Shootout 'digital media players' numero 4!

Started by Deleted member, July 13, 2007, 11:57:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: pburmie on February 24, 2008, 15:18:45
Dat weet ik niet, maar één ding weet ik wel: weergave vanaf harddisk moet minimaal net zo goed kunnen klinken als vanaf het beste CD loopwerk.

Hoe weet je dat zo zeker? ::)


Ik zou het daarvoor eerst zelf gehoord moeten hebben voordat die stelling er bij mij ingaat. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Quote from: Audiofiel on February 24, 2008, 15:51:33Ik zou het daarvoor eerst zelf gehoord moeten hebben voordat die stelling er bij mij ingaat. 8)

Dan moet je 20 maart aanstaande met me meegaan naar Haarlem.
Daarover stuur ik je nog wel een PM.

Cheers,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

#277
Ik zat net een zeer interessant topic te lezen op Head-Fi en het schijnt dat "zelfs" (had ik niet verwacht) de manier van transport tussen PC en USB DAC uitmaakt. De Trends UD-10 die ik heb gebruikt net als vele andere USB DACs de isochronous-adaptive mode (http://en.wikipedia.org/wiki/Isochronous) om data te voeden aan de USB DAC. Er schijnt nu een doorbraak gemaakt te zijn om het datatransport asyncronous (gescheiden klokken) te maken. Zie ook:

http://www.head-fi.org/forums/f46/async-mode-breakthrough-usb-dacs-271356/

De fabrikant/bedenker van deze manier van transport is Wavelength Audio. http://www.usbdacs.com/Products/Products.html

Ziet er goed uit, mooie produkten maar helaas erg prijzig!  :-\

pburmie

Quote from: Antoine on March  1, 2008, 16:31:21Er schijnt nu een doorbraak gemaakt te zijn om het datatransport asyncronous (gescheiden klokken) te maken.

Wat is dan het wezenlijke verschil met de manier waarop de Apogee MiniDAC dit "euvel" oplost? Immers, deze buffert het inkomende digitale signaal, herklokt de datastroom en pas daarna gaat het naar de DAC (met zijn eigen klok).
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

#279
Dat is ook altijd hoe ik dacht dat het werkte maar er is veel meer "aan de hand". Snappen doe ik het nog niet helemaal maar ik ben me aan 't inlezen!  ;)

Hier een paar linkjes als je mee wilt lezen:

Deze is zeer verhelderend: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html

http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=pcaudio&m=578
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/15530/0/
http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=12801995

Leuk forum (wel zeer technisch, vaak over my head!  ;D) trouwens waar Bruno Putzey's reageert op vragen van forumleden: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/45/0/

Thompson

Graag info over werkende USB ASIO VISTA driver voor Apogee Mini-Dac? Waar te krijgen!?

Phurmie sprak: Onder Vista werkt het inmiddels ook. Enige "minpuntje" is dat de Apogee niet standaard wordt gezien door Vista en de USB ASIO driver die Apogee voor Windows beschikbaar stelt niet werkt onder Vista. Door een commerciële USB ASIO driver te gebruiken (kosten € 59,=) was het probleem echter snel verholpen en werkt de MiniDAC tadeloos.

Graag hulp, googlen heeft mij nog niet geholpen
Does upgrading a stereo ever end?

pburmie

Quote from: Thompson on May  2, 2008, 15:37:32
Graag info over werkende USB ASIO VISTA driver voor Apogee Mini-Dac? Waar te krijgen!?

Phurmie sprak: Onder Vista werkt het inmiddels ook. Enige "minpuntje" is dat de Apogee niet standaard wordt gezien door Vista en de USB ASIO driver die Apogee voor Windows beschikbaar stelt niet werkt onder Vista. Door een commerciële USB ASIO driver te gebruiken (kosten € 59,=) was het probleem echter snel verholpen en werkt de MiniDAC tadeloos.

Graag hulp, googlen heeft mij nog niet geholpen

Hoi, de commerciële USB ASIO driver voor VISTA heb ik gekocht via http://www.usb-audio.com en werkt nog steeds prima.
Hopenlijk heb je hier voldoende aan. Succes ermee.  ;)

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

garmtz

Hoe zit het hiermee? Ik ben er inmiddels achter dat een goede netwerkspeler inderdaad een CD-loopwerk kan verslaan... ;)

)p(

Quote from: garmtz on May 19, 2008, 14:08:28
Hoe zit het hiermee? Ik ben er inmiddels achter dat een goede netwerkspeler inderdaad een CD-loopwerk kan verslaan... ;)

Cd tijdperk ook voor jouw binnenkort voorbij? ;)

peter

reMC

Quote from: garmtz on May 19, 2008, 14:08:28
Hoe zit het hiermee? Ik ben er inmiddels achter dat een goede netwerkspeler inderdaad een CD-loopwerk kan verslaan... ;)

Welke netwerkspeler en welk cd-loopwerk? ;D

hifiman

#285
Quote from: garmtz on May 19, 2008, 14:08:28
Hoe zit het hiermee? Ik ben er inmiddels achter dat een goede netwerkspeler inderdaad een CD-loopwerk kan verslaan... ;)
Wat mij betreft geheel naar verwachting (in theorie dan), de bottle-neck zit um in de praktijk echter meestal in de relatief slechte interfaces (spdif) , layout en voedingen mijns inziens.

Durk

Quote from: reMC on May 19, 2008, 14:15:02
Welke netwerkspeler en welk cd-loopwerk? ;D


De Linn DS ?? tegenover een ???
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

pburmie

Quote from: reMC on May 19, 2008, 14:15:02
Welke netwerkspeler en welk cd-loopwerk? ;D

Enkele weken geleden heb ik bij mijn hifi-dealer te Haarlem mijn laptop (Vista Ultimate) via de Apogee MiniDAC (met commerciële USB ASIO driver voor de Apogee) enkele FLAC bestanden laten spelen in directe vergelijking met DE Primare CD speler (hun topmodel) waarop de originele CD's werden gespeeld van de FLAC versies, en van die Primare bleef helaas helemaal niets overeind. Ook de op dat moment aanwezige klanten hebben dat kunnen beamen alsmede mijn dealer zelf. Investering: ca. € 1.000,= voor de MiniDAC-USB, ca. € 150,= voor een setje Monster XLR links en ca. € 50,= voor de USB ASIO driver. Er werd gespeeld vanaf MCE voor Vista. Versterking was ook van Primare en als speaker werd de nieuwe Monitor Audio set van € 7.500,= ingezet. Na een 10tal nummers bijzonder kritisch met elkaar geluisterd te hebben was de conclusie duidelijk: zelfs met "beperkte" middelen kan er heel veel worden bereikt.

Peter

Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Quote from: Durk on May 19, 2008, 14:50:28
De Linn DS ?? tegenover een ???

Bij diezelfde dealer ook de Klimax DS van Linn gehoord en eerlijk is eerlijk, het klinkt echt fenomenaal. Alleen de bediening is "waardeloos" voor een apparaat van € 15.000,= en net als mijn dealer ik zou hem graag willen horen in een rechtstreeks duel met de hierboven beschreven Apogee configuratie. Maar probeer dat ding maar eens te regelen................ ???

Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

reMC

#289
Gaaf verhaal Peter,

Ik weet inderdaad dat met een goede 'digital media player' een erg hoog niveau gehaald kan worden (gemodificeerde SB), maar tegen oa mijn referentie loopwerk moest die het nog wel behoorlijk afleggen (klankkleur, coherentie, ritme, echtheid, dynamiek, diepte, definitie, verfijning).

De gemodde SB3 zou wel een CEC TL-0 op sommige punten voorbij gaan :)

bmateijsen

Besturing van een Linn DS via een Nokia N800 bijvoorbeeld is echt niet waardeloos... Je kan heel makkelijk artiesten, albums of genre bladeren en de flac bestanden gewoon kiezen en toevoegen. Ik zet regelmatig voor een avond gewoon meerdere CD's klaar en kan dan heerlijk wegdromen.... ;). Ik vind de bediening zo echt zeer goed werken.

Quote from: pburmie on May 19, 2008, 14:54:37
Bij diezelfde dealer ook de Klimax DS van Linn gehoord en eerlijk is eerlijk, het klinkt echt fenomenaal. Alleen de bediening is "waardeloos" voor een apparaat van € 15.000,= en net als mijn dealer ik zou hem graag willen horen in een rechtstreeks duel met de hierboven beschreven Apogee configuratie. Maar probeer dat ding maar eens te regelen................ ???



pburmie

Quote from: bmateijsen on May 19, 2008, 15:17:42
Besturing van een Linn DS via een Nokia N800 bijvoorbeeld is echt niet waardeloos... Je kan heel makkelijk artiesten, albums of genre bladeren en de flac bestanden gewoon kiezen en toevoegen. Ik zet regelmatig voor een avond gewoon meerdere CD's klaar en kan dan heerlijk wegdromen.... ;). Ik vind de bediening zo echt zeer goed werken.


Vandaar dat ik ook "waardeloos" schreef, omdat je voor HEEL VEEL geld er niet eens een gelikte remote bij krijgt zoals die van Sonos. Daar komt bovendien bij dat de doelgroep van de Klimax DS nou niet echt bestaat uit mensen die (al of niet via een forum) zo'n apparaat via een PDA, smartphone of wie-weet-wat voor device aan de praat willen of kunnen krijgen. Bill Livingston (die mij de Klimax DS demo gegeven heeft) spreekt over de filosofie hierachter: "laat een ieder (via open soure) zich maar uitleven op de DS om er software voor te schrijven, wij steken daar geen tijd en energie in". Duidelijk verhaal, maar persoonlijk heb ik er vraagtekens bij, gezien de doelgroep. Over de weergavekwaliteit hoor je me uiteraard niet, die is niet van deze planeet.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Op zich is het wel een goede keuze denk ik van Linn om voor een bestaande standaard te kiezen. Kijk maar eens hoe lang slimserver al in ontwikkeling is. De flexibiliteit van de interface is sterk afhankelijk van de keuze van de upnp server die je gaat gebruiken. Ik zou kiezen voor een pc als server met j river mediacenter als de upnp server. J river is de meest flexibele en krachtige muziekdatabase die ik ken en alle browse schema's en dynamische playlists zijn via de upnp server toegankelijk.

