Binnenkort goedkope apple klonen

Started by Erik, April 15, 2008, 18:00:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Bron : http://automatiseringgids.sdu.nl



Op zich een intressante discussie, mag Apple wel verbieden jouw zelf gekochte software op iets anders dan een Apple te installeren.


QuoteEen kleine systeembouwer in de VS zegt een computer op de markt te gaan brengen die zonder problemen Apples besturinssysteem OS X kan draaien. Daarmee overtreedt het bedrijf in ieder geval de licentieovereenkomst van Apple.

Het bedrijf, Psystar, zegt een PC te kunnen samenstellen die veel krachtiger is dan Apples Mac mini, maar dan tegen een veel lagere prijs. De OpenMac zou bestaan uit standaard PC-onderdelen, waaronder een 2,2 GHz Core 2 Duo-processor, 2GB geheugen en 250 GB schijfopslag, en zou ongeveer 400 dollar gaan kosten zonder scherm of toetsenbord - en exclusief OS X.
De goedkoopste Mac Mini kost in de VS 599 dollar. Desgewenst zet PsyStar er een Geforce 8600GT-videokaart in, iets dat bij een Mac Mini niet mogelijk is.

Via een emulator van de EFI-firmware, die in reguliere Macs is te vinden, 'denkt' OS X met een echte Mac te maken te hebben. In Apples eindgebruikerslicentie (EULA) staat echter expliciet vermeld dat installatie op een computer die niet van Apple afkomstig is, verboden is. Een medewerker van PsyStar zegt tegenover InformationWeek dat het bedrijf zich daar niet aan gebonden acht, omdat die bepaling in strijd is met Amerikaanse wetten. "Stel dat Microsoft zou zeggen dat je Windows alleen op computers van Dell mag installeren?"
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

En van het bedrijf zelf.

QuoteOpen Computer: The Apple Alternative

The Open Computer is a PC that works just like a Mac A close-up of the OpenMacwith Apple's latest operating system OS X 10.5 a.k.a. Leopard. With the Open Computer you can run OS X natively as if you had purchased an expensive Apple computer except that, while paying less, you receive more. Apple's entry-level computer, the Mac Mini, is a small and not very powerful machine. When comparing base configurations, the Mac Mini costs 150% of the price of the Open Computer while offering poorer performance, smaller storage space, and RAM. Not only that but the Mac Mini doesn't have the option for an nVidia GeForce 8600 video card like the Open Computer does so playing games on it is a lost cause. You can view the comparison and see for yourself. You can even buy one right now.


Features

    * Processor The base processor of the Open Computer is faster than any processor available for the Mac Mini.
    * Memory The Open Computer comes with 2 GB of memory by default--twice as much as the Mac Mini.
    * Storage The Open Computer brings, by default, a 250GB 7200RPM SATA hard drive which means better drive performance and three times as much space as the base Mac Mini and the drive on the Open Computer can be upgraded to a 400GB model for file sharing and media editors.
    * Video Card The Open Computer can be configured with an optional nVidia GeForce 8600 video card for improved performance in image and movie editing and drastically improved performance in gaming. The Mac Mini does not have this capability.
    * SuperDrive The Open Computer comes equipped by default with a Dual Layer DVD+/-R burner that is equal to the Apple SuperDrive without you having to pay extra for it like you would when buying a Mac Mini
    * Options You can buy it in black without having to pay more. You can buy it with Firewire. You can buy it with a GeForce 8600, if you like. Psystar gives you options that Apple does not. If you want something different then let us know and we'll work it out for you.


The 5 by 5 Comparison

The Open Computer just isn't cheaper when you buy one--it gets even cheaper when you buy more than one at a time! See the comparison between buying 5 Open Computers and 5 Mac Minis each similarly configured. You'll see that the difference is significant: $850! Outfit your whole family with Open Computers for less.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rody

#2


Iets met appels en peren... :-X

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Erik

#4
Quote from: Rody on April 15, 2008, 19:32:46


Iets met appels en peren... :-X
Peren smaken lekkerder dan appels  :P
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Ejorne

Quote from: Erik on April 15, 2008, 20:58:14
Peren smaken lekkerder dan appels  :P

Doorgaans smaakt iets goed of slecht... maar lekker...  :-X
:P

Ik vind een apple ook helemaal niet overdreven duur kosten  ;D gezien het mooie design.

Erik

Vinden jullie het trouwens echt zo'n lelijke kast? ik vind hem eerlijk gezegd best wel mooi :)

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Dat geeft ook meteen aan hoeveel smaak jij hebt, Erik... :P


In ieder geval een goedkope smaak. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Dar vind ik nou weer een gemene opmerking ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PjotrrrNL

OSx86 Project not too happy with Psystar either

by Nilay Patel, posted Apr 16th 2008 at 1:12PM
Uh-oh, it looks like wannabe Mac clone maker Psystar has more than one licensing issue with the Open Computer: the company didn't get permission from developers working on the OSx86 Project to sell their work. Netkas, who developed the EFI emulator Psystar is using, posted up a blog entry yesterday calling Psystar "liars" and has re-released his code under a license that specifically forbids commercial usage. We chatted briefly with Netkas and he told us that not only did Psystar take his code without permission, it's using other code from the project like the NVInject graphics patch developed by Gotoh, and that he contacted Psystar when he learned about the Open Computer with no results. We also talked to several other members of the OSx86 scene who believe that Apple is tolerant of (and even subtly assisting) their efforts, and are worried that the Psystar flap might end that relationship and bring the hammer down -- after all, there's no Psystar without OSx86.

