with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Gestart door solitaire, augustus 22, 2008, 21:18:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTip

Bedankt voor je objectieve review. Begrijp ik goed dat jouw behandeling met AudioDesk re-shaper, Audience Auric Illuminator en Black Forest reinigingsdoekjes hetzelfde effect heeft, maar dan blijvend, en veel goedkoper is?

Waar krijg je die producten? En werkt het ook voor SACD en DVD-A?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Mijn 'standaard behandeling' heeft een veel bredere werking dan de SFC spullen. De 'effecten' die ik krijg na toepassing van de SFC's krijg ik ook als ik mijn 'standaard behandeling' uitvoer (in het bijzonder de uitwerking van Illuminator lijkt sterk op die van SFC, echter ook bij alleen Illuminator en SFC vergeleken is de uitwerking van Illuminator uitgebreider en blijvender).

Als je en CD met SFC behandeld, 1x draaid, weer behandeld en weer draaid, blijkt dat na 1x draaien de werking nagenoeg is verdwenen, en weer terugkomt als je de CD weer behandeld. Een CD 2x volledig behandeld en daarna gedraaid klinkt niet beter/anders dan een 1x behandelde CD. Een 'standaard behandeling' blijft voor zo ver dat exact in te schatten is over tijd, ook na vele malen draaien, het grootste deel van z'n uitwerking behouden. Na zo'n 2 tot 3 x draaien opnieuw met Illuminator behandelen heeft een goed waarneembaar en consistend gevolg (vaker behandelen zal dus 'zinvol' zijn, wordt me echter gezien de tijd en kosten die het meebrengt te gek). Oppoetsen met Black Forest reinigingsdoekjes doe ik altijd voor het inleggen van de CD, en geeft een net waarneembaar 'effect': als je echter de CD na een paar nummers stopt/uitneemt en opnieuw poetst is direct weer datzelfde minimale effect waar te nemen.

Daarnaast: als je met CD-matjes werkt ('k gebruik zelf bij sommige platen een Boston Audio CD-Stabilizer of Marigo Audio Signature 3-D Mat) is de uitwerking van veel CD-behandelingen nihil. Samen met een matje is zowel gebruik van SFC als Black Forest zonder waarneembaar of consistend waarneembaar gevolg.

De gevolgen die ik probeer te omschrijven gelden voor CD en SACD, afgespeeld in m'n Pioneer DVD-speler + Stax DAC en de leen dCS. Afgespeeld in m'n PC/Foobar zijn alle verschillen bijna alle weg; alleen de uitwerking van de re-shaper hoor ik ook via de PC + Aeolus magiDAC. Alle behandelingen hebben ook een uitwerking op de geluidsweergave van een DVD; de videoweergave van een DVD wint niets IMO met een SFC behandeling, ook niet van een Black Forest poetsbeurd, maar een re-shape en Illuminator behandeling lijkt de weergave wat diepere donkere kleuren te geven en op een of andere manier een wat rustiger beeld (al deze waarnemingen zijn subjectief, en omschrijven wat ik hoor is erg lastig, omschrijven wat ik zie lukt me erg slecht; ben op gebied van beeld ook minder geïnteresseerd).

Wat de kosten aangaat: een AudioDesk re-shaper is ook zeker niet goedkoop, enigszins vergelijkbaar aan de SFC spullen, terwijl de werking van de re-shaper 't grootsts van alle is, en (naar ik aanneem) permanent. De Audience Auric Illuminator en Black Forest spulletjes zijn ook niet goedkoop echter ook hier zijn behandelingen effectvoller en aanhoudender. Daarnaast heb ik alles al in huis om mijn 'standaard behandeling' uit te voeren, en de SFC heeft geen 'stapelende' uitwerking of uitwerking die ik niet krijg met m'n 'normale behandeling'. Zo gezien zijn de SFC behoorlijk aan de prijs. Maar natuurlijk kan voor iemand die de uitwerking van de SFC meer waardeerd, of waar de SFC echt een aanvulling is, dit heel anders liggen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb ook De Mat geprobeerd, maar mijn Marantz DV9600 heeft daar helaas met veel schijfjes moeite mee. Maar als het goed gaat, dan is de verbetering echt goed te horen. Daarom zoek in naar andere mogelijkheden om de kwaliteit van (SA)CD en DVD-A te verbeteren.

Als ik je verhaal zo lees vindt jij jouw behandeling icm de reshaper een merkbare verbetering die ook nog permanent is. Aan wat voor kosten moet ik denken? En waar kan je die producten krijgen? Ik heb die reshaper niet kunnen vinden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Bedankt voor de link. Heb ook de reviews gelezen en die zijn erg lovend. Het proces lijkt me wel iets wat je moet leren en goedkoop is ie zeker niet, maar als die ergens 2e hands opduikt lijkt me wel een goede aanwinst.

Die Black Forest Duster, kan je daarmee ook schijven herstellen die niet helemaal meer lekker klinken (af en toe overslaan)? Op de site van hi-stands heb ik ook een alternatief voor mijn DeMat gezien, de Sound Improvement Disc. Ze hebben ook de Duster.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

In aanschaf is de AudioDesk idd. vrij prijzig, echter hij gaat lang mee, net als de hoorbare resultaten van het re-shapen lang mee gaan.

Zelf heb ik nooit een slecht spelende schijf weer speelbaar gekregen met een van de behandelingen die ik toepas. Maar voornamelijk komt dat omdat ik slechte plaatjes domweg vervang. Een Duster zal IMO een slechte schijf niet herstellen; wellicht dat een AudioDesk dat kan, aangezien 'ie daadwerkelijk iets aan de fysiek van de schijf doet (de Duster en Illuminator zorgen ervoor dat de speler optimaal de schijf 'ziet / kan uitlezen', verwijderen bv. vuil en statische lading, maar veranderen niets aan de schijf zelf).

Zeker als jouw Marantz DV9600 moeite heeft met De Mat, is het lonend wat andere matjes uit te proberen: ze zijn er in alle soorten en maten, en hebben vaak een positief effect op de weergave. Een, toegegeven, klein, maar consequent effect, in detail tussen de matjes onderling ook weer variërend, dus het uitproberen waard. Herbie's Lab verkoopt een aantal fijne produkten, oa. een tussenvorm tussen een CD-matje en een CD-sticker. Vaak is de uitwerking van een sticker veel kleiner dan van een matje IMO, maar Herbie's Lab CD-matjes zijn een uitzondering: dun maar effectief. Naar mijn ervaring geven de Boston CD-Stabilizer en Marigo Signature 3-D Mat nog weer een toename, maar die moeten dan wel ook maar net goed in je loopwerk passen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Deze week probeer ik een aantal experimentjes voor te bereiden. Vaak, eigenlijk doorlopend, doe ik testjes met 'apparaat-voetjes', maar de laatste tijd ben ik m'n aandacht ook wat richting 'bekabeling' aan het verleggen. De afgelopen maanden heb ik geleerd te solderen, en in mijn audio-set krijgt DHZ een toenemende rol.

Een van de zaken waar ik mee wil spelen is RCA pluggen. De afgelopen tijd heb ik al veel gestoeid met kabel materiaal, maar nog niet echt met pluggen. Wat ik graag wil meenemen in de test zijn pluggen met soldeer en met schroef / crimp verbinding.
Ik krijg erg veel advies richting Eichmann Bullet of Vampire Xhadow materiaal, en wil zelf altijd graag in een test ook een wat minder reguliere invalshoek meenemen, in deze test de MIT's (Bocchino 'high-mass' pluggen had ik ook graag gebruikt, maar vallen helaas af wegens de kosten). Aangezien ik natuurlijk niet alle mogelijk connectoren kan uitproberen, heb ik zo voor de volgende 7 gekozen:
· Eichmann Bullet tellurium copper / metaal behuizing  [ soldeer ]
· Furutech FP-106 [ schroef / crimp ]
· WBT-0108 [ schroef / crimp ]
  WBT-0101 [ soldeer ]                 
· MIT MPC Multipole Connector [ schroef / crimp ]
  MIT MPC Multipole Connector [ soldeer ]
· Xhadow Precision Large [ zowel schroef / crimp als soldeer ]
Veel van de plugjes die ik ga gebruiken, zijn, om de test betaalbaar te houden, B-stock of gebruikt, maar daardoor volgens mijn leveranciers 'geluidstechnisch' niet minder. Er zullen twee types kabel gebruikt gaan worden: 'solid core' koper en 'litz' koper. Door deze test bepaal ik definitief met welke pluggen ik mijn interlinks ga uitrusten (dan heb ik er z'n 16 minimaal van nodig ... :omg:).

Naast de pluggen wil ik graag Sublima Stones uitproberen. Sublima is een Italiaanse firma die al een tijdje met kabels op de markt is (geen ervaringen mee), maar nu ook gaat komen met schijfjes ijzer-erts houdend gesteente: de Mini Stones (40x20x20 mm) voor plaatsing onder caps en chips ed., Medium Stones (Ø 50 x H 20 mm) en Big Stones (70x70x20 mm) als apparaat-voetjes. Interessant genoeg zijn de Medium Stones qua prijs vergelijkbaar met wat ik vraag voor mijn Pycone voetjes ;).

Als de voorbereidingen slagen en ik kan alle experimentjes zoals geplanned uitvoering, ben ik de eerste weken wel weer van de straat ... :thumbs-up:


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ivo1986

Kun je hier niet meer vertellen over je audiofiele bouten?
En waar je ze voor gaat gebruiken.

solitaire

tuurlijk; ik plaats een copy-paste van de mail die ik je stuurde

Ik gebruik graag kunststof schroeven & bouten bij het vastzetten van onderdelen die trillen, ook al is het nog zo minimaal. Deze nieuwe op m'n fotootje heb ik gekocht om drivers vast te zetten, maar 'k heb ook andere maten, en zet bv. ook trafo's vast met kunststof bouten.

Tijdens het DHZ'en ontwikkel je een manier van werken en een gebruik van specifieke materialen, en zo laat ik drivers maken contact met de luidsprekerkast via een middel-zacht siliconencompound, de trafo's (om maar bij deze twee voorbeelden te blijven) via zacht rubbercompound, en maak eea. vast met deze kunststof bouten, die, voorzien van metalen borgringetjes aan beide kanten, je flink onder spanning aan kan brengen en zo alles vaster-dan-vast verbind.

Metalen schroeven & bouten zitten of vast / of los, borgringetjes 'borgen' veel minder in vergelijking met wanneer aangebracht tussen kunststof. Ik had al snel de neiging alles met locktite te behandelen ... 'k weet niet, maar het voeld niet OK. Vandaar kunststof !

Losse drivers zijn natuurlijk een ramp, en er is winst te behalen door regelmatig de schroeven in je luidsprekers goed aan te draaien, maar voor de rest gebruik ik dus de kunststof bevestiging meer omdat het voor mij aanvoeld of een verbinding goed vastzit. En niet om klankwinst per se...


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

de setjes Absorb-GEL Vacuum Tube Dampers die ik te leen heb, gaan weer terug

bij gebruik is er wel een verschil waar te nemen (vnl. over het algemeen wat rustiger, iets meer detail in de ruimteafbeelding), maar niet een duidelijke verbetering

daarnaast is het gevoel 'bij de muziek betrokken te worden' naar mijn idee minder als ik de Dampers gebruik


dus ... geprobeerd maar exit



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

m'n La maison de l'audiophile ( Jean Hiraga ) 'Le Tube' is binnen

even wat (knukkelige) fotootjes:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zoals jullie weten ben ik al decenia lang bezig met apparaat-voetjes en -stands. 'k Maak ze zelfs zelf, ontevreden als ik was met de op de markt zijnde produkten. Over spike-schoentjes (of onderzetters, geef 't maar een naam) ben ik zelfs zo ontervreden dat ik ze af raad period.

Gebruikers van mijn eigen apparaat-voetjes combineren deze vaak met andere voetjes. Ontdekken gebruikers buitengewoon goede combinaties van voetjes, wordt dat vaak aan mij doorgegeven (zie overzicht). Zo kreeg ik al meerdere malen te horen dat er nu spike-schoentjes op de markt zijn die geen afbruik doen aan de werking van de spikes, en zelfs een toegevoegde waarde kunnen hebben.

De schoteltje in kwestie zijn de Akustik Manufaktur Spikeschalen. Een beetje DHZ is wel noodzakelijk, in dat de 'schalen' gevuld dienen te worden met elastische kit (bv. sanitair siliconenkit). 'k Ben zeer benieuwd, en heb dus net een 4er setje besteld om zelf eens te proberen (alleen m'n KEF RDM-3's hebben spikes, dus een 'breed onderzoek' kan het helaas niet worden, maar beter iets dan niets :-\).



W.

prijs op dit moment voor een 3er set € 95,- / 4er set € 120,- plus verzendkosten (normale prijs is 3er set € 120,- / 4er set € 150,-)
_I am not associated in any way with Akustik Manufaktur and I am not receiving anything for posting this text [I'm just a feet fetischist ]_ ;D

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

vandaag bij de Hubo 'deurstoppers' gekocht: Ø 95 mm., hoogte 35 mm. en gewicht 1.3 kg.

deze komen op m'n apparatuur te liggen, om het trillen van de bekasting te bestrijden en een betere werking van de apparaat-voetjes te krijgen

vooral om de apparaat-voetjes te 'tunen' heb ik nu een aantal gewichten: glazen-panelen 350 mm. x 250 mm. x 24 mm., 'XAV Electro Magnetic eXterminator EMX#9 Mk II''AIS Ophiopogon 2.0', en nu deze deurstoppers

In m'n set-in-aanbouw zitten een aantal kleine apparaten, waar ik bv. de glaspanelen niet op kwijt kan; om toch te kunnen 'spelen' met verschillende gewichten zijn er dus nu ook deze.


W.

PS/ op de achtergrond trouwens het nieuwe materiaal voor de baffle van m'n luidsprekers-in-aanbouw (de L-structuur voor en onder de eigenlijke luidsprekerkast)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Bijna alle RCA plugjes zijn binnen voor het geplande vergelijk, en 'k ben al wat bezig te beluisteren.

Het verbaasd me dat de verschillen die ik hoor tussen RCA pluggen veel kleiner zijn dan die die ik hoorde tussen banaan-stekkers bij de luidsprekerkabel banaan-vergelijktest. Het signaal op de luidsprekerkabels lijkt me sterker / robuuster te zijn dan die op interconnects, en dus minder waarschijnlijk verantwoordelijk te zijn voor hoorbare verschillen. Maar niet dus ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Aangezien mijn huisje echt te klein is om in te leven naast inboedelopslag / een enigszins OK opgestelde audio-set / hobbyruimte voor het bouwen van luidsprekers en apparaat-voetjes, heb ik besloten afwisselend te hobby'en en een audio-set op te stellen. Ieder om de week / twee weken denk ik zo.

Deze week is knutsel week: de RCA plugjes voor het plugjes-vergelijk (:-*) zijn allemaal binnen. De gebruikte kabel is er een van m'n eigen hand. Voor de set-up zoals ik die voor mijn set-in-ontwikkeling in gedachte heb heb ik 2x interconnect (ongebalanceerd) nodig, plus 1x een reserve kabel. Deze 3 kabels maak ik funktioneel, doe er deze RCA-plug test mee, en werk daarna de kabels af met de pluggen die als beste naar voren komen in m'n test en met een kabelkous en andere details.

Met 'funktioneel maken' bedoel ik het strippen van de ruwe kabel (Habia M-ZN1237 / bovenste foto), het aanbrengen van de kabel-isolatie (geïmpregneerd linnen / middelste foto), en het aanbrengen van de plug (op de onderste foto een Xhadow Precision plug als voorbeel).  De Habia kabels vormen ook de basis voor de kabels van Pink Faun. Het vinden van de geïmpregneerd-linnen tape liet even op zich wachten, maar het is, met wat ik tot nu heb kunnen beluisteren, de inspanning waard. Mechanisch heeft de Xhadow plug een streepje voor op de andere pluggen IMO, aangezien de schroefverbinding voor de kabels waar ik mee werk perfect gedimensioneerd zijn, en de pluggen uiters solide en toch lichtgewicht.

zo ... 'k ga maar weer eens verder aan de slag al de kabels te maken ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Er moet me kort iets van m'n hart ...

Voor mijn luidsprekers-in-aanbouw zocht ik 'binding posts'. Aangezien ik wist dat ik nog heel erg veel dingen die met de bouw samenhangen zou willen uitproberen, heb ik uit tijdsoverweging besloten advies van vrienden over te nemen voor wat betreft de keuze voor de 'binding posts'. De WBT 0763 werden het, gekocht bij De Audiofabriek (originele WBT's ga ik van uit, maar geleverd zonder worm-schroefjes).

Al snel bleek dat het vinden van borgringetjes voor de WBT een probleem vormde: M6 net te klein, M8 net te groot, en ook andere maten er alle net naast. In Arnhem is Babtist de place to be voor metaalwaren, en zij kwamen er niet uit. Uiteindelijk hebben we M6 ringetjes opgeboord.
De WBT 0763 heeft de mogelijkheid to schroefverbindingen ipv. soldeerverbindingen. De vrienden van wie ik het WBT advies heb overgenomen solderen, ik vind een schroefverbinding fijn om mee te werken (niet beter of slechter, maar voorkeur). Alleen bleek ook hier dat de WBT non-standaard is in dat het aangebrachte schroefdraad voor het worm-schroefje niets paste. Hier is uiteindelijk nieuw schroefdraad aangebracht.

Nu ben ik bezig met een RCA-plug vergelijk, en oa. de WBT-0108 is hierin opgenomen. Ik heb twee nieuwe setje pluggen ontvangen, die na het 'test werk' weer terug moeten naar de dealer (tenzij ik de pluggen besluit te blijven gebruiken). De pluggen heb ik via een Duitse dealer, en zijn ook weer originele pluggen, en ook nu weer geleverd zonder schroeven. De problemen met de WBT 0763 nog in het achterhoofd, heb ik voor ik met schroefjes aan de slag ging eerst de profs weer laten kijken: alle 8 pluggen hebben braampjes aan de binnenkant van de plug / einde van het schroefdraad. En geen een worm-schroefje, geen Euro maat, geen US maat, helemaal geen maat, bleek in het schroefdraad te passen (nog afgezien van het braam aan het einde van het schroefgat: zo ver kwam geen schroef ...).

Op navraag van de bewuste dealer reageerd WBT dat de bij het produkt aangeven schroef past. Uh...duh ... :-\ Op navraag waarom, ook bij een uitdrukkelijk leveringsverzoek, geen wormschroeven worden meegeleverd is het antwoord dat dat afhangt van de verkoop tussenpersoon (dus van mij dealer ... die de schroefjes niet heeft en ze van WBT wilde betrekken), maar dat standaard deze niet worden meegeleverd aangezien daarvoor te weinig mensen daadwerkelijk van de schroefjes gebruik blijken te maken. Uh...tja ... :-X

Mijn WBT 0763 zijn geschikt gemaakt voor gebruik, dus die blijven. De WBT's voor m'n RCA-plug vergelijk worden uit het vergelijk genomen. Omdat ik voor geleend spul natuurlijk niet allerlei blijven modificaties kan gaan aanbrengen. Maar ook omdat ik het helemaal met WBT gehad heb. WBT exit.

Zo, da's van m'n hart.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De bouw van mijn luidsprekers gaat traag momenteel:

=> voor een Zwitserse retailer ben ik enkele tientallen Pycones aan het maken ... zeer tijds-intensief (meer hierover over ±2 maanden)

=> de baspoort in de full-range kast had een BR afstemming, echter door toeval (ook ver in de bouwfase blijf ik experimenteren) bleek een aperiodisch-gedempte poort ook erg goed te funktioneren: dit ben ik op het moment verder aan het onderzoeken (wat wel helpt is dat ik sinds kort in een logeerkamer van een vriend mag werken aan de luidsprekers; bij mij thuis is echt geen ruimte meer om een audio-set en meerdere experimenteer kasten neer te zetten om zo tussen de op de speakers aangebrachte veranderingen te kunnen vergelijken ...)

=> na een periode waarin ik slecht aan geschikt hout kon komen, heb ik nu 'geschikt' hout dat echter nauwelijks tot permanente buiging te verlokken is ... met gewichten het vochtig gemaakte multiplex in een buiging gebracht behoudt het na verwijderen van de gewichten de vorm niet :crazy: (iemand tips ?)




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Misschien is het handig als je ook je vraag stelt in dit board ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=79.0
Daar zitten alle zelfbouwers bij elkaar :colgate:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

doe ik !!

de vraag komt daarnaast ook op het ZBAforum


dank voor het meedenken




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

vandaag 6 paar RCA-pluggen Xhadow Precision small ontvangen

de geleende pluggen waartussen ik zou kiezen alvorens pluggen te kopen heb ik retour-gezonden: voor het afbreken van m'n set heb ik nog kort vergeleken tussen de pluggen, zowel met een DNM kabel als met mijn DHZ kabels, en de Xhadow klonk toe minimaal 'beter' in mijn oren, en had met afstand de meest impressive bouwwijze en materiaalgebruik

de 'small' uitvoering is gekozen a/ omdat het me pecunia scheeld en b/ omdat ik van plan ben ze 'anti-resonerend' te maken zoals op onderstaand voorbeeld


W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De afgelopen weken veel Pycones gemaakt, en geruild tegen vintage audio spullen. Sommige van die spullen heb ik weer geruild tegen andere, en er zijn wat kleine dingen bijgekocht.

Helaas heb ik absoluut geen ruimte, dus alles blijft in de doos tot ik na een verhuizing eea. goed tot zijn recht kan laten komen (alles is met een 'plan van aanpak' geselecteerd, en zo zijn er natuurlijk ook plannen hoe eea. in te zetten).

De eerste spullen komen nu binnen, en de rest komt binnen een maand na nu binnen (zo is de planning iig. ...); dit forum is niets zonder de nodige picture-pimping, dus 'k zal tzt. wat foto's plaatsen ;). Als later de kasten gebouwd gaan worden volgen daar ook wel weer de foto's van ...

Dit zijn Saba 5898.470.002-19-200 breedbanders (een 190mm. conus in een 200mm. korf) en Saba 1670 DU-15 tweeters (naar voorbeeld van de 'Isophon 527', een zgn. 'wave rippling driver' aka 'bending wave converter'). De breedbander gaat ongefilterd ingezet worden, de tweeter vanaf ±9500Hz 6dB/okt. met een ClarityCap SA (dit is hoger dan je vaak ziet met een 200mm. driver (die ook afgefilterd wordt vaak), het gevolg van het uitgebreidere / 'rustiger' frequentieverloop van de 190mm. uitvoering).



Wolf






Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

audio-apparaat ingeruild op Pycones, en nu weer ingeruild tegen:



aankomend weekend ga 'k ze halen

... mijn mini vintage-verzamelingetje krijgt laaangzaam vorm



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Zozo, flink aan het ruilen. Leuk! Kost je niks en toch nieuwe(andere) spullen. ;D  Vintage blijft leuk. Een week geleden heb ik een stel IMF monitor II speakers op de kop getikt voor een tientje. Alleen wat krasjes op de behuizing. Frontjes nog in top staat. Zou me niks verbazen als ik de eerste was die ze er af haalde, want de drivers zien er als nieuw uit. De tweeters heb ik eruit gehaald en in mijn Richard Allan RA8 gestopt. Daar zaten namelijk dezelfde in, alleen in cosmetisch mindere staat.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

'k meende op de foto's in je AudioNirvana-thread al eea. te herkennen

leuke speakers ook; zeker Richard Allan is een vaak vergeten figuur binnen audio history

en ook in mijn nieuwe aanwinsten waren de tweeters het zwakste punt; ook 'cosmetisch minder', maar dan dusdanig dat de prestatie er onder leed (voor de rest waren de speakers nog zeer gaaf)
de foto is een tweety na de schoonheidsspecialiste/manicure-behandeling, meer foto's zondag as.

het beroerde is alleen dat ik het leuk vindt eea. in huis te krijgen, dat het alleen allemaal weer verpakt en gestapeld moet worden om m'n huisje nog leefbaar te houden; 'k bezig met een nieuwe woning, maar dat kan nog wel even duren ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.