verborgen gebrek half jaar na koop huis

Started by opicron, February 11, 2008, 08:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

opicron

Ik kom er net achter dat mijn verwarming ergens in het beton op de 1ste verdieping lekt.

Het water druipt langzaam door een ondergelegen kalkmuurtje die ondertussen hol aan het worden is.


Aangezien dit mijn eerste koopwoning is weet ik niet wie ik eerst in moet schakelen-- oude bewoner of makelaar van de oude bewoner.


Overigens stond in een bijlage op de koop overeenkomst dat er watershade geleden was (zelfde plek) maar deze hersteld zou zijn. Hier heb ik het gesprek met de makelaar van de vorige bewoner specifiek om gevraagd.

Ik denk persoonlijk dat het beton open gebroken moet gaan worden :/.

jaapaap

Das niet zo lekker!

Hoe oud is je aangekochte huis?

brtram

Had jezelf een aankoop-makelaar? Zoja met deze kontakt opnemen.

Ben je lid van de Vereninging Eigen Huis? Zij hebben een goede juridische afdeling.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja deze inschakelen.


ps
Heb je de wonig voor de koop bouwkundige laten keuren? Je hebt zelf namelijk ook een onderzoeksplicht. 

opicron

1> Het huis is 14 jaar oud.

2> Heb geen eigen makelaar, alleen via notaris gelopen

3> Niet lid van eigen huis (zucht) en geen rechtsbijstand (dubbel zucht)

4> Huis niet laten keuren


Al met al klinkt dit niet zo best

Dirc

Als je het huis particulier gekocht hebt, of hoe dan ook, dan heb je een koopovereenkomst?
In de NHG koopovereenkomst staat er iets over.


EdoE

Ik zou in ieder geval op korte termijn contact opnemen met een installateur: er bestaan middeltjes die je aan je verwarmingswater kunt toevoegen en die kleine lekjes provisorisch afdichten. Niet te vaak gebruiken, maar in nood kan het je helpen. En met een diagnose/rapportage van een expert (lees: die installateur) kom je ook wat beter beslagen ten ijs als je je meldt bij de verkoper.

Dirc

Volgens mij blijft een verkoper een bepaalde tijd verantwoordelijk voor dit soort dingen (zeker als het een makelaar is)
maar hoelang die tijd is? Geen idee?

fca

Ik ben bang dat je nergens terecht kan met je klachten.
Onderzoeksplicht gaat voor meldingsplicht.

EdoE

Quote from: fca on February 11, 2008, 12:25:16
Ik ben bang dat je nergens terecht kan met je klachten.
Onderzoeksplicht gaat voor meldingsplicht.

Ook met grondig onderzoek bij bezichtiging en schouw had t.s. dit natuurlijk nooit gevonden.

Vraag is natuurlijk ook of het wel echt een verborgen gebrek is. Het lek kan afgelopen vrijdag ontstaan zijn.

beunky

Quote from: EdoE on February 11, 2008, 12:27:35
Het lek kan afgelopen vrijdag ontstaan zijn.

Dat moet een installateur heel goed kunnen bepalen :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

addy

Bypas aanleggen, waar de buis het beton ingaat doorzagen, waar hij eruit gaat weer aanlassen.
Buizen lopen dan wel zichtbaar.

Gr ad

opicron

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Kan er wel wat meer mee ondertussen -- vanavond bel ik de verkoper en makelaar iig op om melding te maken.

En ik zal zowiezo een monteur moeten laten langskomen -- of het vergoed word of niet, anders ben ik mijn tussen muurtje binnen een jaar kwijt.

squeek

hey,

zover ik weet is het zo dat als je een huis koopt, dat je dit koopt met de zichtbare en de onzichtbare gebreken!! enkel in jou geval zou deze lek reeds eerder gemaakt zijn, maar als dit niet goed gedaan is dan denk ik wel dat je je daarop kan beroepen.

maar, het kan ook anders ,
zelf heb ik anderhalf jaar geleden ook een eerste huis gekocht waar ik nu in woon. en heb enkele lekken gehad in het dak. toch is dit huis gerenoveerd. (niet alles even degelijk  ::) naar men zin) velen zeiden tegen me dat ik dit moest aanvechten en zo, uiteindelijk heb ik dit maar niet gedaan want anders was men huis helemaal voor af te breken tegen dat dat rond was. heb zelf men dak gemaakt.en het heeft me enkele euros gekost, maar tis tenminste goed gedaan. (ben zelf schrijnwerker)

dus, je kan het aanvechten natuurlijk of misschien beter snel zelf laten maken. het éne kost tijd, hert andere geld.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

FFF

Ik zou zeker ook informeren wie het gemaakt heeft en hoe de lek gemaakt is.

Wellicht kun je hem nog aansprakelijk stellen voor ondeugdelijk werk

wil

Klinkt alsof het ondeugdelijk gemaakt is. Ik vrees dat ze een koppeling in de beton/cement hebben gegoten, dat gaat altijd mis. Hiervoor kan je alleen maar een beschreven bypass leggen, of een groter stuk uitkappen en de koppeling in een soort luchtbel leggen. Maar ik vermoed wel wie dit gaat betalen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Tazzy

Wil, waarom gaat dat altijd mis? Heb er hier in huis namelijk ook 1 liggen... moet ik me zorgen gaan maken?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

wil

Quote from: Tazzy on February 21, 2008, 15:33:15
Wil, waarom gaat dat altijd mis? Heb er hier in huis namelijk ook 1 liggen... moet ik me zorgen gaan maken?
Het gaat om de knelkoppelingen. Je kan gerust buizen in beton leggen. Met een PVC koker eromheem doe je het helemaal netjes en kan je ook nooit scheuren in het beton krijgen. Maar knelkoppelingen zijn gemaakt van messing of zink. Deze metalen gaat corroderen (roesten) wanneer ze in contact komen met cement. Na verloop van tijd kan dat gaan lekken.
Maar wees gerust, elke normale aannemer weet dat. Alleen nitwits/beun-de-hazen doen dit soort dingen.


wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: wil on February 21, 2008, 18:52:07
Maar knelkoppelingen zijn gemaakt van messing of zink.
Oh ja, er zijn ook rvs-knelkoppelingen. Daarbij heb je mogelijk minder kans op problemen, toch zou ik het er niet op wagen. Trek liever een nieuw stuk verwarmingsleiding dan gaan klooien met koppelingen. Voor elke koppeling kan je 2 meter pijp kopen!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

gast2018

Het is zeker geen verborgen gebrek, zoals titel van onderwerp doet vermoeden. misschien een gebrek

zie;

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2267


opicron