[n00b] Aankoopadviezen gevraagd A/V apparatuur

Started by ruffie, July 20, 2008, 22:15:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lock

Quote from: ruffie on July 20, 2008, 22:15:37

2e stap zijn de speakers. Ik wil eerst beginnen met 2 fronts en een sub, eventueel later overige sattelieten. Dat de receiver ook de power moet hebben hiervoor begrijp ik. Echter nogmaals, de speaker moeten goed genoeg zijn en hoeven niet best of the best te zijn. Ik hou van een strakke bass en tegelijk heldere mids en highs. Een dagje luisteren in een hifi zaak is wel het advies, maar na een tijd hoor ik het verschil niet meer. Net als een geurtje kopen in de douglas en na 10 minuten ruikt alles hetzelfde..Ik wil dus gericht naar enkele aanbevolen setjes gaan luisteren.

Je zegt in bovenstaande dat je eerst 2 fronts gaat nemen en een sub, later komt de rest.
Ik zit ongeveer met hetzelfde (ben ook een groentje), wil receiver en dvd speler kopen en eerst voor een stereo opstelling gaan.
Alleen zat ik juist te denken om twee fronts en een center aan te schaffen ipv een sub...

Wat is beter als je eerst fronts wil en later pas de satelieten wilt aanschaffen? Sub is uiteraard belangrijk voor de bas, maar ik lees ook dat de center heel belangrijk is!

Wat vinden jullie verder van de Denon 1908? Ik lees hier ook wisselende verhalen over!

Bedankt!


ruffie

Ja eerlijk gezegd geen idee hoe belangrijk een center nou zal zijn. Van de standaard home theater setjes en bijv pc speakers welke ik bij anderen heb gehoord heb ik nooit de indruk gehad dat de center 'belangrijk' was. Natuurlijk is dit niet te vergelijken met wat ik nu wil en wat de kenners hier al ervaren hebben.
Maar het is idd een optie. Sommige fronts kunnen ook al een mooi laag geven dat je misschien wel eerst voor een center kan gaan ipv een sub, dat ga ik dus ook meenemen in een eventuele luistersessie :)
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

HTip

Er zijn (natuurlijk) meerdere meningen over, maar over het algemeen is de center de belangrijkste speaker in een film, omdat de dialogen via het centerkanaal worden gestuurd. Ook met concerten wordt vaak de leadzang hierover gestuurd.

Ook de sub is belangrijk, maar die kan je altijd toevoegen. Een center ga je eerder missen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Center is belangrijk, sub is ook belangrijk mbt laag/gevoel

Je kunt ook eerst 4 speakers kopen, en een phantom center instellen op je surround reciever (centergeluid wordt dan via fronts weergegeven).
Je hebt dan wel surround....en dat is wat je toch als eerste wil bij film lijkt me.

Afhankelijk van wat je het eerste mist een sub of echte center.

Zo ben ik ooit begonnen.

johnhifi

#29
Ik begon ook met 4.0. Daar zijn bijna tegelijkertijd, maar wel jaren later pas, zowel de sub als de center bijgekomen. Komt omdat ik alles 2e hands koop en dan moet je er tegenaan lopen, maar ik heb eigenlijk tot ik van 4.0 naar 5.1 ging nooit echt het idee gehad iets te missen. Nu er eenmaal 5.1 staat, however, weet ik wat ik al die tijd gemist héb. Wat is nu belangrijker? Ligt eraan hoe goed je fronts zijn. Als die genoeg bas leveren zou ik eerst voor de center kijken en als ze wel goed zijn maar niet laag genoeg gaan eerst voor de sub en dan een tijdje met een phantom center spelen.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).