Kef IQ 9 / IQ6c / IQ3 modificeren

Started by mikeske, September 19, 2007, 13:53:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

PAS OP met het zomaar vervangen van die 'bip. elcootjes' en denk even over het volgende na.
Kef maakt gebruik van 'acoustic' butterworth filters en gebruikt daarin kringen die specifiek afgestemd zijn, gebruikmakend van de ESR en Re waarden van deze bipo's en spoeltjes.
't is jullie feesje. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

denoontje

Bitumen ook te verkrijgen bij de autoshop (in nederland staat dit bekend als antidreunplaat)

mikeske

Quote from: Audioloog on October  1, 2007, 21:07:08
Bijvoorbeeld bij Speaker & Co.

Quote from: prison on October  1, 2007, 21:10:29
Of hier http://www.capsandcoils.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=1_15

bedankt voor de info mannen  ;)

Quote from: daffy on October  1, 2007, 21:12:44
NETJES gedaan zeg !!!

en was de kwaliteit van de interne bekabeling gelijk aan de bekende rood/zwarte gamma (etc.) kabels ?
of viel het nog wel mee.

Ik denk net als Benco dat hier en daar wat loodbitumen of wat simpele extra dwarsschoring inderdaad geen kwaad kan.

Die elko,s van bennic wil ik zelf in de toekomst ook uit m'n kef XQ5's hebben , ik ga in de toekomst maar eens contact opnemen
met : http://www.audiowise.nl/ om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben benieuwd hoe de eventuele klankverandering bij je uitpakt.

grtjz Daffy ;)

De interne bekabeling viel eigenlijk best wel mee.
Maar al die overgangen met die schuivertjes ...

Loodbitumen ga ik zeker mee experimenteren.

Quote from: molle on October  1, 2007, 21:13:05
Mooi werk geleverd Mike O0
Nu nog een tijdje inspelen :D

Dat komt wel goed hoor  ;)

Quote from: Peerless Monster on October  1, 2007, 21:32:24
Mooi Mike!
Nu hopen dat het heeft geholpen al dat werk.
Loodbitumen is een hele grote aanrader ook zoals hierboven al werd vernoemd...


Het heeft zeker geholpen hoor  ;)
die loodbitumen zal ik zeker eens proberen

Quote from: CarloPJB on October  1, 2007, 21:36:12
Of hier http://www.bmm-electronics.nl/Producten_aB.asp?code=2.

En kun je gelijk de bitumen meebestellen.Dat scheelt ook `n slok op `n borrel  ;)

Quote from: Benco on October  1, 2007, 21:38:12
Hier heb ik mn  filtercomponenten gehaald ... http://www.speakerland.nl/content/index.php

Mvg Benco.


thanks voor link

Quote from: niels1962 on October  1, 2007, 21:58:39
Mike, en een compliment over de omgeving op de foto onder het opschrift "Units terug gemonteerd". Dat mag ook gezegd worden  ;)

Voor de rest een hele mooie en compleet gefotografeerde upgrade van je speaker waar een ieder wat aan kan hebben.

Groet, Niels.

hehe, ik mocht de foto normaal niet online zetten van mijn vriendin  :P
Maar ik ben lekker rebels  >:D

Quote from: TheSpeedSkater on October  1, 2007, 22:51:38
Leuk Mike. Ook leuke foto serie. Lekker duidelijk. Ziet er niet al te ingewikkeld uit...

Wat wordt de volgende DHZ klus?

De rest v/d speakers en dan hopelijk nog iets, ik heb de smaak te pakken  :)

Quote from: scrutinizer on October  1, 2007, 23:53:35
PAS OP met het zomaar vervangen van die 'bip. elcootjes' en denk even over het volgende na.
Kef maakt gebruik van 'acoustic' butterworth filters en gebruikt daarin kringen die specifiek afgestemd zijn, gebruikmakend van de ESR en Re waarden van deze bipo's en spoeltjes.
't is jullie feesje. ;)

ok bedankt voor de tip, ik zal dan misschien best het filter zo laten en gewoon nog de kast verbeteren

Quote from: denoontje on October  2, 2007, 11:44:40
Bitumen ook te verkrijgen bij de autoshop (in nederland staat dit bekend als antidreunplaat)

ja ik zal dit weekend eens gaan kijken bij de locale "auto tuning zaken"
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

omdat de geleende soldeerbout terug naar het werk moest heb ik net een besteld voor mezelf.

Het is de ersa rds 80 geworden:

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Audiofiel

Prachtige fotosessie, Mike, echt schitterend! :D


Ook ik denk echter dat je de grootste slag hebt laten liggen door het filter niet aan te passen. Hier valt extreem veel te halen. Elco's vervangen door mooie MKP's, misschien de spoelen door dikke luchtspoelen. Ik heb dat ondertussen al met een hoop Dynaudio's gedaan. Het geluid wordt niet alleen veel beter, maar het komt ook meer los van de speakers. Kijk maar eens bij deze shootout tussen een standaard en een gemodificeerde Dynaudio Audience 40. In dit geval heb ik er een ander filter van gemaakt dan oorspronkelijk, maar dat is niet het belangrijkste verschil in klank. De betere componenten nemen het grootste deel voor hun rekening. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Quote from: scrutinizer on October  1, 2007, 23:53:35
PAS OP met het zomaar vervangen van die 'bip. elcootjes' en denk even over het volgende na.
Kef maakt gebruik van 'acoustic' butterworth filters en gebruikt daarin kringen die specifiek afgestemd zijn, gebruikmakend van de ESR en Re waarden van deze bipo's en spoeltjes.
't is jullie feesje. ;)

Quote from: Audiofiel on October  2, 2007, 23:49:24
Prachtige fotosessie, Mike, echt schitterend! :D


Ook ik denk echter dat je de grootste slag hebt laten liggen door het filter niet aan te passen. Hier valt extreem veel te halen. Elco's vervangen door mooie MKP's, misschien de spoelen door dikke luchtspoelen. Ik heb dat ondertussen al met een hoop Dynaudio's gedaan. Het geluid wordt niet alleen veel beter, maar het komt ook meer los van de speakers. Kijk maar eens bij deze shootout tussen een standaard en een gemodificeerde Dynaudio Audience 40. In dit geval heb ik er een ander filter van gemaakt dan oorspronkelijk, maar dat is niet het belangrijkste verschil in klank. De betere componenten nemen het grootste deel voor hun rekening. ;)

Zoals altijd ligt de waarheid weer eens in het midden, en is rücksichtlos alle componenten door topcomponenten vervangen geen raadzame actie (hoewel bepaalde dingen beter gaan klinken zal waarschijnlijk de algehele balans naar de knoppen gaan), en ja, er zal waarschijnlijk wel meer te halen zijn uit dat filter.

Vergeet niet, dat Dynaudio al een wat hoger basis niveau heeft dan deze KEF speakers. Dan is opwaarderen van de componenten minder schadelijk voor de balans.

Zoals Scrutinizer al terecht aangaf, maakt KEF zeer waarschijnlijk gebruik van parasitaire effekten van de elko's, omdat dat eenvoudigweg componenten bespaart, dus de kostprijs drukt. 1 Euro besparing per speaker maal een miljoen geproduceerde speakers maakt een besparing van 1 miljoen Euro. Vandaar de vaak zo knullig lijkenden ontwerpen van massaprodukten.
Als je met betere komponenten die parasitaire effekten de nek omdraait, dood je daarmee ook het filterontwerp zoals KEF het heeft bedoeld.

Zoals altijd is het raadzaam om eerst eens het filter schema op papier te zetten en te kijken, waar welke oplossing zou kunnen werken. Een beter cap voor de tweeter zal altijd verfrissend werken. Met het vervangen van de ijzerkern spoelen door stevige air-core varianten (iig in de middentoon sectie) moet je ook een beetje oppassen, de ene spoel is de andere niet op het vlak van inductieve werking. Lees voor de grap Marc Heijligers commentaren op spoelen er maar eens op na.

Eventueel zou een elko in een zuigkring / impedantie linearisering voor de woofer kunnen blijven zitten, of kun je met een folie condensator en juist gedimensioneerde weerstand een beter equivalent maken.

Al met al ga je dan richting een ontwerpstap waarbij de betere componenten opnieuw tot een klinkend geheel (van een hoger niveau!) gesmeed moeten worden. Daarbij is de bekende ontwikkelingstoolkit van meetapparatuur en eventueel simulatie software geen overbodige luxe.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

#106
Quote from: fgroen on October  3, 2007, 10:05:57
Zoals altijd ligt de waarheid weer eens in het midden, en is rücksichtlos alle componenten door topcomponenten vervangen geen raadzame actie (hoewel bepaalde dingen beter gaan klinken zal waarschijnlijk de algehele balans naar de knoppen gaan), en ja, er zal waarschijnlijk wel meer te halen zijn uit dat filter.

Mee eens. Ik wil zeker niet aansporen tot rücksichtlos alle componenten vervangen. ;)

QuoteEen beter cap voor de tweeter zal altijd verfrissend werken.

En erg makkelijk te doen. Op vrijwel iedere condensator staat een waarde gedrukt. Dat is met spoelen van een fabrikant toch meestal heel anders. ;D

QuoteMet het vervangen van de ijzerkern spoelen door stevige air-core varianten (iig in de middentoon sectie) moet je ook een beetje oppassen, de ene spoel is de andere niet op het vlak van inductieve werking. Lees voor de grap Marc Heijligers commentaren op spoelen er maar eens op na.

Voor middengebied inderdaad wellicht tricky, maar voor het laag zal een dikke luchtspoel al snel verbetering geven. Mits je een beetje rekening houdt met de weerstand natuurlijk, maar een spoel met een ferrietkern heeft zelf ook een redelijk lage weerstand, dus daarvoor kun je makkelijk een dikkere luchtspoel neerzetten in het laag. ;)

Sowieso kun je er ook voor kiezen om de meeste elco's 'te laten zitten' en niet te vervangen door caps met een ander karakter zoals MKP, maar ze simpelweg te vervangen door betere elco's. Want ook daar zit behoorlijk verschil tussen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

ik vind de spoeltjes niet erg klein,dus zou inderdaad beginnen met de condensators.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mrwhoopie

Quote from: mikeske on September 28, 2007, 16:31:57
Ik heb een digitaal regelbare Weller meegenomen op het werk  ;D

Dan eens sparen om zelf een te kopen  :P

Zal denk ik deze worden:

ersa RDS 80





Toch iets heel anders dan een weller hoor.
Ik zou voor de weller gaan nooit vodden mee.

Mrwhoopie


Audiofiel

Ik gebruik ook al 10 jaar dezelfde Ersa bout. Nooit wat mis mee en veel waar voor zijn geld. En ik zit pas aan de tweede punt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rob Eric Blank


snikkeltje

Als je de hele kast vol gaat plakken met 4mm loodbitumen, moet je niet vergeten dat dit wel een paar liter inhoud gaat kosten.
Hierdoor veranderd enigzins de afstemming van je speaker en dus de sound. Of dit beter is, zal beluisterd moeten worden. Succes.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on October  4, 2007, 15:16:48
Ik gebruik ook al 10 jaar dezelfde Ersa bout. Nooit wat mis mee en veel waar voor zijn geld. En ik zit pas aan de tweede punt. ;)

Je soldeert ook 1 x in de 5 jaar? ;D ;D ;D
Sorry Arjen, te bijdehand, ik weet het ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

scrutinizer

Quote from: Peerless Monster on October  6, 2007, 11:11:48
Je soldeert ook 1 x in de 5 jaar? ;D ;D ;D
Sorry Arjen, te bijdehand, ik weet het ;).

Of hij gebruikt hem veel en onderhoud hem goed, Rens. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Peerless Monster

Quote from: scrutinizer on October  6, 2007, 12:38:57
Of hij gebruikt hem veel en onderhoud hem goed, Rens. ;)

;D
Ik kon me niet inhouden Anton om hem te stangen... ;)
Hoe is het verder? Heb je zin om eens langs te komen bij me?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

#116
Quote from: Peerless Monster on October  6, 2007, 11:11:48
Je soldeert ook 1 x in de 5 jaar? ;D

Ja, de laatste keer was aan die Levinson 331 die ik toen aan jou verkocht... :P

Quote from: Peerless Monster on October  6, 2007, 12:50:08
;D Ik kon me niet inhouden Anton om hem te stangen... ;)

Van jou kan ik het hebben. ;)

QuoteHoe is het verder? Heb je zin om eens langs te komen bij me?

Nu niet meer. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Quote from: Audiofiel on October  6, 2007, 12:58:13
Ja, de laatste keer was aan die Levinson 331 die ik toen aan jou verkocht... :P

Van jou kan ik het hebben. ;)

Nu niet meer. >:D
;D
Rens, je heb PM!!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mikeske

Normaal ga ik dit weekend de andere luidspreker doen.
Dit keer wel zonder foto's is toch idem aan vorige  :P

Als ik extra tijd heb misschien de rears en center ook.
Daar zal ik dan wel foto's van nemen.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

blue-eyes

Quote from: Audiofiel on October  6, 2007, 12:58:13
Ja, de laatste keer was aan die Levinson 331 die ik toen aan jou verkocht... :P



Hoooooooooooooo...........................   Maar goed dat ik hem ook weer verkocht heb?   ;D



Quote from: Peerless Monster on October  6, 2007, 12:50:08

Hoe is het verder? Heb je zin om eens langs te komen bij me?


Waar blijft de PM voor Raphie en mij?


Daarnaast, spreek ik binnenkort ook met Audifiel af, kom je ook maar mee ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Dutchie

Quote from: mikeske on October  6, 2007, 14:05:44
Normaal ga ik dit weekend de andere luidspreker doen.
Dit keer wel zonder foto's is toch idem aan vorige  :P

Als ik extra tijd heb misschien de rears en center ook.
Daar zal ik dan wel foto's van nemen.

Heel mooi Mike. Ik denk dat ik volgend jaar, na de verhuizing zeker ook de bedrading ga vervangen. Nog een vraagje: Hoe zit het filter vast in de kast?
Ik heb mijn IQ5 eens opengehad en het lijkt erop dat daar het filter vastgelijmd zit.
Ben benieuwd hoe het eindresultaat is als je alle bekabeling hebt vervangen.
Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

mikeske

Quote from: Dutchie on October  6, 2007, 17:06:11
Heel mooi Mike. Ik denk dat ik volgend jaar, na de verhuizing zeker ook de bedrading ga vervangen. Nog een vraagje: Hoe zit het filter vast in de kast?
Ik heb mijn IQ5 eens opengehad en het lijkt erop dat daar het filter vastgelijmd zit.
Ben benieuwd hoe het eindresultaat is als je alle bekabeling hebt vervangen.

Het filter zit vast met pluggen die openstaan, als je die toeknijpt kan je het filter er uit halen.

Ik heb trouwens net looditumen gaan halen, zijn stukken van 50 op 25 cm.
Ga daar ook eens mee experimenteren.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

dre73

de loodbitumen doen hun werk best,maat niet zo mooi als condensators ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: dre73 on October  6, 2007, 19:59:13
de loodbitumen doen hun werk best,maat niet zo mooi als condensators ;)

Ik wacht ook nog steeds op die condensators... welke waardes heb je nodig, Mike?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Xstream

#124
Erg interessant. Mooi topic en fotosessie Mike :D Zit zelf ook met een iQ setje (iQ9 front / iQ6C / iQ5 rears).

Als ik het zo zie is het een erg do-able iets om te doen, het vergt alleen het nodige geduld. Daarnaast vind ik de iQ's al vrij neutraal / strak / realistisch klinken en zou ik geen warmte van het geluid willen inleveren denk ik. Maar wat bedoel je precies met dat het "echter" klinken? Komt het geluid ook meer los / open? Of is echt meer de zuiverheid en helderheid wat je dan bedoelt? Mis je de warmte niet? Vooral met muziek kan ik me voorstellen dat het wel wat warm over moet komen, met films is echtheid vaak weer lekkerder.

Al het overige wat ik gelezen heb is voor mij nog abracadabra (kom net kijken ey ;)). Maar kan iemand me misschien vertellen waar die Elco's zitten op de foto? Vervangen door MKP's? Het gaat allemaal nog wat langs me heen, maar wil het wel graag weten :)

Ik ben een behoorlijke audiofreak, maar dat technische is allemaal nieuw voor me :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub