Nieuwe HD audio formaten analoog uitsturen via geluidskaart

Started by -Freek-, August 27, 2007, 21:50:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Als ik een HD-DVD loopwerk voor de pc koop (bijv. die normaal bij de xbox 360 hoort), kan ik dan de nieuwe audioformaten uitsturen via de analoge 5.1 uitgang? Ik heb een of andere redelijk goedkope trust kaart waarvan ik normaal alleen maar de spdif gebruik voor dolby digital en DTS.

Rielplayer

ik heb een m-audio revolution en dat werkt perfect i.c.m powerdvd
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

jowi

Ik doe niet anders ;D Ik gebruik alleen geen hd-dvd loopwerk maar speel gewoon hd-dvd's en bluray's af van harddisk via powerdvd. De geluidskaart in de HTPC is analoog verbonden met de Denon 3805, met 3 stuks stereo mini-jack naar cinch kabels.

Analoge geluidskwaliteit zal eerder varieren in kwaliteit op goedkope kaartjes dan spdif. Maar goed voorlopig kun je het dus proberen. Valt het analoge geluid tegen dan zou je een wat betere geluidskaart kunnen nemen.

Voordat je kabels gaat aanschaffen, let er goed op dat de 3.5mm mini jacks goed passen. Op mijn M-Audio Revo 7.1 zitten de 3,5mm gaatjes zo dicht bij elkaar dat mijn kabels niet naast elkaar pasten.  (Mijn kabels hadden dus de dikke behuizing met daarin de dunne stekker)

Gelukkig had ik nog een interne geluidskaart op het mobo (Realtek Azalia HD) waar het wel netjes past. Mede omdat ik in de software zelf aan kon geven welk kanaal op welke uitgang moest komen en zo de stekkers wat kon spreiden ;)

Rielplayer

Quote from: jowi on August 27, 2007, 22:01:43
Ik doe niet anders ;D Ik gebruik alleen geen hd-dvd loopwerk maar speel gewoon hd-dvd's en bluray's af van harddisk via powerdvd. De geluidskaart in de HTPC is analoog verbonden met de Denon 3805, met 3 stuks stereo mini-jack naar cinch kabels.

Analoge geluidskwaliteit zal eerder varieren in kwaliteit op goedkope kaartjes dan spdif. Maar goed voorlopig kun je het dus proberen. Valt het analoge geluid tegen dan zou je een wat betere geluidskaart kunnen nemen.

Voordat je kabels gaat aanschaffen, let er goed op dat de 3.5mm mini jacks goed passen. Op mijn M-Audio Revo 7.1 zitten de 3,5mm gaatjes zo dicht bij elkaar dat mijn kabels niet naast elkaar pasten.  (Mijn kabels hadden dus de dikke behuizing met daarin de dunne stekker)

Gelukkig had ik nog een interne geluidskaart op het mobo (Realtek Azalia HD) waar het wel netjes past. Mede omdat ik in de software zelf aan kon geven welk kanaal op welke uitgang moest komen en zo de stekkers wat kon spreiden ;)

klote is dat ja, had ik ook, gewoon een beetje doorduwen ;D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

jowi

Quote from: Rielplayer on August 27, 2007, 22:04:08
klote is dat ja, had ik ook, gewoon een beetje doorduwen ;D
Het ging echt niet ;D misschien kan ik er met een dremel ofzo vlakke kantjes aan maken... ben wel benieuwd hoe de M-Audio analoog klinkt, zeker nu ik weet hoe de realtek het doet.

-Freek-

Oké, bedankt voor jullie reacties ;). Mooi dat het kan.

Nu we er toch over bezig zijn: ik heb powerdvd al op mijn pc staan. Maar ik snap niet hoe je een dvd vanaf de HDD af kunt spelen via powerdvd. Als ik de map daarheen sleep laadt hij niet de hele dvd, maar slechts een fragmentje (zonder menu's, etc).

@jowi: hoe is de geluidskwaliteit van de hd geluidsformaten over je audiokaart eigenlijk ivm. een normale dvd-speler?

jowi

De nieuwe geluidsformaten over analoog klinken een stuk beter dan de oude dd5.1 over spdif. Het komt nu aardig in de buurt van wat mijn dvd speler gemiddeld bij een dvd laat horen. Hoe het geluid is tov een standalone bluray of hd-dvd speler weet ik niet, heb ik nog niet kunnen vergelijken.

De nieuwe geluidsformaten analoog uit de htpc via de realtek klinken in ieder geval beter dan de oude dd5.1 over spdif uit de htpc via de m-audio. Het is ruimtelijker, dynamischer, meer detail, en het laag is strakker. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de m-audio analoog zal doen, dat moet net weer een tikkie beter zijn. Alleen moet ik daarvoor even de stekkers wat bijschaven ;)

jaco

Quote from: jowi on August 28, 2007, 08:17:58
De nieuwe geluidsformaten over analoog klinken een stuk beter dan de oude dd5.1 over spdif. Het komt nu aardig in de buurt van wat mijn dvd speler gemiddeld bij een dvd laat horen. Hoe het geluid is tov een standalone bluray of hd-dvd speler weet ik niet, heb ik nog niet kunnen vergelijken.
Ik was op mijn systeem onder de indruk van de uncompressed PCM tracks via analoog uit van een panasonic Blu Ray speler. Dat klonk echt een stuk beter dan de DD mix die ook op die discs stond.
Je hebt nog een stukje te gaan denk ik...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi


CineSmurf

Zijn er ook kaarten die 6 gewone fatsoenlijke analoge uitgangen hebben en niet van die koptelefoonaansluitinkjes, waarbij je met allerlei verloopstukjes aan de gang moet?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jowi

Ik heb gewoon complete kabels gekocht, ene kant cinch, andere kant 3.5mm jack. Gold plated, shielded, the works 8)
http://www.allekabels.nl/Jack-Kabels/4/6481/Professionele-Audio-Kabel.html

Probleem was dat de jack plug ook breed was, en zo niet 3 naast elkaar achter in de M-Audio Revo 7.1 pastte. Tot ik net de kabels even goed bekeek, en de slimmerikken hebben de 3,5mm jacks zo gemaakt dat je het brede alu hulsje er af kunt draaien 8) en dan zijn het ineens hele smalle stekkers, en past het perfect acherop de M-Audio 8)

Dus meteen de M-Audio ge-herinstalleerd, en de boel daarop nu analoog én digitaal aangesloten... de M-Audio klinkt een stuk beter analoog dan de Realtek onboard chip :)

En nóg een voordeel, met de Realtek moest ik handmatig de driver omzetten van 6 channel analoog naar spdif, als ik tussen powerdvd en mce wisselde. Met de M-Audio hoeft dat niet, hij doet een soort auto-detect ^-^ hoef ik dus alleen de receiver nog om te zetten van analoog in naar digitaal in ;D

simsatit

Quote from: jaco on August 28, 2007, 08:51:38
Ik was op mijn systeem onder de indruk van de uncompressed PCM tracks via analoog uit van een panasonic Blu Ray speler. Dat klonk echt een stuk beter dan de DD mix die ook op die discs stond.
Je hebt nog een stukje te gaan denk ik...

Dat zou mooi zijn met mijn processor met bypass, deze stuurt dus een hd audio formaat analoog door. is dat dan losless of gaat er nog wat conversie aan vooraf?
grts
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Durk

Quote from: CineSmurf on August 28, 2007, 15:30:42
Zijn er ook kaarten die 6 gewone fatsoenlijke analoge uitgangen hebben en niet van die koptelefoonaansluitinkjes, waarbij je met allerlei verloopstukjes aan de gang moet?

Xonar HDAV1.3
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749