Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

VlisChris

QuoteNiet alleen de camera is groter, de lenzen zijn ook veel groter

Na al die jaren begint dat mij ook steeds meer tegen te staan...
Mocht ik nog eens het geld binnenhalen om wat nieuws te kopen (staat op de verlangslijst ivm onderwaterfotografie en vooral film) ga ik de DSLR ook (eindelijk) loslaten en naar iets dat stukken compacter is.
FullFrame en dynamisch bereik zijn me wat belangrijker.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Kleiner/groter
Uiteindelijk passen al die camera's niet in je zak en moet je er een tas voor mee nemen.
Concessies doen voor iets wat in je zak past of wat in een tas moet ok.
Maar een Fuji of een Sony A serie schelen niet zoveel, helemaal niet als je de kitlensen gebruikt of primes.
Om dan voor een paar gram of een paar CM concessies te doen vind ik persoonlijk zonde.

Ik heb bv tijden een RX100 bij de Sony A7RII gehad en om eerlijk te zijn gebruikte ik hem alleen maar voor casual shots, de kwaliteit was gewoon enorm veel minder.
Ik heb ook een tijd een Fuji naast de A7RI gehad en dacht dat dit de ideale combinatie was, de Fuji voor onderweg en de Sony voor het workshop gebeuren. Eind van het liedje.... de Fuji werd niet gebruikt. Niet omdat het een slechte camera is (in tegendeel) maar als je beide om een strap moet doen, en met beide moet je een tas mee.... tja dan liever 40mp en snelle AF dan 16MP en ok AF.

Als je je nu frusteert om een Canon met grip dan is een Sony A serie of een Fuji een flinke stap
Als je nu een Sony A serie hebt en je vind het te groot, ga dan aub naar een RX100 of een andere zakcamera want uiteindelijk win je alleen op papier vrees ik en ga je toch spijt krijgen.
Gewoon even de juiste lens erbij zoeken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

Ik ben van een d750 naar een Sony a7mk3 gegaan met diverse lenzen. En ik heb geen ervaring met de nieuwe Nikon maar ben geen fan van de Sony. Menu's kan ik maar niet aan wennen (ondanks dat ik ook een Rx100 heb) en waar ik met de Nikon maar zelden of nooit een onscherpe foto had heb ik dat nu veel vaker.

denoontje

Quote from: TabCam on December 17, 2019, 11:15:59
Ik ben ooit naar full frame gegaan maar merk dat ik daardoor de camera vrijwel niet meer meeneem. Niet alleen de camera is groter, de lenzen zijn ook veel groter.

mijn 7d is groter dan de fulframe 6dm2 :-)

LittleNinja

Quote from: Perfectionist on December 15, 2019, 23:10:29
Weer toe aan een stap, en tijd, voor betere fotografie. Twijfel tussen de Sony A7mk3 en de Nikon Z6. Beiden met de kitlens. Iemand nog adviezen?

Als je de A7 III overweegt, laat dan in ieder geval de kitlens lekker in de winkel liggen. Die doet echt afbreuk aan de kwaliteiten van de camera. Ik vermoed dat de Nikon kitlens een stuk(je?) beter is. Maar er zijn zat goede alternatieven voor die kitlens.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Tabcam

Ergens grappig om, als iemand een stap wil maken, het over de kitlenzen te hebben :P.

Voor mij zijn betrouwbare autofocus en witbalans, naast het al eerder genoemde gebruiksgemak en al gemaakte lenzeninvestering, vele malen belangrijker. daar lijkt de Nikon het trouwens wel te winnen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

LittleNinja

Quote from: TabCam on December 17, 2019, 11:15:59
Ik ben ooit naar full frame gegaan maar merk dat ik daardoor de camera vrijwel niet meer meeneem. Niet alleen de camera is groter, de lenzen zijn ook veel groter. En nu zie je dat ze je graag een nieuw systeem verkopen. Helaas is dan veel oud glas niet zo bruikbaar. Volgens mij willen ze dat ook omdat daar veel geld mee wordt verdiend. Zie b.v. Tip of the Iceberg by Thom Hogan.

Ik kijk nog met een scheef oog naar Fujifilm omdat ik ooit met de analoge APS-camera's het fijne camera's vond en nu de range zowel technisch als qua gebruiksgemak goed genoeg is. Qua wat wil je trouwens een stap maken? Maak je grote uitsnedes, megagrote-afdrukken en is niet elke nieuwe camera al een stap?



Een goede vriend van me maakt ook die afweging.. Hij wil graag een Fuji omdat hij ze mooi vindt en (in zijn beeldvorming) compact. Echter zo compact zijn ze helemaal niet! Mijn A7 III is net zo groot of zelfs kleiner dan sommige Fuji modellen. Hij was gek op de grip van de Panasonic FZ1000 die hij gebruikte maar die grip kun je echt niet vinden op een X-T1, 2 of 3..

Wat mij aanspreekt aan de Fuji's is het uiterlijk (al doen ze hetzelfde) en het standaard glas wat op een redelijk niveau zit, zeker als je het vergelijkt met de kitlenzen van Sony! De APS-C van Sony zijn echt compacter, maar de bediening is nog minder ergonomisch.. je went er aan, maar echt geweldig wordt het niet.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Bama on December 17, 2019, 18:48:22
Ik ben van een d750 naar een Sony a7mk3 gegaan met diverse lenzen. En ik heb geen ervaring met de nieuwe Nikon maar ben geen fan van de Sony. Menu's kan ik maar niet aan wennen (ondanks dat ik ook een Rx100 heb) en waar ik met de Nikon maar zelden of nooit een onscherpe foto had heb ik dat nu veel vaker.

Onscherpe foto's?? Hoe doe je dat?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: TabCam on December 17, 2019, 20:12:04
Ergens grappig om, als iemand een stap wil maken, het over de kitlenzen te hebben :P.

Voor mij zijn betrouwbare autofocus en witbalans, naast het al eerder genoemde gebruiksgemak en al gemaakte lenzeninvestering, vele malen belangrijker. daar lijkt de Nikon het trouwens wel te winnen.
Geloof me, de Nikon 24-70mm f4 S is echt geen kitlens waar jij naar alle waarschijnlijkheid op doelt. Verre van dat.  Denk dat er weinig 'kitlensjes' zijn die kwalitatief bij deze in de buurt komen. Maar ik begrijp je opmerking volledig. ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Bama

Als het onderwerp stil staat zijn ze erg scherp maar bewegende voorwerpen gaat heel vaak fout.
Zal natuurlijk aan mij liggen maar kom er niet aan uit op een of andere manier. Zorgt er dus voor dat camera nog maar nauwelijks uit de kast komt.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama


Nosferatu

Quote from: LittleNinja on December 17, 2019, 20:19:09
Een goede vriend van me maakt ook die afweging.. Hij wil graag een Fuji omdat hij ze mooi vindt en (in zijn beeldvorming) compact. Echter zo compact zijn ze helemaal niet! Mijn A7 III is net zo groot of zelfs kleiner dan sommige Fuji modellen. Hij was gek op de grip van de Panasonic FZ1000 die hij gebruikte maar die grip kun je echt niet vinden op een X-T1, 2 of 3..

Wat mij aanspreekt aan de Fuji's is het uiterlijk (al doen ze hetzelfde) en het standaard glas wat op een redelijk niveau zit, zeker als je het vergelijkt met de kitlenzen van Sony! De APS-C van Sony zijn echt compacter, maar de bediening is nog minder ergonomisch.. je went er aan, maar echt geweldig wordt het niet.
Ik snap die makker van jou helemaal immers, wie wil er een A7m3 als je van dichtbij kan zien wat die presteert ?  :P
Sorry Dennis, kon het niet laten.  ::)
Laat je vriend eens kijken naar Meike grips: https://meikeglobal.com/collections/meike-metal-hand-grip/products/meike-xt3g-aluminum-alloy-hand-grip-quick-release-plate-l-bracket-mhg-xt3-replacement-for-fujifilm-x-t3

Ik heb er 1 voor m'n Z7 en daardoor net even wat meer 'grip' doordat de camera wat hoger word. Voor de XT-3 krijg je er ook een grotere hand grip bij. Er zijn overigens veel meer van dit soort grips voor Fuji te krijgen, van hout b.v.

Fuji lenzen zijn overigens wel een stuk beter dan de standaard APS-C lensjes van die andere 3; die willen jou het liefst het full-frame kamp in lokken. Bij Fuji kies je voor APS-C of MF en dat doen ze goed.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik

Apart weet je zeker dat je snelheid wel hoog genoeg staat afgesteld? Misschien een fout exemplaar...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama

Ben nu paar weken vrij, zal me er eens in gaan verdiepen want is nu zonde om er niks mee te doen.

LittleNinja

Quote from: Bama on December 17, 2019, 20:22:32
Als het onderwerp stil staat zijn ze erg scherp maar bewegende voorwerpen gaat heel vaak fout.
Zal natuurlijk aan mij liggen maar kom er niet aan uit op een of andere manier. Zorgt er dus voor dat camera nog maar nauwelijks uit de kast komt.

Dat is echt zonde man.. Wanneer gaan we bewegende sh*t schieten, want nu wil ik het ook weten ook! :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on December 17, 2019, 20:29:45
Ik snap die makker van jou helemaal immers, wie wil er een A7m3 als je van dichtbij kan zien wat die presteert ?  :P
Sorry Dennis, kon het niet laten.  ::)

Geen probleem, ik kan het wel hebben van jou.. :D

Quote
Laat je vriend eens kijken naar Meike grips: https://meikeglobal.com/collections/meike-metal-hand-grip/products/meike-xt3g-aluminum-alloy-hand-grip-quick-release-plate-l-bracket-mhg-xt3-replacement-for-fujifilm-x-t3

Ik heb er 1 voor m'n Z7 en daardoor net even wat meer 'grip' doordat de camera wat hoger word. Voor de XT-3 krijg je er ook een grotere hand grip bij. Er zijn overigens veel meer van dit soort grips voor Fuji te krijgen, van hout b.v.

Heeft hij al gevonden. Thanks

Quote
Fuji lenzen zijn overigens wel een stuk beter dan de standaard APS-C lensjes van die andere 3; die willen jou het liefst het full-frame kamp in lokken. Bij Fuji kies je voor APS-C of MF en dat doen ze goed.

Zeker. Dat geef ik ook aan.. de standaard lenzen zijn gewoon al goed.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Tabcam

Quote from: Nosferatu on December 17, 2019, 20:21:41
Geloof me, de Nikon 24-70mm f4 S is echt geen kitlens waar jij naar alle waarschijnlijkheid op doelt. Verre van dat.  Denk dat er weinig 'kitlensjes' zijn die kwalitatief bij deze in de buurt komen. Maar ik begrijp je opmerking volledig. ;D
Nee, een lens van bijna €700 is niet echt een kitlens. Vraag me zelfs af of de 55-250 VR zo betitelen al te negatief is, maar geen ervaring mee.

Hier staat nog een ietswat oude vergelijking van Ken Rockwell (niet altijd de prettigste schrijfstijl :-X) van de nieuwe Nikon, Canon en Sony full frame systeemcamera's.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Perfectionist

#3943
Quote from: TabCam on December 17, 2019, 20:12:04
Ergens grappig om, als iemand een stap wil maken, het over de kitlenzen te hebben :P.

Voor mij zijn betrouwbare autofocus en witbalans, naast het al eerder genoemde gebruiksgemak en al gemaakte lenzeninvestering, vele malen belangrijker. daar lijkt de Nikon het trouwens wel te winnen.

Het is om te starten, later wordt er in betere lenzen geinvesteerd.

Ik kijk wel op van de feedback van Bama. Overweeg ook namelijk gewoon weer voor een DSLR te gaan, bv een D500, maar de A7 iii is wel heerlijk compact, dat geldt ook voor de Z6 en ik denk dat die kitlens wel veel beter is dan de Sony.
Een beter forum begint bij jezelf.

Tabcam

Was zelf altijd erg blij met de menu's van de Nikon DSLR's. Heb de Sony's als onprettig ervaren, het lukt wel maar kost tijd. Was ook blij met de Fujifilms en kijk enigzins jaloers naar de instelwielen :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Nosferatu

Quote from: Perfectionist on December 17, 2019, 21:22:13
Het is om te starten, later wordt er in betere lenzen geinvesteerd.

Ik kijk wel op van de feedback van Bama. Overweeg ook namelijk gewoon weer voor een DSLR te gaan, bv een D500, maar de A7 iii is wel heerlijk compact, dat geldt ook voor de Z6 en ik denk dat die kitlens wel veel beter is dan de Sony.
Als je voor de D500 zou kiezen dan moet je daar m.i. wel een heel erg goede reden voor hebben. Ja, het is een fantastische camera maar in een D7500 en de Z50 zit dezelfde sensor en die zijn echt wel wat goedkoper. Heb je de de extra toeters en bellen van een D500 echt nodig ? Nadat ik een D850 kocht werd de D500 nog nauwelijks gebruikt ondanks dat die op sommige punten de D850 overtrof. Kon wel zonder dus weggedaan.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Perfectionist

Dat is wel een goede ja, de 7500 of de nieuwe Z50 is ook een optie dan.
Een beter forum begint bij jezelf.

J.A.F._Doorhof

Menu van Sony was vroeger matig en verwarrend
Sinds de a7rIII is het enorm verbeterd en met de IV kun je zelfs het gehele fn menu aanpassen naar je eigen wensen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ritchard

Sinds kort de gelukkige eigenaar van de Sony RX100 6.
Wat een heerlijk toestel.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

skyfox

Ik ben sinds dit voorjaar de erg blije eigenaar van een Sony A6400 met twee lensjes. Ik kom van een D750 af. Ik heb geenszins het gevoel ingeleverd te hebben. Sterker nog, even los van beeldkwaliteit, dankzij het lagere gewicht van body en lenzen heb ik de camera veel vaker bij me. Het was en is soms nog even zoeken in de menu's, maar ik stoor me er niet zo aan. Alle vaker gebruikte functies gaan ik het snelmenu. Sinds de tweede kid er is heb ik niet zoveel gefotografeerd. Toppertje!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9