DHZ HT Meubel

Gestart door kuiperik, april 12, 2007, 21:12:14

Vorige topic - Volgende topic

kuiperik

Tijdens de bouw van onze projectiewand begin vorig jaar heb ik al een start gemaakt met het bouwen van een meubel. Doordat we nog niet zeker wisten hoe we het meubel nu definitief wilden hebben, is het project op een laag pitje gekomen.  :-[

We hadden gekozen voor een zelfbouw meubel, aangezien het bijna niet mogelijk is om iets te vinden wat precies aansluit bij de maten van de apparatuur en de hoogte waarop het projectiescherm hangt. Een andere mogelijkheid is om iets dergelijks te laten bouwen bij een meubelmaker, echter dat kan altijd nog indien het zelfbouwen mocht mislukken.  >:D

De hoogte van het meubel was bekend, echter de indeling stond nog niet helemaal vast. Mede doordat we destijds niet wisten wat er allemaal in geplaatst zou moeten worden, heeft het uiteindelijk nogal op zich laten wachten. Inmiddels staat dit ook vast en is het ontwerp daarop aangepast.

Hieronder het eerste ontwerp:

Na aanpassingen is het dit geworden:

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Het meubel wordt gemaakt van een laag 18mm MDF met hierop een laag 18mm berken-multiplex. De afmetingen zijn 125 *  50.

Voor de afwerking van de randen komt er een 4cm hoge eikenhouten plint tegen. Deze worden normaal gebruikt als kantlatten in binnendeuren. Aangezien ik niet over de benodigde gereedschappen beschik, worden de randen niet in verstek gezagen. De hoeken zullen later nog afgerond gaan worden.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

De gaatjes die zijn ontstaan tijdens het lijmen en nieten van de kantlatten worden weggewerkt door ze te vullen met lijm en er daarna schuursel door te doen.

Leeg:

Lijm:

Geschuurd:

kuiperik

Het afronden van de hoeken is gedaan met een bovenfrees. Om te kijken hoe het eruit komt te zien eerst een test gemaakt om het resultaat te kunnen beoordelen.

Test:

Na test besloten om de rest ook van de schuine randen te voorzien en aan het frezen begonnen. Eerst de randen recht afgefreest.

Hierna de randen afgerond. Hiervoor aan de zijkanten wat extra steunplankjes geplaatst om niet per ongeluk het hoekje om te schieten met de frees.

Resultaat na schuren:

Driven2Shine

Wow weer een idee opgedaan voor me eigen meubel (wat alleen nog op papier en in me hoofd al klaar is).
Dat van die latten is simpel en toch eenvoudig uit te voeren :)

Scheelt gelijk weer een aantal platen multiplex.

R

Goed werk. Ziet er erg mooi uit.!!

kuiperik

Afgelopen week het eiken fineer mee kunnen nemen. Het was al gesneden en netjes in stevig karton verpakt, aangezien het fineer zelf erg zwak is.

kuiperik

Het fineren wordt gedaan met witte lijm, welke met een lijmkam gelijkmatig verdeeld is over het hout. Op een stevige ondergrond met hierop een plaat HPL komt het fineer te liggen. Maak gebruik van een HPL plaat, in geval er wat lijm tijdens het persen door komt, dat het dan niet meteen muurvast zit. Heb dit eenmaal meegemaakt met een test-stukje fineren, waarna de platen dus bijna niet meer van elkaar te krijgen waren.   :-X

Hierna wordt het gelijmde stuk op de kop op de plaat gelegd en vastgezet.

kuiperik

Nadat de lijm gedroogd is met een mes de randen van het fineer afsnijden.

En dit nu nog gaan herhalen voor de overige delen.......

kuiperik

Vandaag een van de grotere platen gefineerd. Was toch nog even lastig om deze toch aardig zware, met lijm ingesmeerde, plaat te draaien en goed op het fineer te leggen. Je hebt namelijk geen goede mogelijkheid om het vast te houden.

Hier nog wat foto's:

kuiperik

Met de eerste grote plaat is het toch niet helemaal netjes gegaan >:( .

Door het grote oppervlakte en een minimale afwijking (doorbuiging) in de onderliggende plaat (tafelblad) is het fineer niet helemaal strak op de plaat gekomen. Je ziet het wel alleen als je over het blad heen kijkt tegen het daglicht in, maar toch jammer dat het niet helemaal strak is geworden. Bij de tweede grote plaat heb ik een parket-ondervloer op het tafelblad gelegd, zodat het fineer overal beter onder druk is komen te staan. Hierdoor is deze plaat stukken beter geworden. Je ziet hierin nog wel een beetje het verschil, maar dit is maar minimaal.

Inmiddels aan het lakken begonnen. Hiervoor wordt een trappenlak gebruikt. Deze gaf bij het teststukje het mooiste resultaat wat betreft kleur en past het best bij de rest van de meubels.

Hier nog wat foto's:

Heb altijd al respect gehad voor de speakerbouwers die het echte fineer gebruiken in hun speakers, maar bij deze is mijn respect voor hen alleen maar gestegen. Het fineer is wat dat betreft erg kwetsbaar, ook tijdens de afwerking. Al helemaal als je het op grote zware kasten gaat gebruiken.

kuiperik

Ondanks het regenachtige weer toch nog even wat tijd gehad om buiten wat schuur en freeswerkzaamheden te verrichten aan het meubel. 

Bij de horizontale planken worden met een bovenfrees de eiken randen afgerond. Hiermee onstaat meteen een strakke overgang tussen het fineer en het eiken.

Om het meubel in elkaar te zetten worden de zijkanten op 2 manieren vastgezet. Vanuit de onderkant worden ze met lange schroeven door de horizontale platen vastgezet. 

Aan de bovenkant worden ze met een L profiel vastgemaakt.

Op deze manier kan het meubel per onderdeel van boven naar onderen toe gemonteerd worden.

kuiperik

Om het meubel iets hoger te krijgen heb ik er 2 latjes onder gemonteerd met hierop wat stevige vloerbedekkingsplaten. Op deze manier is het nog mogelijk om het meubel iets naar voren te krijgen, om nog bij de kabels te kunnen. De "voetjes" zijn een stuk van de zijkanten af geplaatst, zodat ze van buiten niet te zien zijn.

Op bovenstaande foto zie je tevens de schroeven waarmee de zijkanten zijn vastgezet.
Na het in elkaar zetten van het rack nog een keer nageschuurd met staalwol en er nog een laagje lak overheen gezet.

Op de laatste foto zie je nog net het steunbalkje in het midden zitten. Hier is een stuk van een steel voor gebruikt. Dit om eventueel doorzakken te voorkomen.

mikeske

ziet er goed uit, mooi rack  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

S. Versteeg

Heel strak, vooral als het gefineerd is.
Audio:  Receiver: Denon 1705 Dvd-player: Denon 1400 Fronts:Monitor Audio Bronze B4 Rears:Monitor Audio Bronze B4 Center:Monitor Audio Bronze Center
Video: Projector: Hitachi PJ-TX100 HD-Ready Screen: Beamax High Contrast 72 " Cables and Interlinks by: Oehlbach, Monster, Microsoft and Profigold

kuiperik

Vandaag het rack kunnen plaatsen. Eerst nog een foto van de huidige situatie, zoals het er bijna een jaar bij heeft gestaan.

Na het leegruimen van de tv-hoek en overplaatsen van de versterker:

Na het bijplaatsen van de overige spullen in het meubel:

De kleur van het eiken is nog wel iets lichter dan de rest van de meubels, echter doordat het in een donkere hoek staat valt dit niet op en past het goed in de huiskamer. De TV is nog een oudje :P en het meubel is eigenlijk niet gebouwd op de afmetingen van deze TV. We willen deze nog wel een keer gaan vervangen door een LCD-TV die dan weer iets beter past in het geheel. De afmetingen zijn wel zo afgestemd dat de huidige TV niet voor het projectiescherm komt tijdens het kijken van een film.

Pai Mei

Marantz SR7007 | Pioneer VSX-A5i | CEC AMP3300R | CEC CD3300 | Pioneer DVR-530H | Elac 208.2 | Elac 203.2 | Elac 200.2 | JK Reference Junior | Interlink JK acoustics Type II | JK Type II| Oehlbach | Viablue

peterrr

Mooi, heel mooi  (heb geen klappende smilie ).

Ik vind het altijd leuk om DHZ projecten te volgen met foto`s
En nog mooier om het "goed gelukte" eindproduct te zien.

Groet peterr
Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

oud_account_1

Citaat van: kuiperik op mei 11, 2007, 20:07:42
Om het meubel iets hoger te krijgen heb ik er 2 latjes onder gemonteerd met hierop wat stevige vloerbedekkingsplaten. Op deze manier is het nog mogelijk om het meubel iets naar voren te krijgen, om nog bij de kabels te kunnen. De "voetjes" zijn een stuk van de zijkanten af geplaatst, zodat ze van buiten niet te zien zijn.

...

Op de laatste foto zie je nog net het steunbalkje in het midden zitten. Hier is een stuk van een steel voor gebruikt. Dit om eventueel doorzakken te voorkomen.
Ziet er mooi uit, goed gedaan. 8)
Ik denk wel dat het verstandig is om onder de steunbalk ook een voetje te maken, anders kan het geheel in het midden doorzakken.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

simsalabim

Citaat van: squadra op mei 13, 2007, 10:34:29

Ik denk wel dat het verstandig is om onder de steunbalk ook een voetje te maken, anders kan het geheel in het midden doorzakken.

Dat weet ik wel zeker zelfs, was bij mij ook gebeurd..

Verder een hele mooie improvement!
En altijd leuk om je eigen meubel te zien staan! 8)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

kuiperik

@Simsatit, @Squadra:

Over de middelste extra voet heb ik ook wel even getwijfeld. Ik had echter de huidige voeten iets naar binnen gezet zodat de druk van de buitenste verticale planken tegendruk geven aan die van  de middelste steun. Zeg maar een beetje een "wipwap" effect. Daarbij leek het me sterk dat 2 x 36mm nog door zou gaan buigen.

Aan de andere kant nu ik jullie reacties zo lees ga ik er toch maar even een extra voetje onder maken. Bedankt voor de tip!

@Simsatit:

Heb je zelf ook een meubel gebouwd?

simsalabim

Citaat van: kuiperik op mei 13, 2007, 22:55:48

@Simsatit:

Ik ben meubelmaker geweest dus vandaar dat ik daar wel ervaring mee heb..
En vooral als je apperatuur als een crt tv :P of zware amp er op zet gaat het geheid iets doorzakken.. mischien niet veel, maar het zou toch zonde zijn...

Ik moet dus nog mijn audio meubel gaan maken (zie link voor mijn ht, dan zie je wel waarom..).

Ramius

Het eindresultaat mag er wezen, veel oog voor detail.  8)  Maar zaols de anderen al zeiden moet je toch oppassen dat het niet gaat doorzakken, dat zou echt zonde zijn. Ik heb zelf al een paar dingen in MDF gemaakt en ik kan je verzekeren dat het niet het meest stabiele materiaal is om zo'n dingen te maken. Na een bepaalde tijd gaat dat gewoon doorzakken. Je kunt dat voorkomen door het op allerhande manieren te ondersteunen. Bij mijn laatste project heb ik zelfs ijzeren T, L en U profielen gebruikt om zo een stevige ondersteunig te bouwen en heb daar omheen de MDF geplaatst door de nodige uitsparing in de MDF uit te frezen. Je zag er niets meer van en het bleef toch lekker stabiel zelfs met een TV van 55 kg erop. Verder zeer mooi  8) 8)

Grtz
Ramius
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

simsalabim

Citaat van: kuiperik op mei 13, 2007, 22:55:48

@Simsatit:

Ik heb inmiddels mijn meubel ook weer een tijdje klaar,
je kunt het linkje klikken dan zie je deze onder aan het topic.