Radeon 9500 underclocking

Started by Johan Van Gompel, April 30, 2003, 22:28:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Is het mogelijk om een Radeon 9500 Pro zo te underclocken dat de fan veilig verwijderd kan worden? Ik weet dat er uiteindelijk een volledig fanloze Radeon 9600 beschikbaar zal zijn dankzij de nieuwe .13 micron core, maar mijn 9500 geeft een prima beeld en ik heb op korte termijn een oplossing nodig (kadert in een project rond een volledig fanloze HTPC). De Zalman GPU coolers zijn te groot voor het systeem dat ik in gedachten heb en zijn bijgevolg geen optie.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik

Hoe wil je een fanloze htpc maken? Je zal toch echt een fan op je proc moeten zetten. Of je moet met een p2-266 willen gaan draaien.
Of ...waterkoeling misschien?

Of onderklokken of klokken uberhaubt kan weet ik niet. Maar..
Volgens mij wordt de vpu allen heet bij 3d bewerkingen, dus als je dapper bent kun je  als je zeker weet alleen 2d beeld te gebruiken en dan theoretisch zonder koeler.
(En als het mislukt heb je een reden voor de geludiloze 9600)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Johan Van Gompel

Quote from: Erik on May  1, 2003, 00:24:49
Hoe wil je een fanloze htpc maken? Je zal toch echt een fan op je proc moeten zetten. Of je moet met een p2-266 willen gaan draaien.
Of ...waterkoeling misschien?

Athlon underclocken naar 4 * 266 MHz = 1,04 GHz + Jags fanless heatsink erop (zou probleemloos CPUs tot 1200 MHz fanless kunnen koelen).

Quote
Of onderklokken of klokken uberhaubt kan weet ik niet. Maar..

Er zijn diverse tweak utilities beschikbaar, o.a. Radeonator.

Quote
Volgens mij wordt de vpu allen heet bij 3d bewerkingen, dus als je dapper bent kun je als je zeker weet alleen 2d beeld te gebruiken en dan theoretisch zonder koeler.
(En als het mislukt heb je een reden voor de geludiloze 9600)

Will do.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik

#3
Heb je meer info over die koeler? Wordt dat niet een giganties blok?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Johan Van Gompel

Quote from: Erik on May  1, 2003, 18:09:25
Heb je meer info over die koeler? Wordt dat niet een giganties blok?

Ik schreef dat het merk Jags was. Dat is dus niet zo; het merk is Cooljag. Hier heb je een rechtstreekse link naar het produkt:

http://www.cooljag.com/product/014c/014c.html

Dit is een passief, koperen koelelement voor gebruik in 1U servers.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

riwi

Hoi,
Welke fanloze powersupply ga je gebruiken?

Ik heb momenteel als linux/server bakje een P133 zonder fan (alleen een athlon koelblok erop), maar de PSU heeft nog steeds een fan. Deze zou ook fanloos kunnen maar daar betaal je dan wel fors (ruim 200 euro) voor.

Het hele ATX principe is gebaseerd op een fan in de voeding ivm warmte afvoer uit de kast.

M'n athlon mag ook wel wat stiller, en de GF2 vliegt eruit voor een radeon9600 denk ik. Zeker als die zonder fan te koop zijn.

Groeten, Richard

Johan Van Gompel

Quote from: riwi on May  2, 2003, 16:21:16
Hoi,
Welke fanloze powersupply ga je gebruiken?

Ik heb momenteel als linux/server bakje een P133 zonder fan (alleen een athlon koelblok erop), maar de PSU heeft nog steeds een fan. Deze zou ook fanloos kunnen maar daar betaal je dan wel fors (ruim 200 euro) voor.

Het hele ATX principe is gebaseerd op een fan in de voeding ivm warmte afvoer uit de kast.

M'n athlon mag ook wel wat stiller, en de GF2 vliegt eruit voor een radeon9600 denk ik. Zeker als die zonder fan te koop zijn.

Voorlopig is enkel de Radeon 9600 Pro te koop (met fan); enkel de standaard 9600 zal zonder fan beschikbaar zijn. Er komt geen ATX voeding in mijn systeem; het wordt een interne 14-19V schakelplatine en een externe voeding van 130W. Schakelplatine kost ongeveer 50 euro, de voeding zelf 75-100 euro. Uiteraard ook een custom case. Ik zoek enkel nog een AGP riser kaartje.

Mijn linux/server bakje is overigens een P90. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

rkoelewijn

Het mooiste concept van een geruisloze pc die ik gezien heb is een kast met aan de zijkant grote koelblokken waarbij de warmte van de processor, de northbridge en de videokaart via heatpipes naar de blokken worden geleid. De transitors van de voeding zijn direct op deze koelblokken gemonteerd. Door voldoende ventilatie gaten in de behuizing kunnen andere warmte bronnen zoals de harddisk hun warmte ongeforceerd kwijt.
Hieronder een paar voorbeelden van deze oplossing;

http://www.deltatronic.info/neu/index.html
http://www.signumdata.de/futureclient.htm

Erg mooi maar niet echt bruikbaar voor htpc;

http://www.hushtechnologies.net/

mvg,

Roberto

Ed.S

Wil je echt voor 100% stil gaan qua voeding dan is dit een goede oplossing:

http://www.casejunkies.com/index.php?upn=020001&hl_id=802

Maar geloof dat we dan een beetje afdwalen van het eigenlijke onderwerp.
Waterkoeling is ook nog een optie, en tegenwoordig redelijk betaalbaar.
Keep it Simple.

ShittyOldMan

Voor waterkoeling heb je alsnog (zover ik weet) een ventilator nodig voor op de radiator. Nu kan dit makkelijk een grote 12cm fan zijn die zacht draait, maar of helemaal geen fan gaat werken weet ik niet. Het is in principe een verplaatsing (via water) van warmte welke op een andere plek zeer goed gekoeld (radiator) kan worden. Daarnaast heb je nog de pomp welke een geluid produceert.

Het klinkt overigens als een interessant project, een fanless htpc. Hoe ga je overigens de harddisk stiller krijgen? Met een silent drive (o.i.d.) of een custom oplossing? (ben zelf ook een beetje aan het rotzooien hiermee namelijk). En welke harddisk gebruik je hiervoor?

Johan Van Gompel

Quote from: Ed.S on May 25, 2003, 22:45:33
Wil je echt voor 100% stil gaan qua voeding dan is dit een goede oplossing:

http://www.casejunkies.com/index.php?upn=020001&hl_id=802

Maar geloof dat we dan een beetje afdwalen van het eigenlijke onderwerp.
Waterkoeling is ook nog een optie, en tegenwoordig redelijk betaalbaar.

Ed.S,

Gegarandeerde stilte heb je enkel met een externe voeding. Een externe voeding van 150W en een kleine omschakelplatine met 12V/14V ingang en ATX-stekker/5V/12V uitgang betaal je ongeveer 150 euro.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Hi,

150W is veel te laag voor een PC met hedendaagse specs.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: ShittyOldMan on May 25, 2003, 23:20:14
Het klinkt overigens als een interessant project, een fanless htpc. Hoe ga je overigens de harddisk stiller krijgen? Met een silent drive (o.i.d.) of een custom oplossing? (ben zelf ook een beetje aan het rotzooien hiermee namelijk). En welke harddisk gebruik je hiervoor?

Een silent drive ga ik niet gebruiken omdat dat de levensduur van de HD negatief beinvloedt. Ik ga de nieuwe Maxtor 250 GB HDs (in eerste instantie 2, later 4) gebruiken in een low-profile dedicated fileserver met Via Eden ME-6000 moederbord en een externe 60W voeding. De Maxtor HDs maken zelfs zonder hun akoestische modus weinig lawaai; in principe kan je deze ook op 5V gebruiken zodat ze nog stiller draaien. De HTPC zelf zal geen HD hebben; de twee systemen zullen elkaar aanvullen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Ed.S

@Johan.

Genoemde voeding is 350 Watt en zonder ventilator.Ruim voldoende voor
een gemiddeld systeem.Gegarandeerd stiller dan Stil lijkt mij ! ;D

Oké, prijs is er ook wel naar, maar zal denk ik niet lang duren dat deze prijs
naar beneden gaat. Maar als je een beetje handig bent en verstand hebt van electronica is dit vrij makkelijk ook zelf te realiseren.

Mijn motto is dan ook:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan !
Keep it Simple.

ub4b

Quote from: ShittyOldMan on May 25, 2003, 23:20:14
Het klinkt overigens als een interessant project, een fanless htpc. Hoe ga je overigens de harddisk stiller krijgen? Met een silent drive (o.i.d.) of een custom oplossing? (ben zelf ook een beetje aan het rotzooien hiermee namelijk). En welke harddisk gebruik je hiervoor?

Heb thuis drie silent-drives en wat ik vaststel is dat je HEEL GOED moet opletten met de warmte dissipatie. Veel recente schijven verbuiken meer dan 6.8 W in idle mode, wat dan weer teveel seek errors geeft als je de SMART readings bekijkt. Bijkomend nadeel is dat een hete disk minder lang leeft en de MTBF aanzienlijk verkort.

Alle courant S-ATA schijven zitten vanaf 8 watt, dus voor je een schijf koopt die je in een silent drive wilt proppen de specsheet bekijken.

Heb ondertussen twee disken sneller dan verwacht defect, beide kwamen uit een silent-drive. De grootste, een 60GXP60 van IBM verbruikt nochtans 6,7W in idle  >:(

blue-eyes

Een diskcabinet kan een oplossing zijn, uiteraard SCSI uitgevoerd. Laat maar ratelen in de andere kamer!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

klijmeij

Quote from: blue-eyes on May 26, 2003, 21:55:36
Een diskcabinet kan een oplossing zijn, uiteraard SCSI uitgevoerd. Laat maar ratelen in de andere kamer!

Hoe lang zijn die scsi kabels ;)

:P Die optie om je HT-PC te van het netwerk te laten booten is wel een leuke.

Media-server ergens in huis en de HT-PC laten booten met Linux en Freevo

Projector : Geen :(  binnenkort Sony HS50
Screen     : De muur ;-)
Player      : HTPC Celeron 2Ghz - Coolermaster case
Software  : dual boot MCE2005 / MYTHTV Sound      :  SONY STR-DB925 (bedankt Blue-eyes)

the_shadow

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 26, 2003, 12:29:03
Hi,

150W is veel te laag voor een PC met hedendaagse specs.
[/quote

We hebben op het werk onze Athlon XP 2000+ media server met 2 harde schijven, CD-ROM drive en externe CD-R drive van stroom voorzien met een 120W micro ATX voeding toen de originele 300W voeding stuk ging. Gezien het ding zeer stabiel bleef was het vervangen van de interim-voeding niet nodig.

J.A.F._Doorhof

Tja,
Als het werkt betekend niet dat het ook zo hoort.

Voor een modern systeem dat dag en nacht draait zou ik toch minimaal voor een 350W voeding gaan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

the_shadow

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2003, 12:58:19
Tja,
Als het werkt betekend niet dat het ook zo hoort.

Voor een modern systeem dat dag en nacht draait zou ik toch minimaal voor een 350W voeding gaan.

??? Waarom zou ik in hemelsnaam voor een 350W voeding gaan als het systeem al maanden aan een stuk stabiel werkt?

J.A.F._Doorhof

Je hoeft niets, maar het is gewoon te weinig.
Als je het systeem goed laat werken kan het eerder misgaan.

Een XP2000+ met een CD-Rom en 2x HDD loopt met een 250W voeding net aan, als ze met problemen binnen komen (er zijn nog steeds bedrijven die 250W voeren) is een upgrade van de voeding naar 350W vaak al genoeg om het weer als een zonnetje te laten draaien.

Een server hoeft in principe iets minder te doen, maar ik blijf het gewoon onverantwoord laag vinden.
Maar ja ik zou ook nooit een Athlon als server CPU gebruiken.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  4, 2003, 19:02:52
Je hoeft niets, maar het is gewoon te weinig.
Als je het systeem goed laat werken kan het eerder misgaan.

Een XP2000+ met een CD-Rom en 2x HDD loopt met een 250W voeding net aan, als ze met problemen binnen komen (er zijn nog steeds bedrijven die 250W voeren) is een upgrade van de voeding naar 350W vaak al genoeg om het weer als een zonnetje te laten draaien.

Een server hoeft in principe iets minder te doen, maar ik blijf het gewoon onverantwoord laag vinden.
Maar ja ik zou ook nooit een Athlon als server CPU gebruiken. ;D

Hi Frank,

Piekverbruik van de onderdelen die in mijn HTPC zullen komen:

moederbord: 45 W
Athlon XP 2100+ CPU: 62 W
256 MB DDR-SDRAM: 8 W
Radeon 9600: 33 W

Totaal: 148 W

Mijn M-Audio Sonica Theater zal gemod worden met een externe gestabliseerde voeding in de hoop dat dat een positieve invloed heeft op de geluidskwaliteit. De CPU zal underclocked worden en zal dus nog een stuk minder gaan verbruiken.

Gezien de ervaring van the_shadow met zijn server maak ik me niet echt zorgen over het stroomverbruik.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Hi,

Waar zijn je hardeschijven ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  5, 2003, 14:56:15
Waar zijn je hardeschijven ?

In de file server.
Met 60 W voeding. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Arno P

Wat een klus toch....ik heb de pc in de andere ruimte staan aan de andere kant van de muur..... ;D....werkt ook.

Ik moet er alleen naar toe om eventueel een nieuw filmpje in te leggen...