Welke plasma/LCD?

Started by aMUSEd, October 23, 2007, 21:25:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aMUSEd

Het ziet er naar uit dat de tv binnenkort echt de geest geeft dus ik ben me aan het orienteren voor een vervanger. De wensen (mits nuttig):
- 50" (Ik zit op 4,5 meter van het scherm, 50" lijkt me dan een goede keuze)
- Full HD
- hoge beeldverversingssnelheid (ik heb nu 100hz televisie en ik wil niet terug naar 50hz)
- ondersteuning van 24fps via (1:1, 3:3 enz.)
- zuinig met energie
Het budget is rond 2500 euro.

De tv zal hoofdzakelijk voor programma-aanbod en PS3 gebruikt gaan worden. Omdat de PS3 1080P/24fps ondersteund zou ik deze optie graag willen benutten mits dit echt de moeite waard is.
Er is nog geen keuze gemaakt of het LCD of plasma moet worden. Op basis van bovenstaande criteria heb ik een preselectie gemaakt:

PLASMA
- Panasonic TH50PY70 (verversingssnelheid? 24fps ondersteuning?)
- Samsung PS50P96FD (lijkt aan alle criteria te voldoen)
- Pioneer PDP507XD (hd ready)

LCD
- Toshiba 47Z3030D (lijkt aan alle criteria te voldoen)
- Samsung LE46F86B (lijkt aan alle criteria te voldoen)
- Sony 46W3000/X3500 (lange responstijd.. wat is het veschil tussen de sony's eigenlijk?)
De laatste is gunstig ivm PS3 actie.. waarbij ik de PS3 dan verkoop.

Wie heeft een of meerdere van de bovenstaande schermen vergeleken? En zo ja, wat was de uitkomst?

mack

deze naast elkaar gezien

Panasonic TH50PY70
Samsung PS50P96FD

en zeg ik de samsung ( op het forum is al iemand in bezit van dit toestel dus of 24p lekker loopt zullen we binnenkort horen)
op basis van prijs de panasonic

aMUSEd

Quote from: mack on October 23, 2007, 21:34:16
op basis van prijs de panasonic
De pana is een paar 100 goedkoper.. is het verschil in kwaliteit zo klein?

mack

Quote from: aMUSEd on October 23, 2007, 21:42:34
De pana is een paar 100 goedkoper.. is het verschil in kwaliteit zo klein?

Ligt er aan waar je hem koopt het prijsverschil bij MM is 900 euro
In mijn ogen vondt ik de samsung iets mooier
maar het kan ook zijn dat de panasonic nog niet in is gespeeld.

aMUSEd

Quote from: mack on October 23, 2007, 22:33:40
Ligt er aan waar je hem koopt het prijsverschil bij MM is 900 euro
In mijn ogen vondt ik de samsung iets mooier
maar het kan ook zijn dat de panasonic nog niet in is gespeeld.
In welk opzicht vond jij de samsung mooier?

Jeroentjuh

50" zou ik zeker aanraden... ik zit ook op ruim 4,5 meter.. en kijk naar een 42" 'er, en kan zeggen.. ga voor de 50".

mack

Quote from: aMUSEd on October 23, 2007, 22:54:46
In welk opzicht vond jij de samsung mooier?

Ik vondt dat de samsung meer details weer gaf en superstrak dat misde ik op de panasonic.
Waarschijnlijk ga ik van de week nog een keer langs kijken of ik de toestellen ingesteld kan krijgen naar aanleiding van review settings.
meschien dat dat een ander resultaat op leverd.

Maar bij deze toestellen zijn de verschillen minimaal in mijn ogen en smaken verschillen.
nog een voordeel voor de samsung is het user menu, de panasonic is echt minimaal voor een isf moet je in het service menu

aMUSEd

Quote from: Jeroentjuh on October 23, 2007, 22:59:49
50" zou ik zeker aanraden... ik zit ook op ruim 4,5 meter.. en kijk naar een 42" 'er, en kan zeggen.. ga voor de 50".
Thx voor de tip

Quote from: mack on October 24, 2007, 01:38:26
Waarschijnlijk ga ik van de week nog een keer langs kijken of ik de toestellen ingesteld kan krijgen naar aanleiding van review settings.
meschien dat dat een ander resultaat op leverd.
ben benieuwd!

mack


Robbert54

#9
PIONEER! ben geen pioneer fanboy. maar ik zou echt gaan voor een pioneer. full hd is in jou geval niet nodig. je zegt dat je 4.5 meter van het scherm afzit. dan is full hd teverwaarlozen. gewoon zonde van je geld. de 8g serie van pioneer is geweldig qua beeld. alleen is de prijs dan wel wat minder. je zou even kunnen wachten tot de prijs wat zakt.
en geloof mij als je een pio 5080 vergelijkt met welke tv dan ook op dit moment dat ie echt wel t mooiste plaatje geeft.

maar mocht de prijs toch te hoog blijven, dan zou ik zeker gaan kijken naar een panasonic. nadeel van panasonic is alleen het dubbel beeld wat optreed bij zwart wit bijv. als je schuin voor de tv zit, door de glasplaat. maar ja sommige mensen valt dit ook weer niet eens op.

zowel pana als sammy zijn qua prijs/kwaliteitverhouding geweldig. en zullen allebei zeker geen miskoop zijn.

in het geval van plasma en lcd: zou ik zeker voor een plasma gaan. je moet natuurlijk wel even rekening houden met de lichtinval in je huis maar als dit met een crt geen probleem was dan zal dit ook geen probleem zijn met een plasma. voordeel van een plasma is dat ze in de grotere maten goedkoper zijn dan lcd en een plasma geeft veel warmere kleuren weer dan een lcd.

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

PjotrrrNL

Een HD Ready/768p Panasonic 50PV70 lijkt me een goede keuze, het verschil met Full HD is in dit schermformaat en op jouw kijkafstand erg klein...

aMUSEd

Quote from: cip54 on October 24, 2007, 14:11:41
PIONEER!
Ja, ik heb het 8G scherm gezien (42") en was zeer onder de indruk. Ik denk dat ik met zo'n scherm ook wel kan leven met het feit dat deze hdready is (het blijft toch psygologie  ;)). Helaas past de combinatie 8g + 50" niet in het budget. Daarbij verwacht ik niet dat pioneer snel gaat stunten met de 8g schermen want er is veel positieve press en ze hebben de retail goed onder controle (heb ik ergens gelezen op het forum).

Quote from: cip54 on October 24, 2007, 14:11:41
zowel pana als sammy zijn qua prijs/kwaliteitverhouding geweldig. en zullen allebei zeker geen miskoop zijn.
Kan je aangeven wat het verschil in kijkbeleving is tussen deze schermen? De samsung heeft wat betreft specs de beste kaarten.

Quote from: PjotrrrNL on October 24, 2007, 17:06:09
Een HD Ready/768p Panasonic 50PV70 lijkt me een goede keuze, het verschil met Full HD is in dit schermformaat en op jouw kijkafstand erg klein...
Lijkt me zeker geen verkeerd scherm maar voor 500 euro verschil speel ik liever zeker (misschien zie ik het wel) en ga ik gelijk voor full-hd.. het past immers in het budget.

aMUSEd

Ik heb het gevoel dat er meer plasma voorstanders zijn dan lcd voorstanders op dit forum.
Waarom is dat? Wat doet lcd fout en wat doet plasma goed?

stoffels

very simple:

Lcd is een technologie die gemaakt is voor stilstaande beelden (zie je computer scherm)
Plasma is ontwikkeld met bewegende beelden in het vooruitzicht.

plasma heeft betere zwart waarden, terwijl wij dat lcd zwart maakt met licht.




mack

Quote from: stoffels on October 24, 2007, 21:23:03

plasma heeft betere zwart waarden, terwijl wij dat lcd zwart maakt met licht.





Voorlopig nog wel Maar bij lcd worden de zwart waardes steeds beter.

Kingpin

Quote from: stoffels on October 24, 2007, 21:23:03
very simple:

Lcd is een technologie die gemaakt is voor stilstaande beelden (zie je computer scherm)
Plasma is ontwikkeld met bewegende beelden in het vooruitzicht.

Onzin ! anders waren er voor hardcore gamers/animations en ontwikkelaars (miljoenen business) wel plasma's gemaakt ipv lcd's.
In PC lcd's zitten ook behoorlijk verschil in ... vergelijk bijvoorbeeld maar eens een echte Eizo met een Samsung/overig gangbaar merk LCD ;D

Quote
plasma heeft betere zwart waarden, terwijl wij dat lcd zwart maakt met licht.

De nieuwste generatie lcd's zijn behoorlijk goed hoor. Ligt ook helemaal aan welk paneel gebruikt wordt.
Heb vorige week de Bravia full hd serie gezien 42" met psx3 ... nou .. dat was toch wel een errug mooi strak plaatje.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ramius

Quote from: stoffels on October 24, 2007, 21:23:03
very simple:

Lcd is een technologie die gemaakt is voor stilstaande beelden (zie je computer scherm)
Plasma is ontwikkeld met bewegende beelden in het vooruitzicht.

plasma heeft betere zwart waarden, terwijl wij dat lcd zwart maakt met licht.

Helemaal mee eens, plasma is in het leven geroepen om bewegende beelden te produceren terwijl LCD's met de tijd aangepast zijn aan bewegende beelden. Volgens mij een groot verschil!!! Je kunt het vergelijken met het verschil tussen een Apple computer en al de rest, de Apple presteert met een beduidend minder snelle processor veel beter dan een andere alleen al door de opbouw van het toestel.

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Kingpin

Quote from: Ramius on October 24, 2007, 23:10:49
Helemaal mee eens, plasma is in het leven geroepen om bewegende beelden te produceren terwijl LCD's met de tijd aangepast zijn aan bewegende beelden. Volgens mij een groot verschil!!! Je kunt het vergelijken met het verschil tussen een Apple computer en al de rest, de Apple presteert met een beduidend minder snelle processor veel beter dan een andere alleen al door de opbouw van het toestel.

Klopt, daarentegen wil niet zeggen dat de huidige LCD's nog kunt vergelijken met die van pakweg 2 jaar terug, ook die techniek gaat voorruit (wat natuurlijk weer goed voor ons is  ;)).

[offtopic]
WBT Apple, die discussie zullen we hier maar niet voeren, en ja ik weet het verschil (voor de duidelijkheid, ik heb hier een iMac (nieuwste, heel mooi trouwens), 2x G4, 2 PC's (Vista en XP).
[/offtopic]
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Robbert54

plasma heeft ook meer natuurlijke kleuren. vind ik dan persoonlijk. en voor bewegende beelden is plasma echt beter dan lcd!
maar ik raad je wel echt af om zomaar voor een full hd te gaan. ook al is de 50" van pioneer boven je budget, hij is wel beter dan de full hd's van pana en sammy die momenteel op de markt zijn. dus full hd zegt ook niet alles en zeker op jou afstand niet meer. ik zou gewoon naar de winkel gaan en dan even gaan zitten en kijken.

samsung is over het algemeen een  ondergewaardeerd merk. maar het is echt wel een goed merk. welke beter is durf ik je zo niet te zeggen. panasonic heeft wel ook hele goede blacklevels en heeft als nadeel: de glasplaat: veel mensen die een panasonic hebben ergeren zich hier niet aan maar ik vind het persoonlijk behoorlijk storend!

voordeel van samsung is de prijs/kwaliteit verhouding. en samsung is gewoon niet slecht. hoe het bij samsung zit met de glasplaat weet ik zo niet. maar ik denk dat ik persoonlijk uiteindelijk toch zou gaan voor een panasonic. vond m net iets beter van kleur. van samsung hoor je meestal dat ie iets te veel rood weergeeft. en daardoor wat minder natuurlijk overkomt.

maar wat iedereen ook zegt: HET IS EN BLIJFT PERSOONLIJK. vergeet dat niet. het heeft ook met je smaak te maken dus gewoon gaan kijken en vergelijken
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

stoffels

Quote from: Kingpin on October 24, 2007, 22:44:40
Onzin ! anders waren er voor hardcore gamers/animations en ontwikkelaars (miljoenen business) wel plasma's gemaakt ipv lcd's.

Heb vorige week de Bravia full hd serie gezien 42" met psx3 ... nou .. dat was toch wel een errug mooi strak plaatje.

Hardcore gamers en animations werken nog maar sinds kort op lcd, zij animeren ook niet op een 42 inch hé. Ontwikkelaars schrijven code, daar beweegt eigenlijk weinig ik denk ik. ;)

bravia full hd is idd prachtig, maar zet hem naast een plasma van de betere 3 (pio/panny/sammy) en je komt te kort.

Boogi

Quote from: stoffels on October 25, 2007, 08:23:04
Hardcore gamers en animations werken nog maar sinds kort op lcd, zij animeren ook niet op een 42 inch hé. Ontwikkelaars schrijven code, daar beweegt eigenlijk weinig ik denk ik. ;)

bravia full hd is idd prachtig, maar zet hem naast een plasma van de betere 3 (pio/panny/sammy) en je komt te kort.


Dat is niet te vergelijken vind ik.
De pioneer is veel duurder, de Panasonic grotere schermen zijn plasma, en Samsung gebruikt glimmende schermen (persoonlijk vind ik dat niet mooi)

sandervg

Kent iemand reviews waar de samsung en panasonic full HD plasma's naast elkaar getest zijn?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

aMUSEd

Quote from: cip54 on October 25, 2007, 03:05:49
maar ik raad je wel echt af om zomaar voor een full hd te gaan. ook al is de 50" van pioneer boven je budget, hij is wel beter dan de full hd's van pana en sammy die momenteel op de markt zijn. dus full hd zegt ook niet alles en zeker op jou afstand niet meer. ik zou gewoon naar de winkel gaan en dan even gaan zitten en kijken.
Wanneer je het hebt over 50" pioneer, heb je het dan over de 8g schermen?.. of geldt jouw mening ook voor eerdere modellen?

Ik ga binnenkort zeker een rondje maken maar ik heb geen idee waar ik de schermen kan vergelijken. Na het lezen van de reacties ben ik het meest benieuwd naar de plasma schermen.. weet iemand een winkel ZH met de genoemde plasma modellen. Het zou helemaal super zijn als ik de Toshiba LCD ook mee kan nemen in de vergelijking.

aMUSEd

Er schiet me trouwens nog een vraag te binnen:
Is er zoiets als 100hz techniek voor plasma?.. of werkt dat weer anders?

Ramius

Quote from: aMUSEd on October 25, 2007, 22:09:20
Er schiet me trouwens nog een vraag te binnen:
Is er zoiets als 100hz techniek voor plasma?.. of werkt dat weer anders?

Ja, bij Pioneer kan je zelfs kiezen tussen 72hz, 75hz en 100hz afhankelijk van de input. ;)

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|