Analyzers vs analyzers vs ultimate settings

Started by J.A.F._Doorhof, January 6, 2008, 12:00:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

pfff.
waar ik een beetje moe van word zijn mensen die gewoon op alle mogelijke manieren proberen dingen in het belachelijke te trekken.

Hoe ik het door de telefoon weet ?
Ik ken het toestel waar het omgaat en de klacht van de klant is dat al het zwart nu in plaats van diep zwart licht grijs is geworden en dat alle kleuren flets zijn en geen diepte in het beeld meer weergeeft.

het is dan niet moeilijk om 1+1=2 uit te tellen.

Voor de goede orde voordat er weer verder gezeurt word, om de naam van de calibraties hoog te houden heb ik de klant aangeboden om voor hem GRATIS een hercalibratie te doen in Emmeloord, ondanks dat wij niets met de calibratie te maken hebben, ik vind het echter sneu dat iemand 275.00 betaald voor raffelwerk.

Maar goed, ga lekker door met zeuren zou ik zeggen, ik zal dan vast de volgende keer weer interessante antwoorden geven....... maakt het namelijk enorm leuk op die manier.
Kan ook denken, zeg niets meer zoek het maar uit scheelt me een hoop frustaties en type werk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#101
Mhh..sorry Frank maar je verhaal in het belachelijke trekken is denk ik niemands opzet op dit forum maar ik probeer gewoon je verhaal te begrijpen en meld hier dat het niet klopt of dat ik je verkeerd begrijp.

Een beetje humor (Carglass) kan toch geen kwaad op dit forum?

Het verhaal is doordat je in een volgende reaktie een aantal feiten vermeld zoals geen zwart maar donker grijs ineens duidelijker.

Dat je de gedupeerde klant een gratis calibratie aanbied is zeker een goede service maar je kan het vervolgens niet laten om te vermelden dat er hier gezeurd wordt en daaropvolgend van jouw zijde een "interessant" antwoord zal volgen.

Zo,dat te hebben gezegt wil ik het volgende nog even melden omdat ik het woordje Carglass hier heb opgevangen:

Een (offtopic) leuk verhaal over een mannelijke collega die meer interesse heeft voor mannelijk geslacht;

Heb je het al gehoord van Frans? eh nee is het antwoord van een collega
Die is van de week naar Carglass geweest. huh? hoezo? hij heeft toch geen auto is de vraag.
Nee dat klopt maar zijn sterretje moest gerepareerd worden.



Zo allemaal weer gelachen? kunnen we weer verder met volle energie en passie

Groeten,

Danny



Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Nadeel van het geschreven woord.

Je moet je realiseren dat ik enorm kritisch ben op de calibraties die ik doe, zo kritisch dat ik er gewoon ziek van word als een klant me belt dat hij het ergens heeft laten doen en dat het volledig mislukt is.
Vandaar dat ik SOMS aanbiedt om het gratis voor hem te herstellen, ik wil gewoon dat het vertrouwen in de calibraties goed blijft.

Als ik dan ook serieus antwoorden geef aan mensen, en altijd aangeef dat spelen altijd leuk is maar dat als je het serieus goed wilt doen je gewoon een calibrateur moet laten komen die bekend is met het toestel/projector.
Daarnaast heb ik al heel vaak aangegeven dat het oproepen van een service menu gewoon bloedlink kan zijn.

Nadeel is dat je niet in mijn mailbox en telefoontjes kunt meekijken, ik heb echt veel meer dan 1 klacht per week over calibraties of aanverwante.
Dit varieert van mensen die in paniek zijn omdat hun TV gek doet nadat ze iets (vaak weten ze niet wat) in het service menu hebben veranderd, of mensen die zelf hebben gecalibreerd en me bestoken met echt tientallen vragen, of ik daar "even" antwoord op wil geven.

Een beetje het gevoel van een automonteur bellen en dan vragen.
Ik heb een sleutel in mijn handen en mijn auto ligt uit elkaar maar hoe moet hij weer in elkaar, en dan boos worden als de monteur aangeeft dat hij daarvoor toch echt even langs moet komen.

Opmerkingen als, leg het gewoon even per mail uit.
Of afsluitenden opmerkingen, bel me nu even heb nu tijd, dan kun je me er door heen losen.....

Dat soort dingen gebeuren hier zeer regelmatig, en aan de ene kant wil ik mensen altijd helpen maar het is natuurlijk soms niet te doen.
Vandaar dat ik wat schrik als ik posts lees op forums waar letterlijk de blinde de lamme leidt.

Calibraties zijn niet moeilijk, maar ze zijn wel "gevaarlijk" als je niet weet waar je mee bezig bent.
Maar goed mijn dokter zegt ook altijd dat arts zijn niet moeilijk is, maar dat je wel moet weten wat je doet :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Begrijpelijk en herkenbaar.
Mensen zijn snel bevooroordeeld als iemand 1 keer iets fout doet, helaas.
Hetzelfde herken ik in geluidsinstallaties, mensen die vinden dat surroundgeluid slecht klinkt, puur vanwege een verkeerde opstelling en afstelling.

Die kalibratiehandleiding voor dummies is inderdaad aan te bevelen, ik snapte er eerst ook weinig van, maar nu kan ik behoorlijk goed de ITC en BB&G rapporten begrijpen.
Het is goed dat mensen leren kalibreren, hoe meer goede kalibrateurs hoe beter, maar je moet wel goede lesstof hebben en eerlijk zijn als je iets niet begrijpt.
Als mensen zo'n Spyder kopen en niks weten van Contrast en Brightness, dan kan je twijfels bij de oprechtheid van de interesse hebben, maar als mensen willen weten hoe de DeltaE grafiek werkt, dan vind ik het weer wat anders, omdat men er dan echt met interesse mee bezig is en op een dingetje vastlopen, maar da's mijn mening.

Ik begrijp de kritiek van Frank erg goed, omdat mensen door de technische bomen het bos niet meer zien, en men een verkeerd beeld krijgt van Frank's werkzaamheden.
Maar goede vakmensen zijn nou eenmaal nodig, dus ook voor ISF kalibraties, al moet het creeren daarvan wel op een goede serieuze manier gebeuren.
En dat mensen beginnen met knutselen, is totaal niet erg, aldoende leert men.
Ik denk dat Frank ook begonnen is met het sleutelen aan PC's, nietwaar? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Nadeel van het geschreven woord.

Dit vindt ik een te makkelijk en te vaak gebruikt antwoord

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
ik wil gewoon dat het vertrouwen in de calibraties goed blijft.

Dat snap ik en heb al eerder aangegeven dat ik eigenlijk niet over calibraties kan praten maar over greyscale calibratie

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Als ik dan ook serieus antwoorden geef aan mensen, en altijd aangeef dat spelen altijd leuk is maar dat als je het serieus goed wilt doen je gewoon een calibrateur moet laten komen die bekend is met het toestel/projector.
Daarnaast heb ik al heel vaak aangegeven dat het oproepen van een service menu gewoon bloedlink kan zijn.

Antwoorden/tips (daar waar mogelijk!) heb ik hier nog niet gezien

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Nadeel is dat je niet in mijn mailbox en telefoontjes kunt meekijken, ik heb echt veel meer dan 1 klacht per week over calibraties of aanverwante.

Hoe triest voor de gedupeerde klant dan ook,gelukkig is er dan een professionele oplossing.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Dit varieert van mensen die in paniek zijn omdat hun TV gek doet nadat ze iets (vaak weten ze niet wat) in het service menu hebben veranderd, of mensen die zelf hebben gecalibreerd en me bestoken met echt tientallen vragen, of ik daar "even" antwoord op wil geven.

Tja dat zijn de echte dummies

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Een beetje het gevoel van een automonteur bellen en dan vragen.
Ik heb een sleutel in mijn handen en mijn auto ligt uit elkaar maar hoe moet hij weer in elkaar, en dan boos worden als de monteur aangeeft dat hij daarvoor toch echt even langs moet komen.

Dat dat gebeurd ben ik zeker van maar iedereen die hier een poging waagt tips op te pakken wordt hier over 1 kam geschoren en bestempelt als een onwetende beginneling.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Vandaar dat ik wat schrik als ik posts lees op forums waar letterlijk de blinde de lamme leidt.

Ik hoop niet dat je dit forum bedoeld.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2008, 23:14:34
Calibraties zijn niet moeilijk, maar ze zijn wel "gevaarlijk" als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dat weten de meesten op dit forum die trachten een hobby uit te voeren met hun aangeschafte meter

Ik begrijp zeker dat jij serieus met klanten bezig bent maar dat meerderen hier lekker met hun hobby bezig zijn
en sommigen zoals ik of wie dan ook behoefte hebben aan "handvaten" en die zijn best te geven op een forum zoals
ik hier wel vaker lees.

pffft veel werk dat citeren...

Groet
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Ik ben simpelweg uitgepraat als je zegt dat ik nergens tips geef.
Ik geef ellenlange uitleg over nut en onzin van filteren, optimaliseren van contrast, samenhang van grayscale/gamma/user instellingen etc.

Als je dat allemaal doorleest moet je onderhand een 95% calibratie kunnen doen (als je ook nog snapt wat er gezegd word).


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BarcoCRT

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2008, 10:39:43
Ik geef ellenlange uitleg over nut en onzin van filteren, optimaliseren van contrast, samenhang van grayscale/gamma/user instellingen etc.

Als je dat allemaal doorleest moet je onderhand een 95% calibratie kunnen doen (als je ook nog snapt wat er gezegd word).
Dit kan ik alleen maar met Frank eens zijn.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

KillerbeeNL

Beste Frank,

Je ontwijkt meestal een antwoord of opmerking van mijner zijde en vermeld dan weer allerlei
zaken die we hier allemaal al vaker hebben gelezen.

Nu grijp je er 1 opmerking uit en dan zijn we gelijk uitgepraat?
Zeker geef jij hier goede tips maar die gaan over weergevers etc. maar wordt er gepraat over calibratie
dan is het gelijk raak.

Ga door met voorbeelden als kwakzalvers die anderen geld aftroggelen (is zeker triest)
maar vergelijk die niet met mij want mijn meter heeft hier de voor of achtertuin nog nooit gezien en er
is geen eurocent verdient met mijn meter omdat ik heb deze uit interesse/hobby gekocht.

Dat goedkopere meters minder nauwkeurig zijn weten we onderhand wel ,alleen als hier een grafiek wordt getoond kan je WEL zien of die persoon netjes zijn "werk" heeft gedaan met ZIJN software met als ijkpunt ZIJN meter,het gaat dus om de methode en ik of wie dan ook accepteert daarbij een afwijking van de meter.

Maar nee..gelijk wordt er gezegt dat die grafieken jouw niets zeggen en wordt iemands moeite om de materie een beetje onder de knie te krijgen afgebrand alsof hij beter kan stoppen met oefenen.

Frank jij ben "the bomb" en wij hobbyisten een "trekrotje" maar je hoeft het nog niet zo hoog van de daken te schreeuwen.

Ik ben er klaar mee :P

Een prettig weekend






Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

simsatit

Je kunt wel zo op Frank afgeven maar er kunnen hier toch gewoon gerichte vragen gesteld worden in dit topic, Reinier en Rob antwoorden al en Frank kennende wil die er ook heus nog wel wat van zeggen en al die waarschuwingen neem je gewoon voor lief dan, ik bedoel lekker belangrijk je barco die je gratis hebt opgehaald naar de filistijnen te calibreren ;D, (als je die zou hebben, wel mooi studie object denk) om nu meteen een interessante thread weer zo welles nietes etc te laten worden is zonde toch?
Eigenlijk gewoon boven blijven staan (al kan ik me irritaties voor stellen van beiden) en lekker op de materie verder gaan.
Ik blijf het iig volgen en als ik volgend jaar weer eens tijd heb wil ik misschien ook eens zo een meter aanschaffen, om mij gewoon meer in deze materie te verdiepen, dat klooien lijkt me gewoon 'the bomb' zoals jij al zei ;)

Greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

J.A.F._Doorhof

@killerbee,
Misschien moet je beter lezen ipv als een stier op een rode lap te reageren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

#110
Ik ben aan het surfen geweest door Google voor de Eye One Pro/Calman pakket, maar die is alleen te koop in de VS op bv. de site van calibraties voor dummies.
Hier is alleen de i1 Display 2 of de Spyder3 enz. te koop.
Nu is het niet zo'n probleem om het te inporteren, maar dan komt bij het omgerekende bedrag van €684 vaak een hoop bij als ze het onderscheppen heb ik ervaren.
Tevens staat er geen BTW bedrag op de bon, (voor het betalen effe gechecked) en is dat zo niet terug te vorderen voor mij.
Hij belooft daar wel een frisse nieuwe upgedate Eye One Pro.
Ik verwachte op z'n minst wel iets in Europa te vinden, Duitsland bv.

Iemand nog een goed adres/niet te duur.
Zo niet dan moet het maar daar, tijdens de vakantie periode wordt er bij de Duanne vaak minder gechecked heb ik gemerkt.
(gratis tip)

MaxxMark

#111
Ik heb zelf de Eye One Display LT besteld bij xxxxxxx Dit was (een paar weken terug) de 'goedkoopste' die ik in nederland kon vinden (moet zeggen dat ik niet extreem lang gezocht heb).
xxxxxxxxxxx

Ik meende op curtpalme.com te hebben gelezen dat er geen verschil was tussen de LT en de Display One Pro qua hardware, maar dat de "Pro" variant een uitgebreider software pakket heeft en daarmee meer gericht was op fotografie.

Aangezien ik zelf niets van plan was met fotografie, en vooral gebruik wilde maken van de "calibratie for dummies" besloot ik voor de LT te gaan.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

ITC levert de analyzers ook (even voor de goede orde).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#113
De i1 display LT en de i1 Display 2 is hetzelfde in de hardware maar verschillen in software.
Beide zijn een colorimeter net als de DTP94/Spyder2 serie/Spyder3

De duurdere i1Pro (en daarvan zijn er ook weer verschillende versies) is een spectrophotometer en nog nauwkeuriger dan de bovenstaande.

Om te kijken of de kalibreer methode met HCFR lukt zou ik eerst eens beginnen met een goedkopere meter zoals de i1 Display LT/2 maar dat is persoonlijk want ik kan natuurlijk niet iemands budget inschatten.

En als geld er niet toe ;D doet kijk dan ook eens welke duurdere meter je moet aanschaffen voor   welke weergever (CRT/LCD/PLASMA/BEAMER etc..)

Succes met je keuze Matthieu

Groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

#114
De Minolta 2000, Danny, slechts 30K inclusief BTW ::).

Matthieu

#115
Quote from: KillerbeeNL on November 12, 2008, 00:26:28
De duurdere i1Pro (en daarvan zijn er ook weer verschillende versies) is een spectrophotometer en nog nauwkeuriger dan de bovenstaande.
Ik had gezocht naar verschillende versies, maar dat kon ik dus ook niet vinden he.
Ik zou wel graag de laatste versie hebben.
Heb je ook een link?

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2008, 00:01:50
ITC levert de analyzers ook (even voor de goede orde).
Ook de Eye One Pro?
Graag met Calman pakket.

J.A.F._Doorhof

De analyzers zijn geen probleem, calman kun je gewoon online bestellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Ik heb begrepen dat Calman veel dieper dan bv. HCFR de i1Pro kan bedienen, maar alleen als het als pakket wordt verkocht.

J.A.F._Doorhof

Dat zou vreemd zijn aangezien de analyzer gelijk is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Volgens SpectraCal is het de Calman die in de bundel zit, die aangepast is.
Wat kost de i1 Pro?

J.A.F._Doorhof

mail voor prijzen aub even naar [email protected] heb een hekel aan prijzen op het forum zetten aangezien die regelmatig veranderen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Ik verwacht niet een van de vijf metertjes met Calman te winnen, op het andere CRT forum :-X.

KillerbeeNL

Quote from: donaldk on November 12, 2008, 17:45:05
Ik verwacht niet een van de vijf metertjes met Calman te winnen, op het andere CRT forum :-X.

Bij deze is je kans met 1,8 % gezakt  ;D

groet,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

Gisteren waren er al 25 paginas vol met fellow Dutchies;-).

KillerbeeNL

Quote from: donaldk on November 15, 2008, 01:49:00
Gisteren waren er al 25 paginas vol met fellow Dutchies;-).

Ik heb me laten vertellen dat als je meer dan 1 reaktie post in die thread dat je deelname niet meer geldig is >:D ;D

Sorry voor het 'vervuilen' van dit draadje  :-[
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)