Kef IQ 9 / IQ6c / IQ3 modificeren

Started by mikeske, September 19, 2007, 13:53:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

CarloPJB

http://www.bmm-electronics.nl/Producten_aB.asp?code=2

Hier staat `n aardig overzicht over welke  condensators er zo allemaal te koop zijn.

Peerless Monster

Quote from: Blue-Eyes on October  6, 2007, 16:11:33
Hoooooooooooooo...........................   Maar goed dat ik hem ook weer verkocht heb?   ;D



Waar blijft de PM voor Raphie en mij?


Daarnaast, spreek ik binnenkort ook met Audifiel af, kom je ook maar mee ;)

He verdorie!
;D
Ik dacht dat je met Audiofiel had afgesproken, zag ik net dat het Audifiel is...
IK weet niet of dat zo'n goed idee is ;D ;D ;D

ZEKERS ga ik dan mee!

Maar eerst Anton bij ons op bezoek...

Heb je tijd in de herfstvakantie Eisse?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

Doe maar een PM aan Raphie en mij. Is zo off topic hier ;)


p.s. Overigens heb ik geen idee wanneer het herfstvakantie is ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Ik zal je een PM sturen met mogelijke data, Eisse.

Quote from: Blue-Eyes on October  7, 2007, 11:44:24
p.s. Overigens heb ik geen idee wanneer het herfstvakantie is ;D

Wanneer de bladeren van de bomen vallen? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikeske

Quote from: dre73 on October  6, 2007, 19:59:13
de loodbitumen doen hun werk best,maat niet zo mooi als condensators ;)

Mja maar na alles hier te lezen over gevaar bij aanpassen van het filter, denk ik dat ik er niet ga aan beginnen.

Quote from: Audiofiel on October  6, 2007, 23:44:01
Ik wacht ook nog steeds op die condensators... welke waardes heb je nodig, Mike?

Ik zou eens moeten kijken.

Quote from: Xstream on October  7, 2007, 01:39:14
Erg interessant. Mooi topic en fotosessie Mike :D Zit zelf ook met een iQ setje (iQ9 front / iQ6C / iQ5 rears).

Als ik het zo zie is het een erg do-able iets om te doen, het vergt alleen het nodige geduld. Daarnaast vind ik de iQ's al vrij neutraal / strak / realistisch klinken en zou ik geen warmte van het geluid willen inleveren denk ik. Maar wat bedoel je precies met dat het "echter" klinken? Komt het geluid ook meer los / open? Of is echt meer de zuiverheid en helderheid wat je dan bedoelt? Mis je de warmte niet? Vooral met muziek kan ik me voorstellen dat het wel wat warm over moet komen, met films is echtheid vaak weer lekkerder.

Al het overige wat ik gelezen heb is voor mij nog abracadabra (kom net kijken ey ;)). Maar kan iemand me misschien vertellen waar die Elco's zitten op de foto? Vervangen door MKP's? Het gaat allemaal nog wat langs me heen, maar wil het wel graag weten :)

Ik ben een behoorlijke audiofreak, maar dat technische is allemaal nieuw voor me :)

Met echter klinken, bedoel ik dat vooral stemmen ( en ook instrumenten ) realistischer klinken.
Het geluid komt ook iets meer los van de speakers, maar zal dat pas beter horen als beide fronts gedaan zijn.
Warmte is wel "leuk" bij muziek, maar meestal streef je toch naar een zo realischtisch mogelijk beeld vol details.
Als je van warmte houd, dan kon je ook gewoon een buizenversterker kopen.
Die voegen meestal wel een hoeveelheid warmte toe aan het geluid.

Quote from: CarloPJB on October  7, 2007, 10:05:39
http://www.bmm-electronics.nl/Producten_aB.asp?code=2

Hier staat `n aardig overzicht over welke  condensators er zo allemaal te koop zijn.


thanks  :)

Ik heb trouwens net de Iq6c center uit elkaar gehaald. Wel een mooie constructie.
Straks normaal nog alles lossolderen en spellbinder in solderen ( en eventueel wat loodbitumen er in )

Heb terug heel wat foto's gemaakt, post ze als alles klaar is.

tot later  ;)


Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Interficior

Loodbitumen is irreversibel, condensatoren niet. Dus als het geluid met betere condensatoren je niet bevalt, dan zet je de oude toch weer terug? Ik zag dat je een mooie bout had gekocht dus wat let je?
Take it or lease it

Raphie

#131
Je kan er ook gewoon verder vanaf blijven en genieten van wat je hebt. Anders is niet altijd beter en orgineel behoudt haar charmes
JBL PRX Power!

Xstream

Quote from: mikeske on October  7, 2007, 14:41:53
Met echter klinken, bedoel ik dat vooral stemmen ( en ook instrumenten ) realistischer klinken.
Het geluid komt ook iets meer los van de speakers, maar zal dat pas beter horen als beide fronts gedaan zijn.
Warmte is wel "leuk" bij muziek, maar meestal streef je toch naar een zo realischtisch mogelijk beeld vol details.
Als je van warmte houd, dan kon je ook gewoon een buizenversterker kopen.
Die voegen meestal wel een hoeveelheid warmte toe aan het geluid.

Daar heb je wel een punt. Ik heb ook bewust voor de KEF's gekozen om z'n al neutrale en echte geluid. Ik zal je topic vol aandacht volgen, kijken hoe het eindresultaat is :) Ben erg benieuwd. En of ik zelf ook zoiets ga doen ... dat beslis ik later wel een keer.

Zoals Raphie al zegt ... ik geniet voorlopig nog even van wat ik heb ;)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

mikeske

Quote from: Interficior on October  7, 2007, 15:29:18
Loodbitumen is irreversibel, condensatoren niet. Dus als het geluid met betere condensatoren je niet bevalt, dan zet je de oude toch weer terug? Ik zag dat je een mooie bout had gekocht dus wat let je?

de loodbitumen kan ik er ook weer uithalen he, zal gewoon wat prutswerk zijn  :P
Ik zal er nog eens over nadenken  :)

Quote from: Raphie on October  7, 2007, 15:32:03
Je kan er ook gewoon verder vanaf blijven en genieten van wat je hebt. Anders is niet altijd beter en orgineel behoudt haar charmes

mja daar heb je ook wel een punt
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

denoontje

Quote from: mikeske on October  7, 2007, 15:47:41
de loodbitumen kan ik er ook weer uithalen he, zal gewoon wat prutswerk zijn  :P

ik zou het niet willen doen.......

Audiofiel

Bitumen is inderdaad prima te verwijderen als dat nodig zou zijn, maar ik zie geen enkele reden waarom je dat zou willen (behalve bij een meezingende luidspreker als de Sonatine). ;)

Quote from: Raphie on October  7, 2007, 15:32:03
Je kan er ook gewoon verder vanaf blijven en genieten van wat je hebt. Anders is niet altijd beter en orgineel behoudt haar charmes

Of origineel behoudt haar slechtere klank. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Even los van de discussie of het wel of geen verbetering is, sommige mensen houden hun spullen liever orgineel, zeker met het oog op vekoop in de toekomst.
JBL PRX Power!

Interficior

Ik geef toe dat ik niet zo goed kan lezen, maar volgens mij heeft hij de kabels reeds vervangen. Dus als hij dit stap kan nemen, kan hij mijns insziens ook proberen de stap te nemen van de condensatoren. Vishays erover hangen is een kleine moeite, en zo weer weg te halen. Condensatoren vervangen is niet zo heel veel werk, en ik heb geen idee hoe duur het kabel was wat hij ertussen heeft gezet, maar ik gok zomaar duurder dan een redelijk goede condensator.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Raphie on October  7, 2007, 16:50:43
Even los van de discussie of het wel of geen verbetering is, sommige mensen houden hun spullen liever orgineel, zeker met het oog op vekoop in de toekomst.

Tsja, en het lijkt mij door dit topic wel duidelijk dat Mike niet tot die categorie behoort, dus je preekt in de verkeerde parochie. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Quote from: Audiofiel on October  7, 2007, 17:57:25
Tsja, en het lijkt mij door dit topic wel duidelijk dat Mike niet tot die categorie behoort, dus je preekt in de verkeerde parochie. ;D

Daar heb je misschien wel weer gelijk in  ;D
Overigens is er wel regelmatig winst te behalen. Ik bedoelde eer dat ongeacht het resultaat je er zelf wel een goed gevoel bij moet hebben
JBL PRX Power!

mikeske

Quote from: Audiofiel on October  7, 2007, 17:57:25
Tsja, en het lijkt mij door dit topic wel duidelijk dat Mike niet tot die categorie behoort, dus je preekt in de verkeerde parochie. ;D

ik ben niet van plan om ze direct te verkopen.
Zeker niet nudat ze nog  beter spelen dan voordien  :)

Quote from: Raphie on October  7, 2007, 18:13:42
Daar heb je misschien wel weer gelijk in  ;D
Overigens is er wel regelmatig winst te behalen. Ik bedoelde eer dat ongeacht het resultaat je er zelf wel een goed gevoel bij moet hebben

ik heb er wel een goed gevoel bij, een heel goed gevoel.

De center is trouwens bijna klaar.
Bekabeling is al volledig vervangen, filter terug gemonteerd en demping terug in de kast.
Morgen de units aansluiten en er terug in monteren en klaar is kees  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

dre73

als je het verschil tussen een elco en een condensator hebt gehoord ben je gelijk overtuigd.
als je hierheen komt haal ik elco`s in huis en mag jij het verschil zelf komen beoordelen ;)
bij mij komen ze er namelijk niet in ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

#142

Mike,
Grote bip.elco naast de 6R8 11 watt weerstand rechts bovenaan staat parallel aan de woofer(s), en zijn vaak hoog in waarde (in folie kostbaar en groot van afmeting). Foliecaps, in deze positie, kunnen uitslingergedrag van de woofers introduseren. 
De bip. elco links tussen de blauw/blauw-zwart aanvoer behoort tot een paralelkring, die als functie een oneffenheid (bult) in de frequentie respons corrigeert, deze is red.hoog in waarde dus groot qua afmetingen in folie (een by-pass condensator kun je overwegen), en met de rest van de condensatoren kan je voorzover ik op je foto's kan zien experimenteren.


Anton
   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mikeske

De center is net ook klaar  :)

Foto's volgen morgen
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Dutchie

Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

zo de foto's net allemaal aangepast en online gezet.
Begin nu aan het fotoverhaal  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

hier gaan we dan:

begin:



deze krijgen nieuwe ( en betere ) bekabeling:



beschermplaatjes weg:



woofers er uit:



closeup baspijp en doorgang naar rechter woofer:



compartiment van de mid:



mooi toegelijmd:



de achterkant:



aansluitingen:



aansluitingen weg:



filter op aansluitplaat:







filter losgemaakt:



terug de bekende aansluitingen:



oude bekabeling losgesoldeerd:





Spellbinder er op:





filter terug op aansluitplaatje:



2 x spellbinder kon niet door originele gaatje naar het midcompartiment, dus beetje groter gemaakt:



filter er in en nieuwe bekabeling zichtbaar:



mid zit er al in:



woofers er in en plaatje al op mid:



plaatjes op de woofers en klaar  ;D ;D ;D:



volgende stap, de iQ3's  ;)

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Dutchie

Dat ziet er weer heel goed uit Mike. Bedankt voor de foto reportage!!
Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

mikeske

Quote from: Dutchie on October 19, 2007, 16:27:08
Dat ziet er weer heel goed uit Mike. Bedankt voor de foto reportage!!


graag gedaan  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost