Shootout 'digital media players' numero 4!

Started by Deleted member, July 13, 2007, 11:57:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Hier nog een leuke link om een dedicated Music Player PC te bouwen: http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=pcaudio&m=23886

En sowieso een mooie plugin voor Media Portal om ASIO te gebruik i.s.m. de BASS player in Media Portal, werkt perfect! http://forum.team-mediaportal.com/asio_music_player_plugin-t28046.html

Aurora13

Quote from: Antoine on November 18, 2007, 23:14:47
Hier nog een leuke link om een dedicated Music Player PC te bouwen: http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=pcaudio&m=23886

En sowieso een mooie plugin voor Media Portal om ASIO te gebruik i.s.m. de BASS player in Media Portal, werkt perfect! http://forum.team-mediaportal.com/asio_music_player_plugin-t28046.html

Ik ken beide links inderdaad en die ASIO Music Player gebruik ik al sinds dag 1 dat hij er mee uitkwam, erg goede en de enige die inderdaad gapless en bit perfect werkt net als in Foobar!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

pburmie

Quote from: Durk on November  6, 2007, 21:47:09
een shootout waarbij de SB of Sonos icm met de anti-jitterboxjes op Dac versus de genoemde bronnen op 840C als Dac lijkt me zeer interessant..

Inmiddels is de Cambridge Audio 840C alweer terug naar de importeur. Ook nu bleef de Sonos ZP100 simpelweg beter spelen dan de ZP80 icm met de DAC van de 840C. Vorige week dinsdag was Audiofiel op bezoek om mij te helpen met de juiste plaatsing van de Acoustats (waarvoor nog ZEER bedankt Arjen, ze swingen weer zoals het hoort) en ook hij kon niet anders concluderen dan dat de 840C niets bijdraagt tot een betere weergave in vergelijking met de ZP100. Het grote verschil, dat we tijdens de beide shootouts bij mij in Nieuw-Vennep destijds hoorden, tussen loopwerk en ZP80 was nagenoeg weg, hetgeen zou kunnen duiden op het kwaliteitsverschil tussen de 840C als CD speler en de spelers die toen deel uit maakten van de test, waaronder de Burmester 001.
Kortom, mijn zoektocht naar de "ultieme" DAC icm de ZP80 heb ik nu definitief gestaakt en heeft de ZP100 de plaats van de ZP80 definitief overgenomen, tot zeer groot genoegen van ondergetekende. Misschien is toch de zwaardere/betere voeding van de ZP100 deels debet aan het geheel, maar het blijft gissen. Eindelijk breekt er rust aan en kan er weer volop van muziek worden genoten. En dat is toch uiteindelijk waar het allemaal om draait. Misschien komt er ooit toch een CD speler bij, maar dat is toekomstmuziek.
Met bovenstaande wil ik uiteraard geenszins suggereren dat de 840C dus niet zo goed is als overal wordt beweerd. Alleen in mijn set levert deze geen bijdrage tot een beter geheel en klinkt de originele CD (vanaf de 840C) niet beter dan de ZP100 (analoog).

PBurmie
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

Klinkt de Z100 dan niet slechter dan de 840 als speler? Dan is er toch geen noodzaak tot verder zoeken?

Hoe vond Arjan het verschil tussen de losse speler en de z100.. won het zilveren schijfje ook deze keer met 2 vingers in de nose...?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

pburmie

Quote from: Durk on November 26, 2007, 22:22:53
Klinkt de Z100 dan niet slechter dan de 840 als speler? Dan is er toch geen noodzaak tot verder zoeken?

Hoe vond Arjan het verschil tussen de losse speler en de z100.. won het zilveren schijfje ook deze keer met 2 vingers in de nose...?

Nee, de ZP100 klinkt niet slechter dan de 840C als speler. En het zilveren schijfje won deze keer absoluut niet met 2 vingers in de nose. Zoals al eerder geschreven, het grote verschil zoals we dat eerder hadden vastgesteld tijdens de beide shootouts (waar jij bij de tweede shootout zelf getuige was) tussen CD en ZP was er niet tussen 840C als speler en ZP100. Ik had al eerder geconstateerd dat die ZP100 beter klonk dan de ZP80 icm met mijn Stello en ook nu bleef de ZP100 overeind, zowel in vergelijking met de ZP80 via de DAC van de 840C als in vergelijking met de 840C als CD speler. Zonder hier nu direct in absolute zin conclusies aan te verbinden zou het natuurlijk heel goed kunnen dat het 840C loopwerk minder is dan bijvoorbeeld het Burmester 001 loopwerk (tijdens tweede shootout gebruikt). Jammer hierbij is dat we de ZP100 in beide shootouts niet hebben vergeleken met de overige componenten. We zijn er eigenlijk allemaal vanuit gegaan dat deze per definitie minder zou moeten klinken (om een of andere reden). Maar (in mijn geval) bewijst de ZP100 juist het tegendeel, waardoor voor mij inderdaad de noodzaak tot verder zoeken naar de ultieme DAC voor de ZP80 geen zin meer heeft, want die is er misschien niet eens. Of alleen tegen zeer exotische bedragen die totaal niet meer in verhouding staan tot de € 400,= van de ZP80. Misschien heb ik wel een ZP100 uit de begintijd van Sonos (ik heb deze namelijk al bijna 2,5 jaar) die van andere (lees betere) componenten is voorzien dan de huidige modellen (met name de ZP80) nu er meer sprake is van massaproductie. Hetgeen overigens ook een punt van aandacht is voor alle Transporter geinteresseerden nu het in handen van Logitech is. Waar het door komt weet ik niet en zal ik wellicht ook nooit achterkomen, maar mijn oren geven duidelijk aan dat mijn ZP100 heel erg goed klinkt. Ik zou deze best nog wel eens willen vergelijken met een beter CD speler om te kijken hoe de verhoudingen dan liggen. Dus als jij, of iemand anders, die test aan wil gaan dan ben je van harte welkom.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Toch mooi, dat hij zo lekker klinkt...makkelijker kan niet  8)

Ik sta als scepticus zelf nog steeds wel verbaasd over het feit dat de zp80 toen zo slecht presteerde. Vooral omdat toen jij de laptop eventjes aansloot die op het eerste gehoor eigenlijk niet onderdeed voor de andere digitale bronnen. Jammer genoeg hebben we dat toen niet meer kunnen controleren in een rechtstreeks vergelijk.

Peter

pburmie

Quote from: )p( on November 27, 2007, 06:56:46
Toch mooi, dat hij zo lekker klinkt...makkelijker kan niet  8)

Ik sta als scepticus zelf nog steeds wel verbaasd over het feit dat de zp80 toen zo slecht presteerde. Vooral omdat toen jij de laptop eventjes aansloot die op het eerste gehoor eigenlijk niet onderdeed voor de andere digitale bronnen. Jammer genoeg hebben we dat toen niet meer kunnen controleren in een rechtstreeks vergelijk.

Peter

Dat ben ik helemaal met je eens en had ik ook totaal niet verwacht, maar was in die beide shootouts overduidelijk te horen (zoals je zelf hebt kunnen constateren). Het zou dus wel eens aan die ZP80 zelf kunnen liggen en niet aan de achterliggende hardware. Ook al omdat die laptop inderdaad veel beter klonk en later ook die Vista PC (die ik overigens weer ontmanteld heb ivm gebruiksgemak Sonos). En misschien zitten er in mijn oude ZP100 wel andere of betere componenten dan in de huidige serie het geval is. En wat te denken van de zwaardere voeding in de ZP100 omdat het ook een 2x50W versterker is. Zoals al gezegd, ik zal wellicht nooit de vinger op de zere plek kunnen leggen en verklaren waarom die ZP100 gewoon beter klinkt dan zijn kleinere broertje via een losse DAC. Maar feit blijft dat het (althans in mijn geval) wel zo is. Vandaar dat de Stello inmiddels van eigenaar is gewisseld en de ZP100 sierlijk in het rack staat.  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

zou je op de ZP100 geen digitale uitgang kunnen maken?

Overigens hoor ik thuis een gering verschil tussen de Z80 en mijn Tjoeb. Nu is de laatst nu ook weer geen super-loopwerk dus het net wat lekkerdere van de Tjoeb zal wel aan de buizenuitgang liggen.

In ieder geval gebruik ik de Z80 veelvuldig; het gemak telt bij mij op dit moment meer mee dan de absolute geluidskwaliteit, door het gemak van de Sonos luister ik namelijk veel vaker een CD die ik normaliter niet zo snel uit de kast zou pakken.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

pburmie

Quote from: Durk on November 29, 2007, 21:02:00
zou je op de ZP100 geen digitale uitgang kunnen maken?

Overigens hoor ik thuis een gering verschil tussen de Z80 en mijn Tjoeb. Nu is de laatst nu ook weer geen super-loopwerk dus het net wat lekkerdere van de Tjoeb zal wel aan de buizenuitgang liggen.

In ieder geval gebruik ik de Z80 veelvuldig; het gemak telt bij mij op dit moment meer mee dan de absolute geluidskwaliteit, door het gemak van de Sonos luister ik namelijk veel vaker een CD die ik normaliter niet zo snel uit de kast zou pakken.

Tja, voor iemand met twee linker handen op dat vlak zal dat niet eenvoudig zijn. Over dat gebruiksgemak kan ik jouw bevindingen alleen maar beamen. En uitsluitend in een direct vergelijk met een (goed tot zeer goed of getuned) loopwerk zullen er verschillen hoorbaar zijn. Gebruik je alleen de Sonos, dan geldt die als maatstaf. En ook al klinkt die misschien iets minder, dit gebruiksgemak en absolute betrouwbaarheid maakt dat mijns inziens meer dan goed. Inmiddels geniet ik alweer ruim een week van de ZP100 als analoge speler. Ik heb ook nog even de ZP80 analoog geprobeerd, maar dat verschil is te groot in het voordeel van de ZP100.

Cheers,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on November 29, 2007, 22:57:02
Ik heb ook nog even de ZP80 analoog geprobeerd, maar dat verschil is te groot in het voordeel van de ZP100.

Cheers,
Peter

Het is dat je die mooie electrostaten hebt anders zou die zp100 wellicht niet eens zo slecht presteren op een paar mooie monitoren...simpeler kan bijna niet!

Wat mij betreft gaat het gemak ook boven dat laatste restje geluidskwaliteit. Sonos blijft het meest doordachte systeem voor de gemiddelde gebruiker. Slimserver is toch meer voor de tweak freaks, ...zoals ik  ;D

peter

pburmie

Quote from: )p( on November 29, 2007, 23:11:47
Het is dat je die mooie electrostaten hebt anders zou die zp100 wellicht niet eens zo slecht presteren op een paar mooie monitoren...simpeler kan bijna niet!

Eerlijk gezegd ben ik eigenlijk HEEL erg benieuwd hoe die ZP100 klinkt op die nieuwe volledig actieve Martin Logan's. Deze hebben alleen maar een voorversterker nodig of een rechtstreeks aangesloten analoge bron zoals een Sonos of iPod. ALLE eindversterking zit in de speakers. Misschien ga ik die binnenkort in Utrecht eens beluisteren. Gewoon om eens uit te proberen hoe dat klinkt.  ;D

Quote from: )p( on November 29, 2007, 23:11:47
Wat mij betreft gaat het gemak ook boven dat laatste restje geluidskwaliteit. Sonos blijft het meest doordachte systeem voor de gemiddelde gebruiker. Slimserver is toch meer voor de tweak freaks, ...zoals ik  ;D

peter

Kan ik alleen maar onderschrijven. Je moet dat gebruiken waar je je het meest happy bij voelt en dat voor jou het meest optimale uit je verzameling bestanden haalt. En gelukkig is dat niet voor iedereen hetzelfde!  :D ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Quote from: pburmie on November 26, 2007, 14:06:16
Inmiddels is de Cambridge Audio 840C alweer terug naar de importeur. Ook nu bleef de Sonos ZP100 simpelweg beter spelen dan de ZP80 icm met de DAC van de 840C. Vorige week dinsdag was Audiofiel op bezoek om mij te helpen met de juiste plaatsing van de Acoustats (waarvoor nog ZEER bedankt Arjen, ze swingen weer zoals het hoort) en ook hij kon niet anders concluderen dan dat de 840C niets bijdraagt tot een betere weergave in vergelijking met de ZP100.

De ZP100 klonk inderdaad beter dan de ZP80 met de DAC, de ZP100 klonk wel ietsje beter met de DAC er achter, maar dat verschil was wel vrij klein.

QuoteHet grote verschil, dat we tijdens de beide shootouts bij mij in Nieuw-Vennep destijds hoorden, tussen loopwerk en ZP80 was nagenoeg weg, hetgeen zou kunnen duiden op het kwaliteitsverschil tussen de 840C als CD speler en de spelers die toen deel uit maakten van de test, waaronder de Burmester 001.

En de 840C als CD-speler klonk weer beter dan de ZPxxx als loopwerk. Maar het verschil was ditmaal vrij klein en bij lange na niet zo groot als het verschil met de gemodde CEC-5100Z (waar ik zelf bij was) en de Burmester (waar ik niet bij was). Daaruit trek ik voorzichtig de conclusie dat de 840C als loopwerk niet zo heel veel in zijn mars heeft en ook als DAC achterblijft bij de eerder gebruikte Stello DAC.

QuoteKortom, mijn zoektocht naar de "ultieme" DAC icm de ZP80 heb ik nu definitief gestaakt en heeft de ZP100 de plaats van de ZP80 definitief overgenomen, tot zeer groot genoegen van ondergetekende. Misschien is toch de zwaardere/betere voeding van de ZP100 deels debet aan het geheel, maar het blijft gissen. Eindelijk breekt er rust aan en kan er weer volop van muziek worden genoten. En dat is toch uiteindelijk waar het allemaal om draait. Misschien komt er ooit toch een CD speler bij, maar dat is toekomstmuziek.
Met bovenstaande wil ik uiteraard geenszins suggereren dat de 840C dus niet zo goed is als overal wordt beweerd. Alleen in mijn set levert deze geen bijdrage tot een beter geheel en klinkt de originele CD (vanaf de 840C) niet beter dan de ZP100 (analoog).

Ik durf die bewering wel aan. De jubelende reviews staan toch wel een beetje in contrast met de praktijk als zo'n oude CEC-5100Z stukken beter speelt; het verschil zou ik groot durven noemen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Durk on November 26, 2007, 22:22:53
Klinkt de Z100 dan niet slechter dan de 840 als speler? Dan is er toch geen noodzaak tot verder zoeken?

Hoe vond Arjaen het verschil tussen de losse speler en de z100.. won het zilveren schijfje ook deze keer met 2 vingers in de nose...?

Ik vond de CD-speler niet slechter, maar juist beter klinken dan de ZP100. Echter, dat verschil was misschien maar net de helft van de vorige luistertest (op dezelfde set!) met de CEC in plaats van de Cambridge. De CEC was 2 vingers in de neus, maar de Cambridge moest zich toch behoorlijk inspannen en had beide handen nodig. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: pburmie on November 29, 2007, 23:24:49
Eerlijk gezegd ben ik eigenlijk HEEL erg benieuwd hoe die ZP100 klinkt op die nieuwe volledig actieve Martin Logan's. Deze hebben alleen maar een voorversterker nodig of een rechtstreeks aangesloten analoge bron zoals een Sonos of iPod. ALLE eindversterking zit in de speakers. Misschien ga ik die binnenkort in Utrecht eens beluisteren. Gewoon om eens uit te proberen hoe dat klinkt.  ;D

Ik ben bang dat je gaat schrikken. Een Martin Logan is geen Acoustat en gaat een heel ander plaatje neerzetten. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Quote from: Audiofiel on November 30, 2007, 07:17:40
Ik vond de CD-speler niet slechter, maar juist beter klinken dan de ZP100. Echter, dat verschil was misschien maar net de helft van de vorige luistertest (op dezelfde set!) met de CEC in plaats van de Cambridge. De CEC was 2 vingers in de neus, maar de Cambridge moest zich toch behoorlijk inspannen en had beide handen nodig. ;D

Ik heb er extra op gelet toen je bij me was vorige week en de opmerking die je toen maakte ("het beeld lijkt iets dieper en het laag ietsje strakker") was op het moment dat de ZP100 stond te spelen en niet de 840C. Het laatste vergelijk dat we maakten (ten faveure van de 840C) was in vergelijking met de ZP80 en niet de ZP100. Maar goed, door al het heen en weer geschakel was op een gegeven moment ook niet precies meer duidelijk wat er nu stond te spelen. Dat geeft alleen maar aan dat de verschillen heel erg klein waren en derhalve de 840C geen zinvolle bijdrage kon leveren om het Sonos kamp weg te blazen, zoals eerder door andere spelers wel gebeurde.

In ieder geval: het GROTE verschil van toen (met de CEC en daarna de Burmester) was er nu absoluut niet, hetgeen inderdaad te wijten zou kunnen zijn aan de "mindere" 840C. Pas in vergelijking met ECHT BETERE loopwerken worden de verschillen dus duidelijk en zijn ze in het voordeel van die loopwerken. Die conclusie mogen we inmiddels wel trekken. In ieder geval levert een ZP80 met losse DAC (welke dan ook) geen bevredigend resultaat en legt het zelfs tot tweemaal toe af in een direct vergelijk met de ZP100 analoog.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Dat verduidelijkt de boel. Ik weet nog dat er tussen ons even een verwarring was over welk apparaat stond te spelen (en dat was ná mijn opmerking over meer diepte). Dat betekent dat ik de 840C niet alleen vond tegenvallen, maar dus ook nog slechter vond klinken dan de ZP100 over de analoge uitgangen... :o Oeps. :P

In ieder geval een goede zaak dat je die 840C terug hebt gestuurd. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

#241
Krijg ik gisteren de nieuwe Music Emotion in de bus en valt mijn oog op een advertentie van Wilbert Audio te Utrecht waarin zij Sooloos promoten (klinkt als.....Sonos... ??? ;D). Enig napluizen op Internet laat zien dat ook Wifisound (jawel van Bob Zanniken die voor de tweede shootout de Logitech Transporter beschikbaar had gesteld) Sooloos verkoopt. Op de Wifisound site gekeken kreeg ik zowat een acute hartverkramping: een starterset kost bijna € 13.000,=. Dan krijg je een 17inch touchscreen met ingebouwde CD lezer, een opslagmedium van 1 TB en een "interface" om Sooloos te koppelen aan je audioset. Een remote controller is extra en niet bij de prijs inbegrepen (ook nog niet leverbaar by the way). Voor een 2 TB (mirrored) capaciteit durft men een slordige € 8.000,= te vragen (in mijn eigen RAID 5 NAS zit 2 TB (6x400GB Samsung) en die kostte me maar € 600,=. Overigens kost die interface los, om Sooloos aan je audioset te koppelen € 4.000,= (geen idee wat daar dan allemaal wel niet in moet zitten voor dat geld).
Eerlijk is eerlijk, het geheel ziet er echt superfraai en gelikt uit, maar die prijs gaat echt helemaal nergens meer over.
Hierbij een paar plaatjes zoals ik die van de Sooloos site heb geplukt:




Als iemand Bob zover kan krijgen om deze beschikbaar te stellen voor een nieuwe shootout wil ik daar wel bij zijn uiteraard, maar ik ben bang dat dit wishful thinking is en blijft.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Dat monster heb ik een tijd terug ook op het slimdevices forum gezien...zonder goede remote lijkt het mij zeer onhandig...

Over remotes gesproken..ik gebruik nu een tijdje de nokia n800 via remote desktop. Dit werkt echt perfect, het grote voordeel tov de sonos remote is de resolutie van 800x480 en dat het een touchscreen heeft. Vooral voor klassieke muziek is dat zeer handig. Wat ik ook veel gebruik is de mogelijkheid van het bekijken van informatie over artiesten op wiki, amg en lastfm waarna slimserver kan linken via de Nokia. En als opera liefhebber is het ding ook ideaal om het libretto te volgen tijdens het luisteren.

peter

pburmie

Quote from: )p( on December  2, 2007, 11:13:50
Dat monster heb ik een tijd terug ook op het slimdevices forum gezien...zonder goede remote lijkt het mij zeer onhandig...

Over remotes gesproken..ik gebruik nu een tijdje de nokia n800 via remote desktop. Dit werkt echt perfect, het grote voordeel tov de sonos remote is de resolutie van 800x480 en dat het een touchscreen heeft. Vooral voor klassieke muziek is dat zeer handig. Wat ik ook veel gebruik is de mogelijkheid van het bekijken van informatie over artiesten op wiki, amg en lastfm waarna slimserver kan linken via de Nokia. En als opera liefhebber is het ding ook ideaal om het libretto te volgen tijdens het luisteren.

peter

Inderdaad, zeer onhandig. Gezien de gehele prijsstelling zal die remote ook wel enkele duizenden Euri kosten. Belachelijk.
By the way, klinkt interessant die N800 via remote desktop. Draait er Windows Mobile op die N800? En kan je, net als de "grote" broer onder XP, kiezen of je de sound op de oorspronkelijke computer wil laten of over laat brengen naar je N800 (dat laatste is volgens mij niet wenselijk, toch?).
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on December  2, 2007, 11:17:34

By the way, klinkt interessant die N800 via remote desktop. Draait er Windows Mobile op die N800? En kan je, net als de "grote" broer onder XP, kiezen of je de sound op de oorspronkelijke computer wil laten of over laat brengen naar je N800 (dat laatste is volgens mij niet wenselijk, toch?).

Nee een Linux variant...maar daar maak ik eigenlijk geen gebruik van omdat alles via remote desktop veel sneller werkt. Dus ik heb hem altijd dag en nacht aanstaan met een op linux gebaseerde remote dekstop client applicatie draaiende. Via remote desktop werkt ie eigenlijk gewoon als een windows machine. Je bedient zoals je wel weet als het ware je pc op afstand.

