[DIY] Peerless 12" Subwoofer met Passive Radiator

Started by jwrossie, November 12, 2007, 22:35:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jwrossie

Hallo Forumleden,

Na een tijdje het forum gelezen en bestudeerd te hebben wil ik beginnen aan mijn
eerste project!

Het betreft een diy Subwoofer met 2 Peerless 12" woofers.
De bestelling moet nog gebeuren, wil eerst weten of ik de goede kant op ben gegaan
qua denkwijze en voorbereidingen.

HT setup:
- Onkyo AV receiver TX-SR701E
- Onkyo DVD DV-SP502E
- fronts: Mission 705
- rears:  Mission 701
- center:Mission 70c2


Doeleinden:
- Voornamelijk films
- Maar ook Muziek dvd's

Onderdelen:
- DS4.0  Hypex class D active subwoofer module 400W
- MZF-8605  Luidspreker montage set M5 (set van 8 )
- XLS-308 Peerless 12" long stroke woofer with die-cast basket (830500)
- XLS-308-S600 Peerless passive radiator version of the 12" XLS - 625gr (830549)
- Sub-1 Audioquest 3m kabel
- MDF 40mm
- MDF 18mm
- Massive RVS spikes met bescherming voor laminaat
- Gezond verstand en zin in bouwen

De dik gedrukte onderdelen zijn binnen.
Ook heb ik speciaal voor de bouw en natuurlijk voor meerdere doeleinden een
Bosch handcirkelzaag (een blauwe, die 60mm in het verstek kan)
Black en Decker Boven frees.

Belangrijke referenties:
- http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49463.0
- http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=33
- http://www.rlloyd.com/diysub.htm
- http://vikash.info/audio/xls10/

Foto's




Schetsen:
De schetsen zijn gebaseerd op een inhoud van 35 liter zoals aangegeven in de
http://www.tymphany.com/papers/appxls12b.htm

Conclusion for Passive radiator system: .....

De hoekoplossingen worden in het verstek gemaakt.







Graag zou ik jullie meningen hier over willen weten.

Alvast bedankt.







Interficior

Wat voor interne bekabeling komt erin?
Wat wordt de afwerking van deze subwoofer? :)

Verder lijkt het me wel een nette subwoofer worden. :D
Take it or lease it

jwrossie

Quote from: Interficior on November 12, 2007, 22:54:02
Wat voor interne bekabeling komt erin?
Wat wordt de afwerking van deze subwoofer? :)

Verder lijkt het me wel een nette subwoofer worden. :D

Interne bekabeling ben ik nog niet over uit, zat te denken aan een goed stuk zilversnoer.

De afwerking wordt fineer, hoop iets van Ahorn te vinden.

Interficior

Zilversnoer? Hoezo dat? Zelf zou ik voor gewoon OFC 4 of 6mm² gaan of VLS kabel van 6mm².

Ahorn vinden is niet zo moeilijk, dat is een beetje de gewoonste houtsoort die er is. Maple of esdoorn heet het ook wel eens. ;) Je kunt er altijd nog iets van meubelpanelen tegenaan lijmen, dat geeft wel extra charme vind ik. :)
Take it or lease it

jwrossie

Quote from: Interficior on November 12, 2007, 23:19:15
Zilversnoer? Hoezo dat? Zelf zou ik voor gewoon OFC 4 of 6mm² gaan of VLS kabel van 6mm².

Ahorn vinden is niet zo moeilijk, dat is een beetje de gewoonste houtsoort die er is. Maple of esdoorn heet het ook wel eens. ;) Je kunt er altijd nog iets van meubelpanelen tegenaan lijmen, dat geeft wel extra charme vind ik. :)

OK, ik zal op zoek gaan naar betere interne bekabeling, dat is een goede tip.

Afwerking sta ik ook nog helemaal voor open, dit komt dat ik hem straks eerst in elkaar wil zien.


De inhoud van de kast, 35 liter, heeft iemand daar nog ideeen over? Of dat in deze
situatie geschikt is?

yorkie13

welke vd twee getekende woofers is de xls12 en welke de xls12P
ofwel wordt de PR front of downfiring
bij de xls300 van BK is de PR down firing, kast ziert er vrijwel inten ook zo uit met de bracing
ontwerp is toch mooi compact gebleven, maar of die 35 liter klopt ?

Interficior

Waarom hebben ze daarvoor gekozen? Want de PR heeft duidelijk meer last van uithanging dan de gewone woofer! Of willen ze dat je hoog crosst, en dat hij dan mooier blijft ofzo? Zelf zou ik de PR altijd verticaal zetten.

Qua afwerking is er natuurlijk veel mogelijk. Zelf zou ik gewoon de parkethandel eens bezoeken, maar dat is dan mijn insteek. Maar wil je gewoon ahorn of wil je nog speciaal ahorn, zoals gewaterd, of 'vogeloog'?
Take it or lease it

yorkie13

#7
die 35 liter is wel goed, vond het volgende op de peerless site

Conclusion for Passive radiator system:
Special considerations regarding overloading of the passive radiator is needed for passive radiator systems. Careful selection of limiting circuits and tuning frequency is needed to avoid unwanted noises from the system.
It has been shown that the tuning of the box is possible but that the user need to invest some time in adjusting the filters and limiters to achieve the goal. A high pass filter is highly recommended like used for the vented system above.

Passive radiator system data:

Total volume: 35 litre

XLS 12" slave with 625g Mms Order Id 830549

Tuning frequency: 20 Hz

High pass filter:
Cut off frequency: 17 Hz
Q: 0,7
dus 35 liter is prima lijkt me
voor de liefhebber, ik heb nog een set peerless xls10 en de xls10 p radiator liggen geheel ongebruikt
die mogen weg voor 150 euro, de sleave is de 400 uitvoering, gaat prima in 30/31 liter kast

Godtoh

Quote from: RA SUBS on November 14, 2007, 09:15:49
die 35 liter is wel goed, vond het volgende op de peerless site

Conclusion for Passive radiator system:
Special considerations regarding overloading of the passive radiator is needed for passive radiator systems. Careful selection of limiting circuits and tuning frequency is needed to avoid unwanted noises from the system.
It has been shown that the tuning of the box is possible but that the user need to invest some time in adjusting the filters and limiters to achieve the goal. A high pass filter is highly recommended like used for the vented system above.

Passive radiator system data:

Total volume: 35 litre

XLS 12" slave with 625g Mms Order Id 830549

Tuning frequency: 20 Hz

High pass filter:
Cut off frequency: 17 Hz
Q: 0,7
dus 35 liter is prima lijkt me
voor de liefhebber, ik heb nog een set peerless xls10 en de xls10 p radiator liggen geheel ongebruikt
die mogen weg voor 150 euro, de sleave is de 400 uitvoering, gaat prima in 30/31 liter kast

Jij hebt wel veel over he ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

jwrossie

#9
Update 27-12-2007 !

Vandaag weer een paar sprongen vooruit gedaan!
- Maten van de kubus nu zo aangespast dat het exact 35 liter is.
- Vandaag de ontbrekende onderdelen besteld bij BMM-electronics,
  waarschijnlijk morgen in huis of anders maandag!
  - DS4.0  Hypex class D active subwoofer module 400W
  - MZF-8605  Luidspreker montage set M5 (set van 8 )
  - XLS-308 Peerless 12" long stroke woofer with die-cast basket (830500)
  - XLS-308-S600 Peerless passive radiator version of the 12" XLS - 625gr (830549)
- Ook de bouwmarkten weer afgestruind naar de benodige middelen.


Constructie sub:
Hierin is te zien welke vlakken in het verstek gaan en welke niet.
De plaat voor de versterker wordt net zoals de brace uit 18mm MDF vervaardigd.
Bevestiging middels constructie lijm en en waar nodig duvels.




Nu de foto's (sorry voor de kwaliteit) mijn Canon A70 heeft de geest gegeven,
nu genomen met mijn telefoon. High resolutie komen als ik even een andere digicam ter mijn beschikking heb.

meten, meten, meten...


begint er al aardig op te lijken:


En het eerste paneel is klaar.

 

Het is voor mij de eerste keer dat ik een speaker bouw.
Wat mij tot nu toe is tegengevallen om zonder zaagtafel het gewenste resultaat te krijgen.
Zelf heb ik een handcirkelzaag met een diy geleider.
Het was eerst ook goed uitzoeken, welke maten er nodig waren voor de afstand van de geleider.

Morgen hopelijk weer een update.

TornadoGo

*notificatie aan*

Ga zelf ook een sub bouwen binnenkort. Ben benieuwd hoe deze gaat worden. Succes!
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

simsatit

Hoi, dat ziet er al goed uit!

Ik zou de bracing iig vrij van je woofer en je pr houden en ook de gaten in de bracing nog maken, ook zou je nog aan de binnen kant de boel extra kunnen verzwaren/ akoestisch 'doodmaken' dmv loodbitumen , gewoon in de diy speaker zaak te koop, deze kun je aan de binnen zijde plakken en door middel van de loodbitumen te verwarmen/ zacht te maken met bv een verf fohn is dit ook nog makkelijk vast te nieten.
Ook is het mooi de woofer en de pr 'flush' te frezen houd wel rekening met de inhoudsmaten en de tuning van je pr.
greetz
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

jwrossie

Quote from: TornadoGo on December 27, 2007, 22:04:50
*notificatie aan*

Ga zelf ook een sub bouwen binnenkort. Ben benieuwd hoe deze gaat worden. Succes!

Dankjewel! Ik probeer zo goed mogelijk alles online te zetten hoe ik het gedaan heb.


Quote from: simsatit on December 27, 2007, 23:05:09
Hoi, dat ziet er al goed uit!

Ik zou de bracing iig vrij van je woofer en je pr houden en ook de gaten in de bracing nog maken, ook zou je nog aan de binnen kant de boel extra kunnen verzwaren/ akoestisch 'doodmaken' dmv loodbitumen , gewoon in de diy speaker zaak te koop, deze kun je aan de binnen zijde plakken en door middel van de loodbitumen te verwarmen/ zacht te maken met bv een verf fohn is dit ook nog makkelijk vast te nieten.
Ook is het mooi de woofer en de pr 'flush' te frezen houd wel rekening met de inhoudsmaten en de tuning van je pr.
greetz


De bracing wou ik juist gebruiken om de woofers in te klemmen, waar om zou jij dat niet doen dan?
Zoals je in de bovenste schetsen kan zien, komen er in de bracing ook allemaal gaten, anders kom ik ook niet
aan de benodigde 35 liter.

Ik wou beide woofers en de versterker infrezen, zodat ze mooi met de oppervlakte gelijk liggen.
De kast wordt van zichzelf al 'lood' zwaar  ;), waarom dan nog met loodbitumen bekleden?
Maakt dat akoestisch dan veel verschil?

simsatit

Ben je niet bang voor resonanties dan? of wou je er iets van rubber tussendoen?
Persoonlijk zou ik hem vrij houden maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind? someone?
greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

Inklemmen is goed mits het helemaal goed en recht zit. Bij een oneffenheidje of een tegenwerking zodat je de basket aan het kromtrekken bent doe je meer fout van goed.
Take it or lease it

Martijn_H

#15
hallo,

Is het ontwerp al aangepast? Met een passief membraan aan de onderzijde voorkom je een lineaire beweging het membraan. Wanneer je meer massa moet toevoegen om lager te tunen zal je zien dat je op hoge niveaus problemen gaat krijgen met de lineaire slag van het membraan. Twee passieve membranen zou nog beter zijn..

mvg,

Martijn

jwrossie

Quote from: simsatit on December 28, 2007, 16:46:43
Ben je niet bang voor resonanties dan? of wou je er iets van rubber tussendoen?
Persoonlijk zou ik hem vrij houden maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind? someone?
greets

Quote from: Interficior on December 28, 2007, 17:05:15
Inklemmen is goed mits het helemaal goed en recht zit. Bij een oneffenheidje of een tegenwerking zodat je de basket aan het kromtrekken bent doe je meer fout van goed.


Bedankt voor jullie reacties, het is vandaag weer lekker opgeschoten.
Maar doordat het lastig is om op de mm nauwkeurig te werken, wat toch mijn streven is.
Heb ik toch maar besloten de bracing vrij te houden, deze zit er dan puur in om de kast onvervormbaar te houden.


Quote from: Martijn_H on December 28, 2007, 17:35:47
hallo,

Is het ontwerp al aangepast? Met een passief membraan aan de onderzijde voorkom je een lineaire beweging het membraan. Wanneer je meer massa moet toevoegen om lager te tunen zal je zien dat je op hoge niveaus problemen gaat krijgen met de lineaire slag van het membraan. Twee passieve membranen zou nog beter zijn..

mvg,

Martijn


Bee het ontwerp is ongewijzigd, maar de tip van Interficior gaat wel door. De passieve radiator zet ik verticaal.
En de actieve die komt onderop.




simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

jwrossie

Update 29-12-2007 !

Mijn ontbrekende onderdelen komen maandag binnen,
dan pas kan ik verder met het aftekenen van de woofers en de versterker.

Tot die tijd, de kast voor zover mogelijk klaar maken.

Hier ben ik bezig met het tussenschot.


Het verstek is goed gelukt, het grote voordeel hiervan is dat i.p.v. 38mm
lijmoppervlak ik nu 55mm heb.


Exact 410x410mm  ;D.

 
Eeerste overview.


Nu even eten en dan met de bracing en de achterplaat beginnen!

simsatit

Ziet er al heel goed uit hoor!
Verstek is idd mooi, gebruik je lammelo's of deuvels of koude verbinding?
Doe je nog vilt aan de binnenkant of vul je de sub met nog met wat waf?
Goeie binnenkabel is wel aangeraden, mooie dikke kabel met koper ader, liefst mooi afgeschermd (vls speakerkabel van de audiofabriek - 8euro/m).
Voor je eerste speaker vind ik het er al profi uit zien hoor!!
Keep it up 8)
greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

jwrossie

Quote from: simsatit on December 29, 2007, 20:06:26
Ziet er al heel goed uit hoor!
Verstek is idd mooi, gebruik je lammelo's of deuvels of koude verbinding?
Doe je nog vilt aan de binnenkant of vul je de sub met nog met wat waf?
Goeie binnenkabel is wel aangeraden, mooie dikke kabel met koper ader, liefst mooi afgeschermd (vls speakerkabel van de audiofabriek - 8euro/m).
Voor je eerste speaker vind ik het er al profi uit zien hoor!!
Keep it up 8)
greets



Dankjewel  ;D!

Het verticale tussenschot van 38mm, deze heb ik rondom voorzien van deuvels.
Al het verstek is koud op elkaar verlijmd met constructieve bruislijm.

Het was de bedoeling niks aan de binnenkant te doen, maar het kan nu nog.
Wat bedoel je met waf? Dat witte spul? http://www.bmm-electronics.nl/img/Data/HQ/V5069.gif

Heb inmiddels de VLS kabel besteld, komt morgen binnen, had er vaker over gehoord!

jwrossie

Update 02-01-2008 !

De DPD heeft niet gewerkt maandag en dinsdag.
Gebeld of het vandaag kwam, helaas. Morgen kan ik mijn pakket in ontvangst nemen.

Mijn VLS kabel komt morgen ook met de post!

De afgelopen dagen kon ik mooi gebruiken om mijn kast te lijmen!

Hier de bruislijm die alles mooi opvult.


Hier de hoek, daarom heb ik voor verstek gekozen. Vond het tot nu toe wel lastig,
maar dat komt ook doordat dit de eerste keer was dat ik 38mm in het verstek heb gezaagd.
Maar over het resultaat ben ik zeker tevreden!


De laatste zijkant er nog even op, om te passen of alles nog goed gaat.
Hierover heen komt nog een 18mm plaat, waar de versterker ingefreest wordt.

 
De bracing is inmiddels ook gezaagd en dan dat ze in elkaar grijpen.
Helaas kan ik er nu nog niet mee verder, eerst moeten de spullen binnen komen.


Vandaag ook al begonnen, met het maken van een hulpstuk voor de frees.
Dat werkt helemaal prima zo.



Graag jullie mening nog over, of ik nog aan de binnenkant moet doen?
En zoja de motivatie erachter.

Morgen hopelijk foto's van de rest van de spullen!



simsatit

Waf is idd het witte spul, kun je je kast mee vullen, kan soms een goed resultaat hebben soms niet ;D
Met Waf 'denkt' je kast groter te zijn dan die is, dat heeft geloof ik te maken met de weerstand die de geluidsgolven/ luchtverplaatsing ondervind in de kast als er Waf in zit.
De binnenkant zou je met vilt kunnen bekleden aan bv 2 kanten en onder of boven dit zou dan de weerkaatsing van evt. golven breken, maar misschien kan iemand anders je nog beter de theorie vertellen en of het in het geval van deze sub uberhaupt wel nodig is..
Ziet er iig heel goed uit, mooi zwaar gebouwd. 8)
Ging je 'm nog fineren?
Ben zeker benieuwd naar de sound!
Greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.