BaLeon's HT - Grote update!

Started by BaLeon, December 28, 2007, 12:48:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BaLeon

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Leon, 21 jaartjes jong en woon in het pitoreske (not) Ede... Ik ben bezig met het opbouwen van een nieuwe Home Theater voor de woonkamer van mijn toekomstige woning. (ik woon namelijk nog bij mijn ouders)

Het is allemaal begonnen toen ik 17 was. Ik had voor die tijd allerlij (oude) apparatuur gehad van mijn ouders die telkens nieuwe apparatuur kochten. Op een gegeven moment besloot ik om de PA achtige Jamo D165 speakers de deur uit te doen en nette bookshelf speakers te kopen. Het werden de Mission 780's welke ik tegen een zacht prijsje kon kopen bij de lokale Expert. Deze speakers hebben een poos op een oude midi set van Sony gespeeld, maar toen ik de kwaliteit en mogelijkheden van de QS reeks bij mijn schoonouders gezien had heb ik besloten dat het tijd werd om zo'n versterker aan te schaffen. Het was de STR-DB870QS geworden. Deze set heeft een leuke periode gespeeld op mijn slaapkamer:



Toen ik 18 werd en mijn rijbewijs gehaald had vond ik de aanschaf van een auto belangrijker dan de audio die ik op dat moment had en zodoende is het hele spul verkocht. Ik was toen ook maar student en moest ergens het geld vandaan halen tot mijn spijt...

Een poosje helemaal niets meer gehad maar toch begon het weer te kriebelen bij het zien van de vele muziek DVD's die in mijn kast lagen... Na een lange tocht naar betaalbare maar goede speakers kwam ik een set Jamo S606 speakers tegen. Na alle vooroordelen opzij geschoven te hebben ben ik even rustig gaan luisteren.



De speakers klonken erg fijn. Ik heb ze vergeleken met een duurdere Concert speaker van Jamo maar toch vond ik het geluid van de S606 lekkerder om naar te luisteren. Tijdens de luistersessie waren ze aangesloten op een Marantz PM7001 stereo versterker.

Op de terugweg mijn schoonvader gebeld om ze even uit te proberen op zijn Sony STR-DB940QS receiver (ik had zelf nog niets namelijk). Damn wat klonken ze lekker, fantastisch laag, mooi en gebalanceerd midden en hoog. Niets klonk overdreven, heerlijk gewoon.

Het was dus eigenlijk al besloten dat er weer een QS receiver moest komen van Sony. Mijn schoonvader had nog een defecte STR-DB930QS staan. Hiervan werkte de volumeknop niet helemaal tof meer, er zat ergens een breuk in de aandrijving. Met de afstandsbediening werkt hij echter perfect. Ik heb deze dus meegekregen om voorlopig te gebruiken.



Toen moest ik nog een bron hebben. In een opwelling een Marantz DV4610 gekocht bij de lokale Media Markt. Hier heb ik even mee gedraaid maar hij begon me te irriteren. Het loopwerk van deze speler is namelijk erg lawaaiig. Ik heb toen geprobeerd om de complete speler te dempen met loodbitumen maar dat heeft niet erg veel geholpen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel bijgeluiden.

De Marantz moest dus plaats maken voor een andere DVD speler. Na een zoektocht tweedehands een Sony DVP-NS930V QS dvd speler te weten bemachtigen. Deze heeft Precision Drive 2 en speelt dus erg stil en rustig.



Goed, DVD's kijken op een 39 cm tv is geen succes. Ik was aan het twijfelen tussen een nieuwe LCD of een projector. Het is een projector geworden (deze kon ik erg voordelig via mijn werk aanschaffen).

Het is de Acer X1160 geworden (budget 800x600 DLP beamertje)




Dit zijn momenteel de specs:












Receiver:Sony STR-DB930 QS (Silver)
DVD Speler:Sony DVP-NS930 QS (Silver)
Front Speakers:Jamo Studio S606 (Dark Apple)
LCD TV:Philips 32PFL5322
Digitale TV:Topfield TF6000COK (Digitenne)
Bekabeling frontspeakers:W&M Black Magic 4x4mm2 bi-wire
Bekabeling interlink coax (receiver-dvdspeler)Oehlbach NF113
Bekabeling interlink optisch (receiver-digitenne)HQ no-name
Bekabeling Component (DVD)Vivanco 5m low-budget
Bekabeling Composite (Digitenne)HQ no-name (dubbel afgeschermd)

Foto's van de huidige set:







Wie de twee dvd's raad krijgt een kusje :P

Toekomstplannen:

- Nieuw huis
- Tweede set Jamo S606's als rears
- Jamo S60 CEN center speaker
- Betere audio bekabeling (o.a. voor SACD)
- Sony CDP-XB930 QS cd speler

Ik zal vanavond even foto's maken van de apparatuur!

LexiconLogan

wat deed ik fout toen ik jong was :o

Mooie opstelling!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

reza

Hoi,

Welkom hier op het forum ;)
En een goed begin is het halve werk! Keep up the good work.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Joris1971


BaLeon

Bedankt voor de reacties!

Ik had nog wat foto's van de apparatuur beloofd, bij deze:

De Receiver, DVD/SACD speler en tv tuner (staat tijdelijk op karton  :-\ )







En tenslotte nog even een foto van de steun voor de beamer. Het is een lekker goedkope (lees: 5 euro) tijdelijke oplossing...



Voorlopig weer even lekker genieten!

reza

Is dat een DIY rack waar je spullen op staan >:D ;D

Je hebt het goed voor elkaar hoor!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

leuk hoor, wel effe een mooie velourse rand rond je scherm maken...scheelt veel...kost weinig

BaLeon

Zo, vanmiddag mijn nieuwe speakerkabel opgehaald.

Het is een kabel van W&M, de Black Magic geworden. Dit is een 4 aderige bi-wire kabel met 4 aders van 4mm2. Hij is afgewerkt met pluggen waarmee je kan wisselen tussen spade of banaanplug...







Ik heb ze wel wat langer gekocht (2x 3 meter) in verband met een ander huis. Thuis gelijk gemonteerd:





Toen ik ze aangesloten had gelijk even op de sweetspot gaan zitten en de dvd Hell Freezes Over van The Eagles erin gedaan (DTS). Wát een verschil zeg! Ik hoorde opeens de snaren van de bassgitaar (Hotel California)! Veel meer detail, maar vooral de stemmen klonken beduidend minder... Na het halve concert gehoord te hebben trok het allemaal toch wel wat bij (of mijn oren raakten er aan gewend, dat kan ook ;) ) Daarna een dvd van Phil Collins in het apparaat geschoven, Finally... The First Farewell Tour. Deze klonk heerlijk.

De kabel moet natuurlijk wel wat inspelen, maar mijn eerste indrukken zijn erg goed. De drumsolo van Phil Collins in het begin van The First Farewell Tour klonk erg indrukwekkend!

Ik ben helemaal overtuigd om de rest van de bekabeling aan te gaan passen. De Oehlbach interlink zal plaats gaan maken voor een DC-01 van W&M, en de 5.1ch analog output zal door middel van 3 sets W&M AC-01 aangesloten gaan worden op de receiver.

Verder ga ik nu weer even lekker genieten van mijn muziekdvd collectie. Ik heb ze trouwens ook nog even online gezet. Het zijn er niet veel maar het worden er steeds meer (dit zijn overigens wel de originele discs. Ik heb nog een paar kopies, maar die worden langzamerhand vervangen door originele) Het overzicht is hier te vinden!

reza

Hoi Bi-ampen met jouw versterker zal niet echt hoorbaar zijn :-X ;)
Daar heb je over het algemeen verschillende versterkers voor nodig.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirc

join da club!

BaLeon

Quote from: reza on December 31, 2007, 11:27:25
Hoi Bi-ampen met jouw versterker zal niet echt hoorbaar zijn :-X ;)
Daar heb je over het algemeen verschillende versterkers voor nodig.

Klopt helemaal, maarja.. ik kon deze kabel voordelig krijgen dus dan benutten we hem toch? Aan de versterkerzijde zitten de kabels gewoon bij elkaar gebonden.

Er zit nu dus 4x 4mm2 per speaker aangesloten.

donaldk

Er is een leuk klein HT-tje in Ede, zoek hier maar eens op barco 909;-).

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

BaLeon

Even gezocht en dit gevonden. Ziet er echt fantastisch uit! Zo ver zal het bij mij helaas voorlopig niet gaan komen. Ik mag blij zijn als ik straks een appartement kan kopen haha!

BaLeon

Kleine update aan deze kant, (eigelijk een grote).

In April krijg ik namelijk de sleutel van mijn eigen koopappartement in Ede (4kamer, 85m2)

In verband met dat nieuwe huis heb ik plannen gemaakt voor beeld/geluid.

Ik ben eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om een scherm op te hangen in mijn nieuwe woning. Deze mogelijkheden zijn erg beperkt. Zo erg beperkt zelfs dat ik besloten heb de beamer te verkopen en er een Philips LCD tv voor terug te kopen. Het is de 32PFL5322 geworden. 32 inch.







Hij is momenteel aangesloten met een component kabel van Vivanco op mijn Sony DVD speler. Ik vind de kwaliteit nog een beetje tegenvallen en wil dan ook een wat betere component kabel proberen. Welke raden jullie aan en waar in de buurt (omgeving Ede/Arnhem) kan ik zoiets kopen? Hier verkopen ze alleen Oehlbach of Monster cable...




Atmoz


Gefeliciteerd met het koopappartement en met je nieuwe tv!!
Looking/sounds good 8)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Tigger

Zit Berkhout nog tegenover de Griek (Nieuwe Stationsstraat)?? Volgens mij heeft hij wel meer dan Oehlbach en Monster....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

BaLeon

Quote from: Tigger on January 31, 2008, 08:55:29
Zit Berkhout nog tegenover de Griek (Nieuwe Stationsstraat)?? Volgens mij heeft hij wel meer dan Oehlbach en Monster....

Fred Berkhout? Nee die is al weer een jaartje of 5/6 failliet... Er staat nu een appartementencomplex op  :-\

Tigger

Mmmm, zou best kunnen inderdaad: ik ben al zo'n 16 jaar weg uit Ede ;)

Maar: er is een Hobo Hifi in Arnhem en je hebt Smits in Arnhem. Kijk daar eens.
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

BaLeon

#19
Zoo even weer een update van deze kant...  O0

Ik ben namelijk een poos aan het experimenteren geweest met goed beeld krijgen op mijn LCD TV... Omdat mijn QS DVD speler van Sony geen HDMI heeft was ik genoodzaakt deze via component kabels aan te sluiten op mijn LCD.

Dit is tot op heden niet gelukt. Ik heb daarna even een test gedaan met een goedkope instap dvd speler van Sony met HDMI. Het beeld was fantastisch en scherp, maar het geluid was dramatisch...

De volgende stap was dus het zoeken van een goede DVD speler mét HDMI... Aangezien Sony geen fatsoenlijke apparatuur meer maakt ben ik genoodzaakt om uit te wijken naar een ander merk...

Toen ik een jaar of 3 geleden naar mijn vorige Mission 780 speakers ging luisteren stonden deze aangesloten op een Cambridge Audio Azur 340 versterker met de bijbehorende 340c cd speler...

Dit merk is altijd in mijn achterhoofd gebleven... Zodoende ben ik even gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor dvd spelers bij Cambridge. Cambridge heeft een erg mooie uitgebreide dvd speler in het gamma zitten. De DVD89...

Aangezien het wel een complete set moet gaan worden ben ik ook eens gaan kijken naar de versterkerkant van Cambridge Audio. Surround en meerkanaals intresseren me eigenlijk niet meer dus ben ik ook gaan kijken naar stereo versterkers...

Ik ben vandaag even wezen kijken bij een Cambridge dealer in mijn woonplaats Ede. Daar hadden ze de 540 aangesloten staan. Ik ben dus even gaan luisteren. Omdat het natuurlijk moeilijk is om een versterker te beluisteren op andere speakers krijg ik morgen waarschijnlijk een demomodel van de 540a . Ik ben erg benieuwd wat deze versterker doet t.o.v. mijn huidige Sony QS

Foto'tje voor de foto-geilen onder ons :P


BaLeon

Grote update!

Sinds 7 april ben ik in het bezit van mijn eigen 4 kamer appartement in Ede.

In eerste instantie leek het allemaal prachtig te zijn, totdat het leeg stond... Dat was even een tegenvaller... We hebben toen besloten toch alles maar op nieuw te doen, zodat we ons niet laterhand gaan irriteren aan bepaalde zaken... Het heeft wat tijd gekost, maar het is nu dan ook helemaal mooi en naar mijn zin!

Inmiddels is er in de set ook het één en ander veranderd. Zo is de Sony STR-DB930QS receiver vervangen door een STR-DB940QS en is er een CDP-XB930QS cd speler en een RDR-GX3 dvd recorder bijgekomen.

Foto's:









Inmiddels is er ook nog een muur van kleur veranderd en stond hier de dvd recorder nog niet op de foto's...

Ik zal vanavond even verse foto's maken...

Huidige specs:










ReceiverSony STR-DB940QS (Silver)
CD SpelerSony CDP-XB930QS (Silver)
DVD SpelerSony DVP-NS930QS (Silver)
DVD RecorderSony RDR-GX3 (Silver)
Luidsprekers (front)Jamo Studio S606 (Dark apple)
LCD TelevisiePhilips 32PFL5322
Digitale TVTopfield TF6000COK (Digitenne)
Bekabeling frontspeakers:W&M Audio Black Magic

Toekomstplannen:
- W&M Audio DC-01 coax interlink (DVD speler -> Receiver)
- W&M Audio AC-01 analoog interlink (CD speler -> Receiver)
- W&M Audio AC-01 analoog interlink (DVD recorder -> Receiver)
- Goede Component kabel (DVD speler -> Receiver)
- Wellicht losse eindtrap voor het aansturen van het laag

Voorlopig nog plannen zat, eerst maar eens genieten!

donaldk

Mooi groot rolscherm heb je daar hangen zeg. Wanneer komt de andere beamer...

BaLeon

Quote from: donaldk on April 29, 2008, 17:34:37
Mooi groot rolscherm heb je daar hangen zeg. Wanneer komt de andere beamer...

Beamer gaat er niet komen, TV staat ook bijna nooit aan, helemaal geen tijd voor haha  ::)

Verder even een updatetje van deze kant.

Ik heb namelijk even wat ge-experimenteerd. Twee weken geleden kon ik namelijk een zelfbouw Quad 405-2 lenen (volgens ontwerp Quad gebouwd maar dan met betere componenten) Na deze aangesloten te hebben kwam ik tot de ontdekking dat er iets niet lekker zit in mijn set. De Sony doet het goed, bevalt ook prima, maar is toch is het hoog een beetje schel en het laag bonkerig... Met de Quad als eindversterker ertussen werd het laag al een stuk beter, maar het hoog was een beetje vermoeiend, in het midden klonk de Quad fantastisch.

Toch maar overstappen dus. Aangezien ik eigenlijk nooit iets met surround doe (wel mee geexperimenteerd maar totaal niet mijn smaak) heb ik besloten de overstap te maken naar Stereo. Dus gaan zoeken naar een goede stereoversterker.

Ik had een poosje geleden de Cambridge Audio 540a versterker een weekend op mijn set gehad maar dat beviel toen niet zo, nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er niet echt aandachtig naar geluisterd heb, en ik nog thuis woonde waar de luisterruimte bagger was... Bij mijn schoonpa heb ik hem er toen ook nog even tussen gehad en daar klonk het al vele malen beter (vergeleken met zijn Sony QS receiver).
Ik kwam vorige week toevallig zo'n Cambridge tegen op marktplaats. Was niet zo heel erg duur en volgens de verkoper in goede staat. Toen maar (zonder te luisteren) de gok gewaagd en hem gekocht.

Thuis de QS cd speler er op aangesloten en even een cd erin gestopt. WAT een verschil zeg, ik hoor ineens details! Alles is prima in balans, hoog, midden, laag, het klinkt allemaal erg lekker. Waar de Sony (+Quad) af en toe vermoeiend was kan je hier geen genoeg van krijgen!

Voor mij dus een upgrade, nu moet alleen de DVD speler nog vervangen worden (ook Cambridge, de DVD89) en eventueel een CD speler.

Verder heb ik stiekem ook nog een Playstation 3 gekocht welke middels een Audioquest HDMI-A kabel aangesloten is op mijn Philips TV!

Ik zal kijken of ik vanavond foto's kan maken

Huidige specs:












Versterker:Cambridge Audio Azur 540a (Silver)
CD Speler:Sony CDP-XB930 QS (Silver)
DVD Speler:Sony DVP-NS930 QS (Silver)
DVD Recorder:Sony RDR-GX3 (Silver)
Front Speakers:Jamo Studio S606 (Dark Apple)
LCD TV:Philips 32PFL5322
Digitale TV:Topfield TF6000COK (Digitenne)
Bekabeling frontspeakers:W&M Black Magic 4x4mm2 bi-wire
Bekabeling (audio) CD spelerOehlbach Beat!
Bekabeling (video) Playstation 3AudioQuest HDMI-A