Stroom, Fase, Aansluiting, Hoe zit het?

Started by Sk, April 25, 2008, 09:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skoebiedoe

Tja, en dan hebben ze toevallig 3X 220 binnengebracht inplaats van 3X380+N......sta je daar de fase te zoeken...

hifiman

Quote from: skoebiedoe on April 27, 2008, 11:58:53
Tja, en dan hebben ze toevallig 3X 220 binnengebracht inplaats van 3X380+N......sta je daar de fase te zoeken...
380 IS het potentiaalverschil tussen 2 220V fasen  ;D

gvy

Nee,

Ik weet wat skoebidoe bedoelt.
Hier in belgie heb je in bepaalde wijken een stroomverdeling 3x230/380V (dus 3*F+N)
Hier staat tussen de fasen onderling 380V en tussen Fase en N : 230V. Vaak krijgt een huis slechts 1F+N .

Anderzijds zijn er nog wijken waar er een stroomverdeling 3x230V ( dus 3F) is.
Hier staat tussen de fasen onderling 230V. Er wordt geen N verdeeld ( indien die er wel was stond daar 110V op) Vaak krijgt een huis slechts 2 F binnen.

Dus in het laatste geval is er geen N in je woning.

Het hangt dus af van de HS transfo in je wijk.

Bij mij thuis krijg ik trouwens een 3x230V net binnen dus 3 Fasen waartussen 230V staat. Er is geen N.

Geert


hifiman

A ok, nu snap ik het , bedankt voor de toelichting  :)

Snowmaster

Quote from: Sk on April 25, 2008, 17:53:22
Net even gekeken met een spanningszoeker en nu bleek dat zowel de Lavardin als de Bryston verkeerd aangesloten waren. Ik dacht komt dat even mooi uit dan zou ik de verschillen eerder moeten kunnen horen. Maar helaas.. merk ik geen verschil. Toch geeft het een fijn gevoel dat het nu goed aangesloten is  ;D

Je kunt het bijna altijd horen, maar als je het verschil niet kent, wordt het lastiger.
Het is inderdaad iets voor fijnproevers  ;).
Als je het graag wilt uitzoeken :

Neem een stuk muziek dat je kunt dromen (bij voorkeur vocaal en stukken instrumentaal met hoge tonen en ook een volle bas).
Speel eerst je apparatuur warm en zorg dat het stil is (bv. 's avonds)
Luister eerst naar de goede fase en schakel dan om naar de verkeerde fase.
De krachtige volle bas zal minder zijn en het hoog zal minder fris en vrij klinken.
Afhankelijk van je set zal het minder ruimtelijk klinken.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tijse400

die belgen maken het dus weer erg ingewikkeld. maar ja dat krijg je vast door al die fransen :p

in nederland kun j eook 380 krijgen dat heb j esoms nodig voor keuken of was apparatuur, of misschien waterbed, sauna, of machines zoals profesioneel zaag schaaf en draai gereedschap. dan praat je overigens wel over werkplaatsen.

men noemt dat ook krachtstroom of 3 ster draaistroom meende ik (oid)
voor een goeie werking van de apparatuur schakel je dan eerst 1 fase in en daarna de tweede, anders kan de apparatuur de verkeerde kant op draaien. dit werkt dus vaak met zon rode draaiknop  met gele "doos"

voor woningen en bedrijven moet je dit dan wel vaak speciaal aangeven als je ook krachtstroom wilt.

volgens mij hebben de meeste huishoudens overigens die kabels dan wel al in huis, (meterkast) tot in het verzegelde kastje van de energiemaatschappije,
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

gvy

Quote from: tijse400 on May  3, 2008, 00:25:33

men noemt dat ook krachtstroom of 3 ster draaistroom meende ik (oid)
voor een goeie werking van de apparatuur schakel je dan eerst 1 fase in en daarna de tweede, anders kan de apparatuur de verkeerde kant op draaien. dit werkt dus vaak met zon rode draaiknop  met gele "doos"


Ik vrees dat dit niet helemaal klopt, ???
Maar om hierop verder te borduren brengt ons heeeeeeel ver weg van audioland. ;D

Geert

tijse400

het lijkt me inderdaad onverstandig.
om je audio apparatuur voor in huis op 380 volt aan te sluiten :p

waar ik het over had met de verkeerde kant op draaien, daar gaat het dan om (zware) elektromotoren van bijvoorbeeld een draaibank.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

gvy

Quote from: tijse400 on May  5, 2008, 00:00:59
het lijkt me inderdaad onverstandig.
om je audio apparatuur voor in huis op 380 volt aan te sluiten :p

waar ik het over had met de verkeerde kant op draaien, daar gaat het dan om (zware) elektromotoren van bijvoorbeeld een draaibank.

Tijse,

waar ik het over heb , is het feit dat je , ook niet in de industrie, eerst 1 fase en dan de volgende gaat inschakelen om de draairichting van een 3 fasige motor te gaan bepalen (die in een of ander toestel zit)

Die draairichting wordt bepaald door de wikkelingen van de motor en de volgorde van de aangesloten fasen.
Die draairichting kan enkel omgekeerd worden door 2 fasen met elkaar te wisselen, dus 2 aders in de kabel om te wisselen. Dus niet door eerst een fase en dan de volgende in te schakelen.

Verder is een gele doos met een rode (slag)knop altijd de aanduiding van de noodstop bij een machine.

Wat er wel gebeurd bij zwaardere motoren is een zogenaamde ster driehoek schakeling, om een zware motor   met minder hoge stroompiek en groter koppel te laten aanlopen.

Maar nogmaals, dit brengt ons te ver uit audioland ;)

Geert

tijse400

dat is zo. dan zul jij wel gelijk hebben...
maar de schakelknop is toch wel vaak ook een gele doos met rode draaiknop. :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Don Corleone

Oud topic, maar ik kwam het vandaag pas tegen (omdat ik ook op zoek ws naar antwoorden omtrend stekkeraansluiting).

Als de uitleg hier klopt, dan valt het wel mee gelukkig.
(samenvattend): ik heb alleen maar een spanningsmetertje (zo'n schroevendraaiertje met lampje) nodig, en de het rechter gat van de female stekker (middelste boven) moet branden.

vraag: maakt het nog wat uit dat deze kabels uit een stekkerblok komen?
Of moet dat stekkerblok ook (gemeten) op een bepaalde manier op de wandcontactdoos aangesloten.
Ik zou niet weten hoe ik zo'n stekkerdoos zou moeten meten namelijk.

mikeske

Die moet je inderdaad ook correct aansluiten. Terug de fase zoeken in het stopcontact en dan de stekker er juist in.
Want als die mis is, dan is alles die aangesloten is in het stekkerblok verkeerd  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

cheekyboy

Het krachtige en het los van de speakers is juist hetgeen ik ervaar! Ik dacht dat het lag aan het veranderen van stekkerdoos, maar het ligt dus aan de fase!



Quote from: reMC on April 25, 2008, 10:42:54
Dit kun je niet zeker weten. Het hangt namelijk af van de secundaire wikkelingen van de trafo, hoe die in het kastje geplaatst is en op welk pinnetje ze welke wikkeling ze hebben aangesloten ;)

Je hebt overigens helemaal geen multimeter nodig om de fase te bepalen hoor; je neemt gewoon een spanningszoeker. Als het lampje gaat branden heb je de fase te pakken!

Nu even terugkomen op het feit dat je niet zeker weet hoe de fabrikant intern de fase heeft aangesloten. In het grote merendeel van de gevallen kiezen fabrikanten er voor om de fase op het pinnetje van de IEC inlet aan te sluiten die correspondeert met die waar het sterretje bijstaat in het bijgevoegde plaatje (ofwel: dakje boven, rechter gaatje ;)). Als je daar fase meet is het in veel van de gevallen in orde. Het heeft (dus) ook geen zin om de fase te meten op je stekkerblok: het gaat erom dat de fase die uit je IEC stekker komt correct is. Als 'ie aan de verkeerde kant zit draai je gewoon de stekker om...

Je kunt het altijd nog controleren door te luisteren, uit fase klinkt vooral minder krachtig en muziek plakt meer op de luidsprekers. En hoor je het verschil niet? Doe dan ook geen moeite om alles in fase te zetten (tenzij je het voor je gemoedsrust doet) ;)

Paul1967

#38
-

Denon Focal

OP mijn receiver zit een "stopcontact" waarop ik bv de stroom stekker van de Blu-ray speler kan aansluiten.
Ik heb voldoende stopcontacten dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Voordeel zou zijn dat ik maar 1 apparaat hard uit hoef te zetten.

Is dit verstandig om te doen of juist niet (ook ivm fase)?
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks