Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: katwax on November 15, 2020, 22:14:54
Akkoord, maar Roon doet dit toch ook in het digitale gedeelte?
Hoe is trouwens Roon als DSP tov hardware DSP (Trinnov etc)?
Normaal gebruikt Roon geen DSP m.a.w geen verandering van het origineel Signaal.
In jou speaker word altijd DSP gebruikt ga je daar iets aan veranderen verandert eigenlijk niets aan de signaal weg.

Rob

J o e p

Quote from: Raphie on November 16, 2020, 22:12:36
Het is gewoon een analoge versterker met een ingebouwde dac en dsp.
Een dsp maakt het nog geen digitale versterker  :D is gewoon een circuitje a'la Dirac.

Denk het niet.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on November 17, 2020, 20:34:03
Normaal gebruikt Roon geen DSP m.a.w geen verandering van het origineel Signaal.
In jou speaker word altijd DSP gebruikt ga je daar iets aan veranderen verandert eigenlijk niets aan de signaal weg.

Rob
Is dat zo, dacht dat Roon niet bit-perfect was, maar kan mij vergissen.
Dat van die DSP klopt inderdaad en de DSP in de Kii is dan ook volledig op maat van de speaker.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on November 17, 2020, 20:43:46
Is dat zo, dacht dat Roon niet bit-perfect was, maar kan mij vergissen.
Dat van die DSP klopt inderdaad en de DSP in de Kii is dan ook volledig op maat van de speaker.
Volgens hun is Roon wel bitperfect, maar uit ervaring is er ook andere software die beter klinkt.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: Raphie on November 16, 2020, 22:12:36
Het is gewoon een analoge versterker met een ingebouwde dac en dsp.
Een dsp maakt het nog geen digitale versterker  :D is gewoon een circuitje a'la Dirac.
Nou dat is dus in dit geval discutabel.
Er komt geen analoog in bij deze eindversterker hij levert digitaal een PWM signaal aan de eindversterker waar hij dus ook op schakelt alleen het filter aan de uitgang zorgt ervoor dat het analoog word.
Normaal bij een klasse D versterker komt er analoog in die word gemengd met het PWM signaal en het filter haalt het PWM signaal er weer uit en je hebt weer analoog over.
Dus wat Joep zegt klopt wel.

Rob

Rob_Dingen

Trouwens voor de goede orde er is alleen digitaal signaal wat word gemaakt met analoge electronica.

Rob

Richi

Quote from: Rob_Dingen on November 17, 2020, 20:58:41
Nou dat is dus in dit geval discutabel.
Er komt geen analoog in bij deze eindversterker hij levert digitaal een PWM signaal aan de eindversterker waar hij dus ook op schakelt alleen het filter aan de uitgang zorgt ervoor dat het analoog word.
Normaal bij een klasse D versterker komt er analoog in die word gemengd met het PWM signaal en het filter haalt het PWM signaal er weer uit en je hebt weer analoog over.
Dus wat Joep zegt klopt wel.

Rob
Vandaar dus ook mijn conclusie dat de Classé van Joep geen klasse D versterker is volgens de definitie dat een klasse D versterker een analoge schakelende versterker is. Dus ik denk ook dat Joep gelijk heeft, maar dat de gebruikte techniek ten onrechte als klasse D betiteld werd (geloof in een artikel dat Joep plaatste). Het is een veel voorkomend misverstand dat digitale versterkers als klasse D worden aangeduid, wat niet correct is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Klasse D is een versterker die aan en uitschakelt en pas vermogen gebruikt waneer nodig PWM dus.
Of dat nu digitaal of analoog in is.

Rob

Kingpin

De versterker van Joep maakt geen gebruik van de doorgaans standaard in de markt verkrijgbare klasse-d modules van bv Hypex, Ice etc maar maakt wel gebruik van de klasse-d techniek.
Dat wil zeggen dat deze versterker de A/D stap overslaat in de voortrap zodat het inkomende i2s, pcm -signaal gelijkt geconverteerd wordt naar pwm op een bepaalde frequentie (384kHz), wat dan uiteindelijk versterkert wordt en weer gefilterd (D/A).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J o e p

Beste allemaal, om het draadje van Richi niet verder te vervuilen hen ik de verkoopfolder van mijn versterker bij mij geplaatst.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119860.375
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Richi

Oh, dat one ik helemaal niet erg Joep. Is tenslotte mijn topic.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Sinterklaas is langs geweest. Wel iets voor de kinderen gebracht, maar (nog) niets voor papa.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

J o e p

Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Richi

Eerder deze week heb ik de Mac Mini op zolder bekabeld verbonden in plaats via WiFi. Ik was verbaasd over het verschil in geluid: het klinkt minder wollig, strakker en vooral de laag weergave is er op vooruit gegaan. Dat verschil had ik niet verwacht.

En intussen is Sinterklaas ook gesignaleerd!  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Zelf ben ik een weekendje in Zeeland om even los te komen van de thuis situatie. De afgelopen jaren hebben mij zo veel stress bezorgd, dat ik merk dat die stress nog in mijn lijf zit. Tijdens de vele ziekenhuis opnames had ik al stress gerelateerde klachten (zoals benauwdheid), maar ook nu ik even tot rust kom, krijg ik weer andere stress gerelateerde klachten (zoals duizeligheid). Het is bijzonder om te zien hoeveel je als mens aan kan, maar als het maar lang genoeg door gaat, dan geeft je lichaam duidelijk aan wanneer het genoeg is.

Dus zit ik even in mijn eentje in een vakantiepark om alleen te zijn en te reflecteren. Die gelegenheid heb ik ook aangegrepen om een Purifi versterker te bouwen. Helaas waren vrijdag toen ik vertrok alleen nog de Ghent case en de SMPS1200A400 power supply binnen. Dus heb ik de kast nu zo ver mogelijk in elkaar gezet. Morgenmiddag kan ik de EVAL1 bij het PostNL punt ophalen en dan zet ik die er nog bij in.

Van alle stappen van het bouw process heb ik foto's gemaakt. Die wil ik hier op het forum plaatsen met een duidelijke toelichting op de gebruikte materialen en het stap-voor-stap assemblage proces. Voor wie er ook zelf een in elkaar wil zetten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Wat sterk van je dat je even ruimte voor jezelf pakt, respect. Al zal het waarschijnlijk ook dubbel voor jou voelen. Maar wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, kan je ook niet voor een ander zorgen.

Quote from: Richi on November 29, 2020, 15:55:59
Zelf ben ik een weekendje in Zeeland om even los te komen van de thuis situatie. De afgelopen jaren hebben mij zo veel stress bezorgd, dat ik merk dat die stress nog in mijn lijf zit. Tijdens de vele ziekenhuis opnames had ik al stress gerelateerde klachten (zoals benauwdheid), maar ook nu ik even tot rust kom, krijg ik weer andere stress gerelateerde klachten (zoals duizeligheid). Het is bijzonder om te zien hoeveel je als mens aan kan, maar als het maar lang genoeg door gaat, dan geeft je lichaam duidelijk aan wanneer het genoeg is.

Dus zit ik even in mijn eentje in een vakantiepark om alleen te zijn en te reflecteren. Die gelegenheid heb ik ook aangegrepen om een Purifi versterker te bouwen. Helaas waren vrijdag toen ik vertrok alleen nog de Ghent case en de SMPS1200A400 power supply binnen. Dus heb ik de kast nu zo ver mogelijk in elkaar gezet. Morgenmiddag kan ik de EVAL1 bij het PostNL punt ophalen en dan zet ik die er nog bij in.

Van alle stappen van het bouw process heb ik foto's gemaakt. Die wil ik hier op het forum plaatsen met een duidelijke toelichting op de gebruikte materialen en het stap-voor-stap assemblage proces. Voor wie er ook zelf een in elkaar wil zetten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Marco66

Quote from: Richi on November 29, 2020, 15:55:59
Zelf ben ik een weekendje in Zeeland om even los te komen van de thuis situatie. De afgelopen jaren hebben mij zo veel stress bezorgd, dat ik merk dat die stress nog in mijn lijf zit. Tijdens de vele ziekenhuis opnames had ik al stress gerelateerde klachten (zoals benauwdheid), maar ook nu ik even tot rust kom, krijg ik weer andere stress gerelateerde klachten (zoals duizeligheid). Het is bijzonder om te zien hoeveel je als mens aan kan, maar als het maar lang genoeg door gaat, dan geeft je lichaam duidelijk aan wanneer het genoeg is.

Dus zit ik even in mijn eentje in een vakantiepark om alleen te zijn en te reflecteren. Die gelegenheid heb ik ook aangegrepen om een Purifi versterker te bouwen. Helaas waren vrijdag toen ik vertrok alleen nog de Ghent case en de SMPS1200A400 power supply binnen. Dus heb ik de kast nu zo ver mogelijk in elkaar gezet. Morgenmiddag kan ik de EVAL1 bij het PostNL punt ophalen en dan zet ik die er nog bij in.

Van alle stappen van het bouw process heb ik foto's gemaakt. Die wil ik hier op het forum plaatsen met een duidelijke toelichting op de gebruikte materialen en het stap-voor-stap assemblage proces. Voor wie er ook zelf een in elkaar wil zetten.

Herkenbaar! De zorg voor je bijzondere kind vergt enorm veel en zeker als dat gepaard gaat met hun gezondheidsproblemen.
Mijn zoon is nu 29 en al 11 jaar uit huis en ook ik heb nog steeds momenten dat ik het er even moeilijk mee heb, dat zal minder worden maar blijft een deel van je en blijft een zorg.
Hou je taai en fijn dat je op deze manier even bijtankt!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Bedankt voor jullie reacties. Weet dat dit zeer gewaardeerd wordt!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Het volgende bericht heb ik net in het Purifi versterker topic geplaatst:

Nou, de Purifi EVAL1 versterker is klaar. Het klinkt super en ik vind hem nog mooi om te zien ook. Helaas moet ie van mijn vrouw in de kast staan, dat is dan weer jammer.  ;D

Hoe dan ook, ik heb een bouw instructie gemaakt, die ik hier plaats voor diegenen die ook graag zelf een Purifi EVAL1 versterker willen bouwen:

https://www.icloud.com/iclouddrive/0Fk5C80t6AltCvFT_niiQZ_mw#Purifi_EVAL1_Ghent_case_kit_build_instruction

Veel plezier met bouwen en als je opmerkingen hebt over de instructie, dan hoor ik dat graag.

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kingpin

Nice done, Richi !
Best nog wel prijzig voor diy.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Quote from: Kingpin on November 30, 2020, 23:15:27
Nice done, Richi !
Best nog wel prijzig voor diy.
Helaas kon ik het niet goedkoper vinden. Als je de EVAL1 in grotere hoeveelheden koopt, wordt ie wel goedkoper. En de Ghent case is niet goedkoop inderdaad, maar ik vind hem veel mooier dan de modushop designs en ik had er goede ervaringen mee toen ik de nCores heb gebouwd. Dus ben ik voor safe gegaan. Voor het geld is het wel een super mooie versterker geworden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Vanavond met een vriend uitgebreid zitten luisteren. En man o man wat klinkt het goed met de Purifi versterker erbij. Nu speelt Angelo Branduardi - Il Ladro vanaf CD en dat is echt genieten. Zo strak, dynamisch, ruimtelijk. Prachtig gewoon. Link: https://www.discogs.com/Angelo-Branduardi-Il-Ladro/master/243522

Een leuke lijst met lekkere muziek gemaakt door de vriend die er vanavond bij was: https://tidal.com/playlist/80e549d3-4d59-4e44-9e48-6991c5c0a9aa
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Power conditioning blijft een vreemd iets. Ik bedacht me eerder deze week dat nu ik de Purifi eindversterker achter de Atom heb hangen, dat de Atom niet langer op een high current aansluiting (minder gefilterd) hoeft te worden aangesloten. Als voorversterker/streamer trekt de Atom maar weinig stroom. Tot mijn verbazing hoorde ik direct een toename aan dynamiek. Ikke dus blij.

Vandaag heb ik alle niet audio gerelateerde apparaten van de Niagara afgehaald (TV ontvanger, verlichting, Logitech hub, TV, etc.). Dus nu hangen aan de Niagara alleen nog audio (gerelateerde) apparaten: de Atom op een low current aansluiting dus evenals de CD speler, Mac Mini en de voeding van de netwerk switch.

De Purifi eindversterker had ik eerder al verbannen naar een andere stekkerdoos omdat die op de Niagara te saai en te getemd klonk. Maar omdat ik toch aan het prutsen was, heb ik de Purifi toch maar weer in een high current aansluiting op de Niagara geplugd. Uiteraard heb ik weer eens teveel ineens veranderd, dus wat doet dan wat? Maar... het klinkt erg lekker zo.

De dynamiek was dus al toegenomen door het omgangen van de Atom. Met de Purifi in de Niagara is het laag strakker dan wanneer aangesloten op een andere stekkerdoos. En misschien dat het verbannen van de andere power meuk naar een andere stekkerdoos de klank ook goed heeft gedaan, maar het klinkt verrekte lekker zo.  :hehe:

Nog even schematisch wat er nu op de Niagara aangesloten zit:
1 - high current - Purifi eindversterker
2 - high current - niet in gebruik
3 - low current - Naim Atom
4 - low current - Cambridge Audio CXC cd loopwerk
5 - low current - niet in gebruik
6 - low current - voeding tbv tp-link switch
7 - low current - Mac Mini

Ben d'r nog steeds blij mee.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#1849
Ben het My 2020 lijstje weer voor de zoveelste keer aan het draaien (op shuffle, dat wel) en wat klinkt het toch vet. Zeker als de kinderen er even niet zijn, wat een zeldzaamheid is hier. 😇 Als het geld tegen de plinten klotst ooit, dan komt er nog een Dynaudio Sub 6 in het wit en beter dan dat gaat het hier niet worden in onze woonkamer. 🤓

Ben aan een nieuwe REW meting helemaal niet meer toegekomen omdat er gedoe was na het vervangen van onze router vanochtend. :eh: Mijn vorige metingen waren te zacht, dus die moeten een keer opnieuw. Kijken of dat nog wat brengt. Maar wat in het vat zit...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a