peter

pburmie

Quote from: )p( on May 19, 2008, 16:01:48
De flexibiliteit van de interface is sterk afhankelijk van de keuze van de upnp server die je gaat gebruiken. Ik zou kiezen voor een pc als server met j river mediacenter als de upnp server. J river is de meest flexibele en krachtige muziekdatabase die ik ken en alle browse schema's en dynamische playlists zijn via de upnp server toegankelijk.

Klopt als een bus!  ;)  Dit is ook niet het punt dat ik wil benadrukken.

Maar lees je eigen tekst nou nog eens en probeer dan eens met de bril op van een potentiele Klimax DS koper (en ik ken er inmiddels een aantal als gevolg van de demo-avond van Linn), die de "ballen" verstand heeft (en wil hebben) van upnp servers, JRiver software etcetera.

Bovenstaande is voor jou (en velen op het forum met jou) dagelijkse gesneden kost en jij draait je handen er niet voor om, maar voor die mensen is het simpelweg abacadabra en die zien niets liever dan een panklare (desnoods gesloten en dus geen open source) werkende controller meegeleverd, desnoods met de naam Linn erop. Een aantal die ik heb gesproken zou zelfs moeite hebben een CD te rippen naar FLAC (GAT IN DE MARKT jongens  ;D). Tja.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Rody


Sjettepet

Mooi verhaal pburmie. Begrijp ik nu goed dat je thuis ook via de laptop speelt?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on May 19, 2008, 19:40:21
Mooi verhaal pburmie. Begrijp ik nu goed dat je thuis ook via de laptop speelt?

Dat heb je helemaal goed en het bevalt me uitstekend.  ;)
Voor het wat "minder kritische" luisteren (gewoon lekker tijdens andere bezigheden ofzo) gaat gewoon de Sonos aan hoor, want ook die blijf ik koesteren om zijn gemak en betrouwbaarheid. Overigens heeft die toch behoorlijk baat bij de Apogee MiniDAC waarop zowel de laptop (USB) als de Sonos (coax) zijn aangesloten.

Alles goed met jou?  :D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Prima dank je  :D

Gebruik je dan voor beide situaties (laptop, Sonos) twee verschillende databases? Ik ben even kwijt waarmee Sonos werkt - eigen software?

Vergeet je niet (volgens mij heb ik je daar al eens voor gewaarschuwd) dat het aanleggen en onderhouden van een muziekdatabase met MCE geen goed idee is? MCE gebruikt onder de motorkap Media Player en die is op z'n zachtst gezegd nogal eigenzinnig. Voor je het weet zit je hele NAS vol allerlei meuk.

De J-River Mediajukebox is nu gratis en toegegeven, het is even wennen, maar als je eenmaal weet hoe het werkt wil je niet meer terug. En hij klinkt ook nog beter dan MCE (onder XP in elk geval) al zal dat wel een placebo-effect zijn...
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on May 20, 2008, 07:57:14
Prima dank je  :D

Gebruik je dan voor beide situaties (laptop, Sonos) twee verschillende databases? Ik ben even kwijt waarmee Sonos werkt - eigen software?

Ja, beiden maken gebruik van dezelfde database. Aangezien ik op de NAS alle formaten heb gescheiden in folders (een folder voor FLAC bestanden, een voor WMA etcetera) kan ik eenvoudig binnen Sonos ALLE folders aanwijzen als locatie om te gebruiken, terwijl ik in MCE alleen de FLAC folder heb toegewezen. Hierdoor valt het qua respons en stabiliteit reuze mee en is er (vooralsnog) prima mee te leven. Overigens heb ik de JRiver ook op de laptop staan en klankmatig hoor ik geen verschil tussen MCE en JRiver (beiden via dezelfde USB ASIO driver onder Vista).

Cheers,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on May 20, 2008, 09:32:23
Overigens heb ik de JRiver ook op de laptop staan en klankmatig hoor ik geen verschil tussen MCE en JRiver (beiden via dezelfde USB ASIO driver onder Vista).


Zou ook wel erg vreemd zijn als dat in jouw setup wel het geval zou zijn ;)

@ Bjorn: Er is een nieuwe update, beta 9, voor Canola 2 met upnp support. De interface is nog volop in ontwikkeling maar is denk ik nu al een interessant alternatief voor de wel erg basic mediastreamer app op de nokia. Wellicht interessant voor jouw.

peter