Boeken tips?

Started by WickedGame, June 15, 2008, 12:33:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Aangezien ik mij steeds meer en meer ga verdiepen in fotografie ben ik opzoek naar wat boeken. Eigenlijk zou het nog het mooist zijn als mijn camera in word besproken (Olympus E500). Maar zover ik kan zien (google etc.) nog weinig te vinden. Canon en Nikon is wel in overvloed.

Dus ik zou graag wat tips willen van boeken waarvan men zegt dat ze uitstekend geschikt zijn voor digitaal fotografie (DSLR).

Nahpets

Ik zou me dan meer richten op boeken over fototechniek en fotoboeken van je favoeriete fotograven dan een boek over je camera. Lijkt me dat je daar veel meer van kunt leren.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

WickedGame

Dat bedoel ik ook, kijk het is leuk als de camera van me erin opgenomen is maar is geen must. Dus zoek wat aanraders wat betreft dat soort boeken.

WickedGame

Weinig stormloop... niemand die boeken over fotografie kan aanraden?

mikekiwi

#4
Ben je lid van de bibliotheek? If so, loop er eens langs en haal daar wat boeken van Michael Freeman of wat anders dat er staat dat in het algemeen over fotografie gaat. Om je camera te leren kennen heb je je handleiding en ervaring met je camera nodig, om beter te weten wat je moet doen met je camera gebruik je een algemeen boek over fotografie waarin compositie staat besproken en de effecten die verschillende belichtingen en manieren van belichten op het resultaat hebben.
En als je die dan combineert, dan ben je al een stuk verder.

Goede boeken waarin jouw camera specifiek wordt besproken én ook nog wat dieper op de fotografie wordt ingegaan, zijn zeer zeldzaam...

Alternatief kan ook de Volksuniversiteit zijn; van die cursussen daar leer je best veel als niet al te ver gevorderd fotograaf.

fca

Ook ik heb interesse in deze materie alleen zijn de meeste boeken doorspekt met allerlei technische termen en die begrijp ik dus niet.
Ik zoek het liefst een dvd waar deze termen visueel worden uitgelegd, iemand?

WickedGame

Bibliotheek kom ik al jaren niet meer, ben geen echte lezer. Maar op dit gebied wil ik mij meer gaan verdiepen. De snufjes van mijn camera ken ik nu wel redelijk. Schiet ook niet in "auto" maar juist met manual, veel prettiger en beter af te stellen. Maar ik weet gewoon dat ik nog meer uit de camera maar ook in situaties kan halen dan dat ik nu doe.

En daar zoek ik dus wat materie over. Dus kan mij haast niet voorstellen dat er weinig materie is wat fotografie bespreekt met alle factoren. Wat ik wel heel veel voorbij hoor komen op andere fora is het boek: "Fotografie" van Dhr. Freeman. Iemand ervaring met dit boek?

mikekiwi

Ik heb zelf een Photoshop-boek van Scott Kelby, daar ben ik erg over te spreken. Wellicht is dit boek iets voor jou/jullie???

Het is af en toe wat flauw geschreven (zoals ook in de URL staat), maar de onderwerpen worden in mijn ervaring wel goed en duidelijk aangepakt en uitgelegd... In ieder geval wel een boek dat je eerst zelf eens moet doorbladeren en niet blind kopen...

WickedGame

#8
Ben je de enige die wat boeken heeft gelezen ;)

Ik ga me er wat in verdiepen, voor de basis is dat Fotografie boek volgens wat recensies een perfecte keus. Iemand overigens bekend met de boeken van National Geographic?

geert_gr

Denon AVR-3805
Monitor Audio S10
Monitor Audio BR2
Monitor Audio LCR

Marc R

Quote from: WickedGame on June 16, 2008, 14:45:50
Bibliotheek kom ik al jaren niet meer, ben geen echte lezer. Maar op dit gebied wil ik mij meer gaan verdiepen. De snufjes van mijn camera ken ik nu wel redelijk. Schiet ook niet in "auto" maar juist met manual, veel prettiger en beter af te stellen. Maar ik weet gewoon dat ik nog meer uit de camera maar ook in situaties kan halen dan dat ik nu doe.

En daar zoek ik dus wat materie over. Dus kan mij haast niet voorstellen dat er weinig materie is wat fotografie bespreekt met alle factoren. Wat ik wel heel veel voorbij hoor komen op andere fora is het boek: "Fotografie" van Dhr. Freeman. Iemand ervaring met dit boek?

Dat boek van John Freeman staat hier in m'n boekenrek. Aardig boek waarin alle gebieden van de fotografie duidelijk in uitgelegd worden, zonder dat je veel voorkennis nodig hebt. Zitten zeer veel voorbeelden van foto's in. Voor de meer ervaren fotograaf is het misschien wat te basic. Bij iedere goede boekhandel voor zo'n 20 euro te vinden. Hij heeft ook nog enkele boeken geschreven die dieper in gaan op bepaalde gebieden binnen de fotografie, zoals over landschapsfotografie en belichting.

VlisChris

Lijstje van fotoboeken die ik de laatste tijd heb gekocht:
World Press 2007
World Press 2008
Snoecks 2008
Fotojournalistiek
Inferno (James Nachtwey)
Allen erg goede boeken met erg mooie foto's erin. Al vind ik de World Press 2008 een klein beetje tegenvallen voor mijn interesses (hard nieuws)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Pos

Quote from: mikekiwi on June 16, 2008, 15:19:58
Ik heb zelf een Photoshop-boek van Scott Kelby, daar ben ik erg over te spreken. Wellicht is dit boek iets voor jou/jullie???

Het is af en toe wat flauw geschreven (zoals ook in de URL staat), maar de onderwerpen worden in mijn ervaring wel goed en duidelijk aangepakt en uitgelegd... In ieder geval wel een boek dat je eerst zelf eens moet doorbladeren en niet blind kopen...

Dat boek heb ik ook. Is idd af en toe wat flauw beschreven maar wel duidelijk over het hoe en waarom. Ik heb het tweede deel ook gekocht. Hij maakt ook meestal gebruik van een Canon of Nikon maar hij geeft meer aan wat en waarom je die instelling het beste kunt gebruiken. Het is dan aan jezelf om in je eigen camera deze instellingen op te zoeken.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP