Heeft een subwoofer eigenlijk wel nut?

Started by sr7000, July 27, 2007, 12:13:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: sr7000 on July 29, 2007, 22:47:28
Zoals is het begrijp, zijn er twee voorwaarden voor staande golven:

1)parallelle wanden

Je zult bij geen paralelle wanden dan inderdaad minder problemen hebben. Maar toch is er nog steeds een enorme plaatsafhankelijkheid van de subwoofer en van iedere speaker op large.

Quote
2)luidsprekers die recht tegen over elkaar staan.

HUH? Nee dus.

Quoteis in een 5.0 opstelling ook niet het geval als je ze op de "normale" manier neer zet. Ik bedoel dus ongeveer zo:

Kan ik dus veilig stellen dat ik bij mij thuis weinig risico loop op staande golven? Of zie ik iets over het hoofd?

Iedere kamer heeft last van resonanties en staande golven en anders wel van suck-out, selectieve laagabsorptie door gipswanden, etc. etc.

We moeten terug naar de oorspronkelijk vraag: heeft een subwoofer nut? Ten eerste, lees het verhaal dat ikzelf heb geschreven hierover, wat eerder is aangehaald. Ten tweede: een full-range speaker in een HT, is er eentje die tot 20 Hz ONVERZWAKT kan weergeven op een geluidsniveau van 105 dB. Dit kan vrijwel geen enkel luidprekersysteem en zeker niet de speakers die jij gebruikt. Dat je met een subwoofer wat plaatsing van het laag kwijtraakt is een ander verhaal. We moeten immers bepaalde compromissen maken, namelijk:

- Beter geplaatst laag zonder sub, maar niet full-range en met (over)belasting van de speakers
- Slechter geplaatst full-range laag, waarbij de speakers worden ontlast

Hierbij ga ik er maar even vanuit dat de sub voldoende kwaliteit heeft. Zoals eerder is aangehaald, je hoort de sub niet te horen! Althans, je hoort niet te kunnen aanwijzen waar de sub staat in het geluidsbeeld. Dat is enigszins in tegenspraak met wat ik zei over plaatsing van het laag, maar dat heeft meer te maken met een hele riks randeffecten van het weergeven van lage tonen op verschillende plaatsen in de kamer. Als er een laag-pan is van surrounds naar fronts, zullen door fase-verschijnselen en harmonischen de lage tonen zijn te volgen.

Ik denk dat het goed is om nog een aantal threads door te lezen, vooral deze twee:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14147.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0

Walter_PPK

#26
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor luidspreker/versterker systeem je hebt en welke sub je daar op hebt geprobeerd en ten laatste met welke instellingen. Bij tegenvallende resultaten van één test zou ik niet gelijk stellen dat een sub overbodig is. Het correct instellen van een subwoofer is verre van simpel. Om een redelijke instelling te verkrijgen zul je toch minstens de sub moeten inregelen mbv een db-meter. 9 van de 10 mensen die een sub instellen op het gehoor zetten de sub minimaal 15dB te hard tov de rest van de speakers.
Verder moet je uitkijken met DTS tracks welke +10dB voor het lfe kanaal gebruiken.
Over het gebruik van meerdere subs heeft JBL (dacht ik) een stuk geschreven. Bottom line was dat hoe meer subs hoe beter en egaler het frequentieverloop.
En vergeet niet dat de uitvinding van de sub in de bioscoop gebruikt wordt om extra dynamiek te verkrijgen bovenop het geluidsbeeld om explosies e.d. meer impact te geven.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Gabor

Quote from: Walter_PPK on July 30, 2007, 12:48:14
Verder moet je uitkijken met DTS tracks welke +10dB voor het lfe kanaal gebruiken.
Dat geldt ook voor dolby digital. Waar de speakers de eerdergenoemde druk van 105dB moeten halen moet de sub (of eigenlijk het LFE kanaal in 5.1 tracks) tot 115dB kunnen komen. Komt nogal wat extra versterker vermogen bij kijken. Reden te meer om dit met een aktieve subwoofer op te lossen.

Al moeten de levels wat genuanceerd worden hoor. Dit gaat alleen om bij tracks waarbij de originele bioscoopmix is gebruikt voor de DVD en waarbij het signaal naar de 0dB fullscale gaat. Dat is dus vrijwel nooit met hier en daar een uitzondering. Alsnog heb je te maken met een verschil in afstelling van 10dB.

sr7000

@Walter_PPK:

als luidsprekers gebruik ik momenteel:

Maar dan in het zwart  8) Versterkt door  MA-500 mono-blokken.

Ik gebruik m'n set trouwens voor het grootste deel voor muziek cd's en muziek dvd's. En dan kom je zelden onder de 50 hertz.Bij film ben ik minder kritisch. Momenteel klinken films trouwens al wel beter bij mij thuis dan in de bioscoop. Voornamelijk sinds ik ze op de 4g manier heb opgesteld. Het geluid komt lekker los van de speakers waardoor je een soort van geluidsbel krijgt. Kortom: ik ben momenteel eigenlijk best wel tevreden met mijn surround geluid, en heb eigenlijk meer behoefte om in stereo te inversteren. Ben hiervoor momenteel dus ook druk aan het sparen.

Ik ben er door jullie hulp ook achter waarom een sub bij mij zo makkelijk aan te wijzen is. Blijkt voornamelijk te komen door resonantie van de vloer. De vloer blijkt mee te gaan trillen. Als je de sub optilt, is hij een stuk moeilijker aan te wijzen (maar nog wel een beetje) Oftewel ik zoek nog iemand die een paar uur lang een sub wil tillen, zodat ik lekker film kan kijken: vrijwilligers?? Just kidding.

@garmtz: bedankt voor je uitleg. Ik had die threads waarna je verwijst, en het zelfgeschreven stuk trouwens al wel gelezen voor ik dit topic opende. Maar ze kwamen dus niet overeen met mijn ervaringen tot dan toe. Het is me ondertussen allemaal een stuk duidelijker geworden.

Met vriendelijke groet,
sr7000

HJ

je kunt proberen om de sub op zo'n mooie tegel te zetten waarop je ook je speakers hebt staan,dat alleen al gaat flink schelen denk ik.en zet dan de sub iets zachter.
maar welke sub heb je dan geprobeerd? ik denk toch dat als je een goede sub probeert je mening nog wel veranderd ;)

garmtz

Of een extreem zware tegel onder de subwoofer leggen, of een Auralex Gramma bestellen bij mij...! :)  Die ontkoppelt de subwoofer heel effectief van de vloer.

Staaled

Quote from: garmtz on July 31, 2007, 01:04:50
of een Auralex Gramma bestellen bij mij...! :)  Die ontkoppelt de subwoofer heel effectief van de vloer.
Kan ik onderschrijven.
En de buren zijn er ook blij mee.

On topic:
ook met muziek mis je één en ander zonder sub(s).
Er zit meer laagfrequente informatie in dan menigeen denkt.
Alleen een hihat al, met een sub hoor je ook de lucht die tussen de helften uitgeperst wordt.



Onmisbaar derhalve,in mijn optiek.

Salut,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bart_M

Ik gebruik ook een Gramma, zelfs met een Tumult sub heeft mijn onderbuuf nog nooit overlast gehoord.
Overigens heb ik ook verschil gemeten met en zonder Gramma. Met gaf minder rommel in de respons.

PaulSQ

Investeren in stereo, koop een goede voorversterker en cd speler :)

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

sr7000

Quote from: PaulSQ on July 31, 2007, 23:19:49
Investeren in stereo, koop een goede voorversterker en cd speler :)



Is voorlopig ook mijn plan  8) Maar goed: eerst maar weer es sparen.
Ook maar weer wat apparatuur uitgeprobeerd thuis: Het laatste experiment was wel overtuigend: De beste manier die ik tot nu toe ben tegengekomen om een sub te ontkoppelen van de vloer blijkt een ..........hangmat :) Is enorm groot, maar dan heb je ook wat. Zelfs een Stadium III kreeg de vloer niet aan het trillen.Klonk wel gaaf, moet ik zeggen. Maar niet echt haalbaar: Voorlopig nog even boven mijn budget.

