Shootout 'digital media players' numero 4!

Started by Deleted member, July 13, 2007, 11:57:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pburmie

Het is inderdaad laat geworden. Om 2.30 dacht ik toch maar mijn bedje op te moeten zoeken. Onder Vista werkt het inmiddels ook. Enige "minpuntje" is dat de Apogee niet standaard wordt gezien door Vista en de USB ASIO driver die Apogee voor Windows beschikbaar stelt niet werkt onder Vista. Door een commerciële USB ASIO driver te gebruiken (kosten € 59,=) was het probleem echter snel verholpen en werkt de MiniDAC tadeloos. Qua weergave is er geen verschil hoorbaar met een XP installatie (voorzien van de XP USB ASIO driver), hetgeen eigenlijk ook wel te verwachten is. Nu alleen nog een manier zien te vinden om FLAC bestanden onder MCE gerubriceerd en afgespeeld te krijgen. De open source variant MadiaPortal krijg ik niet stabiel en hangt met de regelmaat van de klok. Bovendien werkt de MCE remote slechts gedeeltelijk, terwijl dat onder MCE zelf geen enkel probleem vormt.
Overigens, op de laptop heb ik ook nog een externe CDROM drive via USB aangesloten. Je staat versteld hoe een CD klinkt via de Apogee die wordt afgespeeld op een speler van een paar tientjes. Persoonlijk denk ik dat de gehele weergave wellicht nog een fractie beter kan door de Apogee rechtstreeks met XLR aan te sluiten op de Burmester, want deze laatste is namelijk zo gebouwd dat hij het liefst gebalanceerd wordt gevoed. De Apogee heeft alleen maar XLR uitgangen, maar nu zitten er XLR -> RCA adapters op en is het geheel via RCA aangesloten.
Voor wat betreft de Acoustats: enige tijd geleden is Audiofiel op bezoek geweest te helpen met de juiste plaatsing van de panelen en een licht helling naar achteren was voldoende om de weergave optimaal te krijgen. Dus dat is ook opgelost. De (inmiddels) vorige eigenaar van de Apogee moest gisteren toch wel toegeven erg onder de indruk te zijn van de totale muziekbeleving. Zelf beschikt hij over een set Final panelen met een subwoofer, maar deze komen niet in de buurt van wat hij gisteren hoorde. Altijd leuk om van een ander te horen natuurlijk.
Vandaag is de ZP80 aan de beurt en ik ben benieuwd wat dat op gaat leveren. Wordt vervolgd.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Mooi alternatief voor mce is jriver mediacenter.
http://www.jrmediacenter.com/
Theaterview is erg goed geimplementeerd. En asio en flac support voor audio is perfect.

Ik gebruik het zelf nu voor mijn htpc ipv zoomplayer/theatertek met de projector en ben er zeer tevreden over.

peter

pburmie

#252
Inmiddels worden de eerste FLAC bestanden in MCE ingelezen.  ;D

Ja, je leest het goed en terwijl ik dit schrijf wordt het eerste FLAC bestand door MCE afgespeeld. Zonder problemen, met volledig behoud van alle TAG's en Album Art wordt ook nog eens de hele MCE Library gevuld. Geweldig!

Oplossing: downloaden en installeren van de WMP Tag Support Extender (op sourceforge.net) plugin voor WMP en de CoreFlac Directshow codecs (zoek in Google op "coreflac directshow"). Na beide installaties kan je FLAC muziek importeren in MCE (TAG's en Album Art worden eveneens geimporteerd) en afspelen. Ik heb beide geinstalleerd in Vista Ultimate en (tot nu toe) werkt dat allemaal uitstekend. De USB ASIO driver voor de Apogee had ik al geinstalleerd, dus blijft er thans weinig meer over dan me te blijven verbazen over de geweldige weergave op deze manier.

Hier de links (voor het geval dat...)
WMP Tag Support Extender: http://wmptagext.sourceforge.net/download.html
Coreflac Directshow codecs: http://www.free-codecs.com/CoreFLAC_Decoder_Encoder_download.htm

De rapportage over de ZP80 volgt......... ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Ho stop, Peter, bedenk wel dat MCE niet echt zachtzinnig omgaat met je audiobestanden, of liever gezegd de organisatie ervan. Als je niet wilt dat je harde schijf binnen no-time volstaat met .db, albumart en andere troep dan moet je MCE mijden als audiospeler. Ik ben door ervaring behoorlijk paranoide geworden wat dat betreft.

Die flac tooltjes voor MCE ken ik ook, en die werken i.d.d. wel behoorlijk goed.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on February 21, 2008, 13:04:44
Als je niet wilt dat je harde schijf binnen no-time volstaat met .db, albumart en andere troep dan moet je MCE mijden als audiospeler. Ik ben door ervaring behoorlijk paranoide geworden wat dat betreft.

Wat is in jouw ogen dan het alternatief, want ik kan nu vanaf de luisterpositie prima het MCE scherm op mijn laptop bedienen met de MCE remote controller. Ik kan natuurlijk wel Foobar gaan gebruiken, maar die interface is mij veel te Spartaans. Zoals al eerder geschreven: MediaPortal krijg ik niet stabiel en de MCE remote werkt slechts zeer beperkt.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on February 21, 2008, 13:13:13
Wat is in jouw ogen dan het alternatief, want ik kan nu vanaf de luisterpositie prima het MCE scherm op mijn laptop bedienen met de MCE remote controller. Ik kan natuurlijk wel Foobar gaan gebruiken, maar die interface is mij veel te Spartaans. Zoals al eerder geschreven: MediaPortal krijg ik niet stabiel en de MCE remote werkt slechts zeer beperkt.

Zie mijn link boven...;)

peter

pburmie

Okay, nu aan het downloaden. Enig idee of die MCE remote hiermee ook werkt?
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on February 21, 2008, 13:22:41
Okay, nu aan het downloaden. Enig idee of die MCE remote hiermee ook werkt?

Dacht het wel. Anders kun je er altijd Girder tussen zetten.

Het programma heeft verschillende interfaces. Je ziet eerst enen itunes achtige interface. Onder view kun je voor de theater view kijken. Imho de beste interface om met een ab te bedienen. Ik gebruik onder tools > options > theater view de hairstyle skin die vind ik mooier dan de standaard zwarte.

peter

Sjettepet

Ik ben het met )P( eens: J-river Mediacenter behoort tot de top, zeker als je het gebruikt voor audio.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

)p(

#259
Quote from: Sjettepet on February 21, 2008, 14:00:20
Ik ben het met )P( eens: J-river Mediacenter behoort tot de top, zeker als je het gebruikt voor audio.

Was ook eerst een muziek speler. (Op audio gebied doet mc echt alles, zelfs secure rippen e.d.) De reden van mijn overstap zijn de flexibele view schema's die ik nodig heb voor foto's. Omdat support voor direct show filters ook perfect is was de keuze makkelijk om ook voor video over te stappen. Wat audio betreft die wil ik los van de visuele media en daarvoor blijf ik dus door heel het huis bij slim devices.

peter

Sjettepet

Ja, en de originele Media Jukebos, de audioplayer, is sinds kort gratis! Dus als je het programma nog niet hebt gekocht en je hebt de Theaterview niet nodig dan ligt daar een prachtige audioplayer.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Vanmiddag een redelijk uitgebreide ZP80 test via de nieuwe Apogee. En....................ook de ZP80 profiteert overduidelijk van deze MiniDAC. Het geluidsbeeld is veel frisser, meer open en ook hier is het laag strakker en minder wollig dan destijds via de Stello. Het verschil van destijds tussen laptop en ZP80 (beiden via de Stello) is nu plotseling veel kleiner geworden (in details hoorbaar) en dat is toch op zijn minst opmerkelijk. Zou dan toch de "juiste" DAC in de keten HET verschil maken bij dit soort weergave? En is de manier waarop die Apogee intern werkt dan toch de sleutel tot dit succes? Het heeft er alle schijn van.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

hifiman

#263
Quote from: pburmie on February 21, 2008, 17:24:31
En is de manier waarop die Apogee intern werkt dan toch de sleutel tot dit succes? Het heeft er alle schijn van.
Ik heb deze zelfde DAC gehad en alhoewel ik het ook een prima DAC vond wil ik nog wel even opmerken dat een CD transport op de Apogee nog steeds een stuk beter klonk dan een Squeezebox.  Met andere woorden, het gebruiken van een buffer en een dubbele klok is helaas ook geen wondermiddel. Soortgelijke ervaring met de Genesis Digital Lens die ik nu heb, een verbetering, maar nog steeds klinkt een CD transport stukken beter dan de Squeezebox  :-\ Jammer want ook ik ben nog zoekende naar een squeezebox achtige oplossing die een CD transport kan evenaren..

Wel super natuurlijk dat je zo tevreden bent met deze DAC  :)

Groetjes,

Ronald

pburmie

Quote from: Audioloog on February 22, 2008, 09:46:30Jammer want ook ik ben nog zoekende naar een squeezebox achtige oplossing die een CD transport kan evenaren..

Wel super natuurlijk dat je zo tevreden bent met deze DAC  :)

Groetjes,

Ronald

Hee Ronnald,

Het zal waarschijnlijk wel de ultieme zoektocht blijven en op een gegeven moment moet je gewoon een afweging maken waarbij ook andere aspecten, zoals bedieningsgemak enzo, ook meewegen. Exotische harddisk oplossingen zoals Soloos en het nieuwe Linn systeem (prijzen voor een beetje opstelling zo rond de € 15.000,=) buiten beschouwing gelaten, is mijn huidige setup middels een laptop, gekoppeld via USB ASIO met de Apogee en vervolgens naar de Burmester een goed compromis tussen weergavekwaliteit enerzijds en bedieningsgemak anderzijds. Ook mijn Sonos ZP80 presteert BEDUIDEND beter in combinatie met de Apogee dan met de Stello DAC die ik hiervoor had en hier speelt waarschijnlijk toch het bufferen en herklokken een siginificante rol in het geheel (de DAC is immers is de enige schakel in die keten die ik heb veranderd). En over het bedieningsgemak en betrouwbaarheid van de Sonos kan ik heel kort zijn: die staan beide voor mij nog steeds op een heel erg hoog niveau, ook omdat de toegang erg laagdrempelig is. En dat is in mijn dagelijkse (luister)praktijk ook erg belangrijk. Menigeen zou met mijn huidige weergavekwaliteit via harddisk al meer dan dik tevreden zijn als die via CD zou worden gehaald en daar draagt de Burmester natuurlijk ook een steentje in bij (en niet in de laatste plaats de Acoustats).

Aangezien Linn met haar nieuwe systeem zelfs prat gaat op de mogelijkheid om rechtstreeks muziek af te kunnen spelen vanaf de master harddisk in de "studio" (of waar die ook moge staan), MOET er dus simpelweg een manier zijn om de weergave vanaf dit medium op hetzelfde niveau te krijgen als vanaf CD. Alleen is de apparatuur die daarvoor nodig is waarschijnlijk (nog) TE kostbaar en moet het merendeel van ons "normale" stervelingen zich blijven "behelpen" met oplossingen als Sonos en Squeezebox, voorzover dat echt behelpen is natuurlijk.

Succes met jouw ultieme zoektocht en houd me op de hoogte als je hem hebt gevonden.  ;D

Cheers,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

hifiman

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
Het zal waarschijnlijk wel de ultieme zoektocht blijven en op een gegeven moment moet je gewoon een afweging maken waarbij ook andere aspecten, zoals bedieningsgemak enzo, ook meewegen.
Dat is ook zo, bedieningsgemak is ook heel wat waard  :) Ik vind de Squeezebox bijvoorbeeld nog steeds een superding, maar uiteindelijk na een hele tijd squeezebox only gedraaid te hebben won mijn audiofiele drang naar beter het toch  ;D

In het geval van de Squeezebox is het natuurlijk ook niet zo heel raar dat een cd transport beter klinkt, de squeezebox is nou niet bepaald  als een audiofiel apparaat opgebouwd met al die schakelende voedingen erin en het simpele spdif circuit. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de achilles hiel van dit soort apparaten dan ook voeding en interface is. De methode an sich is potentieel beter dan cd mijns inziens.  8)

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
Exotische harddisk oplossingen zoals Soloos en het nieuwe Linn systeem (prijzen voor een beetje opstelling zo rond de € 15.000,=) buiten beschouwing gelaten,
Tsja dat is helaas niet weggelegd inderdaad voor normale stervelingen zoals mijzelf (en ik neem aan de meesten hier)  ;D

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
is mijn huidige setup middels een laptop, gekoppeld via USB ASIO met de Apogee en vervolgens naar de Burmester een goed compromis tussen weergavekwaliteit enerzijds en bedieningsgemak anderzijds.
Mooi toch  :) Overigens moet ik bekennen dat ik het USB gedeelte van de Apogee zelf nooit serieus gebruikt heb (alleen een keer gekeken of het werkte).

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
Ook mijn Sonos ZP80 presteert BEDUIDEND beter in combinatie met de Apogee dan met de Stello DAC die ik hiervoor had en hier speelt waarschijnlijk toch het bufferen en herklokken een siginificante rol in het geheel (de DAC is immers is de enige schakel in die keten die ik heb veranderd). En over het bedieningsgemak en betrouwbaarheid van de Sonos kan ik heel kort zijn: die staan beide voor mij nog steeds op een heel erg hoog niveau, ook omdat de toegang erg laagdrempelig is. En dat is in mijn dagelijkse (luister)praktijk ook erg belangrijk.
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de Sonos in relatie tot een cd loopwerk, maar goed dan had ik mij toendertijd moeten opgeven voor jullie shootout  ;D

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
Aangezien Linn met haar nieuwe systeem zelfs prat gaat op de mogelijkheid om rechtstreeks muziek af te kunnen spelen vanaf de master harddisk in de "studio" (of waar die ook moge staan), MOET er dus simpelweg een manier zijn om de weergave vanaf dit medium op hetzelfde niveau te krijgen als vanaf CD. Alleen is de apparatuur die daarvoor nodig is waarschijnlijk (nog) TE kostbaar en moet het merendeel van ons "normale" stervelingen zich blijven "behelpen" met oplossingen als Sonos en Squeezebox, voorzover dat echt behelpen is natuurlijk.
Precies.

Quote from: pburmie on February 22, 2008, 10:30:39
Succes met jouw ultieme zoektocht en houd me op de hoogte als je hem hebt gevonden.  ;D
Ik maak me geen illusies, het zal wel bij een reis blijven waarbij de bestemming nooit gehaald wordt  ;D

Groetjes,

Ronald

pburmie

Ronald,

Je bent natuurlijk te allen tijde van harte welkom om de prestaties van de setup via de Apogee USB ASIO oplossing een keer te komen beluisteren. No problemo uiteraard.  :D

Groetjes,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Misschien kan dit beter bij het "grote jitter" topic worden geplaatst, maar na toch nog wat kritischer luisteren moet ik desondanks concluderen dat de weergave vanaf harddisk via de laptop met USB VELE malen beter is en blijft dan vanaf dezelfde harddisk maar dan via de ZP80 met coax SPDIF. Los van de achilleshiel waar Audioloog over spreekt bij dit soort oplossingen (voeding en interface), vraag ik me af in hoeverre er een WEZENLIJK verschil is tussen de USB en de coax "manier van signaaltransport". Met andere woorden: komt de weergave via USB (met eventueel ASIO) in zijn algemeenheid VEEL dichter bij de "waarheid" dan via coax?

Het "ultieme" vergelijk zou dan misschien moeten komen uit een test waarbij alleen een laptop via USB het opneemt tegen een goed CD loopwerk via coax, iets wat we tijdens mijn beide vorige shootouts eigenlijk niet echt hebben gedaan. Daar hebben we produkten als Sonos en de (inmiddels) Logitech Transporter uitgebreid vergeleken met CD.

Misschien iets voor de nabije toekomst en meteen weer een aanleiding om een aantal van jullie weer eens te zien.

Cheers.  :D ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on February 24, 2008, 10:09:31
Met andere woorden: komt de weergave via USB (met eventueel ASIO) in zijn algemeenheid VEEL dichter bij de "waarheid" dan via coax?

Het "ultieme" vergelijk zou dan misschien moeten komen uit een test waarbij alleen een laptop via USB het opneemt tegen een goed CD loopwerk via coax, iets wat we tijdens mijn beide vorige shootouts eigenlijk niet echt hebben gedaan. Daar hebben we produkten als Sonos en de (inmiddels) Logitech Transporter uitgebreid vergeleken met CD.

Misschien iets voor de nabije toekomst en meteen weer een aanleiding om een aantal van jullie weer eens te zien.

Cheers.  :D ;D

Zonder speciale voorzieningen is usb zelfs slechter dan spdif.

Ik vraag mij nog steeds af of die Sonos wel echt bitperfect doorstuurt. Zo'n grote verschillen als toen bij jouw tussen de Sonos en de rest heb ik nog nooit eerder gehoord. De verschillen tussen de burmester en de transporter lagen volgens mij vooral in de analoge stage na de dac.

peter

pburmie

Quote from: )p( on February 24, 2008, 14:01:24
Zonder speciale voorzieningen is usb zelfs slechter dan spdif.

Welke speciale voorzieningen bedoel je dan precies?
In hoeverre zou Apogee hier in het ontwerp al rekening mee gehouden hebben, aangezien zij de MiniDAC juist in de mobiele markt plaatsen, waarbij het afspelen vanaf een computer of laptop telkens wordt benadrukt? En deze sluit je vrijwel altijd via USB aan.

Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

zo de nieuwe Logitech Squeezebox Duet wellicht een goede vervanging voor sonos of laptop zijn?

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

)p(

Quote from: pburmie on February 24, 2008, 14:25:43
Welke speciale voorzieningen bedoel je dan precies?
In hoeverre zou Apogee hier in het ontwerp al rekening mee gehouden hebben, aangezien zij de MiniDAC juist in de mobiele markt plaatsen, waarbij het afspelen vanaf een computer of laptop telkens wordt benadrukt? En deze sluit je vrijwel altijd via USB aan.



Precies vandaar de buffer reclocking in de apogee. Standaard gebruikt usb audio een synchrone host klok methode, een asynchrone oplossing met een lokale klok als de apogee gebruikt voorkomt veel ellende. Of je het verschil blind kunt horen is natuurlijk een tweede ;)

peter

pburmie

Quote from: )p( on February 24, 2008, 14:43:25
Precies vandaar de buffer reclocking in de apogee. Standaard gebruikt usb audio een synchrone host klok methode, een asynchrone oplossing met een lokale klok als de apogee gebruikt voorkomt veel ellende. Of je het verschil blind kunt horen is natuurlijk een tweede ;)

peter

Wat ik hoor via de Apogee USB is een grote dynamiek, strak en gecontroleerd laag, veel detail in midden en hoog en een voortreffelijke plaatsing van instrumenten en zang, zowel in de breedte maar zeker ook in de diepte. Allemaal eigenschappen die ik de weergave via de ZP80 niet echt kan toebedelen, maar daar ben je zelf ook getuige van geweest, dus dat kan je beamen. Ik heb (jammer genoeg eigenlijk) geen hoogwaardig CD loopwerk binnen handbereik, anders had ik die "ultieme" test allang gedaan denk ik. Nu moet ik mij beroepen op mijn geheugen waarbij een aantal (inmiddels) bekende nummers die zijn gebruikt tijdens beide eerdere shootouts, in de "lade" verdwijnen.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Quote from: pburmie on February 24, 2008, 14:49:45
Ik heb (jammer genoeg eigenlijk) geen hoogwaardig CD loopwerk binnen handbereik, anders had ik die "ultieme" test allang gedaan denk ik. Nu moet ik mij beroepen op mijn geheugen waarbij een aantal (inmiddels) bekende nummers die zijn gebruikt tijdens beide eerdere shootouts, in de "lade" verdwijnen.

Die Burmester nog eens lenen ;) Als ik mij goed herinner kon ik toen nauwelijks verschil horen tussen de transporter op de burmester dac en de cd zelf direct via de burmester. In ieder geval was het verschil groter tussen de burmester en transporter analoog uit waar ik toen duidelijk een voorkeur had voor de laatste. Maar nu je set wat helderder klinkt zou het goed kunnen zijn dat dat nu andersom zou zijn...de verschillen waren ook wat die vergelijking betreft voor mij klein...

peter

pburmie

#274
Quote from: Durk on February 24, 2008, 14:28:34zo de nieuwe Logitech Squeezebox Duet wellicht een goede vervanging voor sonos of laptop zijn?

Dat weet ik niet, maar één ding weet ik wel: weergave vanaf harddisk moet minimaal net zo goed kunnen klinken als vanaf het beste CD loopwerk. Alleen is de apparatuur die daarvoor geschikt is waarschijnlijk minimaal net zo duur als van dat CD loopwerk of zelfs nog duurder. Dan kom je (thans) bij oplossingen als Soloos (niet verwarren met Sonos) en Linn (met de nieuwe top DS lijn) terecht voor prijzen vanaf circa € 15.000,=. Linn biedt zelfs de optie om via die DS lijn rechstreeks muziek te streamen vanaf de master harddisk in de studio voor de allerhoogste kwaliteit in muziekweergave. Waarschijnlijk is de invloed van de daartussen liggende Internet infrastructuur (hubs, switches, routers, providers e.d.) in hun ogen dus niet van belang. Het gaat immers om TCP/IP datapakketjes die op de plaats van bestemming in goede orde aankomen. En de manier waarop en langs welke weg(en) maakt blijkbaar niet uit.

Voor ons normale stervelingen blijft het vooralsnog dus "behelpen" met oplossingen als Sonos, Squuezebox enzovoorts.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost