Yippie

Author Topic: James’s Theater W.I.P.  (Read 2174 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline DaSilva

James’s Theater W.I.P.
« on: October 3, 2018, 12:51:43 »
Voorwoord.

Hallo,

mijn naam is Jim en ik sluimer al enkele jaren hier en op een collega-forum.
In die tijd heb ik al heel mooie projecten zien passeren.
Maar nu is het eindelijk eens tijd om mijn eigen project voor te stellen: “James’s Theater”
Ik droom al heel lang van een eigen Home-Theater en 3 jaar geleden zijn de eerste stappen gezet richting realisatie van die droom.
Wij hadden een huis met alle ruimtes op het gelijkvloers, een piramidedak en daar onder een “onbruikbare” zolder.
Wij hebben dan beslist om het hele dak eraf te halen en te vervangen door een volwaardig verdiep in houtskelet weliswaar met een schuin aflopend dak (+-10 graden) omwille van de bouwvoorschriften hier in de wijk.
Hier hebben onze 2 kinderen een mooie kamer gekregen, een logeerkamer en een extra badkamer.
Maar dus ook een ruimte van 8m50 op 5m50 voor onze HT en een kleine technische ruimte.
Omdat de dochter haar kamer net naast deze ruimte ligt, en er ook akoestische voordelen zijn, hebben we beslist om een “kamer in een kamer” te maken.
Dus als ik de technische ruimte en de ruimte tussen de muren van het buiten- en binnenvolume in rekening breng rest mij een bruikbare ruimte voor een ontkoppeld platform van 7m32 op 4m86
(Ik heb een 35cm tussen de 2 volumes gelaten zodat ik nog helemaal rond het binnenvolume kan manoeuvreren, ik ga alleen een beetje op mijn lijn moeten letten 😂). 
De fronts en de subs zou ik willen wegwerken in een Baffle-Wall waardoor ik vooraan weer een 80cm verlies ... er moeten 2 SVS PB13-Ultra’s in weggewerkt worden dus die hebben wel wat ruimte nodig ...

Realisatie.

De ruimte op zero-day.

Thermische isolatie van de ruimte (zoek waar de AV/netwerk rack gaat komen te staan 😂).

Akoestische isolatie van de binnenmuur.

Dampfolie voor de isolatie en een gevezen laag OSB op de muren, vloer en plafond van de buitenschil (voor de stevigheid van het houtskelet).

Een strook Vibrablock tussen de vloerlaag OSB en de muren.
En alle hoeken en kanten zijn afgedicht met Green Glue Noiseproofing Sealant.

De volgende stap was een laag Vibrablock over heel de vloer en dan nog een laag OSB van 18mm.
Deze laag is echter niet gevezen maar is “zwevend” geplaatst op de Vibrablock.
De platen zijn onderling wel verlijmd met houtlijm.

Op de volgende foto is de opbouw van de basisvloer duidelijk te zien.
Van onder naar boven:
- Vloerroosterbalk
- Green Glue Joist Tape
- OSB 18mm
- Vibrablock
- OSB 18mm

Nu is de volgende stap het bouwen van het ontkoppelde platform waar het gehele binnenvolume op komt te staan.
Voor de ontkoppeling gebruik ik de Akoelat 60 dewelke op 40cm hart/hart komen te liggen.

Deze rooster wordt dan opgevult met Rockwool Rocksono en nog een laagje OSB 18mm, onderling verlijmt en op de balken verlijmt en gevezen (de laatste laag OSB! ... voor de vloer toch 😂).

Als nu het ontkoppelde platform afgewerkt is dan is het tijd voor de muren en het plafond.
Maar daar zit ik nog met een dilemma.
Het platform is 7m32 op 4m86, als ik daar
De dikte van de muren en de Baffle-Wall voor de subs en speakers aftrek dan rest mij nog een effectieve binnenruimte van 6m33 op 4m52.
Met deze verhoudingen val ik perfect op de lijn van de Dolby Room Dimensions tabel.

Nu volgens diezelfde tabel zou de kamer een hoogte moeten hebben van 3m25 ...
Dit is echter niet haalbaar omdat ik vooraan maar 2m20 heb en achteraan 3m30 (schuin aflopend dak).
Dus nu heb ik 2 opties.
1. Ik hou de aanbevolen hoogte van 3m25 aan de achterkant aan en laat het naar voor toe aflopen naar 2m20.
2. Ik vermenigvuldig de 2m20 vooraan met 1.272 volgens de theorie van Cardas Audio en dan kom ik achteraan op een hoogte van 2m80.
Of is er misschien nog een 3de optie?
Wat is jullie mening?

Zo ik hoop dat mijn verhaal een beetje leuk leest want ik ben nooit zo een schrijver geweest 😉
Ik zal deze post ook regelmatig updaten als er veranderingen zijn om zo hopelijk ooit tot een afgewerkte HT te komen.
Als er opmerkingen moesten zijn laat die dan maar zeker weten want ik wil achteraf geen, of toch zo weinig mogelijk, “had ik maar’s” hebben.
Groetjes, Jim
« Last Edit: October 3, 2018, 13:14:59 by DaSilva »

Offline Sjaak_Banaan

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+9)
  • Total likes: 50
  • I R CURIOUS
Re: James’s Theater W.I.P.
« Reply #1 on: October 3, 2018, 12:59:59 »
Helpen met je vraag kan ik niet...., maar aanmoedigen wel, dit zie er al indrukwekkend uit Jim! :pompom:
Ga zo door en blijf die updates maar posten, altijd leuk om te volgen. 
Klipsch RF-83 • Klipsch RF-82 • Klipsch RB-81 • Klipsch RC-64 • Klipsch RS-62 II • Klipsch R-115SW • XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR70013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • Epson TW6000 • 3m DIY screen

:D Bouw HT in kelder :D

Offline Marco66

• Vooral liefhebber!
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+38)
  • Total likes: 226
  • I love Vintage!
« Reply #2 on: October 3, 2018, 14:35:25 »
Wow, serieus project man.
Woonkamer: Aurender X725, Aurender N100h
Speakers: Dynaudio Contour S1.4

Ht: Sony STR-DN1080,  Usher CP-6371, CP-6311, X-718, X-616, Rel R-205, JVC DLA-X7900, Lumene Movie Palace 92 inch

Offline mr.crash

« Reply #3 on: October 3, 2018, 16:15:21 »
Welkom op het FORUM.
Ziet er goed uit.
Ik ( we ) gaan dit volgen.

Grt Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Offline mikeske

• The owner of CinéMike and
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 1
  • CinéMike
    • CinéMike
« Reply #4 on: October 3, 2018, 16:55:54 »
wow super start alvast, deze volg ik zeker  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - PS4 pro
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en Panasonic 65" en heeel wat Nordost

Offline frankp

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+8)
  • Total likes: 1
  • Snorro
« Reply #5 on: October 4, 2018, 09:44:38 »
Poeh...da's geen half werk zeg. Dat pak je goed aan.  :worship:

Offline DaSilva

« Reply #6 on: February 27, 2019, 10:22:12 »
Sorry voor het gebrek aan updates maar ik heb het enorm druk gehad op het werk dat de HT weer even stil is blijven staan.
De technische ruimte is ondertussen wel al klaar en de rack staat mooi op zijn plaats maar die foto’s volgen later nog.
Ik ben mij nu aan het voorbereiden op de start van de constructie van het houtskelet van de HT muren.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen geschaafde balken van 45x58mm of SLS hout van 38x63mm.
De buitenzijde blijft gewoon open (met isolatie tussen de balken) en aan de binnenzijde komt eerst een laag OSB van 12mm en een laag gyproc.
We moeten er wel rekening mee houden dat heel het binnenvolume “los” komt te staan ... dwz de vloer is het enige contactpunt.
Alvast bedankt voor de goede raad.