Post hier je macro's

Started by spotmatic, May 19, 2008, 21:27:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Abbo nemen op de orchideeën hoeve als je van bloemen houdt.

We hebben dit jaar ook een abbo, ben zelf niet zo direct van de bloemen fotograferen maar het is daar altijd mooi
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Quote from: LittleNinja on February 11, 2023, 22:48:26Ik ben benieuwd wat je straks weet te creëren wanneer de lente begint.

Ik ook. Eerder deed ik dit soort dingen met mijn smartphone. Maar mijn nieuwe smartphone doet macro niet best. Dus voor mijn komende vakantie naar Andalusië een klein cameraatje gekocht voor de macro. Gisteren voor het eerst even mee aan het klooien geweest.

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 12, 2023, 00:40:27Abbo nemen op de orchideeën hoeve als je van bloemen houdt.

We hebben dit jaar ook een abbo, ben zelf niet zo direct van de bloemen fotograferen maar het is daar altijd mooi

De orchideeën hoeve. Dat is ontzettend lang geleden dat ik daar ben geweest. Was ook niet zo mijn ding, eerlijk gezegd.

Ik zie ze het liefst in de natuur. In Spanje hoop ik ook weer de nodige te vinden.

Deze staat nu hier te bloeien:


Cattleya itambana (zo'n 3 cm breed)

Groeten...

Kwabbernoot

#352
Ik wist niet goed waar deze te posten.

Vandaag aan het klooien geweest met Focus stacking. In camera en in de computer (OM Workspace).
Hieronder zijn beide resultaten te zien. De camera cropt hem automatisch 7%, de computer doet dat schijnbaar niet.

Al met al ben ik tevreden met wat de camera ervan maakt. Wel moet ik dus bij het schieten al rekening houden met de automatische crop. Het is een stack van 15 foto's. Meer kan de camera intern niet verwerken.

Helaas nog steeds kolere weer dus binnen met niet de beste belichting maar dat mag de pret van het testen niet drukken.

Groeten...

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 27, 2023, 18:47:48Ik wist niet goed waar deze te posten.

Vandaag aan het klooien geweest met Focus stacking. In camera en in de computer (OM Workspace).
Hieronder zijn beide resultaten te zien. De camera cropt hem automatisch 7%, de computer doet dat schijnbaar niet.

Al met al ben ik tevreden met wat de camera ervan maakt. Wel moet ik dus bij het schieten al rekening houden met de automatische crop. Het is een stack van 15 foto's. Meer kan de camera intern niet verwerken.

Helaas nog steeds kolere weer dus binnen met niet de beste belichting maar dat mag de pret van het testen niet drukken.

Groeten...

Netjes! Ik zie zelfs op een aantal plekken meer detail in de foto vanuit de camera. Gezien het gemak zou ik het dan altijd vanuit de camera te doen.. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Ja, dat is ook zo'n beetje mijn gedachte. Wel zie ik hier en daar de overgangen van de ene naar de volgende foto. Misschien nog wat spelen met het diafragma of de stapgrootte?

Maar al met al tevreden met de eerste resultaten. Gelukkig maar want dat was één van de redenen om voor deze camera te kiezen.

Groeten...

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 28, 2023, 09:39:03Ja, dat is ook zo'n beetje mijn gedachte. Wel zie ik hier en daar de overgangen van de ene naar de volgende foto. Misschien nog wat spelen met het diafragma of de stapgrootte?

Maar al met al tevreden met de eerste resultaten. Gelukkig maar want dat was één van de redenen om voor deze camera te kiezen.

Groeten...

Ik ben geen macro expert en ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik er weinig lol aan beleef. Ik heb geschoten op f22 (wat niet handig is) om maar zoveel mogelijk scherp te krijgen, maar het blijft flinter dun.

De grootste winst is inderdaad kleinere stappen, naar mijn idee.

Overigens heb ik het nog niet opgegeven. Ik heb een degelijke macrolens (MF) en sinds enige tijd een Nisi macro slider om het stacken wat te vergemakkelijken. Dus geen in camera focus stacking aanwezig in mijn goedkope Sony (voor zover ik weet).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Ik vind het juist lekker relaxed. Beetje door de natuur banjeren en hier en daar een fotootje trekken. Rustig bij gaan zitten en de tijd nemen. Daar kan ik mij prima mee vermaken. Zeker nu met zo'n schermpje dat je alle kanten op kunt roteren.
Eerder deed ik het met mijn telefoon maar dat is toch veel gehaaster.

Groeten...

LittleNinja

#357
Quote from: Kwabbernoot on March 28, 2023, 14:27:42Ik vind het juist lekker relaxed. Beetje door de natuur banjeren en hier en daar een fotootje trekken. Rustig bij gaan zitten en de tijd nemen. Daar kan ik mij prima mee vermaken. Zeker nu met zo'n schermpje dat je alle kanten op kunt roteren.
Eerder deed ik het met mijn telefoon maar dat is toch veel gehaaster.

Groeten...

Ik richt me dan vaker op het grotere materiaal in dezelfde omgeving. Wellicht ook omdat vele bloemen, planten en/of insecten mij niet warm krijgen. :D

Daarentegen gebruikte ik laatst wel de plantenhobby van mijn vriendin aan om te kijken of je een "simpele" plant (laat mijn vriendin het maar niet horen) leuker in beeld kan brengen dan dat vele verkopers op marktplaats ze neerzetten. :D :D

Zie onder voor low res zooi. :tongue2:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Vandaag voor het eerst aan het klooien geweest met mijn nieuwe 60mm F2.8 Macro.


jef-w

Laowa 60mm lensje dus. Echt een superlenig om macro mee te doen. Alles handmatig, zoals het hoort bij macrofotografie.

Mooie foto van dit spinnetje. 👍🏽
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

mikekiwi

Quote from: jef-w on April  9, 2023, 15:25:03Laowa 60mm lensje dus. Echt een superlenig om macro mee te doen. Alles handmatig, zoals het hoort bij macrofotografie.

Mooie foto van dit spinnetje. 👍🏽
of de Olympus 60mm macro, ook een fijn lensje

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on April  9, 2023, 12:26:10Vandaag voor het eerst aan het klooien geweest met mijn nieuwe 60mm F2.8 Macro.



Nette plaat man! Hoe bevalt het spul tot dusver?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: jef-w on April  9, 2023, 15:25:03Laowa 60mm lensje dus. Echt een superlenig om macro mee te doen. Alles handmatig, zoals het hoort bij macrofotografie.

Mooie foto van dit spinnetje. 👍🏽

Ugh... f*cking hate it. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

#363
Het is inderdaad de Olympus 60 mm macro lens. Eigenlijk had ik de 90 mm macro op het oog maar daar had ik het geld nog niet voor. Dus eerst maar eens deze. Kan ik in ieder geval verder nu de insecten weer tevoorschijn beginnen te komen.
Ik gebruik wel de back button focus als ik het onderwerp kwijt ben om vervolgens weer opnieuw handmatig verder te gaan.

De set bevalt prima. Ik moet nog veel oefenen en de juiste custom settings uitvogelen maar dat komt vast goed.

Groeten...

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on April  9, 2023, 17:43:53Het is inderdaad de Olympus 60 mm macro lens. Eigenlijk had ik de 90 mm macro op het oog maar daar had ik het geld nog niet voor. Dus eerst maar eens deze. Kan ik in ieder geval verder nu de insecten weer tevoorschijn beginnen te komen.
Ik gebruik wel de back button focus als ik het onderwerp kwijt ben om vervolgens weer opnieuw handmatig verder te gaan.

De set bevalt prima. Ik moet nog veel oefenen en de juiste custom settings uitvogelen maar dat komt vast goed.

Groeten...


En is het gewoon 1 shot per foto of ga je ook focusstacken?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

#365
Dit is één shot. Focus stacking ga ik vast wel doen maar dat is erg afhankelijk van het onderwerp (grootte/diepte en beweeglijkheid).

Bij bloemen is het wat makkelijker te doen dan bij insecten.

Groeten...

LittleNinja

#366
Quote from: Kwabbernoot on April  9, 2023, 22:35:58Dit is één shot. Focus stacking ga ik vast wel doen maar dat is erg afhankelijk van het onderwerp (grootte/diepte en beweeglijkheid).

Bij bloemen is het wat makkelijker te doen dan bij insecten.

Groeten...

Een collega nam meestal een dood insect (die niet te lang dood was) om te focusstacken. Bizarre resultaten wel.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot



Niet echt macro, wel gemaakt met een macro lens. Dan geldt het toch ook?

LittleNinja

Ik keur hem goed. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

modde239


Kwabbernoot

De een of andere boorvlieg. Maar welke?

P6180131_DxO_DxO_DxO.jpg

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on June 24, 2023, 18:12:39De een of andere boorvlieg. Maar welke?

P6180131_DxO_DxO_DxO.jpg

Das een knappe!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

#372
Ik weet niet of een insect van 8 cm onder macro valt maar toch.

P7040009_DxO_DxO.jpgP7040024_DxO_DxO.jpg

Vliegend Hert

Sjaak_Banaan

Quote from: Kwabbernoot on July  5, 2023, 18:44:33Ik weet niet of een insect van 8 cm onder macro valt maar toch.

P7040009_DxO_DxO.jpgP7040024_DxO_DxO.jpg

Vliegend Hert

Deze twee doen het niet hier....
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kwabbernoot

Vreemd. Laatst ook al iemand. Ik heb ze gewoon ge-upload naar het forum. Zou toch moeten werken, zou ik denken.

Groeten...