Center der Centers

Started by Erik van Voorst (in memoriam), March 12, 2003, 15:14:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Hoi,

In principe ga ik wel me je mee dat een filter rommel geeft.
Maar geen filter met meerdere units is ook niet ok.
Probeer een filter zo eenvoudig mogelijk te houden.

Is een echte breedbander niets voor jou? 1 unit per speaker, zonder filter.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Bekabeling zie ik ook als onderdeel van een filter is theoretisch ook een kleine spoel  ;D

Dat van Oosterum zijn resultaat zo schokkend is komt weer door het GEHEEL zijn Kastopbouw bestaat uit speciale panelen tegen elkaargelijmd en de KOPSE kant gebruikt hij  :o
Dus de achterwand gestaat uit bv 20 panelen van 2 cm dik
deze zaagt hij computergestuurd onregelmatig in per paneel.

Zijn drivers zijn o.a. keramisch.

Zijn filter...natuurlijk geheim maar zijn spoel is ook ZILVER
...kijk daar zit dus weer een tipje van die sluier ( en het geld  ;D )

Eindresultaat de kharma met 2 drivers wint het van de pipedreams (ook een topspreker) met plm. 50 units  ;D

Een "standaard" breedband is niet mijn keuze, wel vergaap ik mij soms aan japanse vindingen die mondjesmaat een topper produceren......helaas nog steeds alleen te gebruiken voor lichte (klassieke)  muziek  :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Ik heb me er nog echt in verdiept, maar ik weet dat Jordan een complete HT set heeft. Voor de ondersteuning van het laag heb je toch je Focal sub.
Fostex is ook een mogelijkheid.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt voor de tip, maar ik heb een 5 jarenplan gemaakt
om een extreme HT te bouwen bestaande uit de units...Thiel... welke ik nu gekozen heb voor mijn center.  :D

De sub was het begin (de afwijkende unit...Focal... is hier niet zo van belang vind ik), nu de center en  volgend jaar de fronts enz. enz
Tussendoor hou ik mijn ogen nog open voor een barco 808
(nu heb ik de sony crt)  ;)

Maar om bij de topic te blijven alle center-tips links, schema's
en andere extremiteiten betreffende centers zijn van harte welkom.

Misschien is het leuk als een ieder die dat wilt ZIJN center noemt, laat zien (of links ernaar toe), ervaringen deelt  enz. enz.

En misschien is er wel iemand die vind dat hij de center der centers heeft.... ???

Wie wil er trouwens reageren op de Avalon Center met zijn afwijkende filosofie.....meerdere midwoofers in het midden geflankeerd door een tweeter naar links en een naar rechts afgebogen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Hey Eric,

Doe eens een plaatje posten.  ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Jongen,

ik neem fff aan dat je een plaatje van de avalon center bedoeld...hier hebben jullie de link (ik kan nog niet zo goed omgaan met computers dus hou je hart vast  ;) )

http://www.avalonmcs.com/

groetjes


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M


Spacebass

QuoteBekabeling zie ik ook als onderdeel van een filter is theoretisch ook een kleine spoel 

Zou het liever zien als een verlenging van de luidsprekerspoel, immers, het liefst zou je je eindtrap rechtreeks aan de spoel willen koppelen  (heb je die FAQ van Goertz nog gelezen? )

Erik van Voorst (in memoriam)

Spacebass,

Mijn eindtrap zit (bijna..plm 1 mtr 10 kwadraat) rechtstreeks aan mijn Focal unit van de sub,  de verkregen snelheid is echt ongelooflijk.  :o  :o

Helaas is het vaak niet mogelijk, de bedoeling is dat er straks tussen mijn einddtrap en mijn center alleen een Condensator komt...waarschijnlijk opgebouwd uit een paar kleine waarden...alweer om die snelheid te krijgen cq. te behouden  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Spacebass,

Kun je fff een link sturen hoe te komen bij de vragen  ???

Ik wil ze graag lezen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt spacebass voor de link,

In zonnetje al in de weer geweest met mallen om de center 1:1 te bouwen van karton incl. de units
want de maten luisteren bij mij zeer nauw, ik wil hem zo
dicht mogelijk op het doek hebben dus ondiep maar wel weer voldoende volume per midwoofer,  en de tweeter weer te bouwen in een afgesloten ruimte enz, enz.

Misschien een leuke tip om hem eerst zo voor jezelf te visualiseren.  ;)

Wie weet trouwens waar ik zo een soort ophang mechanisme zou kunnen kopen zoals afgebeeld op de Avalon foto (een paar reacties terug).

Mijn center wil ik op die manier straks (naar beneden) kunnen richten, en er komt aardig wat gewicht aan te hangen.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cinepaulis

OK ! Die Avalon mag terecht full-range worden genoemd  8)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

Hey Paul,

Zou het nou zin hebben zo'n full range center?  :-X ;)

Grtn,
Bart

cinepaulis

 :) Ja het heeft zin: ziet er gaaf uit !  ;D

Ben van mening dat 95% van de DVD soundtracks toch het sublaag op het LFE kanaal heeft gecodeerd. Maar goed, da's dus niet echt een bewezen feit of zo.  ::)

Ben dus zeer benieuwd wat er zou gebeuren als je die center aan zou sluiten als full-range en de sub uitschakelen. Eens kijken of je daadwerkelijk sublaag aangeboden krijgt in het center kanaal....

P.S. Ik weet het: ik ben erg koppig  :P

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

patrick_vdb

Let wel dat de Avalon zoals afgebeeld hierboven feitelijk uit twee afzonderlijke delen bestaat, namelijk de Symbol Subwoofer en de Symbol Center. In hoeverre de center nu nog full-range te noemen is weet ik niet ;)

Mvrgr

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Heeft iemand nog technisch commentaar
;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Niet technisch, gewoon een ervaring ;)

Ik denk dat het handig is als de center toch full-range wordt aangestuurd.

De center die ik had was niet echt full-range te noemen maar ging toch wel aardig door. Na een tijd 'bass-limited' gespeeld te hebben (met verschillende kantelfrequenties) ben ik toch overgestapt op de full-range setting. Ik zal echt wat laag gemist hebben maar het klonk gewoon veel beter. Vooral stemmen kwamen natuurlijker over.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

sorry misverstand ik bedoelde technisch commentaar op de afwijkende configuratie van de Avalon Center.  ;)

Ik ga zelf ook voor full-range  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

#94
Ach zo,

Zoals Patrack al meldde; Je moet deze combinatie zien als een losse Symbol Subwoofer en een losse Center.

Op de Avalon site kan je hetvolgende over de center vinden:
QuoteThe Center Channel measures 38" W x 9" D x 8" H and contains almost as many drivers as a pair of Symbols! There are three of the custom designed ceramic-coated woofers and two tweeters in each Center. We have also designed a proprietary machined mounting system for the Center. The Mount has been specifically engineered to provide an audible improvement by acoustically isolating it from the environment while at the same time offering a convenient and precise tilting mechanism for calibrating the wave launch of the Center Channel System. The entire assembly weighs approximately 52 lbs.

Ongeveer even groot als de gewone symbol. Dus deze center zal even 'full-range' zijn als de symbol (45 - 24 kHz volgens de specificaties).

Ik heb eens een Avalon-symbol/eclipse set gehoord tijdens een HT-demo bij Rhapsody. Ik moet zeggen dat ik niet zo onder de indruk was. Terwijl ik de Avalons uit de duurdere series wel heel geweldig vind.
Ze hadden trouwens de Subwoofer en de Center losgekoppeld. De subwoofer stond meer naar achter in de ruimte. Waarschijnlijk was de positie van de center geen goede voor de sub.

Da's dus ook een nadeel van een full-range center. De positie (vooral t.o.v. de achterwand en/of het scherm!) zal kritischer worden naarmate deze lagere frequenties zal gaan weergeven. De positie met de beste weergave voor de bassen hoeft zeker niet de beste positie als center te zijn.


Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

Martin,

Grappig ik ben ook bij zo een demo geweest en ook ik was niet onder de indruk.
Het is inderdaad zinloos om de symbols te vergelijken met de andere avalons...te groot verschil.

Je zou dan ook kunnen stellen dat het zinloos is om hem als center te gebruiken met de duurdere avalons...beter zou zijn geweest om een enkele eidolon te pakken en als center op te stellen dus dezelfde als de overigen....of alles symbol...ook geen straf  ;D

Ik denk dat machtsvertoon dwz van alles het duurste, opstellen in zo een HT-demo een beetje averechts werkte en voor een ontgoocheling heeft gezorgd.

Ik ben tevens met je eens dat het een ongelukkige combi is die center met woofer "eraan vast" in ieder geval voor de serieuze HT enthousiast,  in 9 van de 10 opstellingen qua geluid en qua beeld (tegen het doek..te hoog...)  ??? ???
geen goede optie.

Overigens wil ik niets ten nadele van rhapsody neerpennen want ze blijven een uitstervend ras wat zich nog druk maakt met het fatsoenlijk aan de man brengen van producten...hulde voor hun creatieve inspanningen elke keer weer  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jaco

Nou Erik elke keer ...
Ik heb ooit eens gebeld vor een SACD speler, hadden ze een inruil sony, vragen wat die kost. Krijg ik 400 Euro te horen, ik merk op dat hij minder nieuw kost in Duitsland (was een overijarig model)
Kon nog net verstaan: dan haal je hem toch in Duitsland, en bonk de telefoon erop.

Nu wil ik wel toegeven dat ik de prijs omlaag wilde hebben met mijn opmerking, maar ik vondt het wel een wat erg botte reactie.
Affijn, dezelfde speler later voor 299 Euro in de opruiming gekocht (nieuw met garantie)

Nu zal mijn slechte ervaring ook niet echt het algemene beleid daar aangeven denk ik zo, want ik had wel eens vaker gebeld, en toen ben ik uitstekend te woord gestaan.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martin_M

Hier ook verder alleen goed hoor over Rhapsody.
Onze TAG pre-amp komt daar vandaan en we hadden daar meteen een demo'tje gekregen (stereo) met Classé apparatuur en Avalon Eidolons.
In één woord geweldig, wat een diepte,soundstage, gemak en goed ritmisch. Nu moet ik ophouden want ik ga weer kwijlen :P.

Sindsdien is het met de aankopen hier alleen maar sneller gegaan, want wat viel het thuis toen tegen zeg.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

beetje off-topic
maar ik bedoel dat zij zo een beetje de enige zijn die showtjes en demo's geven om ons te "lokken"  ;D

Ze zijn inderdaad ook zo een beetje de duurste en gedragen zich hier ook een naar.

Het werkt in ieder geval wel want ik heb daar uiteindelijk mijn avalons gekocht, het zullen niet mijn beste vrienden worden
maar ik heb respect voor hun durf en showgevoel...meer niet.

Nog een laatste verzoek of iemand technisch wil reageren op de afwijkende configuratie van de avalon center  ??? ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Hoi Erik,

Ik kan er echt niets zinnigs over zeggen.
Het lijkt me een slechte opstelling van de units, maar mijn mening wordt hier niet gehinderd door enige luisterervaring van deze configuratie.
Ik zou het echter niet durven nabouwen zonder het gehoord te hebben.

Grtn,
Bart