Systeem optimaliseren voor videobewerking

Started by Robert, April 9, 2003, 19:50:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

#50
Ik zal ff in mijn logboeken duiken.
Corrupte geheugenmodule heb ik ook aan zitten te denken.
En de volgende melding heb ik ook alweer gekregen >:(.


MvrGr.
Robert

Robert

De enigste grote fouten die ik kan ontdekken en die meerdere malen zijn voorgekomen:

Type gebeurtenis:               Fout
Bron van gebeurtenis:         Disk
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID:               7
Datum:                 18-4-2003
Tijd:                 2:35:32
Gebruiker:              n.v.t.
Computer:              BUURKE-Y9TN1V77
Beschrijving:                       Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\D.


Type gebeurtenis:               Fout
Bron van gebeurtenis:         Disk
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID:               11
Datum:                  18-4-2003
Tijd:                  12:34:42
Gebruiker:               n.v.t.
Computer:               BUURKE-Y9TN1V77
Beschrijving:                        Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D.


Type gebeurtenis:               Fout
Bron van gebeurtenis:         atapi
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID:               5
Datum:                  18-4-2003
Tijd:                  12:34:43
Gebruiker:                n.v.t.
Computer:               BUURKE-Y9TN1V77
Beschrijving:                        Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort0.


MvrGr.
Robert

Spacebass

#52
He , bedenk mij ineens iets...

Wat voor IDE kabels gebruik je..

40 of 80 aderig ?

Lijkt erop dat hij problemen heeft met schrijf caching, komt geloof ik ook voor als je cache gebruikt en je 40 aderige kabels gebruikt voor een UDMA 100/100+ schijf...

Robert

#53
Geen flauw idee. PC is van vorig jaar mei.
Misschien dat Frank D. dat weet?
Mijn vader heeft liever niet dat de motorkap loskomt en ik zou niet weten hoe ik het 40-aderig en 80-aderig moet herkennen.

Als het aan schrijf caching ligt en ik zet schrijf caching uit dan moet het toch goed zijn ???
Maar waarom heb ik er nooit problemen mee gehad tot nu ???

Ik heb wel het gevoel dat het nu meer een hardware probleem dan een software probleem is (Windows opnieuw geïnstalleerd en geformatteerd en nog een keer Windows geïnstalleerd).


MvrGr.
Robert

Robert

#54
Nou, drama continues...

Windows en het BIOS zien mijn bracket niet meer. Het wisselbestand stond op mijn bracket en Windows heeft nu geen wisselbestand. Dus ik heb het wisselbestand weer op station D: gezet.

Hij herkent mijn bracket verkeerd, want EAPTGR 4C040@2 moet zijn Maxtor 4K040H2.

Na de pc compleet uit te hebben gezet, bracket eruit, bracket erin en pc weer aan is ie er weer ???


MvrGr.
Robert

Robert

Ik wordt echt knettergek van de pc. Als ik op Deze Computer dubbelklik dan duurt het een paar seconden voordat het uitgevoerd wordt. De CPU en de harde schijf worden niet belast tijdens de paar seconden wachten.

Echt diepe zucht  :'(.

HELP !!!


MvrGr.
Robert

Spacebass

Je hebt nog niet de "maak swap leeg bij afsluiten" tweak uitgevoerd?

anders niet doen.

Probeer eerst een ongetweakte XP op je PC te krijgen zonder brackets en andere toestanden.

als de basisconfig gewoon perfect werkt. Dan een backup maken.
Daarna de bracket toevoegen. Laat windows alles eerst zelf afhandelen.

Kijk eert je set een tijdje ongetweaked aan.

Als dit blijkt te werken (na een weekje of zo). Dan weer een backup van je basissysteem maken.

ps waarom heb je eigenlijk al die verschillende OS'sen nodig op je PC?

Robert

Ik had met Tweak XP ingesteld dat het wisselbestand leeggemaakt moest worden op de oude installatie, niet op de huidige installatie.

Ik heb wel Service Pack 1 gisteren geïnstalleerd, maar dit moet toch juist meer goed dan fout doen? Op de oude installatie met SP1 draaide het wel goed.

Ik draai alleen met Windows XP Professional. De andere OS'en gebruik ik alleen op school. Mijn bracket doet thuis dienst als back-up schijf en op school als systeemschijf :).


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

GEEN SP1 installeren, daar kunnen inderdaad fouten mee komen.
Ook NOOIT een wisselbestand op een removable HDD plaatsen, maar op een continue aanwezige partitie.

Laat even weten of het lukt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#59
Hmmm, SP1 niet installeren. Eerste keer dat ik dat hoor. Hoe zit het dan met de beveiligingsgaten in IE6 etc.?

Nu heb ik SP1 al geïnstalleerd en heb met systeemherstel naar het punt hersteld VOOR de installatie van SP1. Maar niet echt een verbetering. Misschien toch WEER opnieuw installeren (3e keer is scheepsrecht).

Het wisselbestand stond op mijn bracket totdat opeens mijn bracket niet meer herkend werd door het BIOS en Windows. Als ik de bracket eruit haal dan zet ik het wisselbestand terug naar de systeemschijf (dit had ik nog niet gedaan, bracket heeft continue in de pc gezeten, want je verwacht niet dat een harde schijf opeens niet meer herkend wordt van het ene op het andere moment).


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Als je bracket APART wordt herkend (hotswappable) dan klopt dit wel.
PAS als windows volledig is opgestart wordt de bracker herkent, dit is te laat voor je wisselbestand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#61
Bracket wordt in het BIOS gewoon als primary slave herkend. Het is geen externe harde schijf. PC moet uit wil ik mijn bracket zonder beschadigingen eruit halen (Non-hotswappable).


MvrGr.
Robert

Robert

#62
Om het probleem wat duidelijker te maken wat betreft de software kant. Dit installeer ik na installatie van Windows XP Professional.


- Nvidia Detonator 43.45
- DirectX 9.0

- Logitech iTouch v2.15
- Logitech MouseWare v9.73

- Sound Blaster Audigy Driver (van Installation CD)
- Sound Blaster Audigy Driver Pack (L11)

- McAfee Firewall v3.0 (NIET updaten naar v3.03)
- McAfee VirusScan v6.0 (updaten naar v6.02)

- PowerDVD XP Deluxe 4.0
- Windows Media Player 9 (engels)
- Windows Media Player 9 (nederlands)

- Office XP
- MSN Messenger 5.0
- Acrobat Reader 5.1
- WinZip 8.1 SR-1
- Clean Disk 2002
- Regcleaner
- Diskeeper 7.0

- Hauppauge WinTV-Nexus (inclusief Boot24 en .pva firmware)
- TMPGEnc Plus 2.5
- Nero 5.5.10.20
- ProntoEdit 4.05


Zoals je ziet deel ik alles in. Eerst grafische kaart zodat je niet alles hoeft te configureren op 640x480 :P. Daarna zorg ik dat de invoerapparaten goed werken (toetsenbord en muis). Dan de geluidskaart -> beveiliging -> media -> werk & fun -> hobby.

Valt er hier iemand wat aan op?


MvrGr.
Robert

Erik

Frank heeft helemaal gelijk. Idd geen SP1 installeren, die heeft een fout aan boord dat heeft MS zelfs toegegeven. Die fout zorgt soms voor een vertraging met een factor 10.
Ik dacht dat ik je hier al voor gewaarschuwd had, maar ik zie het hier niet meer terug. Zeker een andere thread geweest.

Software kan afhankelijk wat je ermee doet/instelt beter.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert

#64
Nee.
Ik wist echt niet dat je SP1 beter niet kon installeren en ik lees alle threads (sommige grondiger dan de andere ;)).
Word dan toch weer opnieuw installeren (3 keer moet dan echt scheeprecht zijn anders wordt ik gek). Ik ben nu al 2 weken hier mee aan het kloten en begin het behoorlijk zat te worden :P.


MvrGr.
Robert

Spacebass

Is toch wel raar geen sp1. Is dat systeem afhankelijk of zo... draai nu al een behoorlijk lange tijd op sp1 en geen problemen hier. Sterker nog alle XP/IE/OFfice updates zijn toegepast..  ??? en heb geen vertagingsproblemen....

Robert

#66
Windows liep vast. Zelfs ctrl-alt-del en harde schijf lampje bleef maar op rood branden dus een harde reset.
Disk Boot Failure. En bij het starten sprong gelijk het BIOS instelscherm ervoor. Na een complete shutdown met stroom er compleet af kon ik de 1e keer niet in Windows komen, want hij bleef hangen in het laadscherm met het Windows XP logo. De tweede keer heeft het meer dan een kwartier gekost om tot compleet uitratelen te komen. Dit is echt niet normaal meer.

Ik begin nu echt voor meer dan 50% te denken dat er wat op hardware gebied defect is/gaat raken.

- Geheugenmodule (vanwege de melding over de schrijfbewerking naar het geheugen)
- Harde schijf 1 (vanwege de boot disk failure)
- Harde schijf 2 (vanwege het opeens niet meer herkennen en foutief herkennen)
- Moederbord/IDE controller

Wat moet ik hier nou mee aan?


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Probeer aub even een kale installatie, XP (en alle windows versie) zien HDD ruimte ook als geheugen adres.

Gebruik eerst gewoon even de wisselbestanden zoals ze standaard staan, standaard formateringen en de NORMALE updates (geen SP1) dit zou perfect moeten werken voor alle toepassingen, optimalizeren kun je beter daarna doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#68
Ik ga straks WEER opnieuw Windows XP installeren. De punten die ik ga doen:

- SP1 niet installeren
- Aangepaste grootte: (begingrootte: 768 MB en maximum grootte: 1536 MB). Dat is de standaard instelling
- Bracket uit de pc

Hoe zit het met SP1 voor IE6? Wel of niet installeren? Want zowel bij SP1 voor Windows XP als SP1 voor IE6 kunnen sommige updates buiten de service packs om alleen worden geïnstalleerd NA installatie van het betreffende service pack.

En geldt hetzelfde voor Office XP SP1 en SP2?


Wel gewoon alles uit het onderstaand lijstje installeren?
De met een (*) aangegeven software hoeft niet perse/gelijk geïnstalleerd te worden.


- Nvidia Detonator 43.45
- DirectX 9.0 (*)

- Logitech iTouch v2.15
- Logitech MouseWare v9.73

- Sound Blaster Audigy Driver (van Installation CD)
- Sound Blaster Audigy Driver Pack (L11) (*)

- McAfee Firewall v3.0 (NIET updaten naar v3.03)
- McAfee VirusScan v6.0 (updaten naar v6.02)

- PowerDVD XP Deluxe 4.0
- Windows Media Player 9 (engels)
- Windows Media Player 9 (nederlands) (*)

- Office XP
- MSN Messenger 5.0 (*)
- Acrobat Reader 5.1 (*)
- WinZip 8.1 SR-1 (*)
- Clean Disk 2002 (*)
- Regcleaner (*)
- Diskeeper 7.0 (*)

- Hauppauge WinTV-Nexus (inclusief Boot24 en .pva firmware)
- TMPGEnc Plus 2.5
- Nero 5.5.10.20
- ProntoEdit 4.05 (*)


MvrGr.
Robert

Robert

#69
Ben ik weer (3e keer). En het ziet er WEER vrij goed uit, maar heb al wel weer een paar problemen gehad.

- Toen ik mijn bracket erin deed, bleef de pc hangen in "Detecting IDE devices" en na een ctrl-alt-del op dat moment sprong de pc gelijk in het BIOS. Na de bracket eruit hebben gehaald en er weer in, pakte ie hem eerst niet. Opnieuw opstarten en toen pakte ie hem wel.

- Ik heb twee keer gehad dat heel Windows eruit knalt met "Er heeft een fout plaatsgevonden", "Windows is afgesloten om schade te voorkomen". Het ging om het bestand "Nv4_disp.dll" wat een bestand is van de Nvidia Detonator driver (43.45).

- Ook na de tweede keer formatteren van de systeempartitie zijn er nog steeds 8 kb in beschadigde sectoren. Dit lijkt mij niet goed.


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je hebt toch wel je voeding eraf als je je bracker wisselt ?
Op de nieuwe borden blijft stroom staan.

De bad sectoren lijkt me inderdaad niet goed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ik bedenk me net wat anders. Probeer het nog eens MAAR zet eerst in je bios je UDMA terug naar 1 of 2. Kijk dan over het probleem weg is, als het helpt leg ik wel uit waarom.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert

#72
Ik heb de hele pc van stroom af staan als ik mijn bracket eruit haal. Nu is het maar 8 kb in beschadigde sectoren, maar het hoort niet zo en het lijkt mij niet dat je met Partition Magic 8 je schijf zo kunt mollen door het verkleinen van de clustergrootte, toch?

En als het door Partition Magic kwam dan mag je er vanuit gaan dat het na 2x format en 2x chkdsk /r /f wel opgelost mag zijn.


MvrGr.
Robert

Robert

Erik,

Ik heb in mijn BIOS gekeken en ik kan geen UDMA setting vinden die ik kan instellen met 1, 2 or whatever. De keuzes die mogelijk zijn betreffende HDD en UDMA zijn Auto, Enabled of Disabled.


MvrGr.
Robert

Robert

#74
En ja hoor, het stuttervrij afspelen is ALWEER NIET meer mogelijk >:(. Ik word hier echt knettergek van !!!

Tijdens het afspelen van video's heb ik na een paar seconden al behoorlijke stutter. Op dat moment is de CPU niet overbelast (eerder 0%, omdat er niks te doen is, want het is wachten op de harde schijf) en het wisselbestand blijft ook stabiel. Maar niet alleen het afspelen lijdt eronder ook het opnemen. De harde schijf is soms zo druk bezig (terwijl er alleen opgenomen wordt en er geen andere onnodig processen draaien) dat er meer dan 1000 frames missen. Resultaat = niet om aan te zien en te horen :P.

De rest van het systeem draait NOG vrij redelijk. Als ik McAfee VirusScanner uitschakel en in taakbeheer alle processen die met McAfee VirusScan te maken hebben uitschakel wordt het geen procent beter. Alleen McAfee Firewall laat ik nog wel runnen, omdat ik soms last heb van Newtear/Land hackers.

De software die ik op dit moment heb geïnstalleerd:

- Nvidia Detonator 43.45
- DirectX 9.0

- Logitech iTouch v2.15
- Logitech MouseWare v9.73

- Sound Blaster Audigy Driver (van Installation CD)
- Sound Blaster Audigy Driver Pack (L11)

- McAfee Firewall v3.0 (NIET updaten naar v3.03)
- McAfee VirusScan v6.0 (updaten naar v6.02)

- PowerDVD XP Deluxe 4.0
- Windows Media Player 9 (engels)
- Windows Media Player 9 (nederlands)

- MSN Messenger 5.0
- WinZip 8.1 SR-1
- Clean Disk 2002
- Regcleaner
- Diskeeper 7.0

- Hauppauge WinTV-Nexus (inclusief Boot24 en .pva firmware)

Bijlage is een screenshot van taakbeheer (dit zijn de processen die nog draaien als ik video's wil afspelen in WMP 9 en PowerDVD).


MvrGr.
Robert