Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

R


Richi

Quote from: Durk on June 15, 2008, 21:05:15
heeft de lexicon geen 2.0 bypass dan?
Oh, dat zou best kunnen. Maar ik vrees dat de Lexicon niet mijn soort geluid is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

thur

Quote from: bmateijsen on June 11, 2008, 19:12:36
In een goede surroundsetup is zoals ook audiofiel hierboven zegt een center speaker echt een must.

Even binnenvallen in dit wonderschone topic. Mijn excuses  ;)

"Center speaker een must" ... theoretisch zeker ... helemaal mee eens.
Tenslotte heeft AC-3 standaard niet voor niets 6 (5.1) discrete kanalen ... die allen gehoord moeten worden.
Ik hang echter graag de theorie aan dat het centerkanaal met name van belang lijkt wanneer je in een grote bioscoopzaal op de eerste rij in stoeltje 1 zit. Thuis is er sprake van een heel andere luistersituatie, en kan aldaar het centerkanaal ook eenvoudig phantom over de twee fronts klinken.
Sterker nog, als er geen gebruik gemaakt wordt (kan worden) van 5 identieke sprekers (omdat er geen plaats is voor een identieke centerspreker) verdient het weglaten (imho) misschien wel de voorkeur.
Een perfect surroundgeluid is te bereiken met 4 identieke sprekers opgesteld op de vier hoeken van de luisterruimte. Uhhh ... in feite het Quadrofonie beginsel. Duitse Wiki: "Vier Kanäle sollten genügen, um einen 360°-Raum abzubilden, jedenfalls im sogenannten "Sweet Spot"."
In mijn geval, met 4 x de JM Reynaud Opéra in de 4 hoeken van mijn "Sweet Spot" ("ohh zucht ... daar heb je HEM weer"  ::)), verstoort iedere center, behalve een 5de Opéra (en neen, dat heb ik nog niet geprobeerd  ;D), de 360°-illusie.

Groet, Thur.

Audiofiel

Voor het grootste gedeelte eens met thur. Alleen is die center echt niet alleen bedoelt om de hotspot groter te maken. Maar het discrete centerkanaal op de bron is bewust door de audio-engineer gemixt en kan dus alleen perfect worden gereproduceerd door dit kanaal ook werkelijk discreet te behandelen. ;)

Quote from: thur on June 15, 2008, 22:12:47
In mijn geval, met 4 x de JM Reynaud Opéra in de 4 hoeken van mijn "Sweet Spot" ("ohh zucht ... daar heb je HEM weer"  ::)), verstoort iedere center, behalve een 5de Opéra (en neen, dat heb ik nog niet geprobeerd  ;D), de 360°-illusie.

Probeer het eens als de mogelijkheid zich voordoet. Pas met 5 identieke speakers kun je de waarde van het discrete centerkanaal (met een echte center) echt inschatten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joris1971

Quote from: Richi on June 15, 2008, 21:24:17
Maar ik vrees dat de Lexicon niet mijn soort geluid is.

Dat weet je dus pas nadat je die geluisterd hebt.

Lexicon heeft idd 2.0 bypass.

thur

Quote from: Audiofiel on June 15, 2008, 22:17:45
Pas met 5 identieke speakers kun je de waarde van het discrete centerkanaal (met een echte center) echt inschatten. ;)

Helemaal eens met Audiofiel! Da's krèk wa'k zeg  ;)

Om dan even twee uitspraken te koppelen: een center is een must als (en/maar alleen als) aan de voorwaarde van 5 identieke sprekers voldaan wordt. Anders, en dat ervaar ik bijna altijd, is het centerkanaal eenvoudigweg veel te traceerbaar (en doet dus afbreuk aan de 360°-illusie).

En da's mooi, want 4 gelijke sprekers zijn veel makkelijker te plaatsen (en aan te schaffen) dan 5 stuks  ;D

Groet, Thur.

Audiofiel

Quote from: thur on June 15, 2008, 22:47:56
Helemaal eens met Audiofiel! Da's krèk wa'k zeg  ;)

;D

QuoteOm dan even twee uitspraken te koppelen: een center is een must als (en/maar alleen als) aan de voorwaarde van 5 identieke sprekers voldaan wordt. Anders, en dat ervaar ik bijna altijd, is het centerkanaal eenvoudigweg veel te traceerbaar (en doet dus afbreuk aan de 360°-illusie).

Nee, nu draai je het om... Een centerkanaal is een must en daarom moet je aan de voorwaarde van 5 identieke speakers voldoen. 8)

Kun je daar niet aan voldoen, dan sluit je dus altijd een compromis. En dat compromis kan zijn een niet-identieke center of het weglaten van de center. In het eerste geval zal bij geluids-pans de klank toch kunnen veranderen (afhankelijk van in hoeverre de center dezelfde drivers, kast en filter gebruikt), in het tweede geval zal er (om)gerekend moeten worden door de processor (met eventuele fouten plus problemen met niet fasereine opnames). Maar in beide gevallen is het een compromis. ;)

QuoteEn da's mooi, want 4 gelijke sprekers zijn veel makkelijker te plaatsen (en aan te schaffen) dan 5 stuks  ;D

Dat is een waarheid als een koe. Twee speakers zijn trouwens nóg makkelijker te plaatsen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Joris1971 on June 15, 2008, 22:18:16
Dat weet je dus pas nadat je die geluisterd hebt.
Lexicon heeft idd 2.0 bypass.

Het lijkt mij voor slechts weinig mensen weggelegd om alle prepro's te beluisteren die op de markt verkrijgbaar zijn. Laat staan dat je ze allemaal naast elkaar kunt luisteren, zoals wij vorige week met 4 prepro's hebben gedaan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

thur

#183
Quote from: Audiofiel on June 15, 2008, 22:58:40
Twee speakers zijn trouwens nóg makkelijker te plaatsen. ;)

Twee speakers  :D  Verdorie ... dat is DE perfecte integratie van Stereo en HT  ;D  We zijn eruit! Richi's queste is volbracht!

(Je hebt gelijk Audiofiel, ik speel vals ... als was dat niet vals bedoelt én met mijn verwijzing naar Quadrofonie in het achterhoofd!)

Groet, Thur.

Audiofiel

Quote from: thur on June 15, 2008, 23:10:41
(Je hebt gelijk Audiofiel, ik speel vals ... als was dat niet vals bedoelt én met mijn verwijzing naar Quadrofonie in het achterhoofd!)

Je bedoelt het goed, dat was mij wel duidelijk. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

In dat geval: back to mono! ;D


O nee, dan heb ik hetzelfde probleem als nu met het plaatsen van de center... :P
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Nee hoor, een speaker in mono-opstelling kan je overal plaatsen. Of een all-in-one set als deze kan je ook overal neerzetten ;D:

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Vanmiddag heb ik een Aragon Stage One en een Aragon 2005 eindversterker opgehaald. Ik hoop dat ik vanavond de tijd heb om de set aan te sluiten. Ik kan niet wachten.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Nahpets

Gefeliciteerd!

Goede keuze. Ik heb hem laatst ergens gehoord......
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Quote from: Blue-Eyes on June 17, 2008, 16:07:57
Wat zei ik ;D
Gefeliciteerd! Je wint de hoofdprijs: je mag een keer komen luisteren. ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Enno on June 17, 2008, 16:08:31
Gefeliciteerd!

Goede keuze. Ik heb hem laatst ergens gehoord......
Bedankt!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

blue-eyes

Quote from: Richi on June 17, 2008, 16:10:26
Gefeliciteerd! Je wint de hoofdprijs: je mag een keer komen luisteren. ;)

Ik denk dat ik jou moet feliciteren ;)

Ik lees dat je erg, erg tevreden bent!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Paulie

Die Richi die laat er geen gras over groeien hoor.

Veel luisterplezier man.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Quote from: Paulie on June 17, 2008, 16:19:05
Die Richi die laat er geen gras over groeien hoor.

Veel luisterplezier man.
Thanx!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Paulie

we willen natuurlijk wel fotoos zien. ja ja klinkt weer afgezaagd....

Ben erg benieuwd wat je bevindingen zijn op lange termijn...
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Quote from: Blue-Eyes on June 17, 2008, 16:07:57
Wat zei ik ;D

Weet je dat al niet meer? ??? Je zei het volgende:

Quote from: Blue-Eyes on June 15, 2008, 19:20:07
Heeft Arjen je een goed aanbod gedaan ;D
Ik kan er ook wel een voor je maken :P

Maar helaas is Richi al gevallen door het Aragon virus, dus een Tag-besmetting is niet meer mogelijk. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Quote from: Paulie on June 17, 2008, 17:01:40
we willen natuurlijk wel fotoos zien. ja ja klinkt weer afgezaagd....

Ben erg benieuwd wat je bevindingen zijn op lange termijn...
Tuurlijk zal ik foto's plaatsen.

Op korte termijn beviel de Aragon heel goed, dus op lange termijn zal het ook wel loslopen. ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Voor alle duidelijkheid, ik heb NIET de Aragon set van Audiofiel overgenomen. Hij is nog aan het vergelijken en aan het overpeinzen wat in zijn situatie de beste optie is. >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Paulie on June 17, 2008, 17:01:40
we willen natuurlijk wel fotoos zien. ja ja klinkt weer afgezaagd....

Het zal er ongeveer als volgt uit zien (foto's van de afgelopen shootout).
De zilveren stapel is de Aragon Stage One + 2005:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.