Advies: welke receiver? (want ik kom er niet meer uit)

Started by Lid45678, May 22, 2003, 20:44:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lid45678

Beste forumleden,

Zoals sommige misschien al op dit forum gelezen hebben, ben ik al een aardig tijdje aan het sparen voor een surroundreceiver.
Nu sta ik op het punt om er één aan te schaffen alleen ik kan niet kiezen uit de volgende vijf:
- Marantz SR8200 (€ 1499,-)
- Marantz SR9200 (€ 2199,-)
- harman/kardon AVR 8500 (€ 1925,-)
- Onkyo TX-DS989 upg2 (€ 2250,-) op dit forum, tweedehands via Hairball.
- Denon AVC-A11SR (rond de € 1800,-)

Nu zullen jullie qua specificaties direct zeggen: kies uit de Marantz SR9200, Onkyo of harman/kardon en dan degene die jij het beste vind klinken. Maar het probleem ligt voor mij een beetje anders. Ik woon nog thuis en heb mijn ht op een slaapkamer van 4,5m x 3,0m x 2,2m (lxbxh). Ik heb op dit moment een 5.0 opstelling Monitor Audio speakers (zie onder) en ga deze sowieso uitbreiden naar 5.1. Over 7.1 twijfel ik nog vanwege de grootte van mijn ruimte.
Verder vraag ik mijn af of het wel zin heeft om een dure receiver aan te schaffen omdat het geen effect heeft op mijn kamer vanwege de afmetingen. Verder duurt het nog even voordat ik op mijzelf ga wonen (i.v.m. grotere ruimte) en dan zullen er weer andere surroundformaten en instellingen etc. zijn en is mijn receiver verouderd en kan ik misschien beter een nieuwe kopen. Ik heb de harman/kardon, Denon en Onkyo al een (paar) keer uitgebreid beluisterd. De Marantz receivers heb ik wel gehoord maar dit was niet echt uitgebreid. Het viel me wel op dat ze veel beter van klank waren dan de Marantz SR7300 waarvan ik de nadruk op het hoog niet echt mooi vond.
Verder heb ik eventueel de mogelijkheid om bij iemand de SR8200 te gaan beluisteren.

Ik vind ze allemaal heel goed klinken alleen ik verwacht dat ze op mijn kamer anders zullen klinken. Is dat ook zo? Verder heb ik niet de mogelijkheid gehad om ze allemaal met mijn eigen speakers te beluisteren.

Welke receiver zouden jullie kiezen in mijn situatie en waarom wel/niet ???

Vragen die ik nog wil weten:
- Hebben de Denon en Marantz modellen geluidsvertraging (delay) i.v.m. met het kijken van Progressive Scan via een projector?
- Is het belangrijk dat ik 192 Khz/24 bit ad converters heb omdat de Marantz SR 8200 en Denon dit niet hebben?
- Is het in mijn ruimte met deze afmetingen mogelijk om goed 7.1 te luisteren?
- Heeft THX een aanvullende waarde in mijn situatie?

Groetjes,

Marc

J.A.F._Doorhof

De Onkyo van Hairball is een goed aanbod, anders de Marantz 9200.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Quote from: GekkeHekke® on May 22, 2003, 20:44:04
Vragen die ik nog wil weten:
- Hebben de Denon en Marantz modellen geluidsvertraging (delay) i.v.m. met het kijken van Progressive Scan via een projector?
- Is het belangrijk dat ik 192 Khz/24 bit ad converters heb omdat de Marantz SR 8200 en Denon dit niet hebben?
- Is het in mijn ruimte met deze afmetingen mogelijk om goed 7.1 te luisteren?
- Heeft THX een aanvullende waarde in mijn situatie?
Marc,

1. Geen idee. Die onkyo ongetwijfeld, maar Onkyo TX-NR900 had ut ook.
2. Hoeft in principe niets uit te maken. Specs zeggen niet alles. Goede 96/24 dacs kunnen ook supermooi klinken.
3. Ik zou gewoon 5.1 nemen in jou geval. Dat kan je beter positioneren. Als je receiver het wel aankan dan is dit mooi voor in de toekomst.
4. Nee. Ik vind het weinig toevoegen. Ik had het eerst ook en nu niet en ik mis het totaal niet. Geluid nu is mooier dan met THX Select.

Die Onkyo is inderdaad een superaanbieding. Ik zou zeker eens gaan luisteren bij de verkoper en dan beslissen of je die zou willen. Een extra tripje daarnaartoe kan nooit kwaad, ook al koop je 'm niet.

HK ben ik niet zo'n fan van. Ik vind het kerstbomen met al die lichtjes. Denon en Marantz zijn allebei wel superapparaten, maar het is persoonlijk welke je mooier vind qua geluid.

tan1415

Waarom zo'n dure receiver kopen eigenlijk?
Voor een kleine kamer zijn de meer mainstream receivers ook krachtig genoeg denk ik.
En zijn qua opties ook vrij uitgebreid.

Anyway met de Onkyo hoef je niet bang te zijn voor de nieuwe formats aangezien ze makkelijk worden geupdate door Onkyo. Hebben ze toen met DPL2 ook gedaan.
Ik weet niet of de andere merken dezelfde mogelijkheid hebben.

DrBoom

Zijn dat allemaal 2e handstoestellen die je daar opsomt of is de prijs in nederland nou echt zo veel goedkoper dan in België ???
I mean, 1499 voor een SR8200 ? die kost er hier 2500 !  >:(
En geen NAD T762 in je lijst ? ;D

Wat je vragen betreft:
Bij Denon weet ik zeker dat de 3803 audio delay heeft, maar de A11SR volgens mij niet, 't zelfde voor Marantz.

192/24 DAC's lijken me op dit moment niet echt noodzakelijk, maar je weet natuurlijk nooit met welk formaat ze morgen weer op de proppen gaan komen  ::)

Ik kan me inbeelden hoe het is om in zo'n kleine kamer surround te hangen, ik zit zelf op 3x4m en ik moet er niet aan denken om 7.1 te maken. Dat zou in mijn geval gewoon té zijn en dan zou 'k de rear speakers recht boven m'n bed moeten hangen. Maar als je ze degelijk kan plaatsen is het misschien de moeite waard.

THX heb ik altijd al een mooi logotje gevonden om op een receiver te hebben, maar of het nu echt noodzakelijk is dat weet ik zo niet.
Misschien dat een THX receiver nog iets meer de echte bioscoop klank benadert ? Voor mij in elk geval geen must.

Lid45678

Ik weet dat de Onkyo een super mooi apparaat is. Hij ondersteunt zowat alle formaten, instellingen die je maar kan verzinnen (behalve Logic 7 en Circle Surround). Hij ziet er zeker niet slecht uit. Alleen ik vraag me af of het niet te overkill is voor op mijn kamer(tje) ???
Ik had hem liever in het zwart gezien i.p.v. zilver. Maar voor zo'n mooie prijs maakt me dat niks uit. Ik heb ook al een mailtje naar de nederlandse onkyo importuer gestuurt om te vragen of ik eventueel de behuizing kon laten vervangen door een zwarte of goude en wat dit koste. Hierop heb ik nog geen antwoord terug ontvangen.

Groetjes,

Marc  

Lid45678

#6
Quote from: tan1415 on May 22, 2003, 21:08:32
Waarom zo'n dure receiver kopen eigenlijk?
Voor een kleine kamer zijn de meer mainstream receivers ook krachtig genoeg denk ik.
En zijn qua opties ook vrij uitgebreid.

Anyway met de Onkyo hoef je niet bang te zijn voor de nieuwe formats aangezien ze makkelijk worden geupdate door Onkyo. Hebben ze toen met DPL2 ook gedaan.
Ik weet niet of de andere merken dezelfde mogelijkheid hebben.

Het gaat me zeker niet om de power die ze leveren want dat is echt overkill.
Het gaat me meer om het kwaliteitsverschil van de klasse waarin ik zoek in vergelijking met de mainstream receivers. De receivers die ik heb aangegeven geven veel meer detail en kleur weer in het geluid dan een mainstream receiver. Ze doen dit ook op een laag geluidsniveau en hebben veel meer controle over een speaker zodat hij niet zijn eigen gang kan gaan en het geluid op wat hoger niveau veel minder snel vervormd.
Je moet het maar eens vergelijken. Ik denk ook aan de toekomst wanneer ik op mijzelf ga wonen en een grotere ruimte voor ht tot mijn beschikking krijg.

Verder ben ik helemaal gek® van ht (ook stereo) en laat ik me misschien een beetje beïnvloeden door dit forum (ook bij mij heeft het htvirus de controle overgenomen) ;)

Groetjes,

Marc

Lid45678

#7
Quote from: DrBoom on May 22, 2003, 21:11:14
Zijn dat allemaal 2e handstoestellen die je daar opsomt of is de prijs in nederland nou echt zo veel goedkoper dan in België ???
I mean, 1499 voor een SR8200 ? die kost er hier 2500 !  >:(
En geen NAD T762 in je lijst ? ;D

Wat je vragen betreft:
Bij Denon weet ik zeker dat de 3803 audio delay heeft, maar de A11SR volgens mij niet, 't zelfde voor Marantz.

192/24 DAC's lijken me op dit moment niet echt noodzakelijk, maar je weet natuurlijk nooit met welk formaat ze morgen weer op de proppen gaan komen  ::)

Ik kan me inbeelden hoe het is om in zo'n kleine kamer surround te hangen, ik zit zelf op 3x4m en ik moet er niet aan denken om 7.1 te maken. Dat zou in mijn geval gewoon té zijn en dan zou 'k de rear speakers recht boven m'n bed moeten hangen. Maar als je ze degelijk kan plaatsen is het misschien de moeite waard.

THX heb ik altijd al een mooi logotje gevonden om op een receiver te hebben, maar of het nu echt noodzakelijk is dat weet ik zo niet.
Misschien dat een THX receiver nog iets meer de echte bioscoop klank benadert ? Voor mij in elk geval geen must.
De Denon is tweedehands in Nederland € 1700,- en nieuw in Duitsland rond de € 1800,-.
De Onkyo is tweedehands en in Nederland gekocht.
De Marantz en harman/kardon koop ik nieuw in de Nederlands winkels.

Ik heb er geen NAD bij gezet omdat ik toch vind dat deze wat minder is dan de andere receivers op de Marantz SR 8200 na. Ondanks dat ik er niet naar mag kijken vind ik persoonlijk de NAD niet echt mooi (het oog wil uiteindelijk ook wat) en heb ik er op één of andere manier niet echt vertrouwen in omdat ze telkens hun introductie uitstellen vanwege software problemen.

Wat vind je van je ht op jouw kamer qua klank en mogelijkheden ??? En ben je erg ontevreden omdat je een niet al te grote ruimte hebt ???

Over THX denk ik een beetje hetzelfde. Al hoewel ik van Frank zijn schrijven op dit forum heb vernomen dat er in THX Ultra 2 goede verbeteringen zitten. Alleen ik heb begrepen dat THX meer bedoeld is voor grote ruimtes.

Groetjes,

Marc

Yanmik

Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Lid45678

Quote from: willem1 on May 22, 2003, 22:05:47
Nog niet gedacht aan Arcam ?
Arcam vind ik persoonlijk schitterend! klinken :o Alleen de AVR 200 A is vergeleken met deze receivers wat minder en dan kom je bij de FMJ A8 / P7 (losse voor en eind versterker) en dat is me helaas te duur. De Onkyo is het uiterste wat ik wil uitgeven.

Groetjes,

Marc

Yanmik

Indien het je bedoeling zou zijn om later naar een aparte amp via pre-out te gaan kan je misschien iets goedkopere alternatieven bedenken.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Lid45678

Quote from: willem1 on May 22, 2003, 22:28:34
Indien het je bedoeling zou zijn om later naar een aparte amp via pre-out te gaan kan je misschien iets goedkopere alternatieven bedenken.
Hier heb ik al eens over gedacht. Alleen daar ben ik vanaf gestapt vanwege de prijzen en toen gaan kijken naar alleen een surroundreceiver. Ik vraag me ook af of het veel uit maakt wanneer ik voor de Onkyo of Marantz SR9200 zou kiezen i.p.v. een losse voor en eind combinatie. Jij kan het weten want die Pioneer is niet niks om alleen als surroundprocessor te gebruiken. Heb jij of iemand anders eventuele tips met eerst een wat goedkopere surroundreceiver kopen en daarna via de pre-outs een eindversterker gebruiken? Ik denk zelf dat ik al een top apparaat heb aan de Onkyo of Marantz SR9200 en weer achteruit ga qua surroundkwaliteit als ik een goedkopere surroundreceiver met pre-outs neem en deze later upgrade met een eindversterker. Wat kost een goede/mooie eindversterker eigenlijk?

Groetjes,

Marc

Yanmik

QuotePioneer is niet niks om alleen als surroundprocessor te gebruiken
Pioneer wordt nu wel nog gebruikt om surrounds en center aan te sturen.
QuoteWat kost een goede/mooie eindversterker eigenlijk?
Deze prijzen lopen enorm uiteen.
Ik heb een Classe amp en die kost wel wat geld.
Als je naar merken als Classe, Parasound, Theta enz.. gaat dan betaal je ook wel wat.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

Hoi Marc,

Prijzen voor een mooie eindversterker lopen sterk uiteen ;)

Persoonlijk vind ik een topmodel (of het model net eronder) AV-receiver absoluut geen overkill voor een kleinere ruimte. De topmodelen onderscheiden zich namelijk niet alleen in de power (wat zich beter laat vertalen naar stabieler vermogen ipv echt meer) maar ook in opbouw en vaak ook onderdelen waardoor het eindresultaat (hoe klinkt íe) al snel beter is dan de lagere types (wat vooral belangrijk gaat worden als je ook graag stereo luisterd).

Welke dan uiteindelijk te kiezen? Het enige wat ik je daarin kan aanraden is om de verschillende modellen met je eigen speakers (het liefst in je eigen ruimte) te gaan beluisteren ;)

Mvrgr

Patrick


Lid45678

Quote from: patrick_vdb on May 22, 2003, 23:20:06
Hoi Marc,

Prijzen voor een mooie eindversterker lopen sterk uiteen ;)

Persoonlijk vind ik een topmodel (of het model net eronder) AV-receiver absoluut geen overkill voor een kleinere ruimte. De topmodelen onderscheiden zich namelijk niet alleen in de power (wat zich beter laat vertalen naar stabieler vermogen ipv echt meer) maar ook in opbouw en vaak ook onderdelen waardoor het eindresultaat (hoe klinkt íe) al snel beter is dan de lagere types (wat vooral belangrijk gaat worden als je ook graag stereo luisterd).

Welke dan uiteindelijk te kiezen? Het enige wat ik je daarin kan aanraden is om de verschillende modellen met je eigen speakers (het liefst in je eigen ruimte) te gaan beluisteren ;)

Mvrgr

Patrick


Dit probeerde ik met mijn quote op de vraag van tan1415 ook te vertellen. Alleen jij beschrijft het iets mooier en met ervaren woorden  8)

Het met mijn eigen speakers beluisteren en in eigen ruimte zal wat moeilijk gaan  :'( De Onkyo kan ik 2dehands overnemen en de Marantz SR9200 verkopen ze bij een wat grotere winkel in Rotterdam waar ze niet aan uitproberen doen. Dit is helaas het nadeel van student zijn. Ik zoek de koopjes op omdat ik het anders niet kan betalen en dat gaat (meestal) tenkoste van de service. Mijn eigen speakers meenemen naar degene die de Onkyo verkoopt zou een mogelijkheid zijn maar zover heb ik er nog niet met hem over gesproken. Dus het wordt een wat moeilijkere keuze.

Als ik voor de Marantz SR9200 zou gaan doe ik denk ik wel de upgrade naar dezelfde specificaties als de SR9300. Dit kost me wel €300,- extra voor de features en functies die de Onkyo al heeft. Maar misschien kan ik hierover dan wel wat onderhandelen met de verkopers.
Bla......bla....bla.... zoals je leest ben ik er nog niet helemaal uit :-\ Maar ik vind het een belangrijke keuze en het gaat voor mij om veel geld dus jah  :-[

Groetjes,

Marc

patrick_vdb

Hoi Marc,

Ik zou toch echt moeite gaan doen om de verschillende versterkers te beluisteren met de eigen speakers (iets wat ook wel mag in deze prijsklasse). Hierin schuilt namelijk de grote kracht tot het nemen van de juiste beslissing aangezien het allemaal draait om de synergie tussen de verschillende componenten (en niet zozeer de specs en/of features) ;)

Bij de eventuele overname van de Onkyo zal het geen probleem zijn om de eigen speakers mee te nemen (schat ik zo in), winkels moeten je deze mogelijkheid gewoon bieden.

Mvrgr

Patrick


Lid45678

Patrick,

Ik heb je een PM gestuurd.

Groetjes,

Marc

Lid45678

#17
Overmorgen (dinsdag) ga ik met mijn eigen speakers luisteren naar de Onkyo TX-DS989 upg 2.

Weet iemand wat het karakter van dit apparaat is?
Ik verwacht er best veel van maar het zal uiteindelijk de combinatie met de Monitor Audio's en mijn persoonlijke smaak zijn die de beoordeling bepalen.

Groetjes,

Marc

Lid45678

Aanstaande vrijdag ga ik met mijn eigen speakers naar de Marantz SR9200 luisteren. Ik ben echt benieuwd naar de verschillen met de Onkyo die ik vanavond te horen krijg.

Wanneer ik de receivers beluisterd heb zal ik laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Groetjes,

Marc

patrick_vdb

Hoi Marc,

Zie je wel, met een beetje wilskracht kun je de versterkers beluisteren op je eigen speakers ;)

Ben benieuwd waar je keuze op gaat vallen.

Mvrgr

Patrick

Lid45678

Gisteravond ben ik bij Nico wezen luisteren naar de Onkyo TX-DS989 upg 2. Na een lekker bakje koffie en een leuk gesprek zijn we naar de ht-ruimte gegaan.

Ik had bij iemand thuis nog nooit zoiets gezien :o. Door de speciale wanden was er zowat geen galm (echo) in de ruimte waardoor naar mijn mening een zeer goede akoestiek aanwezig was. Verder waren er zeer relaxte stoelen aanwezig en zach alles er mooi afgewerkt uit. Alles bij elkaar gaf gewoon een extra speciaal gevoel  :)

Na het opstellen en aansluiten van mijn speakers hadden we eerst wat nummers van verschillende genres cd's geluisterd en ondertussen gepraat over de receiver en mijn ervaring met audio. Daarna liet hij mij alleen en kon ik rustig luisteren. In het begin vond ik de receiver wat kaal klinken en miste ik toch wat detail. Ik had direct de gedachten dat het een slechte combinatie was met mijn speakers.
Toen heb ik een ervaring opgedaan waarin ik een verschil als dit nog nooit had gehoord. Na ongeveer 30 minuten geluisterd te hebben werd de receiver warm waardoor er een al veel warmer en gedetaileerder geluid uit mijn speakers kwam. Ik heb nog nooit zo'n groot verschil gehoord met het opwarmen van een receiver/versterker terwijl ik toch al heel wat receivers heb beluisterd. Ik was vooral onder de indruk van de weergave van details waardoor instrumenten goed tot hun recht kwamen in de muziek. De scheiding in stereo was zeer goed hoorbaar wat ik persoonlijk erg mooi vind. Ook de weergave van stemmen was zeer helder en daardoor leek het net of de zingende/sprekende persoon in de ruimte stond.
Verder heb ik van wat mensen gehoord en ook gelezen dat ze de Onkyo wat cool (minder muzikaal) vinden klinken. Persoonlijk vond ik dit erg meevallen. Misschien komt het doordat mijn speakers een neutraal karakter hebben wat door hun toch wel diepgaande laag t/m 30hz compenseerde met het geluid van de Onkyo.

Toen Nico terug kwam kwamen we er achter dat de crossover nog stond ingesteld op weergave met subwoofer  ;D. Toen hij dit uit zette was er een toch wel duidelijkere en strakkere weergave van het laag wat meer gevoel in de muziek bracht.

Ik vind de combinatie van de onkyo met mijn Monitor Audio's Silver 9i's goed tot zeer goed geslaagd. Ik vind de weergave van detail en het midden zeer mooi en na een half uur warm spelen van de receiver is het hoog niet meer overheersend. Misschien had de receiver iets warmer mogen klinken en heeft de ruimte ook invloed gehad op de weergave. Alleen over dat iets warmer klinken ben ik niet helemaal zeker omdat ik niet weet hoe de Marantz zal klinken die over het algemeen als een warm en muzikaal apparaat wordt beschreven. Dit omdat ik mijn speakers ook wel eens op een Denon AVC-A1SR heb beluisterd en moet zeggen dat ik deze combinatie niet goed vond. Deze combinatie was te warm en de Denon kon niet echt rust in mijn speakers brengen wat de Onkyo duidelijk wel deed. Dus misschien vind ik de Marantz persoonlijk wel te warm klinken.

Aanstaande vrijdag ga ik naar de de Marantz luiteren en kan ik daar eventueel ook nog de Onkyo naast zetten als ze die daar nog hebben. Dan zal ik bepalen welke keuze ik ga maken.

Groetjes,

Marc  

patrick_vdb

Hoi Marc,

Leuk verslag ;)

Denon klinkt heel anders dan Marantz, verbind dus niet te snel conclusies daaraan ;) Opzich heeft de Marantz een vrij open karakter met minder bottom-end als de Denon.........gewoon eerst beluisteren dus ;)

Mvrgr

Patrick

Scarp

Hey Marc,

Hoe klonk Madonna op jou speakers met de Onkyo? Kwam het "speciale" laag van dat ene liedje er goed uit?


riwi

Heb je ook een Rotel RSX-1055 of RSX-1065 overwogen?
Deze zitten ook in jouw prijsklasse en zou ik verkiezen boven de Denon en misschien ook wel boven de Marantz. De Onkyo ken ik niet zo.

Richard

Scarp

Inderdaad, die Rotels zijn ook goed. Ze hebben beide dezelfde processing als de RSP1066, maar met tuner en ingebouwde versterking. Een review ervan kan je hier vinden.