Garantie!!!

Started by reza, February 28, 2007, 12:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Hoi,


ik zit net tv te kijken (omroep max ) En daar is iemand die problemen heeft met haar tv!! En zou graag advies willen hebben, dit omdat haar garantieperiode verlopen is.

Nu komt er iemand van de ombudsman ;) En die verteld doodleuk, dat bijna alle nederlanders, en winkels, de mist in gaan wat garantie betreft.
Zeker ook met het kopen van extra garantie :-X Wat blijkt : Je hoeft helemaal geen extra garantie te kopen, omdat je die garantie al hebt ;) Dat staat namelijk in de wet. Het apparaat wat je koopt, heeft een bepaalde levensduur. Daar moet het apparaat ook aan voldoen. Natuurlijk kan het ook eerder kapot, maar dan heb je dus ALTIJD garantie, of de garantie periode nu voorbij is of niet!!

vb: Je koopt een wasmachine. Deze kan zo,n 15 jaar meegaan, maar je hebt maar 5 jaar garantie! Na 6 jaar gaat hij kapot :-\ Je denkt... ik heb nergens geen recht meer op! FOUT!! Je hebt wel recht op garantie. Je zal in dit geval niet alles vergoed krijgen, maar je hebt wel recht op minimaal de helft, van de reparatiekosten ;)

Dit omdat het apparaat 15 jaar mee ''zou'' moeten gaan.
In dit geval ging het dan om een TV, en die zou ongeveer 8 jaar mee moeten gaan. Maar ze had maar 2 jaar garantie. En na 3 jaar ging hij helemaal kapot. Ze zou driekwart van de reparatiekosten terug moeten krijgen ;)

Ik vind dit heel cool. Zeker omdat ik het niet wist.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

spotmatic

Eigenlijk moet iedereen elke dag gewezen worden op het bestaan van de Consumentenautoriteit en hun website: www.consuwijzer.nl. Daar word je wijzer van!  :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

mikekiwi

Dit verhaaltje heb ik ook diverse keren in het blad van de consumentenbond gelezen...het lastige is alleen dat het een enorm getouwtrek wordt tussen consument en winkel(/fabrikant) en je bijna altijd de tussenkomst van een consumentenbond-achtige instantie nodig hebt om je gelijk te halen...

Als je extra garantie aanschaft (wat ik zelf uit principe nooit heb gedaan), heb je het altijd wel zwart-op-wit en is de discussie met de meneer/mevrouw achter de kassa wat eenvoudiger.

reza

Ja das waar! Alleen kost het je extra geld, wat je dus eigenlijk niet hoeft te betalen :o
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Darkman

Ja, maar aan de ene kant is de ene wasmachine de andere niet, wat als jij nu bewust koopt voor een el-cheapo machine met inferieure onderdelen van een onbekend merk.. mag je daar dan ook van verwachten dat hij 15 jaar meegaat, zoals je van een bosch of miele zou mogen verwachten ?

Als dat zo is, dan koop ik nooit meer kwaliteit ( behalve HT materialen dan :P ) omdat ik daar dan toch beroep op kan doen als het kapot gaat... :)
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

ChrisV

De consumentenbond raadt het aankopen van extra garantie volgens mij niet af, juist omdat het veel gedonder kan schelen. Recht hebben en recht krijgen is toch verschillend. Bedrijven zijn (verrassend  :P) heel terughoudend in het naleven van de wetgeving rond garantie. Ga je echt naar de rechter voor je kapotte wasmachine?

spotmatic

Quote from: ChrisV on February 28, 2007, 15:09:57
Ga je echt naar de rechter voor je kapotte wasmachine?

Wel als de verliezer ook de proceskosten moet betalen  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

reza

Quote from: ChrisV on February 28, 2007, 15:09:57
De consumentenbond raadt het aankopen van extra garantie volgens mij niet af, juist omdat het veel gedonder kan schelen.


Ja en dat is nu juist het punt!! Je hoeft geen extra garantie te kopen! Omdat je daar volgens de wet zowiezo recht op hebt.

Natuurlijk probeert iedereen ( veel ) Bedrijven hier onder uit te komen, maar je staat gewoon in je recht.
En nu ik dit weet, durf ik wel een rechtszaak aan te gaan, want die win ik dan geheid.
ook kan ik een advocaat van onvermogen aanstellen, die mij dan weer niks kost ;)
Desnoods ga ik naar de rechtwinkel voor hulp!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Hanky Panky

Dit is toch al oud nieuws en al veel eerder hier op het forum aan de orde geweest? Het is een kwestie van een beetje de consumentenbladen bijhouden. De realiteit is dat het plebs in de doorsnee winkel zich er nooit op beroept en het personeel veelal alleen maar de kassa kan bedienen.

Ik heb regelmatig en met succes een klachtenbrief geschreven voor o.a. een defecte LPG-tank, een TV en divers witgoed van mijn ouders. Je moet alleen weten waar je over praat en reeël blijven. Niet meteen gillen en dreigen (als ik niets krijg... dan zal ik...) maar met rationele argumenten komen en een reeël voorstel neerleggen. Stel gewoon dat het product sneller dan je mag verwachten defect is geraakt en dat het product daarmee niet aan je reeële product verwachtingen voldoet. Stel ook dat er geen sprake is van user abuse (daar proberen ze je nml. doorgaans mee af te schepen). Wil de winkelier niet meewerken, schrijf dan de importeur of de fabrikant aan. Meestal krijg je wel een tegemoetkoming.

In het uiterste geval kun je de rechtsbijstand inschakelen of een consumentenorganisatie raadplegen dan wel inschakelen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

ChrisV

Quote from: hanky panky on February 28, 2007, 18:42:09
De realiteit is dat het plebs in de doorsnee winkel zich er nooit op beroept en het personeel veelal alleen maar de kassa kan bedienen.

Volgens mij is er dan best veel plebs op dit forum. Gelukkig is er altijd nog de elite!  ;)

reza

Quote from: TearS on February 28, 2007, 19:32:45

Ennuh reza, Max is toch een ouderenzender?  ;D



;D Zo zie je maar weer, je kan van de oudjes leren ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Hoi Jack,

Lijkt me logisch dat de garantie dan gewoon van kracht blijft. ook lijkt het me moeilijk te controleren.
Ze hebben in ieder geval van mij nog nooit een foto gemaakt toen ik iets kocht ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: Jack van Dijk on March  1, 2007, 17:52:04
Niet? Ben ik de enige die dat heeft dan?  ;D ;D



Ik heb ook vernomen dat je een hele knappe man bent ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Hanky Panky

#13
Quote from: ChrisV on February 28, 2007, 19:41:51
Volgens mij is er dan best veel plebs op dit forum. Gelukkig is er altijd nog de elite!  ;)

Uiteraard met een knipoog  ;) Hele massa's mensen weten er niet vanaf en veel winkels hullen zich in nevelen en doen bij voorkeur moeilijk of onwetend om zich er onder uit te draaien. Dit werpt kennelijk genoeg drempels op waardoor het plebs dus niet tot de beter wetende elite gaat behoren  ;)

Ik krijg ook het idee dat het voor heel veel mensen gewoon te veel moeite is, beetje de wegwerp maatschappij zeg maar. Mensen zien meer in iets nieuws kopen dan moeite doen om je defecte apparaat/artikel hersteld te krijgen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

fca

HP ik denk dat je velen een plezier zal doen om een "standaardbrief" hier te plaatsen zodat de gedupeerde alleen maar zijn naam en artikel in hoeft  te vullen.

DA BoSS

#15
Quote from: TearS on March  1, 2007, 18:06:05
Je kan toch ook als je denkt dat er moeilijk wordt gedaan de garantie regelen via de persoon die het product nieuw heeft gekocht. Dus jijzelf.

garantie was toch productgebonden, niet persoongebonden??

(je hebt alleen een paar merken die zitten te bokken inderdaad :P)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Quote from: Jack van Dijk on March  1, 2007, 17:39:25
Weet iemand wat de wet zegt betreffende garantie als je het product binnen de garantieperiode particulier verkoopt? Dus ik heb een apparaat met een garantietermijn van 1 jaar, ik verkoop het na een half jaar. Heeft de nieuwe eigenaar dan volgens de wet recht op de garantie? Zou wel zo moeten zijn volgens mij, maar volgens mij zijn er wel merken die hier lastig over doen.

Garantie is niet per definitie overdraagbaar. Het consumentenrecht geldt alleen van leverancier naar particuliere consument, dus niet van consument naar consument.

Eventueel kan de fabrikant zeggen dat zijn fabrieksgarantie wel overdraagbaar is, maar dat is niet standaard het geval.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

eddy135

Mijn ervaringen met garantie buiten de garantie termijn zijn ronduit negatief. Bij de winkelier trekt je gewoon altijd aan het kortste eind, en bij de consumentenbond willen ze wel bemiddelen, maar moet je wel eerst 150 euro ofzo overmaken, die je terugkrijgt ALS je gelijk krijgt. Behalve het binnenlaten van goedkope arbeiders uit allerlei vage landen, zou de EU zich daar wat meer mee bezig kunnen houden. Die wettelijke regeling stelt namelijk NIETS voor!
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

jankees

Quote from: Audiofiel on March  2, 2007, 08:05:45
Garantie is niet per definitie overdraagbaar. Het consumentenrecht geldt alleen van leverancier naar particuliere consument, dus niet van consument naar consument.

Eventueel kan de fabrikant zeggen dat zijn fabrieksgarantie wel overdraagbaar is, maar dat is niet standaard het geval.
De rechten op basis van het Burgerlijk Wetboek gaan niet over van de ene particulier naar de andere. Als particuliere koper kan je formeel dus niet bij de detailist of de fabrikant terecht. Je kunt echter wel terecht bij de verkopende partikulier, die weer wel terecht kan bij de detailist of de fabrikant. Zo zullen de meeste problemen aangaande defecten wel opgelost kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Raphie

Quote from: jankees on May 29, 2007, 13:47:24
Je kunt echter wel terecht bij de verkopende partikulier, die weer wel terecht kan bij de detailist of de fabrikant. Zo zullen de meeste problemen aangaande defecten wel opgelost kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Op particuliere koop zit toch geen garantie, koper heeft toch een onderzoeksplicht en daarna is het jammer maar helaas?!?
JBL PRX Power!

RamonPhilippo

Beste Raphie,

Titel 1 Boek 7 BW gaat over koop en ruil. Deze titel geldt voor alle koopovereenkomsten; alleen
voor de consumentenkoop bevat deze titel nog wat extra waarborgen. Maar de non-conformiteit
ex art. 7:17 BW geldt voor alle persoonshoedanigheidsvarianten (staat niet in de van Dale  ;D) van koop,
dus ook de particuliere koop. Non-conformiteit is geen synoniem voor garantie, maar geeft je wel een
handvat om iets te kunnen ondernemen jegens de verkoper, indien het geleverde product ondeugdelijk
blijkt te zijn.

De particuliere verkoper kan zich van zijn kant weer jegens zijn wederpartij (de eerste verkoper) beroepen
op deze non-conformiteit.

Dus ja, ook bij particuliere verkoop is er sprake van 'garantie'.

Erik

Quote from: RamonPhilippo on June 10, 2007, 01:21:02
Beste Raphie,

Titel 1 Boek 7 BW gaat over koop en ruil. Deze titel geldt voor alle koopovereenkomsten; alleen
voor de consumentenkoop bevat deze titel nog wat extra waarborgen. Maar de non-conformiteit
ex art. 7:17 BW geldt voor alle persoonshoedanigheidsvarianten (staat niet in de van Dale  ;D) van koop,
dus ook de particuliere koop. Non-conformiteit is geen synoniem voor garantie, maar geeft je wel een
handvat om iets te kunnen ondernemen jegens de verkoper, indien het geleverde product ondeugdelijk
blijkt te zijn.

De particuliere verkoper kan zich van zijn kant weer jegens zijn wederpartij (de eerste verkoper) beroepen
op deze non-conformiteit.

Dus ja, ook bij particuliere verkoop is er sprake van 'garantie'.
En wat betekent dit in het normaal nederlands ???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

RamonPhilippo

Die conclusie staat er toch onder?

Dat je bij een particuliere verkoop je ook op 'garantie' kan beroepen.
Alleen is je onderzoeksplicht wat zwaarder, omdat het meestal niet een winkel betreft
waar je deze spullen koopt en de verkoper meestal niet het deskundigen niveau heeft
van de gespecialiseerde verkoper.

patspoel

Ik heb het pas meegemaakt bij een vriend van mij.
Die heeft een Hitachi plasma en ging na 2,5 jaar kapot. De winkel zei dat de garantie afgelopen was en Hitachi zelf zei het ook.
Alleen Hitachi is gevestigd in Belgie en in Europa gelden andere wetten dan in Nederland.
Er is jaren geleden een Europees wetsvoorstel geweest dat in alle landen een garantietermijn geld van 2 jaar. Alleen heeft Nederland dit niet ondertekend en staat er in het rechtboek dat de wettelijke garantie, bepaald word door de ECONOMISCHE LEVENSDUUR van het gekochte apparaat, mits het goed word gebruikt.
Toen heeft hij Hitachi gebeld en gevraagd wat die duur was, en zo zijn garantie gekregen.

Zijn vrouw werkt bij justitie en heeft het bij een rechter nagevraagd.

Zo zit er op een Pioneer een economische levensduur van 60.000 uur. Dat is de Nederlandse wettelijke garantietermijn, bij normale slijtage. En in de rest van Europa is dat 2 jaar.....

Raphie

Quote from: RamonPhilippo on June 10, 2007, 01:21:02
Beste Raphie,

Titel 1 Boek 7 BW gaat over koop en ruil. Deze titel geldt voor alle koopovereenkomsten; alleen
voor de consumentenkoop bevat deze titel nog wat extra waarborgen. Maar de non-conformiteit
ex art. 7:17 BW geldt voor alle persoonshoedanigheidsvarianten (staat niet in de van Dale  ;D) van koop,
dus ook de particuliere koop. Non-conformiteit is geen synoniem voor garantie, maar geeft je wel een
handvat om iets te kunnen ondernemen jegens de verkoper, indien het geleverde product ondeugdelijk
blijkt te zijn.

De particuliere verkoper kan zich van zijn kant weer jegens zijn wederpartij (de eerste verkoper) beroepen
op deze non-conformiteit.

Dus ja, ook bij particuliere verkoop is er sprake van 'garantie'.

Dat is op het moment van acceptatie en overdracht. als zaken daara stuk gaan, dan gaat dat hele "non conformiteitsbeginsel niet op."
Het is niet zoals verborgen gebreken bij onroerende zaken waarop je na een paar maanden nog beroep kan doen.

Er is onderzoeksplicht bij overdracht. functioneerd het product bij overdracht zoals beoogd. dan houdt het bovenstaande verhaal al op ;)

Kortom een non artikel voor "garantie".  Dit is meer voor de koelbox die niet blijkt te koelen, of de airco die warme lucht blaast i.p.v. koude.
etc etc....
JBL PRX Power!