op je apparatuur. Plaats als uitgangspunt überhaupt geen voetje op een voetje. Plaats ook een voetje niet op een schijfje papier/rubber/metaal/oid. (vuistregel: des te sterker het voetje koppeld, des te sterker is dit te ontraden; eigenlijk alleen een resonerende ondergrond kan hierop een uitzondering vormen).

Deze prismavormige houten voetjes zou ik om te beginnen plaatsen punt-op (korte basis-zijde onder). Andersom kan best, werkt over het algemeen niet beter, behalve soms op bv. een glazen ondergrond, maar is een PITA om neer te zetten. Vaak werkt een opstelling '1 centraal voor / 2 achter hoeken' erg goed, zeker als dat te combineren is dusdanig dat een voetje direct geplaatst is onder de trafo en/of een loopwerk.

In basis is er natuurlijk niets dat niet mag: experimenteren is leren :-*.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Bang & Olufsen BeoMaster 1200 Tuner/Amplifier

Deze B&O stond op m'n wenslijstje, niet bovenaan, maar met veel mazzel kon ik een goed exemplaar voor een habbekrats op de kop tikken: dat kon ik niet voorbij laten gaan ! Een prachtig stuk techniek, al helemaal voor die tijd :o. Dat alles het nu doet is geweldig, dat alles het deed in 1969 is geniaal: z'n tijd ver vooruit.

Veel B&O's zijn grote lellen van apparaten, tot vaak meer dan 75cm. breed. Dit model BeoMaster1200 niet, met z'n voor die tijd normale breedte van 54cm., maar verder ½ zo hoog en ½ zo diep als alle andere verkrijgbare apparatuur !

Het enige dat ik eraan ga doen is het nieuw leven inblazen van het houten frame. Een complete technische beurd is me even te duur: ik heb apparatuur dat nog gemod moet worden, en dat gaat zeker de nodige ping-ping kosten ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtig !!!!

Ik heb ze zelfs nog verkocht in 1978 in een van de eerste BeoCenters in Nederland... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Alles wat je wilt, in een behuizing zo compact en slank als de 1200 ... als je het vergelijkt met concurerende apparatuur lijkt dat welhaast zonder design gebouwd. De electronica onderdelen lijken haast lukraak in de bekasting gesmeten te zijn als je vergelijkt met het inwendige van de 1200, waar alles gegroepeerd is, met korte bedrading en veel minder bedieningskabeltjes dan de concurrent ... Het is werkelijk een uniek product, zeker voor die tijd.

B&O is toch een een heel apparte speler op de markt, met oa. hun eigen BeoCenters. Niet alles is op 'perfecte weergave' gebouwd, maar toch komen ze keer op keer ook op de markt met zeer plezant spelende apparatuur (afgezien van underperformers in de jaren 80 / 90).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Speciaal voor die forum inmates die wel van een raadseltje houden: wat exact is dit ? (geen hints / geen extra foto's)

Net vanmorgen binnen gekregen ook, en er moet nog heel veel aan gebeuren voor ik dit weer durf te gebruiken ... als 'k het ga gebruiken ... (in theorie zou deze antieke techniek best in een moderne set opgenomen kunnen worden, volgens de verkoper en ikzelf, beide non-techies ...).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

MartijnR

Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Douma

Lijkt de achterkant van een oude Philips of Erres buizenradio.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

neh ... geen geroosterd konijn of brood  :alien:

buizenradio ... de voor en achterkant zijn identiek, en op de zijkant zit de stroomaansluiting ... dus nyet



'k Heb hem vanmiddag nog eens open gemaakt, en de afschermlaag een trafo is meer beschadigd dan ik dacht ... dat lijkt me niet 123 te repareren :(: tijd er een kenner naar te laten kijken !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.