Ik gebruik daarop een pc applicatie die slimserver aanstuurt. Ik gebruik dus niet het pc geluid voor het afpelen van muziek. Ik laat het geluid van de pc wel naar de nokia overbrengen maar dat is meer voor het webbrowsen etc. op de nokia zelf via remote desktop.

peter

Durk

klinkt goed..
:D

degene waarvan ik mijn Sonos heb gekocht is ook overgestapt op een dergelijk systeem omdat dat meer mogelijkheden in zich had.. ook op het gebied van domotica..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Rody

Een Apple TV + een Apple Cinema Display is een erg mooie optie.
Of een iMac voor een USB DAC.

pburmie

Bij het plaatsen van een antwoord in deze topic kreeg ik meteen een waarschuwing in rode letters dat er al meer dan 30 dagen geen berichten meer zijn geplaatst in dit topic. Nou, volgens mij zijn dat er inmiddels al meer dan 30. De hoogste tijd dus om weer een nieuwe ervaring te melden:

Na de tweede shootout bij mij thuis, waar terloops ook nog even mijn laptop via USB aan de Stello DAC werd gekoppeld, heeft met name het grote verschil in weergavekwaliteit in vergelijking met de Sonos ZP80 aan diezelfde Stello DAC me op de achtergrond steeds bezig gehouden. Inmiddels is het alweer 6 maanden geleden dat we naar Amersfoort zijn verhuisd en zo ontstond er weer eens wat tijd om te experimenteren. Een wat oudere laptop met XP tevens voorzien van Vista. Het toeval wilde bovendien dat er een Apogee MiniDAC te koop werd aangeboden. Notabene iemand uit Amersfoort. Toeval? Nee, volgens mijn vrouw bestaat dat niet. Deze persoon was bovendien zo aardig om met het apparaat bij me langs te komen om deze  aan te sluiten op de laptop. Na wat drivers enzo geinstalleerd te hebben onder XP (ASIO 2.5) en Foobar met ASIO BitPerfect instelling kwamen de eerste golven van geluid via de Acoustat panelen de woonkamer binnen. GOEDEMORGEN, wat gebeurt hier in hemelsnaam. Het leek wel of er een stel zware gordijnen plotsklaps niet meer dichtgeschoven waren. Wat een image, wat een dynamiek, wat een spreiding, wat een detaillering, ik was helemaal flabbergasted. Dit had ik bij weergave via harddisk nog niet eerder meegemaakt. En al helemaal niet met de ZP80. Ik heb minutenlang met mijn ... vol tanden op de bank gezeten. Een mooi strak laag in combinatie met een zeer precieze plaatsing in de ruimte van de kleinste details waren een complete openbaring. Morgen ga ik de ZP80 via digitale coax maar eens op die Apogee aansluiten, want ik heb hem maar meteen gekocht van die persoon, dat zullen jullie inmiddels al wel begrepen hebben. Ben benieuwd of hiermee ook de ZP80 beter gaat klinken dan ie ooit gedaan heeft. Zit hem hier het geheim dan toch in die buffer van de Apogee, die het binnenkomende signaal eerst zoveel mogelijk van jitter ontdoet en herklokt alvorens het aan de DAC aan te bieden, of is hier simpelweg sprake van de juiste schakel gevonden te hebben in mijn keten? Ik weet het niet, maar één ding weet ik wel: het wordt HEEL ERG laat vannacht, want al die referentie muzieknummers moet ik nog even spelen natuurlijk. Ik ga hier niet opschrijven wat ik riep nadat de eerste 15 seconden van een voor mij bekend nummer aan mijn oren waren toevertrouwd, maar het begon met G... en eindigde op ...omme. Onwaarschijnlijk mooi.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Heerlijk enthousiasme Peter, feli!
Als je met je zp80 in de buurt zou komen nog beter, dan kan je zelfs bij Sonos blijven...

peter

Sjettepet

Dat was dus "KLIK" en weer een tand verder op de lier. Ik hoop inderdaad van harte dat de Sonos ook toverkunsten verricht met de Apogee, want jullie (jij en Sonos) leken me een gelukkig paar.

Je schrijft dat je ook Vista geinstalleerd had staan. En? Vergeleken met XP/Asio? Zoals ik je PM al adviseerde hoef je in Vista ASIO niet te gebruiken, gewoon out of the box, eventueel met de benodigde drivers van de Apogee.

Terugdenkend aan die shootout: heb je nog naar de Acoustats laten kijken?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200