BOUBOU

Quote from: sr7000 on August  3, 2007, 22:33:40
Is voorlopig ook mijn plan  8) Maar goed: eerst maar weer es sparen.
Ook maar weer wat apparatuur uitgeprobeerd thuis: Het laatste experiment was wel overtuigend: De beste manier die ik tot nu toe ben tegengekomen om een sub te ontkoppelen van de vloer blijkt een ..........hangmat :) Is enorm groot, maar dan heb je ook wat. Zelfs een Stadium III kreeg de vloer niet aan het trillen.Klonk wel gaaf, moet ik zeggen. Maar niet echt haalbaar: Voorlopig nog even boven mijn budget.

Heb je foto's van je sub in een hangmat?


MvGr BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Martin_M

Ik kan me toch niet voorstellen dat je bas erg strak wordt vanuit een hangmat.
Volgens mij gaat door die wooferuitslag de sub lekker 'schommelen' ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jeroenkv

Het grote voordeel van een actieve sub is dat hij actief is, dus een zware dedicated versterker zonder passieve filtering. Dat geeft ongekende dynamiek die je eigenlijk niet kunt bereiken met een passief systeem. Vaak zie je dat subgebruikers vervolgens 2 actieve subs gaan neerzetten voor stereobeleving.

Om op jouw vraag terug te komen: "Heeft een sub zin?", dan is het antwoord "ja" behalve als je actieve speakers hebt die echt full range zijn (minimaal een 12" woofer met eigen versterker).

sr7000

Ik heb helaas geen foto's: hij is ondertussen terug naar zijn baasje ;) Hem ophangen in een net was trouwens niet mijn eigen idee. Een kennis van me heeft zijn speakers in netten aan het plafond gehangen. Werkt best goed om contactgeluiden tegen te gaan. Klonk in elk geval een stuk strakker dan op de grond. Of het beter klinkt dan op een Gramma kan ik nog niet over oordelen.
Ik heb de mono-blokken trouwens ook vlak bij de speakers staan. Een beetje het zelfde effect als bij actieve speakers. Vind ik inderdaad beter klinken dan als ze bij de receiver staan, en je dus langere speaker-kabels nodig hebt.
Het blijft een leuke hobby O0

PaulSQ

Heb je nu geen langere interlink nodig dan?

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

sr7000

Quote from: PaulSQ on August  4, 2007, 23:00:33
Heb je nu geen langere interlink nodig dan?


Yep, maar op de een of andere manier klinkt het beter zo. Heb er alleen geen verklaring voor. Het lijkt of je minder signaal verlies hebt in de interlink, dan in de speaker-kabel. Wat ik weet, is dat je minder verlies hebt, als het voltage hoger is. (de reden waarom ze hoogspanningsmasten hebben uitgevonden) Alleen verwacht ik eigenlijk hogere voltages in na de versterking dan ervoor. Oftewel ik kan het niet verklaren.Weet iemand hoe dat werkt?

uut arnhem

Quote from: sr7000 on July 27, 2007, 12:13:06
Heeft een subwoofer eigenlijk wel nut? Of is het alleen uitgevonden om wat kleinere speakers te kunnen gebruiken.
Tuurlijk: bij kleine satelliet speakers kun je er niet onderuit. Maar wat nu als je wel full range speakers hebt. Heeft het dan nog steeds nut? Of krijg je dan alleen maar minder ruimtelijkheid, omdat ook de lage tonen (hoewel veel minder dan het hoog) nog steeds richtingsgevoelig zijn?

Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen/ ervaringen.

Ben even zo vrij geweest om de rest van de posts hieronder te negeren maar al eens een PBplus gehoord in HT opstelling?
Zelfs in stereo opstelling helpen deze`jongens om ook de laagste tonen van een kerkorgel (heb zelf een Stadium3 gehad ooit) snaarstrak weer te geven, waar zelfs volwassen speakers in kracht vér onder het -6dB punt zijn weggezakt.
Moet wel alles in fase en op de juiste plek worden neergezet anders wordt het "messy" (in mijn geval icm twee TL speakers was de stadium3 een RAMP).