Hoe ziet jouw thuisnetwerk eruit?

Started by Raphie, January 5, 2008, 10:22:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

The Foundation

#50
adsl router 4ports ( waarvan 2 voor digitaal TV)
laptop : hp pavillion 6000
server ; P4 met 30gb : domeinnaam www.laptopman.mine.nu
intranetserver : P4
deze dient voor intern netwerk alsook domotica

alle pc hebben remote desktop enzomeer ...



Alle bedrading vd schakelaars is met DUAL CAT5E kabel naar de verdeelkast getrokken
Daar wordt via een encoder en microprocesor , elke knop omgezet naar een RS232 signaal

Dit serieel signaal gaat dan naar een 2e processor , die de lampen uiteindelijk bedient

Ook is er een Pc in het systeem , die draait als webserver
Via de webbrowser , kan je dan een plattegrond opvragen van mijn huis , en ook de recente status van de lampen
Deze info wordt dan uptodate weergegeven in de browser
waarmee je dan met een klik van de muis , ook je lichten kan bedienen

Ook een aantal stopkontakten kan je ermee bedienen .



Op mijn eigen server heb ik ook enkele links gezet naar mijn router , tvgids , nieus , SMS , email ,
dus ik kan alle info vanaf mijn pc opvragen , en gans mijn huis bedienen

Het systeem hoeft niet noodzakelijk met het echte internet verbonden worden , een intranet kan ook dienen ( verschil is enkel een poort openzetten in de router)

De online bedieningssite zit wel achter een paswoord , anders kunnen plezante surfers een lichtshow geven in u huis

de electronica die er aan te pas komt is redelijk eenvoudig
processors , encoder , driver , relais , lcd scherm

De aansturing gebeurt op 5volt en de relais op 24volt

De updates die ik nog mee bezig zijn , zijn temperatuur weergave op het lcd scherm , en wat globale info



hierboven de hardware in opbouw

Ben wel trots op mijn werk :)


lampie1979

|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

Del member

#52
Net besloten om m'n thuisnetwerk wat uit te breiden (lees het lab)
Nu ja lab, ik had reeds drie Cisco devices maar geen tijd (nu eindelijk wel) en net nog twee Catalyst 3550's bijbesteld.

Dus kwa cisco wordt het lab wordt dan :

3x Cisco 3550 48 ports L3 switch met EMI image erop
1x Cisco 3500 XL 48 ports L2 switch
1x 4700 router

Als internet router :

1x linksys WRT54GS
- 1 productie vlan met full internet access rechten en VPN
- 1 lab vlan met beperkte internet access (guest lan)
- trunk naar m'n Dell gigabit switch (voor de NAS en HTPC) , deze Dell doet geen STP dus deze is geen onderdeel van een loop
- trunk naar de 3500XL, de entrypoint van het lab
- twee normale poorten eentje in elke VLAN

En nog extra speelgoed voor later:

2x Linksys WRT54GL bedoeld als goedkope router met DD-WRT of OpenWRT en dan een echt routing protocol erop te draaien (ospf, bgp, ...) , gewoon extra hops in het netwerk.

1 VMWARE bak met 6 netwerk kaarten om een Cisco 7XXX router te emuleren in software

't Is een bom materiaal waar je redelijk wat high-end hifi mee in de plaats zou kunnen kopen, maar ik wil het examen in 't echt voorbereiden niet met een simulator die je dan on the job toch in de steek laat :) Op 't werk hebben ze ook stapels cisco als ik iets tijdelijk nodig heb dan komt dat wel goed, maar een degelijke basis kan nooit kwaad.

DJ-Foxx

#53
.

Del member

Quote from: DJ-Foxx on January 30, 2008, 01:17:11
3x 3750 48poorts PoE switches ivm GBS systeem

WTF is een GBS systeem ?

En 3x Cisco 3750 is ook niet mis. Best wel wat poorten heb je nu.

DJ-Foxx

#55
 :hehe:

DJ-Foxx

#56
.


WickedGame

Quote from: DJ-Foxx on January 30, 2008, 01:23:01
Gebouw Beheer Systeem... haha.. niets zeggen. wil graag mijn huisje veilig in de gaten kunnen houden (ook een soort hobby van me)
voor de rest functioneer ik best normaal hoor ;D

Big DJ-Foxx is watching you!  ;D

vtuinen

Die netwerken hierboven pfff.... En ik maar hannesen om met twee computers en een port forwarding ;-) ;D
Equipment check my avatar

Gaeje

ik heb een modem en 2 airport express'. En het werkt  ;D

riwi

#60
Mijn netwerkje. Niet te veel netwerk apparatuur, alleen een stel gbit switches, een Speedtouch adsl modem/router, een linux PC als router/server en een Linksys wireless ding dat ik vrijwel nooit gebruik.


KeGeL

Het bestaat uit 3 pc's een laserjet en inkjet printer, onkyo receiver, 8 poorts switch, speedtouch modem en deze communiceren via stopcontacten met elkaar.

ik heb van die netwerkadapters die in het stopcontact kunnen en zo een netwerk vormen (theoretisch max 85 Mbps).

ik wilde vroeger geen wireless en heb toen hiervoor gekozen, ook omdat kabels trekken een moeilijk verhaal werd en ik wilde op elke verdieping internet toegang.
Onkyo TX-RZ710 Onkyo BD-SP807 Canton Karat M80DC  CM7DC  M10DC  REL Stampede HTPC Logitech Harmony One Panasonic TX-P42G20

EdoE

Quote from: jaco on January  6, 2008, 14:51:13
Er komen steeds meer apparaten die via ethernet verbonden zijn. Om die zo maar aan internet te hangen met alleen een router met NAT ertussen vindt ik ook wat te onzeker.

Veel van die apparaten willen/moeten ook aan internet hangen. Gisteren weer vaste telefoon genomen, vanmorgen werd mijn vrouw wakker met een knipperende handset op haar nachtkastje: "Nieuwe firmware beschikbaar"

De telefoon, de Sonos, noem het maar op, alles haalt wel wat van het 'net. Ik trek het gewoon niet om dat "echt" te beveiligen.

Jay

dit lijkt mij het juiste topic voor mijn vragen!!

in mijn huisje heb ik nu een telfort ADSL lijn zitten met de meest simpele modem een Zyxel weddikhet

daarop moet een router komen, wss een Netgear router, eentje die ookal N ondersteunt (altijd handig) tevens ook met WIFI.
ik wil zelf alles bedraden, is gewoon sneller en stabieler.

echter, de meeste routers hebben maar 4 porten.
dit moet er aankomen...

- vaste computer met XP
- hobbygeval met Linux
- netwerkprinter

zoals je ziet, de porten zitten gauw vol dan.
met visite is het dan gauw bekeken( lang leve de wifi)
nu begrijp ik dat er iets is zoals switches, maar ik begrijp er de ballen niet van!

wie kan mij dit in heldere taal uitleggen?

Sk

Quote from: Jay on March 13, 2008, 19:36:23

nu begrijp ik dat er iets is zoals switches, maar ik begrijp er de ballen niet van!

wie kan mij dit in heldere taal uitleggen?

Een switch is simpelweg een nieuwe verdeeldoos. Je kan gewoon met een patch kabel van je router naar je switch gaan en hebt zodoende meerdere aansluiting tot je beschikking.

Foto van een switch

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Jay

das wel heel helder :P
nee zoiets begreep ik al. maar niet hoe het werkt? zal het wat beter formuleren.
heeft elke port in een switch zijn eigen ip? moet je een switch een hele range geven? of zit alles op één IP adres?

Sk

Quote from: Jay on March 13, 2008, 19:53:39
das wel heel helder :P
nee zoiets begreep ik al. maar niet hoe het werkt? zal het wat beter formuleren.
heeft elke port in een switch zijn eigen ip? moet je een switch een hele range geven? of zit alles op één IP adres?


Een normale switch doet niks anders dan het verkeer doorsturen. Ipadressen worden gewoon door de DHCP uitgedeeld wat in je router/modem zit.

Je hebt ook managed switches waar je beheer kan doen via het web. Maar deze zijn een stuk duurder en lijkt is voor jou doel ook niet nodig.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

blue-eyes

Quote from: Sk on March 13, 2008, 19:57:49
Een normale switch doet niks anders dan het verkeer doorsturen. Ipadressen worden gewoon door de DHCP uitgedeeld wat in je router/modem zit.

Je hebt ook managed switches waar je beheer kan doen via het web. Maar deze zijn een stuk duurder en lijkt is voor jou doel ook niet nodig.

Het verkeer domweg doorsturen: dat heet een hub ;) . Doorsturen met enige logica is een switch (even heel kort door de bocht).

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sk

Quote from: Blue-Eyes on March 13, 2008, 20:06:03
Het verkeer domweg doorsturen: dat heet een hub ;) . Doorsturen met enige logica is een switch (even heel kort door de bocht).



Precies.. Een hub stuurt het pakketje naar alle poortjes toe en een switch alleen voor wie het pakketje bedoeld is (even heel kort door de bocht).  8)
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Jay

juist nou zie ik het plaatje!1

een Switch lijkt me dan uitermate handig!

inprincipe heeft het dus geen IP maar wel het apparaat wat er aanvast zit (computer)

handig, een 8 ports moet dan wel voldoende zijn!

Sk

Quote from: Jay on March 13, 2008, 20:22:15
juist nou zie ik het plaatje!1

een Switch lijkt me dan uitermate handig!

inprincipe heeft het dus geen IP maar wel het apparaat wat er aanvast zit (computer)

handig, een 8 ports moet dan wel voldoende zijn!

Ja je kan het apparaat dus gewoon aan je router hangen zonder ook maar verder iets te configureren. Het is gewoon plug en play.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Jay

bedankt!

met de tijd maar eens gaan zoeken naar een leuke!

DJ-Foxx

#72
Quote from: Sk on March 13, 2008, 19:41:48
Een switch is simpelweg een nieuwe verdeeldoos. Je kan gewoon met een patch kabel van je router naar je switch gaan en hebt zodoende meerdere aansluiting tot je beschikking.

Foto van een switch



een switch is niet alleen een verdeeldoos, elke poort van een switch kan je scheiden van elkaar, zodat je altijd een perfect interne netwerk bandbreedte houdt, met een hub verdeel je alleen maar je data aansluitingen /snelheid en dat gaat ten koste van je interne netwerk speed ;)

een managment switch heeft ook een eigen ip adres en hardwareadres zodat je hem kan configureren / benaderen (webbased) en eventueel vlans (netwerk segmentatie) kan instellen  ;) ofwel elke poort zijn eigen dedicated instellingen kan meegeven, bv. poortsnelheid of FD/HD

Krassienova

Binnenkomend binnekort Concepts ICT 6Mbit
Word direct doorgestuurd naar de Linksys WRT300N
Daaraan hangen:
1 Vista Laptop
1 Vista Desktop
1 Xp Desktop

That's it in de toekomst is er een uitbereiding geplaned maar dat laat nog even op zich wachten...
Like.No.Other

astrobart

ik heb nog eens verder gekeken

adsl modem met draad aan draadloze linksys router met daar op zijn beurt weer 1  of 2 of 3 of 4 pc's van de buren,  ^-^ wij sharen nog al wat met elkaar, een nokia n958gig een ps3 en een psp
aan een draad een PC met daarop weer een bluetooth verbinding naar mijn toetsenbordje en muis  en weer de nokia958gig (dat ding verbind zich met alles)