Tumult is FINALLY coming (DIY Subwoofer)

Started by Bart_M, April 28, 2003, 17:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bart_M

Crosspost. Je hebt je eerste post alweer aangepast.
Ben het overigens helemaal met je eens. :)

Grtn,
Bart

Spacebass

Kzie het een klein beetje als de specs opschroeven van puur de driver zelf. Of te wel de tekortkomingen in het natuurlijke frequentiebereik oppoetsen..een soort trukendoos zeg maar.
Zoiets als de lage output van je projector opheffen door een hogere gain van je scherm..enz enz enz..
Je kan het uiteraard ook efficient noemen  ;D

Ik hou zelf meer van naturel zeg maar..ik wil puur de luidspreker horen. (puur de muziek dus  ::) )

Voor gesloten systeem ontworpen drivers hebben in de kast automatisch een "natuurlijke ruststand".
Bij Bassreflex zie ik altijd een onrustig verloop omdat de versterker de luidspreker tot stilstand moet dwingen...
Gesloten klinkt voor mij lekkerder zeg maar.

Zal ok wel weer een voor en een tegen groep hebben...zoals met al dit soort standpunten  ;)

Bart_M

Dan zal er bijna geen sub gesloten kunnen zijn.
Om toch wat output onder de 35 Hz te krijgen wordt een sub onderin geboost. Dat is toch net zo goed een truuk?

Ik denk eerlijk gezegt dat je nog nooit een mooie basreflexkast hebt gehoord. Ik bedoel dit niet negatief ofzo, maar ga eens luisteren naar de sub van Erik (met zijn goedvinden natuurlijk). Dan hoor je hoe basreflex ook kan zijn.
De keuze voor een gesloten of basreflexkast zit hem trouwens ook in de parameters van de driver.

Grtn,
Bart

Spacebass

QuoteDat is toch net zo goed een truuk
Misschien heb ik daarom nog steds geen sub   ;)

QuoteIk denk eerlijk gezegt dat je nog nooit een mooie basreflexkast hebt gehoord.
Dat bedoel ik nou ;D
Grapje...
nee ik ben er idd nog geen tegengekomen die ik acuraat vond klinken nee...te veel kastgeluid of boemerig, plaatsingsproblemen enz... Ik ben er een van eerst horen en dan geloven. Maar ik twijfel niet aan jullie mening! Ik denk idd dat ik nog geen echt goed ontworpen bassreflex ben tegengekomen....

ps
Moet je dan niet ook een grotere kast hebben dan bij een gesloten systeem?

Bart_M

Quote from: Spacebass on October  3, 2003, 14:42:43
Misschien heb ik daarom nog steds geen sub   ;)

Heb je geen bas in je HT Spacebass?  ;D

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Zonder naast mijn schoenen te gaan staan
zijn jullie 2en van harte welkom om een fillumpie te komen kijken....natuurlijk eerst je favoriete laag-muziekcd opgooien....lol hebben we dan in ieder geval...

Ik hoor het wel... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Jawel genoeg zelfs...

Ik heb twee members op bezoek (beide sub gebruikers) gehad die nu inmiddels weten dat ik geen gebrek aan sub laag heb ;D

MAAR, er zijn momenten dat ik denk dat ik wel gebaat zou zijn met een Sub...en absoluut niet voor "Creeking Pipes", maar meer voor het DTS trailertje...dan mis ik raar genoeg wel een bepaalde punch die er bij The Haunting wel degelijk uitkomt.. nou ja daarom lees ik dit topic ook...want voor het LFE wil ik er uiteindelijk wel een hebben...dan gebruik ik de kanalen tenminste waarvoor ze bedoeld zijn  ;)

Spacebass

#182
Quote from: Erik van Voorst on October  3, 2003, 14:48:23
Zonder naast mijn schoenen te gaan staan
zijn jullie 2en van harte welkom om een fillumpie te komen kijken....natuurlijk eerst je favoriete laag-muziekcd opgooien....lol hebben we dan in ieder geval...

Ik hoor het wel... ;)

Nouuu!!  ;D  als ik mij inmiddels ook een beetje DIY'er mag noemen (of sloper tis maar hoe je het bekijkt  ;D )  dat is een aanbod op een DIY meeting waar ik zeker een keer op terug wil komen!  :)

ps
Ik heb nog wel een klein 18" subje van 1200 W 98 dB 1w/1m , maar die is meer bedoeld voor het wat grovere werk..waar ik mijn naam aan ontleen..voor de versterking van mijn mijn bassgitaar...en tja die is nou juist wel Bassreflex  ;D

MrPink

Eindelijk dan toch, Krunk! :) Nu snel aan de slag!

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

QuoteIk heb twee members op bezoek (beide sub gebruikers) gehad die nu inmiddels weten dat ik geen gebrek aan sub laag heb

Hee not fair, dat was voordat ik de dddac sub in huis had...

;)

Spacebass

QuoteHee not fair, dat was voordat ik de dddac sub in huis had...

betekend dit dat je nog nooit sublaag gehoord hebt en nu pas weet hoe dat moet klinken of dat ik geen sublaag heb, in dat geval, kom maar weer eens langs...enne neem Robert dan meteen mee  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

....Doede doet um niet voor niets weg...LOL...... :bounce:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass


SiR-ROUND

 ;D

Eerlijk gezegd weet ik niet meer goed hoe het klonk, SB bij u...

Ik weet wel dat ik dit sublaag nog niet eerder zo heb ervaren... Maar dat komt omdat je dan zit te testen in je eigen omgeving tov je eigen referentie...

Erik, down boy! Foei!

Doede deed hem weg omdat hij hem niet meer nodig had om z'n fronts aan te vullen, aangezien hij nu toch twee van die woofers per Gydinel aan Thommessen heef hangen... Ik mocht de gebouwde kast free of charge ophalen en hij heeft een nieuwe unit en amp voor me besteld voor aanzienlijk minder $$$ dan dat je in Nederland voor het spul zou betalen...

Lekker puh!

;D

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

Maareh...

Hoe zit het nou met die Tumult?

Ik hoor nog nix...

Bart_M

Druk druk druk.
Heel veel gedaan, behalve bouwen.  ::)

Ik heb ook nog 5 andere speakers die ik moet bouwen.
Maar ik ben van plan komende dagen weer tijd te maken om toch vooruit te gaan. Wel jammer dat het mooie bouwweer voorbij is. Nu wordt het weer bikkelen buiten. :(

Grtn,
Bart

SiR-ROUND


Bart_M


Bart_M

Quote from: SiR-ROUND on October 22, 2003, 10:36:32
Doede deed hem weg omdat hij hem niet meer nodig had om z'n fronts aan te vullen, aangezien hij nu toch twee van die woofers per Gydinel aan Thommessen heef hangen... Ik mocht de gebouwde kast free of charge ophalen en hij heeft een nieuwe unit en amp voor me besteld voor aanzienlijk minder $$$ dan dat je in Nederland voor het spul zou betalen...

Kaboem... Het kwartje is gevallen.  ;D
Ik dacht dat je de sub had nagebouwd, maar zie nu pas dat je hem hebt overgenomen.  ::)  :-\
Het heeft even geduurd.

Vond het al zo vreemd dat we geen bouwverslag zagen.
Mooie sub.  :)  
(uiteraard niet zo mooi als die van mij straks  ;D )

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Uitvoerig bouwverslag zie je op Doede zijn site...echt TOPPIE  8)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Die had ik ook al helemaal doorgenomen. De sub zit goed in elkaar.  :)
Is hij eigenlijk afgewerkt?

Doerak

Hi Bart,

Dit topic is een beetje "doodgebloed".
Hoe staat het nu met je TUMULT?

Greetz,

Bart_M

Ehhh ja...
Ik heb de kast weggegooid...  ::)

Verstek zagen was niet de goede oplossing.
Je kan de ombouw van kast er perfect mee in elkaar zetten, maar als je met bracing gaat werken, dan gaat het al heel snel fout.
Als je een halve mm afwijking hebt, dan krijg je de kast niet meer dicht.  :P

Ik heb de sub echter wel in een testkast zitten en het klinkt echt 8).
Hij kan subtiel zijn (veel subtieler dan verwacht eerlijk gezegt) en hij kan ook ongelofelijk veel output. Er is echt een boel energie aanwezig in de ruimte.
De punch is prima en lekker voelbaar.

Al met al is het een muzikale sub met enorm veel reserve. Het blijft gewoon heel makkelijk klinken. Hij heeft mijn verwachting overtroffen. En dat al in een testkast met een baspijpje van maar 10 cm doorsnede.

Wat betreft de nieuwe kast...
Daar ben ik weer voor achter de tekentafel geschoven. Ik heb een nieuw ontwerp redelijk vast staan. Maar over hoe en wat het precies wordt ben ik nog niet helemaal uit.

Grtn,
Bart

Robbo

Je had een versie met passieve radiators gemaakt las ik.

Laat maar eens zien  :D