Parkview Stereo Journey

Started by WickedGame, February 22, 2007, 22:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

What will 2023 bring?

Nieuwe kabels?
2 (18.2%)
Andere versterking?
0 (0%)
Soundbar
1 (9.1%)
Helemaal niks!
6 (54.5%)
Anders? Want.....
2 (18.2%)

Total Members Voted: 11

blue-eyes

Ik heb Shielded Cat6a bekabeling gekocht, op rol.

Lokaal bedrijf in Zeewolde, kom ik nog wel eens langs op de terugweg van werk. Ik kan dat voor je achterhalen indien gewenst.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on February  6, 2017, 15:59:14
Ik heb Shielded Cat6a bekabeling gekocht, op rol.

Lokaal bedrijf in Zeewolde, kom ik nog wel eens langs op de terugweg van werk. Ik kan dat voor je achterhalen indien gewenst.

Ben geïnteresseerd :) zoek ook een rol CAT6, of CAT6a en dan dus 305m.

Eens zien of de bedragen interessant zijn.

blue-eyes

#1952
Ik zal even in mijn administratie duiken voor je :)


PM!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sailor Jan

Quote from: WickedGame on February  6, 2017, 15:47:07
Qua prijs kan ik je nog wel een beetje volgen, al koop ik voor 130 euro (305m Belden Cat6). En helaas heb ik het vermoeden die 305m wel nodig te hebben voor het gehele huis incl. de IP Camera's.

Ik heb 100m genomen en daarvan ervan uitgegaan dat ik ongeveer 7 kabels kan trekken. Ik heb nu 2 kabels getrokken en heb  zeker minder dan 20 meter gebruikt.

De langste kabel voor POE IP camera's zal ongeveer 15 meter zijn en ik heb momenteel plek gereserveerd voor 3 camera's en eentje mist er nog in de gang(maar dat is een gaatje boren naar de meterkast). Die naar de zolder kan ik nog niet voorspellen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kabels je wilt trekken. Ik ga sowieso niet alle kamers met ethernet bedraden. De studeerkamer is belangrijk en daar heb ik ook een access point zitten met WiFi, die dekt draadloos de hele eerste verdieping.
Wees lief voor jezelf

WickedGame

Quote from: Sailor Jan on February  6, 2017, 16:09:36
Ik heb 100m genomen en daarvan ervan uitgegaan dat ik ongeveer 7 kabels kan trekken. Ik heb nu 2 kabels getrokken en heb  zeker minder dan 20 meter gebruikt.

De langste kabel voor POE IP camera's zal ongeveer 15 meter zijn en ik heb momenteel plek gereserveerd voor 3 camera's en eentje mist er nog in de gang(maar dat is een gaatje boren naar de meterkast). Die naar de zolder kan ik nog niet voorspellen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kabels je wilt trekken. Ik ga sowieso niet alle kamers met ethernet bedraden. De studeerkamer is belangrijk en daar heb ik ook een access point zitten met WiFi, die dekt draadloos de hele eerste verdieping.

Ethernet gaat het hele huis door:

- 3 slaapkamers op 1e verdieping
- 1 patchpunt op zolder
- IP Camera richting garage (vermoedelijk is dit al ruim 30m)
- IP Camera voorkant
- Begane grond 2x UTP naar een dubbele UTP bij de Audio Installatie.

Dus verwacht wel wat meters weg te rollen  ;D

blue-eyes

Je kan op strategische punten switches gebruiken he!
Niet elke kabel hoeft helemaal naar de meterkast. Gebruik wel goede switches met een goede backbone!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on February  6, 2017, 16:16:22
Je kan op strategische punten switches gebruiken he!
Niet elke kabel hoeft helemaal naar de meterkast. Gebruik wel goede switches met een goede backbone!

Klopt is een optie...

Switch die ik nu heb is aangeschaft vanwege PoE voor de IP-Camera's. Ga wel eerst proberen het te doen op de manier zoals ik nu bedacht had.

blue-eyes

Ik heb 2 netwerken ingericht. 1 Voor de camera's en een voor het reguliere (PC's, mobiel, etc.).
Op de NVR laat ik beide netwerk samenkomen.

De camera's nemen 24*7 in full HD op, dat genereert nog al wat verkeer. Dus scheiden!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on February  6, 2017, 16:22:45
Ik heb 2 netwerken ingericht. 1 Voor de camera's en een voor het reguliere (PC's, mobiel, etc.).
Op de NVR laat ik beide netwerk samenkomen.

De camera's nemen 24*7 in full HD op, dat genereert nog al wat verkeer. Dus scheiden!

Fysieke scheiding of VPN?

VPN is een optie uiteraard. Fysieke scheiding zou betekenen dat ik nog een switch nodig zal hebben. Al was ik niet van plan 24x7 op te nemen, maar motionsensor triggering.

blue-eyes

Quote from: WickedGame on February  6, 2017, 16:24:20
Fysieke scheiding of VPN?

VPN is een optie uiteraard. Fysieke scheiding zou betekenen dat ik nog een switch nodig zal hebben. Al was ik niet van plan 24x7 op te nemen, maar motionsensor triggering.

Logisch gescheiden, maar wel dedicated eigen ring. Soort van fysieke scheiding vanaf tot de NVR.
Vanuit de NVR gaat een kabel naar het reguliere netwerk. Dat is de WAN aansluiting in router termen, de LAN bekabeling is voor de camera's (switch deel van de router).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sailor Jan

Je hebt een gecompliceerder netwerk dan ik. Dus dan is het ook logisch dat je meer kabel nodig hebt.  Dan is de keuze voor 6/6A logischer vanwege de prijs.

De POE worden straks gescheiden door aparte switch. Maar dat moet ik allemaal nog regelen. Een en ander eventueel ook afhankelijk van welk systeem ik ga nemen.

Wees lief voor jezelf

WickedGame

Quote from: Sailor Jan on February  6, 2017, 18:18:20
Je hebt een gecompliceerder netwerk dan ik. Dus dan is het ook logisch dat je meer kabel nodig hebt.  Dan is de keuze voor 6/6A logischer vanwege de prijs.

De POE worden straks gescheiden door aparte switch. Maar dat moet ik allemaal nog regelen. Een en ander eventueel ook afhankelijk van welk systeem ik ga nemen.

Complexiteit valt nog wel mee, ik moet alleen veel meters overbruggen naar sommige plekken.

PoE scheiding heb ik ook. De Zyxel heeft 4 poorten PoE+ en 4 poorten regulier. In het menu van de Zyxel kan je dit dmv VLAN's gescheiden maken als je dat zou willen. Tevens heb je nog QoS mocht je apparaten hebben die voorkeur krijgen boven anderen (bijv. IP cams).

Qua IP-Camera's heb ik 2x een Hikvision genomen. Die komen qua prijs/kwaliteit het beste eruit.

blue-eyes

Ik gebruik de PoE sec voor de camera's. Ik connect het reguliere lan met de camera lan via de NVR waar een LAN en WAN poort op zit, vgl. router functie in de NVR.

Ik gebruik AVTECH als merk NVR en camera. In het reguliere netwerken zitten diverse Gb switches van netgear. Geen hoogvliegers, maar meer dan prima. Huis is volledig bekabeld met CAT6a. Wifi puur voor de 4 GSM's en de diverse iPads.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

#1963
Schematisch moet het er ongeveer zo uit komen te zien.

*ps. patchpanel staat op de verkeerde plek  ;D (kom ik net achter)

blue-eyes

Patch paneel kan je natuurlijk overal tussen zetten of gebruiken, is sec een verlengstuk, of om zaken netjes te maken, etc. Voegt niets toe als intelligentie, etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on February  9, 2017, 08:59:26
Patch paneel kan je natuurlijk overal tussen zetten of gebruiken, is sec een verlengstuk, of om zaken netjes te maken, etc. Voegt niets toe als intelligentie, etc.

Klopt helemaal, maar zoals ik het getekend heb en zoals ik het in gedachten heb wijkt het wat af  ;D

WickedGame

Nu ik toch lekker bezig ben, heb wat advies nodig omtrent alarm/beveiliging.

Het liefst een variant met een sim-kaart ipv een abonnement of meldkamer systeem. Hebben jullie hier ervaringen mee en tips?

WickedGame

Ben al een beetje op onderzoek uitgegaan maar kom eigenlijk weinig reviews tegen.

Een optie is uiteraard het systeem van woonveilig.nl, al hoor ik daar ook wat gemengde verhalen over. In een hogere (lees duurdere) categorie komt Jablotron Oasis 80 er goed uit. Maar zijn er nog andere tips? Ik wil in iedergeval geen domotica oplossingen waarbij ikzelf moet lopen knutselen en programmeren.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on February 16, 2017, 12:48:38
Gewoon en bedrijf thuis uitnodigen?

Dan kom je vaak op systemen uit die via alarmcentrales werken. En mijn ervaring hiermee is ronduit slecht. Mijn ouders hebben dit (verzekeringseis) en elke keer als het systeem iets detecteert of de stroom valt uit bellen ze iedereen die opgegeven is bij ze. Maar ja als dit snachts is hoor ik het niet of neem ik niet op. Probleem is dat ze het dan een 1,5 uur later nog eens proberen. En daarna pas polshoogte gaan nemen bij geen gehoor.

Tja... dan is je huis dus al leeg. Dan heb ik liever dat ikzelf melding krijg. Het camera systeem kan ik dan direct raadplegen of er iets te zien is. Dat werkt voor mij sneller.

blue-eyes

Hoe beter de service die je vraagt hoe hoger de prijs..... Wat is het je waard per maand? Voor 10 euro mag je niet veel verwachten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sailor Jan

Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest(wel tijdje geleden naar gekeken), maar een alarmcentrale systeem vind ik persoonlijk ook niks. Of je nu 35 Euro of 10 Euro per maand betaalt. Contactpersoon wordt gebeld om te kijken wat er loos is(35 euro pm!) terwijl de beveiliger/professional op een uur afstand bezig is. Daar heb je weinig aan.

Voor mij is inbraakpreventie en bewijs verzamelen belangrijker. Dus ik wil ook een systeem zonder alarmcentrale maar met internetaansluiting. Eventueel wel verwerkt in een Domotica systeem.
Wees lief voor jezelf

WickedGame

Quote from: Sailor Jan on February 17, 2017, 10:14:50
Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest(wel tijdje geleden naar gekeken), maar een alarmcentrale systeem vind ik persoonlijk ook niks. Of je nu 35 Euro of 10 Euro per maand betaalt. Contactpersoon wordt gebeld om te kijken wat er loos is(35 euro pm!) terwijl de beveiliger/professional op een uur afstand bezig is. Daar heb je weinig aan.

Voor mij is inbraakpreventie en bewijs verzamelen belangrijker. Dus ik wil ook een systeem zonder alarmcentrale maar met internetaansluiting. Eventueel wel verwerkt in een Domotica systeem.

Ben al een beetje aan het informeren naar systemen van Jablotron. Die lijkt mij voor de wensen die ik heb het meest van toepassing. Qua kosten hangt het er vanaf wat ik direct wel aanschaffen/nodig is voor de beveiliging.


WickedGame

Nu even nog iets anders.

Mijn luidsprekerkabels gaan straks door buizen heen onder de vloer en komen op de verschillende aangegeven punten uit. Nu worden die afgewerkt in een doos waarna ik er zelf iets mee mag gaan doen. Ik zat te denken aan een speaker wall outlet. Maar eventueel hebben jullie andere oplossingen? Wil een zo net mogelijke afwerking hebben aan de muur.

blue-eyes

Ik gebruik Jager Tehalit plint systemen. Niet goedkoop, wel mooi. Veel zaken al standaard aanwezig, maar ook zelf zaken te maken. Zie de foto, deze heb ik zelf gemaakt met WBT connectors.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey