Nieuw huis gekocht --> Volgende week gaat de kap erop!

Started by sandervg, February 6, 2008, 07:56:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Dit is het topic geworden waar mijn grootste audio upgrade ever wordt behandeld. Na klachten van de buren over geluidsoverlast, hebben we besloten een nieuw (vrijstaand) huis te kopen.

HUIDIGE STAND VAN ZAKEN: AKOESTIEK ADVIES GEVRAAGD! LEES VERDER OP PAGINA 7:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70753.msg1194806#msg1194806
--> hiervoor is een apart topic geopend: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=74528.msg1196087#msg1196087

Dank voor je input!

Sandervg



*************************************

Wat een rotavond! Na een halfuurtje luisteren belde de buren aan vanwege geluidsoverlast... Ben even bij ze gaan luisteren en was helemaal flabbergasted! Op normaal luistervolume kunnen de buren haast de tekst meezingen, zo hard klinkt het daar! (het zijn echt geen zeikerds) En niet alleen de bas. Ook het hoog kunnen ze horen. De luidspreker ontkoppelen heeft geen zin (even geprobeerd wat het effect was als ik de box optilde en dus niet op de vloer had staan) Ze geven aan hier al heel lang last van te hebben, maar belde nu aan omdat het nu een paar avonden achter elkaar was. Flink klote dus. Muziek draaien kan in ons huis dus eigenlijk alleen maar op 'iets harder dan achtergrondmuziek'  volume. Ik heb dat even geprobeerd, maar dat werkt voor mij dus echt niet. Zoals sommigen misschien weten, heb ik veel last van een aandoening aan mijn oor (soort tinitus) waar ik relatief weinig last van heb als ik op normaal tot fors luistervolume draai, maar veel last als ik zachter muziek luister. Voor mij is zachter muziek luisteren dus geen optie. Ik stond op het punt om een nieuwe muziekinstallatie te kopen waar ik veel tijd in heb gestoken om het uit te zoeken...  :(

Heb nog geen idee wat we moeten. Verhuizen naar een vrijstaand huis of 2-onder-een-kap met dubbele spauwmuur is een serieuze optie, maar ik ben bang dat dit financieel niet haalbaar is. De enige andere optie is om de muziekhobby aan de wilgen te hangen. Bijkomend probleem is dat ALS ik muziek luister, dit bijna altijd na 22:00 uur is. (daarvoor heb ik er simpelweg de tijd niet voor). Wat een ontzettende rotsituatie!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jeroen V

Dat is inderdaad niet grappig...

Maar is het niet mogelijk om geluidsisolatie aan te brengen? Ik heb toch verschillende topics gezien waarbij mensen een behoorlijk resultaat hebben behaald. In ieder geval succes.....

DA BoSS

jeutje wat balen zeg :o




misschien is het inderdaad mogelijk een soort van voorzetmuurtje/spouwmuurtje aan de kant van die buren te bouwen (tbv geluidsisolatie)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

sj0er-D

hmm das balen zeg!

bijna al je apparatuur inruilen voor een senheisen oid is zeker ook geen optie..

)p(

Hoi Sander,

Oh dat is echt een moeilijke situatie, zonder muziek kan je toch ook niet!

Luister je nu harder dan toen bij onze sb shootout bij jouw? Ik vond toen dat je relatief zacht speelde.

Heb je bouwtekeningen van je huis, dan zou ik jolanda er eens naar kunnen laten kijken.

sterkte ermee,

peter

Kwabbernoot

Quote from: sj0er-D on February  6, 2008, 08:43:54
hmm das balen zeg!

bijna al je apparatuur inruilen voor een senheisen oid is zeker ook geen optie..
Dit was ook mijn reactie. Een mooie hoofdtelefoon, bijvoorbeeld een AKG K1000 met een fraaie versterker ervoor.
Balen zeg.

Groeten...

hifiman

Dat is flink balen Sander  :'(

Sterkte met deze situatie!

Een koptelefoon kan inderdaad misschien een (tijdelijke) oplossing zijn  ???

garmtz

Niet zo leuk Sander... :-\  WELKE buren hebben last? Naast, onder, boven... Met een voorzetwand die je goed ontkoppelt van de muur, haal je zo een STC van 40 dB, dat zou echt genoeg moeten zijn om je probleem op te lossen. Zo'n voorzetwand moet je echter wel heel consequent opbouwen. Zie voorbeelden op www.acoustics101.com.

sandervg

Dank voor alle reacties! Ik baal echt ontzettend!!!

Het betreft de zijburen. Ik heb gelukkig geen onder/boven buren. We hebben een hoekhuis. Wat kan meespelen is dat er Crescendo's staan aan de muur die grenst aan de buren. En die crescendo's zijn achter open, dus stralen evenveel naar achteren als naar voren. Maar ja: andere boxen vind ik eigenlijk geen optie. Ik ben eigenlijk heel blij met hoe dit klinkt.

Hoofdtelefoon is voor mij geen optie. Muziek luisteren is voor mij een sociale happening wat ik eigenlijk nooit alleen doe, maar altijd met vrienden, vriendin etc.

De voorzetwand ga ik onderzoeken. Het probleem met geluidsisolatie is dat we een opentrap hebben door het hele huis. Dus ik zou alle drie de muren moeten laten isoleren (op drie verdiepingen). Want ze hebben ook last van het geluid als ze zelf in de slaapkamer zijn (op de bovenste verdieping). Het gaat gewoon door het hele huis heen door dat gat.

@)P(: ik speel nog steeds op hetzelfde volume. Maar zelfs op DAT volume kon ik bij de huren duidelijk horen welk nummer op stond. Ik heb idd bouwtekeningen van het huis. Ik maak graag gebruik van je aanbod om Jolanda er naar te laten kijken. Ik ga dit weekend kijken of ik iets kan scannen (maar de tekeningen zijn heel wat groter dan A4, dus weet niet hoe ik dat moet aanpakken).

Weet iemand in NL een bedrijf dat hier en prijsopgave voor kan maken en kan laten zien hoe e.e.a. er dan uit komt te zien?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirc

Ik maak uit je verhaal op dat je speakers aan de wand 'van de buren' grenst?

Is het niet mogelijk om je hele huiskamer te spiegelen zodat de afstand speaker <=> wand groter wordt?
Of zeg ik nu iets heel doms?

)p(

Quote from: sandervg on February  6, 2008, 09:50:51


@)P(: ik speel nog steeds op hetzelfde volume. Maar zelfs op DAT volume kon ik bij de huren duidelijk horen welk nummer op stond. Ik heb idd bouwtekeningen van het huis. Ik maak graag gebruik van je aanbod om Jolanda er naar te laten kijken. Ik ga dit weekend kijken of ik iets kan scannen (maar de tekeningen zijn heel wat groter dan A4, dus weet niet hoe ik dat moet aanpakken).


Hoi Sander,

Ik zal haar dan vragen of ze die tekeningen ook even doorstuurt naar haar vriendin Lineke. Lineke is bouw fysicus en werkt op een bureau die zich met dit soort zaken bezig houdt. Zij heeft er natuurlijk nog meer verstand van dan Jolanda.

peter

Del member

#11
Als het een huurhuis betreft zou ik niet investeren in zulke wand. Als je eigenaar bent dan moe je eerst nadenken wat je wilt.

Speel je na 22:00 dan gaan de buren nog steeds overlast hebben als jij luid speelt (-40dB op een piek van 105d = 65dB = nog steeds waarneembaar).
Je zal dan realistisch gezien een bovengrens moeten stellen (bvb 90dB of kijken wat werkt met de buren). Hen geruststellen dat je zo'n wand gaat bouwen kan al soelaas brengen, het zal bij hen een gevoel brengen dat de overlast binnenkort weg is.

Wil je echter helemaal 0,0 overlast, dan moet je in een vrijstaand huis gaan wonen, of een twee-woonst met voldoende isolatie tussen beide. Hier zitten maar liefst 3 muren tussen mijn HT en de living van de buren, enkel als de deuren openstaan dan hebben ze af en toe last. Als de deuren dicht zijn kan ik zelfs opera op vol volume draaien zonder last. Het is louter hoeveel isolatie en hoeveel luchtlagen die gepasseerd moeten worden die deze overlast minimaliseert.

Nog een tip: ik luister meer en meer muziek op m'n laptop in lossless flac en ook in de wagen. Daardoor is mijn behoefte om 's avonds te luisteren zwaar gedaald. Ja het klinkt thuis beter maar de essentie van de muziek is wel dezelfde, en als er een mega speciaal nummertje opvalt dan wil ik die wel eens op de tentlabs horen voor 't verschil (bvb Cecilia Bartoli - Opera Proibita - 3e track) maar het verschil tussen goede en slechte opnames pik ik er ook op andere installaties gewoon uit.

garmtz

Hmmm... Ik denk dat het al met al wel ERG moeilijk wordt om de wand door het gehele huis te isoleren. Dat gaat gewoon heel moeilijk worden en veel tijd en geld kosten. Ik denk dat verhuizen een serieuze optie moet zijn dan... :-\

)p(

Quote from: garmtz on February  6, 2008, 10:56:32
Hmmm... Ik denk dat het al met al wel ERG moeilijk wordt om de wand door het gehele huis te isoleren. Dat gaat gewoon heel moeilijk worden en veel tijd en geld kosten. Ik denk dat verhuizen een serieuze optie moet zijn dan... :-\

Zou wel heel erg jammer zijn...Sander woont, zoals je weet, op een qua lokatie en architectonisch erg mooie plek...

peter

garmtz

Quote from: )p( on February  6, 2008, 10:58:48
Zou wel heel erg jammer zijn...Sander woont, zoals je weet, op een qua lokatie en architectonisch erg mooie plek...

peter

Ik weet het, prachtig!

reMC

Hier dan ook nog maar een keer mijn medeleven betuigen :'(

Ik weet hoeveel tijd en energie je in het samenstellen van je set hebt gestoken en dit is echt een vreselijke anticlimax...

Verhuizen is ook niet iets dat je zomaar doet, maar afgezien van isoleren (wat erg kostbaar is) zijn er vrees ik weinig oplossingen voor dit probleem :-\

roland p

Ik heb nog een hoop isolatiemateriaal liggen van een gestaakt zolderproject. Heb je daar iets aan?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Del member

Quote from: reMC on February  6, 2008, 11:30:51
Ik weet hoeveel tijd en energie je in het samenstellen van je set hebt gestoken en dit is echt een vreselijke anticlimax...

Ik had ooit akoestisch een zeer mooie ruimte en perfecte verduistering voor CRT. Ik heb zelfs een speciale vloer gelegd en heel de ruimte akoestisch aangepakt. Ik had een van de beste BG808S CRT welke je kon kopen met een mooi FullHD beeld. Ik heb het allemaal opgegeven omdat het huis waarin ik woonde niet OK was (daar ga ik niet over uitwijden, don't ask).  Ik ben verhuisd en alles is in de positieve zin veranderd.

Nu bijna drie jaar later besef ik dat dit een veel gunstigere situatie voor me is, iets wat je op 't moment zelf niet ziet want je bent enkel bezig met wat je allemaal moet opgeven. Wat je echter allemaal wint dat kan je meestal niet eens inschatten. Leuke huizen in een mooie omgeving zijn er eigenlijk in overvloed. Als je echter denkt in "niet schaars" termen dan ga je geen huis vinden :) Simple as that. Don't ask why.

Joris1971

Idd balen, maare is voor 22 uur muziek spelen echt geen optie?
Kan me wel voorstellen dat het voor je buren na 22 uur helemaal niet leuk meer is... misschien dat je je tijd anders in kunt delen?
Maar blijft natuurlijk klote.

Misschien toch eens een hypotheek offerte ergens aanvragen, heb je een eigen huis (miz altijd beter dan huren) en je kunt dan gewoon muziek draaien (ervan uitgaande dat je een beter geisoleerd huis koopt)

fca

vervelend maar een top koptelefoon geeft ook een fantastisch mooi geluid.

sandervg

Isoleren gaat idd lastig worden, maar als iemand een bedrijfje weet die daar ervaring meer heeft, houd ik me aanbevolen! Ik ga niet zelf aan de slag, daarvoor zijn mijn twee linkerhanden niet geschikt.

Voor 22 uur spelen zou kunnen, maar lost het probleem nog niet echt op (ze blijven er last van hebben en gisteren stonden ze rond 21:00 uur aan de deur). Kan natuurljik wel een regeling treffen in de zin van max. 30 minuten per dag en dan voor 22:00 uur of zo, maar daar wordt ik ook niet echt vrolijk van. Maar goed, het is iets. En een film duurt sowieso rond de 2 uur...

Ik ga in ieder geval ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn mbt verhuizen. Maar ja, daar kijk ik ook niet echt naar uit. En de financien worden dan sowieso een probleem. Maar het is niet zo dat ik geen afscheid zou kunnen nemen van mijn huidige huis.

Tja, of toch een stapje terug doen. Gewoon houden aan apparatuur wat ik nu heb (Marantz CD speler, 47labs versterker en Elipson boxen) en het daar voor verlopig bij houden. Wel heel lullig voor alle tijd die ik en mijn vriendin erin heb gestoken en natuurlijk de tijd die Wilco en Cees (van audio cube) erin hebben gestoken (dat vind ik ook heel k.t voor ze)... Nog maar eens een paar nachtjes over slapen wat de beste oplossing gaat zijn.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

eduard

Sander, Ik weet niet of je de ruimte en de financiële middelen hebt, maar misschien is een aanbouw in de tuin of een kelder een oplossing. Je bent wel snel minimaal 50k kwijt voor een van deze oplossingen.

Eduard

marz01

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Del member

#23
Quote from: marz01 on February  6, 2008, 20:58:35
Is het niet mogelijk om de oorzaak aan te pakken ipv de gevolgen?
http://www.slechthorend.nl/behandeling_oorsuizen.htm
http://www.hoorzaken.nl/maskering.htm
http://www.netwerkforum.be/topic.asp?TOPIC_ID=55

Dit zijn allemaal lapmiddelen welke de echte oorzaak niet wegnemen. Wil je naar de echte oorzaak leren kijken dan zal er wel wat meer nodig zijn dan een ruisgenerator die de boel maskeert. Meer info stuur maar PM.

Och, toch één nuttige quote in een van de links:

QuoteHet is voor de patiënt van belang dat hij geen genoegen neemt, met het advies: "U moet er maar mee leren leven"


ACQUA

zoiets? Ik ken het niet maar kwam dit tegen op een site via google: