[n00b] Aankoopadviezen gevraagd A/V apparatuur

Started by ruffie, July 20, 2008, 22:15:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruffie

Nadat ik gisteren de Pioneer 5090 bij Vincent heb besteld, moet ik nu serieus aan de slag de rest van mijn apparatuur ook alvast te vergaren.
Uiteindelijk wil ik richting een a/v receiver, blue-ray speler en beginnend met 2.1 en later uitbreiding naar 5 of 7.1 speakers.
Ik ben echt een n00b op dit gebied, maar best al veel gelezen om het eea te begrijpen en alle functionaliteit zo ongeveer doet. Verder ben ik geen audio/videofiel, dus ben niet al te kritisch over beeld en geluid als het maar 'goed genoeg' is.

Ik hoop dat jullie mij dus wat kunnen helpen hierbij. Max. budget heb ik nu niet, maar het gaat mij om meer om de prijs/kwaliteit verhouding. Een receiver voor zeg maar 1500 euro vindt ik echter ook wel teveel van het goede  :-\

1e stap is (denk ik) een a/v receiver. Belangrijk voor mij is het aansluiten hiervan (voorkeur voor digitaal) van mijn andere apparatuur zoals blue-ray speler, consoles en dat de receiver de gekozen input doorlust naar m'n plasma. Het liefst met 1 dezelfde hdmi output, dus niet dat ik m'n Wii op component aansluit op de receiver en toch de component out van de receiver naar m'n tv moet gebruiken. Is dit mogelijk? En wat voor receivers zijn hiervoor aan te raden?

2e stap zijn de speakers. Ik wil eerst beginnen met 2 fronts en een sub, eventueel later overige sattelieten. Dat de receiver ook de power moet hebben hiervoor begrijp ik. Echter nogmaals, de speaker moeten goed genoeg zijn en hoeven niet best of the best te zijn. Ik hou van een strakke bass en tegelijk heldere mids en highs. Een dagje luisteren in een hifi zaak is wel het advies, maar na een tijd hoor ik het verschil niet meer. Net als een geurtje kopen in de douglas en na 10 minuten ruikt alles hetzelfde..Ik wil dus gericht naar enkele aanbevolen setjes gaan luisteren.

3e stap is een blue-ray speler, maar dit heeft geen hoge prio, aangezien de PS3 dit voorlopig kan doen.

Waarom geen kant-en-klare home cinema set zul je je afvragen, gezien ik toch niet zo erg veeleisend ben? Tja..ik vind het gewoon leuker zelf dingen bij elkaar te zoeken en te zetten (pc's koop ik ook niet kant en klaar) en design zal bij mij altijd ook een rol spelen.

Belangrijkste is denk ik dus de receiver en de aansluitmogelijkheden (voor het gemak). Eigenlijk dus Wii, PS3, Xbox360, Blue-Ray/DVD op receiver kunnen aansluiten en receiver naar de tv stuurt (het liefst met een dezelfde hdmi output).

Ik hoop dat jullie genoeg tips voor mij hebben :) Tnx alvast!
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

nielvm

Zou voor versterker zeker eens kijken naar de onkyo SR606, heeft heel veel mogelijkheden en is voorbereid op de toekomst en je hoeft er geen 1500euro voor neertellen ;)

Voor speakers zou ik alleszins zo snel mogelijk een center speaker aanschaffen, dit is echt onontbeerlijk voor films...

Merken waar je naar kan kijken (die nog betaalbaar zijn), zijn oa Kef, B&w 600series, Wharfedale... (Met laatste heb ik goede ervaringen)

Voor een subwoofer zou ik zeker eens contact opnemen met Ralf van het forum, hij verkoopt BK subwoofers, die prijs-kwaliteit ongenaaktbaar zijn...


Ga je voor front speakers zuilen nemen of boekenplank-modellen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

ruffie

Quote from: nielvm on July 21, 2008, 10:23:45
Zou voor versterker zeker eens kijken naar de onkyo SR606, heeft heel veel mogelijkheden en is voorbereid op de toekomst en je hoeft er geen 1500euro voor neertellen ;)

Voor speakers zou ik alleszins zo snel mogelijk een center speaker aanschaffen, dit is echt onontbeerlijk voor films...

Merken waar je naar kan kijken (die nog betaalbaar zijn), zijn oa Kef, B&w 600series, Wharfedale... (Met laatste heb ik goede ervaringen)

Voor een subwoofer zou ik zeker eens contact opnemen met Ralf van het forum, hij verkoopt BK subwoofers, die prijs-kwaliteit ongenaaktbaar zijn...


Ga je voor front speakers zuilen nemen of boekenplank-modellen?
Tnx voor 't antwoord. Toevallig ben ik gisteravond (eigenlijk vannacht 00.30 uur ergens) de SR606 inderdaad tegengekomen en zag er goed uit! Ook lipsync gebeuren was in te stellen en non-hdmi ingangen konden naar 1080i hdmi out worden geupscaled..dus dat zag er goed uit..Keek zelf ook naar de Harman Kardon 355...

Front speakers wil ik inderdaad zuilen hebben, het liefst donker/zwart zodat die mooi past bij mijn pioneer plasma..
Maar is een center echt zo onmisbaar? Ook tips waar ik dan op moet letten?
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

nielvm

Beste is uiteraard de speakers allemaal van hetzelfde merk en model te nemen, dan ben je zeker dat de speakers qua klank bij elkaar passen...

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Hanky Panky

Quote from: ruffie on July 21, 2008, 10:47:16
Tnx voor 't antwoord. Toevallig ben ik gisteravond (eigenlijk vannacht 00.30 uur ergens) de SR606 inderdaad tegengekomen en zag er goed uit! Ook lipsync gebeuren was in te stellen en non-hdmi ingangen konden naar 1080i hdmi out worden geupscaled..dus dat zag er goed uit..Keek zelf ook naar de Harman Kardon 355...

Front speakers wil ik inderdaad zuilen hebben, het liefst donker/zwart zodat die mooi past bij mijn pioneer plasma..
Maar is een center echt zo onmisbaar? Ook tips waar ik dan op moet letten?

Op je eigen oortjes  ;)

Doe een blinde test: een test waarin je niet weet naar welke speaker(s) je luistert. Dan wordt je niet beïnvloed door zaken als uiterlijk en merk maar ga je 100% op je eigen ervaring af. Kom je toevallig uit bij speakers die al een tijdje te koop zijn dan zou je ook kunnen zoeken naar 2e hands exemplaren.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

ruffie

Quote from: nielvm on July 21, 2008, 10:57:37
Beste is uiteraard de speakers allemaal van hetzelfde merk en model te nemen, dan ben je zeker dat de speakers qua klank bij elkaar passen...


Nielvm, ik zie dat jij de sr606 ook hebt...levert dat nog voldoende vermogen voor alle speakers?
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Ed13

Hallo,

Normaliter kies je eerst voor een paar speakers.....daarna ga je op zoek naar een versterker/receiver die goed  matched met de luidsprekers. De klank van het geheel word immers voor 90% bepaald door je luidsprekers. Als je een speaker zoekt met een strakke en diepe bas, met een mooi helder hoog en vol midrange gebied zou ik eens gaan kijken naar een ELAC FS247. Dit is zeer zeker een speaker die je zult waarderen. Mocht het om budget technische reden niet passen (€ 1000 per stuk is best een serieus bedrag), dan kan je ook kiezen voor de FS207A. Dit is eigenlijk de voorloper van de 247, maar is gecontinueerd in de line-up door ELAC en voorzien van een aantal kleine aanpassingen. Door de positionering van de 247 op € 1000,00 per stuk is de 207A verlaagd in prijs naar €700 en mijns inziens één van de speakers met de beste prijs/prestatie verhouding. Beide speakers zijn verkrijgbaar in een schitterende hoogglans pianolak zwarte uitvoering, die ook nog eens fantastisch smoelt bij de Pioneer Plasma. Maak het geheel af met een Pioneer VSX-LX51 en je hebt een set die fantastisch klinkt en nog veel beter smoelt !!

PS vergeet de Onkyo, het is geen dure versterker maar klinkt ook zeer belabberd !! Ik begrijp absoluut niet waarom dat ding zo opgehemeld word, hij geeft geen warmte, geen diepte en ook het stereobeeld dat door de Onkyo word neergezet is 3x niks.

ruffie

Quote from: Ed13 on July 21, 2008, 23:16:36
Hallo,

Normaliter kies je eerst voor een paar speakers.....daarna ga je op zoek naar een versterker/receiver die goed  matched met de luidsprekers. De klank van het geheel word immers voor 90% bepaald door je luidsprekers. Als je een speaker zoekt met een strakke en diepe bas, met een mooi helder hoog en vol midrange gebied zou ik eens gaan kijken naar een ELAC FS247. Dit is zeer zeker een speaker die je zult waarderen. Mocht het om budget technische reden niet passen (€ 1000 per stuk is best een serieus bedrag), dan kan je ook kiezen voor de FS207A. Dit is eigenlijk de voorloper van de 247, maar is gecontinueerd in de line-up door ELAC en voorzien van een aantal kleine aanpassingen. Door de positionering van de 247 op € 1000,00 per stuk is de 207A verlaagd in prijs naar €700 en mijns inziens één van de speakers met de beste prijs/prestatie verhouding. Beide speakers zijn verkrijgbaar in een schitterende hoogglans pianolak zwarte uitvoering, die ook nog eens fantastisch smoelt bij de Pioneer Plasma. Maak het geheel af met een Pioneer VSX-LX51 en je hebt een set die fantastisch klinkt en nog veel beter smoelt !!

PS vergeet de Onkyo, het is geen dure versterker maar klinkt ook zeer belabberd !! Ik begrijp absoluut niet waarom dat ding zo opgehemeld word, hij geeft geen warmte, geen diepte en ook het stereobeeld dat door de Onkyo word neergezet is 3x niks.

Hmm tnx! Dat is nou es een andere point of view welke zeer welkom is. De LX51 heb ik inderdaad ook gezien, maar nog niet in overweging genomen, eigenlijk meer om mijn 'goed genoeg' beredenering.
Kan deze receiver dan ook alles wat ik 'wil' ? :)
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

Vincent

Hi Ruffie!

Nog een paar daagjes afwachten en dan wordt die afgeleverd.. :)

Wat betreft de audioset. Het is denk ik heel persoonlijk ..in de klasse die jij zoekt zijn er eigenlijk
geen slechte versterkers leverbaar. Alleen is het wel heel persoonlijk welke combinatie het beste
bij je wensen aansluit. Wat voor muziekstijl heeft je voorkeur? En wat voor klank prefereer je?

Mvg

Vincent

ruffie

Quote from: Vincent on July 22, 2008, 11:23:16
Hi Ruffie!

Nog een paar daagjes afwachten en dan wordt die afgeleverd.. :)

Wat betreft de audioset. Het is denk ik heel persoonlijk ..in de klasse die jij zoekt zijn er eigenlijk
geen slechte versterkers leverbaar. Alleen is het wel heel persoonlijk welke combinatie het beste
bij je wensen aansluit. Wat voor muziekstijl heeft je voorkeur? En wat voor klank prefereer je?

Mvg

Vincent
Hey vincent,
Mijn (of onze dan) muziekstijl is verschillend, maar tegelijk niet heel breed. Urban (reggae, r&b) tot lekker wat (slow) alternative rock en vooral latin.
Klank moet warm, maar tegelijk helder zijn..een beetje zoals die Pioneer ;) Zwart is mooi zwart, maar alle details toch zichtbaar :)

Dat de combinatie heel persoonlijk is kan ik snappen, maar omdat ik eigenlijk van gewoon normaal stereo tv geluid naar deze setup wilt gaan is het voor mij moeilijk om te kunnen zeggen dat iets goed zal zijn, vandaar mijn 'goed genoeg' instelling.
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

Vincent

Quote from: ruffie on July 22, 2008, 13:01:51
Hey vincent,
Mijn (of onze dan) muziekstijl is verschillend, maar tegelijk niet heel breed. Urban (reggae, r&b) tot lekker wat (slow) alternative rock en vooral latin.
Klank moet warm, maar tegelijk helder zijn..een beetje zoals die Pioneer ;) Zwart is mooi zwart, maar alle details toch zichtbaar :)

Dat de combinatie heel persoonlijk is kan ik snappen, maar omdat ik eigenlijk van gewoon normaal stereo tv geluid naar deze setup wilt gaan is het voor mij moeilijk om te kunnen zeggen dat iets goed zal zijn, vandaar mijn 'goed genoeg' instelling.

Als ik zo je wensen hoor qua klank en muziekstijl dan denk ik dat je misschien eens kan gaan kijken naar de nieuwe marantz versterkers. Zoals bijvoorbeeld de SR5003 en dat icm de RS6 van Monitor Audio. Dit is een redelijke compacte vloerstaander. Als je liever een satelietsysteem wilt dan is de Radius series van Monitor Audio een goed alternatief. Ik denk dat die erg goed bij je voorkeur aansluiten . Maar je zal natuurlijk zelf even dat moeten gaan luisteren . Je weet inmiddels de weg ;)

Grt

Vincent

Li-unit

Het blijft altijd moeilijk om advies te geven aangezien het van veel factoren afhankelijk is.
- Budget !!!!
- Wat voor ruimte (oppervlakte)
- Isolatie cq demping (vloerbedekking / tegels)
- Wat vind JIJ mooi? (geluid maar misschien ook design)
- Afmetingen van apparatuur

Gezien je aangeeft dat je van een warme klankkleur houdt wil ik je de Onkyo ook afraden. Niet omdat het een slecht apparaat is, maar deze klinkt behoorlijk fel en agressief met weinig warme klanken. Natuurlijk is het hier ook afhankelijk wat voor speakers je er op aan wilt sluiten, maar KEF levert zeker hele mooie en betaalbare speakers. Ik heb zelf speakers van Klipsch waar ik zeer tevreden over ben, maar deze kunnen ook erg fel klinken (ivm de hoornspeaker), waardoor wat extra demping wel een must is icm een warme receiver.

Ik ben zelf ook als NOOB begonnen op dit forum, maar heb inmiddels een hoop geleerd. Het beste advies geef je uiteindelijk zelf door gewoon te gaan luisteren. Staar je vooral niet blind op het vermogen van een receiver, want dat is erg betrekkelijk.

Ik heb deze week ook een nieuwe receiver gekocht zijnde een Cambridge Audio 340R. Ik heb deze vergeleken met een Marantz en een Onkyo, waarbij de Onkyo gelijk afviel. De Marantz was ook een mooie warme receiver, maar ik vond de Cambridge Audio iets helderder klinken dan de Marantz en het design prachtig. Dit blijft echter mijn eigen mening.

ADVIES: LUISTEREN  ;)

ruffie

kGa zeker luisteren, alleen wil ik niet ALLES gaan beluisteren, maar de luistersessie beperken tot enkele merken/modellen die O.A. hier aanbevolen worden en mij qua design (dat is wel iets wat ik iets eerder kan beoordelen) ook aanspreken.

Zoals ik al zei moet het ook aansluiten op het design van de pioneer plasma (hoef niet zelfde, gewoon goed aansluiten op).

Thanks voor de input!  :D
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

HTip

Vergeet ook de akoestiek van de ruimte niet. Is door vele forumleden (achteraf) reeds onderkend... Kijk maar eens in de topics van Joris1971, The SpeedSkater, THX-UltraII.

Geen enkele apparatuur klinkt goed in een akoestisch slechte ruimte ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

ruffie

Quote from: HTip on July 22, 2008, 15:41:39
Vergeet ook de akoestiek van de ruimte niet. Is door vele forumleden (achteraf) reeds onderkend... Kijk maar eens in de topics van Joris1971, The SpeedSkater, THX-UltraII.

Geen enkele apparatuur klinkt goed in een akoestisch slechte ruimte ;)
Lol maar dat kan ook de andere kant op werken toch? Klinkt iets WEL goed in een goede ruimte in de winkel, kom je thuis met de spullen klinkt ie al helemaal niet in je standaard woonkamer :P
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

HTip

Quote from: ruffie on July 22, 2008, 15:50:21
Lol maar dat kan ook de andere kant op werken toch? Klinkt iets WEL goed in een goede ruimte in de winkel, kom je thuis met de spullen klinkt ie al helemaal niet in je standaard woonkamer :P
Ik bedoel eigenlijk dat je je standaard woonkamer moet aanpassen om welke installatie dan ook goed te laten klinken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

ruffie

Quote from: HTip on July 22, 2008, 15:59:34
Ik bedoel eigenlijk dat je je standaard woonkamer moet aanpassen om welke installatie dan ook goed te laten klinken ;)
Hehe en dat wil ik nou net niet hoeven te doen, voor een dedicated HT ruimte OK, maar m'n woonkamer moet gewoon een woonkamer blijven... PLUS ik zou ruzie krijgen met m'n vriendin  ;D
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

HTip

Quote from: ruffie on July 22, 2008, 16:01:48
Hehe en dat wil ik nou net niet hoeven te doen, voor een dedicated HT ruimte OK, maar m'n woonkamer moet gewoon een woonkamer blijven... PLUS ik zou ruzie krijgen met m'n vriendin  ;D
Kan ook ;) Er zijn genoeg oplossingen waarmee je geen ruzie krijgt ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Quote from: Ed13 on July 21, 2008, 23:16:36
Beide speakers zijn verkrijgbaar in een schitterende hoogglans pianolak zwarte uitvoering, die ook nog eens fantastisch smoelt bij de Pioneer Plasma.

even opmerking mijnerzijds
Pas wel op met hoogglans, dit werkt als een spiegel....
Zeker bij projectie extra strooilicht en dus minder beter beeld.
ook kun je je eraan gaan ergeren....

Meer verder veel suc6 met uitzoeken

Ed13

Quote from: Vincent on July 22, 2008, 13:18:40
Als ik zo je wensen hoor qua klank en muziekstijl dan denk ik dat je misschien eens kan gaan kijken naar de nieuwe marantz versterkers. Zoals bijvoorbeeld de SR5003 en dat icm de RS6 van Monitor Audio. Dit is een redelijke compacte vloerstaander. Als je liever een satelietsysteem wilt dan is de Radius series van Monitor Audio een goed alternatief. Ik denk dat die erg goed bij je voorkeur aansluiten . Maar je zal natuurlijk zelf even dat moeten gaan luisteren . Je weet inmiddels de weg ;)

Grt

Vincent

Niet om het een of ander Vincent, en als newbie op dit forum wil ik je niet in je expertise aanvallen, maar Marantz ?? Terwijl iemand aangeeft dat hij van een warm geluid houd met een strakke laag weergave en een mooi helder hoog......Marantz staat bekend om zijn gebrekkige laagweergave. Het is een beetje zompig onderin en zeer zeker niet strak. Ik zou een andere versterker gebruiken in combinatie met een overigens mooie speaker als een RS6 van Monitor Audio. Ik zou het dan meer zoeken in de Rotel hoek zoeken, maar die hebben helaas weer niet de volledige HDMI functionaliteit.

HTip

Quote from: Ed13 on July 23, 2008, 12:50:41
Niet om het een of ander Vincent, en als newbie op dit forum wil ik je niet in je expertise aanvallen, maar Marantz ?? Terwijl iemand aangeeft dat hij van een warm geluid houd met een strakke laag weergave en een mooi helder hoog......Marantz staat bekend om zijn gebrekkige laagweergave. Het is een beetje zompig onderin en zeer zeker niet strak. Ik zou een andere versterker gebruiken in combinatie met een overigens mooie speaker als een RS6 van Monitor Audio. Ik zou het dan meer zoeken in de Rotel hoek zoeken, maar die hebben helaas weer niet de volledige HDMI functionaliteit.

Alles hangt af van de matching (LS-kabels, interlinks, speler) en de akoestiek van de kamer. Ik heb Marantz (receiver en dvd-speler) en ik vind persoonlijk niet dat Marantz geen strakke laagweergave heeft. Ik houd ook niet van een zware bas, maar zoals altijd, smaken verschillen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Hanky Panky

Strak laag is wat anders dan 'vette bas' lijkt me. Zoals gezegd door Htip: het ligt aan de combinatie van de componenten.

Mijn Marantz is aangevuld met een B&W sub in stereo voor strak laag en een vette bas tegelijk  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

ruffie

Het wordt inderdaad lastig zo ja, maar ik denk idd dat het heel persoonlijk is en een kwestie van combinatie. Ik ga wel zelf luisteren dat zekers... Een strakke laag is idd wat ik wil en geen overheersende bass die alle kanten opgaat.

Dus dat wordt nog ff puzzelen..

Qua receivers wil ik in elk geval de volgende gaan 'beluisteren':
- Onkyo 606 (ja toch wel)
- Denon 2808
- Harman Kardon 355
- Marantz (maar weet niet welke, de 5003 is er nog lang niet).
[Pioneer LX-5090] - [Xbox360] - [Girlfriend :D]

HTip

Zowel Denon als Marantz komen met nieuwe versies van hun receivers. Dus 2e hands kun je best een goed model kunnen kopen en dan heb je een betere receiver dan nu een nieuwe. Wat toch wel handig is om voor jezelf een totaal budget te stellen. Dat helpt de zoektocht ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive