Shootout Aragon, Classé en Proceed surround processoren

Started by Audiofiel, May 29, 2008, 08:04:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

In navolging van de grote shootout van Tag, Aragon, Arcam en Lexicon processoren wilde ik een shootout organiseren van enkele processoren.

Het is de bedoeling om niet alleen in surround te luisteren, maar ook in stereo een vergelijk te doen met een analoge bron. Voor DVD zullen we als bron een Oppo 981HD gebruiken, voor stereo neem ik waarschijnlijk een CEC of Parasound mee (eventueel met losse DAC). We zullen op 4 identieke (gemodificeerde) Tannoy TD8 speakers gaan draaien.


Deelnemers die niet kunnen praten zijn:
Surround processoren
Aragon Soundstage
Aragon Stage One
Classé SSP-75
Proceed AVP2
(in principe voldoende processors; meer dan 4 wordt teveel)

Bronnen
Oppo 981HD DVD-speler
CEC-5100Z CD-speler (gemodificeerd)


Luidsprekers
Tannoy TD8 (gemodificeerd)
Tannoy TDC center (huge!)
REL Strata 5 sub



Deelnemers die wel kunnen praten zijn:
Audiofiel
Richi
Enno
Oscar
Incognito
(alle plekjes zijn daarmee bezet)


Datum waarop de shootout plaatsvind is 7 juni en de locatie is bij Richi (regio Nijmegen).

Als iemand er graag bij wil zijn, dan kan hij of zij zich via PM opgeven. Een kandidaat met de (missende ?) vierde processor heeft natuurlijk de voorkeur.


Deze post zal worden geupdate zodra er veranderingen bekend zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#1
De deelnemende processoren:


Aragon Soundstage


Aragon Stage One


Classé SSP-75


De eindversterker waar we mee gaan draaien is de - bij de Stage One passende - Aragon 2005. Die twee zien er samen dus als volgt uit:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Carlos

#2
Is een Tag AV32R DP nog welkom of gaat het dan teveel op de voorgaande keer lijken ? :)
7e komt helaas niet echt uit :(
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Nahpets

Lijkt me wel leuk om te zien hoe mijn Proceed AVP2 het doet in dit rijtje.

Is dat wat?

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

De AVP2 lijkt mij heel leuk om er tegen aan te zetten. Net als de Aragons weliswaar een uitgestorven Dino, maar desalniettemin ook in mijn voorkeursrijtje van top prepro's te vinden. 8)


De datum en locatie is okee voor jou, Enno?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Net gecheckt met de thuisbaas en ik heb een groen licht  ;D

Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaren surround luisteraar ben, bij mij is alles (nog) stereo.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on May 29, 2008, 09:47:22
Net gecheckt met de thuisbaas en ik heb een groen licht  ;D

Ik heb je er bij gezet. :) Moet jij toestemming van je huisbaas hebben om ergens te gaan luisteren? :o

QuoteMoet er wel bij zeggen dat ik geen ervaren surround luisteraar ben, bij mij is alles (nog) stereo.

Nou, met je AVP2 en de Aragon Palladium mono's zul je in ieder geval wel wat gewend zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Quote from: Audiofiel on May 29, 2008, 09:51:41
Ik heb je er bij gezet. :) Moet jij toestemming van je thuisbaas hebben om ergens te gaan luisteren? :o

1 van ons zal bij de monsters moeten blijven (niet dat dat een straf is  :)).

Quote from: Audiofiel on May 29, 2008, 09:51:41
Nou, met je AVP2 en de Aragon Palladium mono's zul je in ieder geval wel wat gewend zijn. ;)

Ik klaag niet (meer).

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Vergeet niet dat ik ook nog een TDC center heb staan om mee te spelen. Voor beeld kunnen we de plasma gebruiken. Ik stel voor om vroeg in de middag af te spreken en te eindigen met een gezamenlijke maaltijd. Dan verhuizen we van de woonkamer naar de keuken. :D

Mijn zwager Oscar zal ook van de partij zijn en ik ga nog een ander audiovriendje polsen. Dan is er nog één plek vrij, maar volgens mij had Audiofiel hiervoor al iemand in gedachten. Ik hoor het wel.

Leuk!!!! ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Audiovriendje wordt 50 die dag, dus is niet van de partij. Als we uitgaan van 6 deelnemers, dan zijn er dus al 4 deelnemers (Audiofiel, Enno, Oscar en ikzelf) en nog 2 plaatsen te vergeven. De bankjes zijn al bezet, dus wie nu nog komt moet op één van de twee poefjes zitten.  ;D

Laten we die dag trouwens de nieuwwaarde van alle audio-apparatuur bij elkaar tellen en kijken wat voor auto we daarvoor zouden kunnen kopen. :o  >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

We hebben er totaal 5, dus wat mij betreft is de inschrijving daarmee gesloten (ik vond eigenlijk 4 al het max). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

OK. Dan houden we het hierbij. Met mijn vriendin erbij zitten we toch nog op 6. ;D

Als de deelnemers mij een PM sturen, dan zorg ik voor routebeschrijvingen e.d.

Zullen we de 7e om 13 uur bij ons afspreken?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Incognito

Leuk, ik zie pas net dit topic trouwens, maar heb er zin in. In welke plaats bevind huize Richi zich trouwens?

Ik heb evt ook nog een primare p30 om mee te nemen. Zou het toch best grappig vinden om die even snel ertussen te prikken...   :-X

Nahpets

Quote from: Audiofiel on May 29, 2008, 08:04:39
Datum waarop de shootout plaatsvind is 7 juni en de locatie is bij Richi (regio Nijmegen).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Incognito on May 30, 2008, 09:54:08
Ik heb evt ook nog een primare p30 om mee te nemen. Zou het toch best grappig vinden om die even snel ertussen te prikken...   :-X

Ik denk eerlijk gezegd dat we aan 4 apparaten een forse kluif zullen hebben en dat 5 dus teveel is. ::)


Maar zoals afgesproken, doen wij nog een andere test met de Primare en de Aragon. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Langzamerhand moet ik toch wat voorbereidingen gaan treffen voor zaterdag a.s. Op dit moment staat alle apparatuur in een meubel. In principe hebben we alleen de luidsprekerbekabeling nodig, tenzij we eerst nog even naar de huidige setup willen luisteren. Het lijkt me leuk even de Kenwood set te laten horen voordat we de prepro's gaan aansluiten. Wat vinden jullie?

Omdat alle apparatuur in het meubel staat, is het erg lastig om de luidsprekerkabels af te koppelen. Met name de bekabeling aan de Kenwood eindversterker is bijzonder lastig af- en aan te koppelen. Daarom zit ik er over te denken de luidsprekerkabels van de fronts aan de luidsprekerzijde los te koppelen en met andere kabels te gaan spelen die we dan direct van de front-kanalen van de 5-kanaals eindtrap naar de luidsprekers leggen. Ik heb echter geen geweldige kabels meer liggen, wel redelijk goede dikke koperkabels.

De bekabeling voor de center en de rears zal ik wel moeten loshalen van de receiver. Die kabels kunnen dan met de rear en center aansluitingen van de 5-kanaals eindtrap worden verbonden. Als jullie weg zijn pruts ik deze kabels er wel weer in.

Zullen we het zo doen of hebben jullie liever dat ik de spullen loshaal? Want dan doe ik dat!

We gaan spelen met de Oppo DVD speler en CEC CD speler, dus mijn andere apparatuur kan gewoon in de kast blijven? Als we daarmee willen spelen, dan hoor ik het graag vooraf want dan kan ik ze alvast uit de kast halen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Het lijkt mij beter te spelen met de kabels die je nu ook al gebruikt.... mits dat niet teveel moeite is.
Je kent je speakers zelf ook erg goed met deze kabels, dus een onbekende factor hier in gaan brengen lijkt mij wel vrij lastig. :-\


De apparatuur los is inderdaad véél makkelijk dan in de kast met wisselen. En we hebben zaterdag behoorlijk veel te wisselen! :o ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ajbeefde

Ondanks dat ik reeds tevreden ben, ben ik ook wel nieuwsgierig hoe de Aragon hier uit naar voren komt..... dus ga dit topic even volgen.... succes en veel luisterplezier.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Nahpets

Quote from: Audiofiel on May 29, 2008, 08:04:39
Voor DVD zullen we als bron een Oppo 981HD gebruiken, voor stereo neem ik waarschijnlijk een CEC of Parasound mee (eventueel met losse DAC).

Waarom wordt de Oppo als DVD bron gebruikt? Lopen we niet het risico dat deze speler onvoldoende kwaliteit heeft om de verschillen tussen de pre/proc's duidelijk te maken? Of is deze speler gewoon beter dan ik klaarblijkelijk verwacht?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Qua beeld is de Oppo beter dan vrijwel elke DVD-speler en ook het geluid is top. High end zat dus en hij zal met DVD's echt beter spelen dan de moderne HD-DVD of BD-speler dat doet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Quote from: Audiofiel on June  3, 2008, 13:49:19
Het lijkt mij beter te spelen met de kabels die je nu ook al gebruikt.... mits dat niet teveel moeite is.
Je kent je speakers zelf ook erg goed met deze kabels, dus een onbekende factor hier in gaan brengen lijkt mij wel vrij lastig. :-\

De apparatuur los is inderdaad véél makkelijk dan in de kast met wisselen. En we hebben zaterdag behoorlijk veel te wisselen! :o ;D
Nou, jullie hebben mazzel en ik heb pech. >:( Pastoe belde zojuist in verband met een klacht die al een jaar loopt. Over twee weken komen ze hiervoor langs en ik moet alle apparatuur uit de kast halen omdat ze het anders niet kunnen verhelpen. Dan haal ik de apparatuur er zaterdagochtend wel alvast uit en dan staat het maar een tijdje op de grond.

Kortom, we spelen met ArtSpeak bekabeling en ook mijn Kenwood en Yamaha apparatuur is beschikbaar als backup. ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Ajjj, dat is slecht nieuws.... voor jou! :o                               Maar inderdaad niet slecht voor ons. :-[
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

En we spelen dus met de volgende speakers:

Tannoy Dimension TD8 fronts en rears gemodificeerd door ArtSpeak met een heerlijk warm en donkerbruin karakter. ;D



En een Tannoy Dimension TDC center die niet gemodificeerd is.



Tenslotte een REL Strata 5 in Black Ash.

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Richi on June  3, 2008, 15:24:45
Tannoy Dimension TD8 fronts en rears gemodificeerd door ArtSpeak met een heerlijk warm en donker lichtbruin karakter. ;D

Als het donkerbruin was geweest, had ik het niks gevonden. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Dan nog even over de software. Ik heb hier de nodige CD's en DVD's liggen, dus we kunnen even vooruit. Wat mij leuk lijkt om de surround mogelijkheden mee te testen zijn bijvoorbeeld de volgende DVD's:
- Cars
- Saving Private Ryan
- Phil Collins - First Farewell Tour
- Peter Gabriel - Play

Over de CD's denk ik nog even na. :)

Wat nemen jullie mee? Niks engs meenemen hoor, want ik hou niet zo van horror...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a