Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nosferatu

#3100
Na lang wikken en wegen een Nikon D7200 ter vervanging van mijn D5200. Wou eigenlijk richting full-frame (D750) maar een D500 vond ik ook best wel interessant. Na heel wat rusteloze nachten, bezoekjes aan de 'oh-zo-niet-gekke' winkel voor hands-on ervaring en recensies op het wereld wijde web gelezen te hebben kwam ik een website van iemand tegen die als pro met Nikon werkte en veel ervaring heeft met zowat alle pro/pro-sumer modellen. Daarna was het simpel; is het plaatje uit de andere 2 zoveel beter ? Oftewel, wat is het echte verschil ? Is dat het dubbele in prijs waard ?

Ik pretendeer in de verste verte niet de fotografische kwaliteiten en ambities te hebben als b.v. Frank of Christiaan, integendeel, kom niet eens in de buurt van het werk wat zijn hier op dit forum laten zien. Wil gewoon voor mezelf leuke foto's maken. Hobby. Punt. Uit. D7200 is het geworden en het is gewoon een camera die net weer even wat fraaier is dan de D5x00 serie, snellere focus, meer opties, minder menu-gedoe, ben er blij mee.

Enigste minpuntje t.o.v. een D5x00 ? Die heeft een beeldschermpje die alle kanten uit kan draaien, gebruik dat niet vaak maar is wel ontzettend handig als je eens een foto wilt maken vanuit een ietwat lastige positie. Dat was de reden dat ik destijds voor Nikon heb gekozen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Nice! Veel plezier ermee!

Quote from: Nosferatu on August  5, 2016, 10:03:26
Ik pretendeer in de verste verte niet de fotografische kwaliteiten en ambities te hebben als b.v. Frank of Christiaan...

Er zijn er nog een berg hier die waanzinnige foto´s maken (nee, ik doel zeker niet op mezelf!). Wat dat betreft lijkt het dicht tegen elkaar aan te liggen deze hobbies. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 10:22:54
Nice! Veel plezier ermee!

Er zijn er nog een berg hier die waanzinnige foto´s maken (nee, ik doel zeker niet op mezelf!). Wat dat betreft lijkt het dicht tegen elkaar aan te liggen deze hobbies. :D
Weet ik maar deze 2 kwamen als eerste bij mij naar boven. Excuses aan alle andere top-fotografen op dit forum.  ;D
En inderdaad, fotografie en geluidsapparatuur ligt dicht tegen elkaar qua 'passie'. Neem aan dat je dat mede bedoelt.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

Quote from: Nosferatu on August  5, 2016, 10:03:26
Daarna was het simpel; is het plaatje uit de andere 2 zoveel beter ? Oftewel, wat is het echte verschil ? Is dat het dubbele in prijs waard ?

Veel plezier met je aanschaf. Heb wel een beetje een probleem met deze uitspraak. Bij alles ook cameras (en zeker hifi) is het gewoon niet zo dat 2x zo duur ook inhoud 2x zo goed dat is een onrealistische verwachting. Sterker nog waarde hechten op een + en - manier is vind ik een verkeerde insteek zeker als het over passie gaat is je gevoel achterna gaan vaak belangrijker. Voor mij is bv 'kan ik de camera+lenzen' altijd bij mij hebben een veel belangrijker dan 20% beter plaatje en ik weet dat ik voor deze verwachting extra mag betalen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Quote from: danielo on August  5, 2016, 11:35:36
... zeker als het over passie gaat is je gevoel achterna gaan vaak belangrijker.

Maar daar noem je sowieso iets waarvan Nosferatu al aangeeft dat het niet van toepassing is voor hem.

Quote from: Nosferatu on August  5, 2016, 10:03:26
Ik pretendeer in de verste verte niet de fotografische kwaliteiten en ambities te hebben als b.v. Frank of Christiaan, integendeel, kom niet eens in de buurt van het werk wat zijn hier op dit forum laten zien. Wil gewoon voor mezelf leuke foto's maken. Hobby. Punt. Uit.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Mannen,

Even een vraagje. Nu heb ik een cameraatje gekocht en zou ik het leuk vinden om een driepootje aan te schaffen.

Wat adviseren jullie? Ik ben maar een simpel amateurtje dus fancy sjit hoeft niet. Als het te groot, zwaar en onhandig wordt, ga ik hem nooit meenemen. (Ik denk dat ik hem standaard in de auto laat liggen..)

Is dat schroefdraad altijd hetzelfde? Waar moet ik op letten?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: danielo on August  5, 2016, 11:35:36
Veel plezier met je aanschaf. Heb wel een beetje een probleem met deze uitspraak. Bij alles ook cameras (en zeker hifi) is het gewoon niet zo dat 2x zo duur ook inhoud 2x zo goed dat is een onrealistische verwachting. Sterker nog waarde hechten op een + en - manier is vind ik een verkeerde insteek zeker als het over passie gaat is je gevoel achterna gaan vaak belangrijker. Voor mij is bv 'kan ik de camera+lenzen' altijd bij mij hebben een veel belangrijker dan 20% beter plaatje en ik weet dat ik voor deze verwachting extra mag betalen.

Daniel.
Zal proberen m'n keuze iets te verduidelijken;  prijs vind ik eigenlijk helemaal niet belangrijk, een versterker welke voor z'n audiofiele kwaliteiten een 7 krijgt maar slechts €99,- kost, heeft een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding. Een versterker van €2000,- die een 9 krijgt en één van €4000,- een 9,5, dan is de prijs/kwaliteitsverhouding zoek. Niets zeggend dus en dan komt inderdaad het gevoel om de hoek kijken.

Als een D750 of D500 (ik heb nu eenmaal een aardig aantal Nikon lenzen dus blijf in dat eco-systeem hangen) een echt significant betere beeldkwaliteit zouden hebben, dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben de meerprijs hiervoor te betalen. Dat verschil is m.i. klein, heel klein, deze 2 camera's hebben andere kwaliteiten waarop ze zich onderscheiden ten opzichte van de rest. Dan is het een keuze, heb ik dat nodig of niet. De iets betere lichtgevoeligheid van een full-frame (D750) of de (bloed)snelle auto-focus van de D500 (er is meer onderscheid maar om een idee te geven) is nu in ieder geval (nog??) niet aan mij besteed. Het geld wat ik bespaar geef ik uit aan mooie lenzen, zoek nl. nog een leuke grote zoom lens.  ::)

Het formaat/gewicht boeit mij ook niet zo; als ik m'n Sigma 18-35 erop heb zitten weegt het hele spulletje 1,5KG. Dat voel je echt wel na een tijdje. Vind ik niet erg.  ;D
En het is hobby. Kijk ik naar de foto's van Christiaan of Frank (en de andere toppers natuurlijk  :angel:), dan zie je gewoon dat die op een heel ander niveau bezig zijn. Mag ook als het ook broodwinning is. Als ik erop uit trek, stad in, dierentuin, park, vakantie etc. dan pak ik de camera en probeer daar dan wat moois van te maken. Dat ging prima met de D5200, gaat ook wel lukken met de D7200.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 11:55:31
Mannen,

Even een vraagje. Nu heb ik een cameraatje gekocht en zou ik het leuk vinden om een driepootje aan te schaffen.

Wat adviseren jullie? Ik ben maar een simpel amateurtje dus fancy sjit hoeft niet. Als het te groot, zwaar en onhandig wordt, ga ik hem nooit meenemen. (Ik denk dat ik hem standaard in de auto laat liggen..)

Is dat schroefdraad altijd hetzelfde? Waar moet ik op letten?
Schroefdraad is dacht ik gestandaardiseerd. Wil je licht en compact dan zul je de portemonnee moeten trekken. Waar verder op te letten; hoe stabiel is de 'kop' ? Kan je gemakkelijk rond draaien en ook omhoog/naar beneden ? Er zijn er die dat kunnen maar dat je eerst aan het schroeven mag voordat je de boel anders kunt opstellen. Bij een beter doordachte  is het gewoon een hendeltje overhalen, camera andere stand, vastzetten, klaar.

Misschien een remote voor de camera ? Dan sluit je eventuele trillingen door de bediening volledig uit.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

AlphaMale

#3108
Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 11:55:31
Mannen,

Even een vraagje. Nu heb ik een cameraatje gekocht en zou ik het leuk vinden om een driepootje aan te schaffen.

Wat adviseren jullie? Ik ben maar een simpel amateurtje dus fancy sjit hoeft niet. Als het te groot, zwaar en onhandig wordt, ga ik hem nooit meenemen. (Ik denk dat ik hem standaard in de auto laat liggen..)

Is dat schroefdraad altijd hetzelfde? Waar moet ik op letten?

- Schroefdraad is gestandaardiseerd, al zijn er doorgaans wel drie maten op de markt (1/4, 3/8, 5/8). 1/4 moet je hebben!
- Qua gewicht is carbon het lichtst, maar ook meteen het duurst. Aluminium is een prima alternatief. Let wel op de dikte/stevigheid van de poten. Dun alu is natuurlijk erg kwetsbaar voor deuken en buigen.
- Qua grootte kan je overwegen om een 3 of 4-ledige te nemen. Daarbij bestaan de benen uit 3 of 4 elementen die je kan uitschuiven. Hoe meer elementen, hoe mogelijk minder stabiel (prijs/merk-afhankelijk). Testen is weten.
- Qua kop zijn er meerdere opties. Ballhead, 2-weg, 3-weg, gimbal. Hangt af van je toepassing en budget (gebruik gimbal voornamelijk bij extreem grote/zware lenzen). Bedenk ook even hoevaak je de camera erop gaat monteren. Een snelkoppeling kan erg handig zijn als je flexibel wilt blijven. Arca-Swiss (compatible) koppelingen zijn vrij bekend en erg universeel. Hou het maximale gewicht van camera en zwaarste lens/lenzen wel in het achterhoofd, oa. ballheads zijn gemaakt voor een bepaald maximum gewicht.
- Qua prijs kan je Gitzo en Manfrotto beter vermijden. Velbon heeft wel wat degelijke en betaalbare varianten. Zelf goede ervaringen met Benro (naast Manfrotto, maar dat terzijde).
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on August  5, 2016, 13:17:59
Schroefdraad is dacht ik gestandaardiseerd. Wil je licht en compact dan zul je de portemonnee moeten trekken. Waar verder op te letten; hoe stabiel is de 'kop' ? Kan je gemakkelijk rond draaien en ook omhoog/naar beneden ? Er zijn er die dat kunnen maar dat je eerst aan het schroeven mag voordat je de boel anders kunt opstellen. Bij een beter doordachte  is het gewoon een hendeltje overhalen, camera andere stand, vastzetten, klaar.

Oké, goed om te weten. Wat betreft het draaien, zover gaan mijn wensen niet. Dan til ik de boel op en verplaats/draai ik het zelf wel. Daarvoor ga ik het naar verwachting te weinig gebruiken.

Quote
Misschien een remote voor de camera ? Dan sluit je eventuele trillingen door de bediening volledig uit.

Dit kan gelukkig middels de app die je kunt downloaden (staat al op mijn iphone en mijn ipad). Hij neemt tevens het beeld over, dus je kan ook nog zien wat je gaat vastleggen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: AlphaMale on August  5, 2016, 13:57:10
- Schroefdraad is gestandaardiseerd, al zijn er doorgaans wel drie maten op de markt (1/4, 3/8, 5/8). 1/4 moet je hebben!
- Qua gewicht is carbon het lichtst, maar ook meteen het duurst. Aluminium is een prima alternatief. Let wel op de dikte/stevigheid van de poten. Dun alu is natuurlijk erg kwetsbaar voor deuken en buigen.
- Qua grootte kan je overwegen om een 3 of 4-ledige te nemen. Daarbij bestaan de benen uit 3 of 4 elementen die je kan uitschuiven. Hoe meer elementen, hoe mogelijk minder stabiel (prijs/merk-afhankelijk). Testen is weten.
- Qua kop zijn er meerdere opties. Ballhead, 2-weg, 3-weg, gimbal. Hangt af van je toepassing en budget (gebruik gimbal voornamelijk bij extreem grote/zware lenzen). Bedenk ook even hoevaak je de camera erop gaat monteren. Een snelkoppeling kan erg handig zijn als je flexibel wilt blijven. Arca-Swiss (compatible) koppelingen zijn vrij bekend en erg universeel. Hou het maximale gewicht van camera en zwaarste lens/lenzen wel in het achterhoofd, oa. ballheads zijn gemaakt voor een bepaald maximum gewicht.
- Qua prijs kan je Gitzo en Manfrotto beter vermijden. Velbon heeft wel wat degelijke en betaalbare varianten. Zelf goede ervaringen met Benro (naast Manfrotto, maar dat terzijde).

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga er eens in duiken.

Nu heb ik maar een eenvoudige bridge camera, dus ik heb geen zwaardere lenzen. Het is een relatief compact en licht cameraatje (de FZ1000 van Panasonic).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Quote from: Nosferatu on August  5, 2016, 13:17:59
Misschien een remote voor de camera ? Dan sluit je eventuele trillingen door de bediening volledig uit.

Ik zet de timer altijd aan (2 sec), werkt ook. Een remote kan ook natuurlijk :).
Ik heb trouwens niet zo'n duur statief, echte goede zijn prijzig. Wanneer ik eens met ND filters ga werken ga ik deze denk ik wel ook upgraden.

AlphaMale

Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 14:01:19
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga er eens in duiken.

Nu heb ik maar een eenvoudige bridge camera, dus ik heb geen zwaardere lenzen. Het is een relatief compact en licht cameraatje (de FZ1000 van Panasonic).

Succes!

Ook goed om te melden misschien, is dat je even moet kijken naar de (uitgeschoven) lengte van het statief. Niets is vervelender dan lange tijd voorover gebukt achter je camera staan omdat de camera niet hoger komt van 1m40  :)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

RonG

Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 13:57:51
Dit kan gelukkig middels de app die je kunt downloaden (staat al op mijn iphone en mijn ipad). Hij neemt tevens het beeld over, dus je kan ook nog zien wat je gaat vastleggen.

Klopt, erg leuke feature, gebruik ik, zeker op vakantie, redelijk vaak ;D

LittleNinja

Bedankt Alpha!

Gelukkig is mijn naam LittleNinja, dus met die 1,40 meter kom ik een heel eind. :D

Quote from: AlphaMale on August  5, 2016, 14:04:52
Succes!

Ook goed om te melden misschien, is dat je even moet kijken naar de (uitgeschoven) lengte van het statief. Niets is vervelender dan lange tijd voorover gebukt achter je camera staan omdat de camera niet hoger komt van 1m40  :)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

danielo

Quote from: LittleNinja on August  5, 2016, 14:22:34
Bedankt Alpha!

Gelukkig is mijn naam LittleNinja, dus met die 1,40 meter kom ik een heel eind. :D

zelf wel tevreden met de : Sirui T-025X Carbon Fiber Tripod

Is erg licht en (redelijk) stabiel voor wat het is. Persoonlijk vind ik gewicht belangrijk en daar sluit ik dus het compromis.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Advies voor statief
Koop direct een goede.
Voor je het weet heb je 400.00 aan troep liggen en koop je alsnog de juiste.
Ik gebruik zelf een benro Carbon fiber en die bevalt mij enorm goed. Erg licht dus gaat overal mee naartoe maar bovenal heel stabiel. Veel van de goedkope staan te zwaaien in een beetje wind of zelfs al als je camera activeert.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Hoe lichter hoe makkelijker in beweging te krijgen, lijkt me. ;)

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#3119
Ik kwam iemand tegen die heeft een Vanguard CT-248-G en die mocht ik van hem hebben. Één klemmetje aan de pootjes is echter niet zo lekker, dus even kijken of die los te krijgen zijn.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Rob Eric Blank

Helemaal eens met Frank. Ik heb verschillende goedkopere gehad. Tot een jaar of 3 geleden ik een Benro carbon heb gekocht en een Manfrotto head. Geen minuut spijt van. Anders had ik nog wel eens last van trillingen. Statief ligt eigenlijk full time in de auto.

Dday

Van de week te horen gekregen dat de Sony 70-200 GM + extender met beetje geluk volgende week mag ophalen. Eindelijk een tele voor de a7r II.

denoontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  5, 2016, 16:10:43
Advies voor statief
Koop direct een goede.
Voor je het weet heb je 400.00 aan troep liggen en koop je alsnog de juiste.
Ik gebruik zelf een benro Carbon fiber en die bevalt mij enorm goed. Erg licht dus gaat overal mee naartoe maar bovenal heel stabiel. Veel van de goedkope staan te zwaaien in een beetje wind of zelfs al als je camera activeert.

Hoi Frank welke kop heb je erop.

ik wil nog een lichte kop qua gewicht maar moet wel een 7d met 100-400 kunnen dragen.
Heb nu een balkop van manfrotto maar deze werkt niet echt fijn dat deze bij het vastdraaien altijd verschuift.

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een hele simpele kop die alleen landscape doet.
Ik schiet eigenlijk nooit portretstand vanaf statief.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

R

Een sigma 35mm 1.4 art. Doelstelling: afscheid nemen van de 24-105 en kwaliteit verhogen. Eerst test was fantastisch!!