Interestingly, when we called Psystar to get comments on all of this, Rudy Pedraza, the president, first wanted to know if we could make Netkas call him, then denied using the EFI emulator, then repeatedly asked us for Netkas's phone number (in Russia!) so he could talk to him directly, and then finally promised to call us back. Yeah, he never called back. That's a lot of uncertainty around a pair of machines that haven't shipped from a company with two different addresses that's been in business for less than a year -- and Apple hasn't even gotten involved yet. At this point we're going to say that if you really want a hackintosh, you're likely better off rolling up your sleeves and building one yourself -- you'll probably have it done well before this whole mess gets sorted out.

http://www.engadget.com/2008/04/16/osx86-project-not-too-happy-with-psystar-either/

Erik

Dat is idd een smerige streek, ik dacht eerst dat het alleen een mobo met EFi on board was. Zodat je alsnog OSX kon draaien, maar als ze andermans werk jatten en dan verkopen mogen ze wat mij betreft van de markt worden gehaald.

Dan heb ik meer respect voor die osx86 gasten die hakcen zelf tenminste wat in elkaar. Aangezien de meeste gasten te bang en te dom zijn om eea uit te proberen hoeven ze daar niet zo bang voor te zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: Erik on April 16, 2008, 21:37:39
Dat is idd een smerige streek, ik dacht eerst dat het alleen een mobo met EFi on board was.

Je citeert zelf in de 1e post al dat het om een emulator gaat:

QuoteVia een emulator van de EFI-firmware, die in reguliere Macs is te vinden...
::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

#13
Ja en wat probeer je nou te zeggen? Is het nu ook al verboden om ergens overheen te lezen of niet meteen te begrijpen dan wil ik je bij deze mijn excuus aanbieden. Sommige mensen grijpen ook elke mogelijkheid aan om te kunnen lopen zeiken   ::)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Volgens mij loopt er maar één hier te zeiken...

Je bent zelf de topicstarter, het is jouw citaat... en nu wordt je verontwaardigd... ahum? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Als ik een fout maak geef dat ik ook meteen toe. Ik ga niet proberen de boel te verdraaien, ik ga niet proberen leugens met waarheid te mengen. En ik ga zeker niet iemand aanvallen als iemand dat doet. Als jij dat niet wil snappen is dat jammer, maar niets aan te doen.
Ik wens je veel sterkte verder maar ga zelf weer verder met de inhoud, namelijk Apple klonen. Wat jij doet mag je geheel zelf weten, als je liever nog wat geniepige opmerkingen wilt maken ;D Jongen ga gerust je gang als ik je daar gelukkig mee maak, leef je uit ;D ik kan er gelukkig om lachen ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DJ-Foxx

Quote from: Audiofiel on April 16, 2008, 21:56:10
Volgens mij loopt er maar één hier te zeiken...

Je bent zelf de topicstarter, het is jouw citaat... en nu wordt je verontwaardigd... ahum? ::)

::)

Durk

het is jammer dan apple haar software niet op pc's van derden laat draaien...

maar dat zullen ze wel niet durven.. Ik kan me voorstellen dat Microsoft het een stuk makkelijker zou hebben als ze alleen maar rekening hoefden te houden met MS pc's ...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Audiofiel

@Erik: mag ik je speltip 9 aanraden? 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DJ-Foxx


VlisChris

Quote from: Audiofiel on April 17, 2008, 08:04:38
@Erik: mag ik je speltip 9 aanraden? 8)

Het is dan alleen zo jammer dat je dan toch zelf het laatste woord wilt hebben.
Erik gaf al aan dat hij gewoon verder ging met waar het in dit topic om gaat: Apple Klonen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Het gaat in dit topic helemaal niet over Apple klonen in het algemeen, Christiaan. Het gaat enkel over een 'persbericht' dat inmiddels alweer ontkracht is...

Maar simpel gezegd: Apple klonen zullen er niet komen, ga daar maar van uit. OS-X gaat pas op andere computers dan een Apple draaien als Apple dat zelf wil. Iedere andere poging maakt inbreuk op de software (zoals een gekraakt systeem) of op de hardware (zoals die EFI emulatie) en zal dus juridisch door Apple worden bestreden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

roland p

#22
Volgens mij is emulatie niet verboden.
En OSX draaien is illegaal omdat apple zegt dat dat niet mag?

Edit: is EFI een soort bios? http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/EFI
Zolang het niet gecopieerd is niks aan de hand dan.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Audiofiel

Quote from: roland p on April 17, 2008, 14:28:19
Volgens mij is emulatie niet verboden.

Emulatie van software is iets anders dan emulatie van een hardwarematige chip. ;)

QuoteEn OSX draaien is illegaal omdat apple zegt dat dat niet mag?

De licentie geeft duidelijk aan waarvoor het product gebruikt mag worden en dat is - vooralsnog - alleen op Apple hardware.

QuoteEdit: is EFI een soort bios? http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/EFI
Zolang het niet gecopieerd is niks aan de hand dan.

En dat is precies wat er is gebeurd. Er wordt code van de EFI-chip uitgelezen en softwarematig nagedaan.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

roland p

#24
Quote from: Audiofiel on April 17, 2008, 14:36:49
Emulatie van software is iets anders dan emulatie van een hardwarematige chip. ;)
Als ik een applicatie maak, mag jij toch een applicatie maken die precies hetzelfde doet?

Quote
En dat is precies wat er is gebeurd. Er wordt code van de EFI-chip uitgelezen en softwarematig nagedaan.
De code wordt softwarematig nagedaan? bedoel je nu dat de software in de EFI-chip nu wel of niet is gekopieerd? Edit: maakt ook niet uit, uiteindelijk heeft Psystar de emulator gekopieerd...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®