Plan: Zelfbouwen van een Sub (The Madhouse)

Started by Madhouse, July 9, 2008, 09:31:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Hallo mede forumleden,

Na heel veel gelezen en gezien te hebben begint het bij mij inmiddels ook aardig te kriebelen om aan zelfbouw te gaan beginnen. Mijn eerste idee ging uit naar 2 mooie zuilen maar dit zie ik nog niet zo zitten omdat ik totaal geen ervaring heb met zelfbouw. Nu wil ik als eerste gaan beginnen met het bouwen van een actieve sub. Hier wil ik rond september aan gaan beginnen. Dus tot die tijd kan ik lekker zoveel mogelijk informatie inwinnen!

Na wat tekenwerk met Google Sketchup was het ontwerp zo gemaakt. Ik wil een kist maken die zo dood mogelijk is. Als driver wil ik de Peerless XLS-10 of een XLS-12 gaan gebruiken in combinatie met een Hypex DS 2.0 (omdat ik veel goede ervaringen lees over deze combi). De kist word een dubbelwandige MDF behuizing met daarin een matrix en volledig bekleed met lood bitumen en wol isolatie.


In mijn ogen lijkt dit een mooie combinatie. Echter ben ik nog onervaren en daarom heb ik dit topic vast geopend om te luisteren naar hoe anderen hier over denken en wat ervaring op te gaan doen? Alle tips en suggesties zijn dus welkom.

Dingen die ik namelijk heel graag wil weten:
- de XLS-10 of de XPS-12 nemen? Of een andere driver?
- Doe ik goed aan deze combi, of hebben jullie andere tips?
- Hoeveel liter moet de inhoud van de kist worden? Ik wil namelijk niet zo'n hele grote kist maken. 40x40x40cm of 50x50x50cm of iets dergelijks.

En een hele belangrijke: Wie weet hoe ik makkelijk de inhoud van mijn kast kan berekenen?

Als ik tegen meer dingen aanloop dan zal ik ze zeker vragen hier. Iedereen alvast bedankt!



Hier alvast wat schetsen van de behuizing (niets verrassends)




Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

PaulSQ

XLS zijn zeer goede drivers, ik zou altijd voor de 12 ipv 10 inch gaan

Als je wat anders wilt kun je ook eens kijken naar de Dayton RSS drivers; sinds kort in Nederland verkrijgbaar!

De inhoud van de kist hangt af van je doelstellingen; afgronddiep laag of ondersteuning bij een stereoset?

De hypex is prima, afhankelijk van de rest van je set kun je zeker de 4.0 overwegen net zoals bij 12 vs. 10 inch HEADROOM is fijn :P
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Madhouse

#2
Quote from: PaulSQ on July  9, 2008, 11:44:14
XLS zijn zeer goede drivers, ik zou altijd voor de 12 ipv 10 inch gaan

Als je wat anders wilt kun je ook eens kijken naar de Dayton RSS drivers; sinds kort in Nederland verkrijgbaar!

De inhoud van de kist hangt af van je doelstellingen; afgronddiep laag of ondersteuning bij een stereoset?

De hypex is prima, afhankelijk van de rest van je set kun je zeker de 4.0 overwegen net zoals bij 12 vs. 10 inch HEADROOM is fijn :P

Hoi,

Bedankt voor je tips!

De woofer moet gewoon erg laag kunnen gaan en word puur voor 5.1 en geen stereo. En ik heb echt geen idee wat de inhoud moet worden.
De 4.0 is wel gelijk een stuk duurder dan de 2.0, en daarom had ik eigenlijk voor de 2.0 gekozen. En omdat het vermogen van de 2.0 voor mij goed genoeg is.

Ik heb weer wat om overna te denken! Thnx!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Onne

#3
Hey leuk project !!

Hoor ik daar Dubbelwandig en Matrix ?  ;D


Gr Onno


[EDIT]
Link naar Subed, alle info over Bass Exciter woofer + Slave en Hypex DS2.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70406.0
Om het topic niet te vezieken  ;)

astrobart

die subs zijn leuke projecten, ik ga mij er ook eesn aan wagen binnenkort

Madhouse

Quote from: Onne on July  9, 2008, 12:15:42
Hey leuk project !!

Hoor ik daar Dubbelwandig en Matrix ?  ;D


Gr Onno

Ja je hoort het goed! Ziet er goed uit!
Zie ik het goed dat je een driver en een slave gebruikt? Wat voor drivers en amp gebruik je?
De mijne wil ik maken met alleen een driver die aan de voorkant zichtbaar is!

Quote from: astrobart on July  9, 2008, 12:27:37
die subs zijn leuke projecten, ik ga mij er ook eesn aan wagen binnenkort

Subs zijn zeker leuke projecten, als jij begint heb ik weer een extra topic om te volgen  ;D
Ik heb er ook erg veel zin in. Maar wil hem 100% goed voorbereid hebben voordat ik er echt aan ga beginnen!
Vandeweek maar eens een goede bovenfrees aan gaan schaffen...die heb ik tenslotte hard nodig strax.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

astrobart

ja hee ik ben ook een noob op het gebied van speakerbouw hoor ;D

Madhouse

Quote from: astrobart on July  9, 2008, 13:30:36
ja hee ik ben ook een noob op het gebied van speakerbouw hoor ;D

Al doende leert men! Gewoon proberen!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

jwrossie

Peerless 12 inch met 12 inch passive radiator i.c.m. DS 4.0 is een hele fijne combinatie.
Heb zelf afgelopen kerstdagen gebruikt om de Sub te bouwen, ik moet hem alleen nog
afwerken. Dit gaat in de bouwvak gebeuren.




http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66922.0

Madhouse

#9
Quote from: jwrossie on July  9, 2008, 13:37:16
Peerless 12 inch met 12 inch passive radiator i.c.m. DS 4.0 is een hele fijne combinatie.
Heb zelf afgelopen kerstdagen gebruikt om de Sub te bouwen, ik moet hem alleen nog
afwerken. Dit gaat in de bouwvak gebeuren.




http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66922.0

Nice, je was ook 1 van mijn voorbeelden! Zo moet mijne ook worden, dan alleen met 1 driver!

Even 2 vraagjes:
Wat is het voordeel van een 12inch passive radiator erbij?
Waar heb je die spikes vandaan? Die zijn echt super!

Ow en nog 1: Wat is het uiteindelijke gewicht geworden van de sub?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

jwrossie

Quote from: Madhouse on July  9, 2008, 13:45:28
Nice, je was ook 1 van mijn voorbeelden! Zo moet mijne ook worden, dan alleen met 1 driver!

Even 2 vraagjes:
Wat is het voordeel van een 12inch passive radiator erbij?
Waar heb je die spikes vandaan? Die zijn echt super!

Ow en nog 1: Wat is het uiteindelijke gewicht geworden van de sub?

Dat is leuk om te horen, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het voordeel van de Passieve radiator is dat er een 3dB extra uitkomt,
doordat de actieve woofer naar binnengaat, drukte hij de passieve naar
buiten en vica versa.

De spikes zijn door een vriend gemaakt, massieve RVS spikes.

Het gewicht, dat weet ik zo niet maar gok toch wel 50+ kg.

Madhouse

Quote from: jwrossie on July  9, 2008, 15:38:40
Dat is leuk om te horen, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het voordeel van de Passieve radiator is dat er een 3dB extra uitkomt,
doordat de actieve woofer naar binnengaat, drukte hij de passieve naar
buiten en vica versa.

De spikes zijn door een vriend gemaakt, massieve RVS spikes.

Het gewicht, dat weet ik zo niet maar gok toch wel 50+ kg.


Hmmmm een overnadenkertje dus... Heb gelukkig nog tijd zat om te bedenken of ik er een passieve bij wil.
Wat is de reden waarom je de keuze hebt gemaakt om de actieve onder te doen en de passieve naar voren? Levert dat voordelen op?

Jammer van die spikes, ik ben al jaloers! Eens gaan zoeken of ik een vergelijkbaar iets kan vinden!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

PaulSQ

De werking van de passive radiator is toch wel iets anders, is vergelijkbaar met een bassreflexpoort; afhankelijk van de afstemming zorgt die dus voor extra volume waar de woofer eigenlijk al aan het afvallen was, dit kan flink meer zijn dan 3db....

Desalniettemin is het een aanrader denk ik, omdat de output van de XLS in gesloten behuizing zonder electronische correctie wat magertjes is / zou zijn. Google anders even op wat projecten met deze units, dat ze zo vaak gebruikt worden is in je voordeel; veel gebruikerservaringen!

Ook kun je met winisd (ook ff googlen en gratis downloaden) zelf kijken wat een bepaalde behuizing oplevert voor resultaat... Das eigenlijk gewoon erg leuk om te doen, en moet je zelfs doen als je toch een bestaand ontwerp nabouwt ;D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

TornadoGo

Ik ben zelf een sub met een XLS12 in 27 liter aan het bouwen. Met die inhoud krijg je een Q van 0,5 en dat wil zeggen dat de afval in het laag heel geleidelijk is. Als versterker ga ik een Hypex UcD400 AD gebruiken (zelfbouw mono versterker). In 8 ohm (en dat is de XLS12) levert deze versterker 220W en dat is precies hetgeen dat de XLS12 kan hebben. Als voetjes gebruik ik de SoundCare SuperSpikes. Als parametrische EQ heb ik een Behringer. De afmetingen zijn 40x40x40cm en het MDF is 30mm dik, de bracing is even dik en in de vorm van een kruis.

Ik kan je nog niet vertellen hoe dit setje klinkt, de behuizing staat bij de spuiter en het gaat nog wel even duren voordat ik hem terug krijg.

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Madhouse

Quote from: PaulSQ on July  9, 2008, 15:53:29
De werking van de passive radiator is toch wel iets anders, is vergelijkbaar met een bassreflexpoort; afhankelijk van de afstemming zorgt die dus voor extra volume waar de woofer eigenlijk al aan het afvallen was, dit kan flink meer zijn dan 3db....

Desalniettemin is het een aanrader denk ik, omdat de output van de XLS in gesloten behuizing zonder electronische correctie wat magertjes is / zou zijn. Google anders even op wat projecten met deze units, dat ze zo vaak gebruikt worden is in je voordeel; veel gebruikerservaringen!

Ook kun je met winisd (ook ff googlen en gratis downloaden) zelf kijken wat een bepaalde behuizing oplevert voor resultaat... Das eigenlijk gewoon erg leuk om te doen, en moet je zelfs doen als je toch een bestaand ontwerp nabouwt ;D

Thnx voor de tips! Ik winisd gedownload en ga er eens even mee spelen. Nu nog een programma om de inhoud te berekenen. Bestaat zoiets?

Quote from: TornadoGo on July  9, 2008, 18:34:57
Ik ben zelf een sub met een XLS12 in 27 liter aan het bouwen. Met die inhoud krijg je een Q van 0,5 en dat wil zeggen dat de afval in het laag heel geleidelijk is. Als versterker ga ik een Hypex UcD400 AD gebruiken (zelfbouw mono versterker). In 8 ohm (en dat is de XLS12) levert deze versterker 220W en dat is precies hetgeen dat de XLS12 kan hebben. Als voetjes gebruik ik de SoundCare SuperSpikes. Als parametrische EQ heb ik een Behringer. De afmetingen zijn 40x40x40cm en het MDF is 30mm dik, de bracing is even dik en in de vorm van een kruis.

Ik kan je nog niet vertellen hoe dit setje klinkt, de behuizing staat bij de spuiter en het gaat nog wel even duren voordat ik hem terug krijg.

Ziet er goed uit, ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat worden als hij af is. En hoe hij klinkt natuurlijk!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

TornadoGo

Quote from: Madhouse on July  9, 2008, 21:32:36
Nu nog een programma om de inhoud te berekenen. Bestaat zoiets?

Zoek met google even op boxnotes.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

PaulSQ

Quote from: Madhouse on July  9, 2008, 21:32:36
Thnx voor de tips! Ik winisd gedownload en ga er eens even mee spelen. Nu nog een programma om de inhoud te berekenen. Bestaat zoiets?


Winisd is om inhoud te berekenen, je moet alleen wel zelf een designdoel vaststellen, denk aan, QTC, freqverloop, groupdelay x-max en dergelijke..

De inhoud die TornadoGo gebruikt werkt enkel icm electronische correctie dmv de behringer, anders komt er veel te weinig laag uit, das wel relevant als je hem wilt nabouwen :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Madhouse

Fantastisch al die tips van iedereen! Dit motiveerd echt om de "voor mij" perfecte sub te gaan bouwen!
Als de verhuizing achter de rug is (we krijgen volgende week de sleutel en eind augustus hopen we klaar te zijn met de verbouwing) ga ik snel beginnen met bouwen. Tot die tijd goed nadenken en alle tips die jullie geven meenemen!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Walter_PPK

Misschien toch verstandig eens te kijken naar een 15" unit. De prijzen van kwalitatief goede woofers is zo enorm gedaald de laatste jaren. Een 12" xls lijkt veel maar zo'n woofer zal zeker bij films van tegenwoordig flink op z'n teentjes moeten lopen. Als ik zelf weer een sub zou gaan bouwen zou ik iets kiezen in de trant van Tbusquets ontwerp. Kleine kast gesloten en corrigeren. Dit geeft in een normale woonkamer een strak en diep doorlopend laag.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Madhouse

Quote from: Walter_PPK on July 15, 2008, 11:59:13
Misschien toch verstandig eens te kijken naar een 15" unit. De prijzen van kwalitatief goede woofers is zo enorm gedaald de laatste jaren. Een 12" xls lijkt veel maar zo'n woofer zal zeker bij films van tegenwoordig flink op z'n teentjes moeten lopen. Als ik zelf weer een sub zou gaan bouwen zou ik iets kiezen in de trant van Tbusquets ontwerp. Kleine kast gesloten en corrigeren. Dit geeft in een normale woonkamer een strak en diep doorlopend laag.

Goede tip! Alleen weet ik niet hoe groot de kast dan moet gaan worden? En hoeveel inhoud zou hij moeten hebben? Mijn vriendin wil namelijk geen grotere kast als dat ik geplanned had met de 12" versie. En moet met een 15" de versteker niet zwaarder worden? Ik ben namelijk uitgegaan van de Hypex DS 2.0 en een 4.0 zou gelijk weer flink duurder worden.

Als de kosten meevallen dan is dit zeker iets om in overweging te gaan nemen. Het is leuk dat er zoveel mensen mee denken, alleen word het allemaal niet makkelijker op ;D ;D ;D Maar ik heb gelukkig tijd zat om tot een goed plan te komen voor een top sub  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

TornadoGo

Quote from: PaulSQ on July  9, 2008, 22:18:48
De inhoud die TornadoGo gebruikt werkt enkel icm electronische correctie dmv de behringer, anders komt er veel te weinig laag uit, das wel relevant als je hem wilt nabouwen :)

De XLS12 doet het als het goed is in 27 liter ook zonder EQ prima hoor.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Walter_PPK

50x50x50cm moet lukken voor een 15" sub
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Madhouse

Quote from: Walter_PPK on July 15, 2008, 13:01:24
50x50x50cm moet lukken voor een 15" sub

Hmmmmm klinkt goed.....en de versterker? 2.0 of 4.0?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Walter_PPK

Mij lijkt een DS 4.0 een prima versterker voor de SDX15. Meer is altijd beter maar misschien is het een idee om eens te kijken naar een ander merk? bv een Bash amp: http://www.creativesound.ca/details.php?model=BASH500 Deze worden ook gebruikt in de svs subs.
omgerekend kost zo'n versterker nu iets van 150 euro. De sdx15 komt op 165 euro. Pak hem beet 100 euro verzendkosten dan kom je op 415 euro. Niet slecht voor zo'n combi lijkt me. Zo'n sub is natuurlijk geen vergelijk met de xls12.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

slobberbone

@ Walter_PPK

Quote:

De sdx15 komt op 165 euro

165 euro waar dan ?

Een Hypex ds8.0 lijkt mij meer geschikt voor een CSS SDX15  ;)