Gerbrand heeft ook voor het eerst een CRT -> scalertje erbij

Gestart door Gerbrand, februari 22, 2007, 14:30:06

Vorige topic - Volgende topic

Gerbrand

Hoi,

(Met dank aan Atmoz voor de topic titel).

Sinds afgelopen zondag ben ik de gelukkige eigenaar van een BG808, die ik heb gekocht van Paul Groot. Die heeft hem weer van Rob Dingen. Een apparaat met een betrouwbare geschiedenis dus  ;). Het rood is color filtered en hij ook ISF gecalibreerd, maar dat zal wel een keer opnieuw gedaan worden (andere bron en zo).

Ondanks de goede hulp van Paul bij de eerste set-up heb ik toch nog wat vraagjes. Vandaar dit topic.

Totdat ik een Fransman box of Moome box heb weten te bemachtigen (zie hier), stuur ik hem aan over port 5 met een PC en een Oehlbach VGA naar 5 BNC kabel.

Ik maak gebruik van een NVIDIA kaart (Geforce Ti 4200) en Forceware 93.81 drivers.  Nu was ik me niet zeker welke timings ik hiervoor moet instellen.

Na wat googlen kwam ik hierop:
http://www.pixelmagicforum.com/forum/showthread.php?t=460

Mijn 1e vraag: kan ik die timings gewoon overnemen?
Mijn 2e vraag: de NVIDIA driver heeft het over total lines en heeft geen instelling voor de backporch. Is total lines=front porch+visible lines+backporch ?

En voor het vervolg: Is deze guide http://www.curtpalme.com/Focus_and_Mechanical_Aim1.shtm een goed startpunt om je projector mechanisch in te stellen? Met name het hele Scheimpflug gebeuren is me nogal onduidelijk.

Alvast bedankt,

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

jantje112

Je kunt in principe zo een resolutie kiezen, het is geen s model dus hij moet wel negatieve syncs hebben. Als je hem toch opnieuw laat calibreren zou ik alle memoryblock deleten en een voor de hand liggende resolutie kiezen. Bijvoorbeeld 720p. Zo kun je wat proberen voordat er straks iemand alles "echt" doet.

Atmoz

Citeer(Met dank aan Atmoz voor de topic titel).

;D

Heel veel plezier + succes met je mooie aanwinst  O0

Binnenkort foto's?
Altijd wel leuk om te bekijken namelijk....

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

erikz

Gebruik eens de standaardtimings van het nvidia driver programma. Je kunt 720P gebruiken, inderdaad de syncs op negatief zetten en dan moet het goed beeld geven.  Zowel dvd als HDTV kun je dan draaien, of je moet willen schakelen van bv 864P voor DVD naar 720P of 1080i voor HDTV.

Gerbrand

Hoi,

Volgens de vorige eigenaar heeft hij zijn "sweetspot" bij 1440x1152 (dubbele PAL DVD). Aangezien ik toch voornamelijk DVDs er mee wil afspelen, wilde ik die als eerste proberen. Of is dat geen goed idee?

Gerbrand

mrrepel

gewoon instellen, je kan niets stuk maken aan een 808. Als je een te hoge freq hebt, of foute timings krijg je hoogstens geen beeld.

spotmatic

1152p lijkt me nogal hoog voor een 808 (verticaal is dat immers meer dan de resolutie van HD-DVD en BluRay), maar proberen kun je het altijd! Ik bedoel overigens niet dat de Barco dit niet weer kan geven, maar het zal wat soft worden omdat de scan lines elkaar gaan overlappen.

Probeer eerst eens 1080x864, d.w.z. 1,5 keer PAL. Met dat als basis kun je gauw genoeg zien aan welke resolutie je je voorkeur geeft.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Gullwing

Gefeliciteerd met je aanwinst, hele mooie machine, heb er zelf ook een  ;D, ik kan uit ervaring vertellen dan 720p een heel erg mooi plaatje oplevert, en heb eigenlijk geen behoefte om hier verder mee te gaan expirimenteren.

Probeer eerst een 720p of misschien 1080i en geniet van het waanzinnig mooie plaatje.

Succes met het uitzoeken van je mooie machine.

Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

Satsurf

1440 x 1152P op een graphics 808. Is dat niet wat hoog?

erikz

Citaat van: Gerbrand op februari 22, 2007, 18:03:20
Hoi,

Volgens de vorige eigenaar heeft hij zijn "sweetspot" bij 1440x1152 (dubbele PAL DVD). Aangezien ik toch voornamelijk DVDs er mee wil afspelen, wilde ik die als eerste proberen. Of is dat geen goed idee?

Gerbrand

Dubbele PAL dvd: zijn dus 4 PALresolutie  "informatievlakken"
Dit kan wel maar dan heb je inderdaad lijnoverlap waardoor het beeld iets minder scherp wordt.

Ook heb je dan als 'theoretisch' nadeel dat de bandbreedte niet ver genoeg reikt om die 1440 informatiepunten per lijn weer te geven. Een g808 heeft nl. maar 75Mhz bandbreedte en voor 1440x1152P is nodig: 122Mhz. Dus je verdubbelt en probeert de Barco 2 maal zoveel beeldinfo te laten weergeven per lijn, maar hij kan maar werkelijk iets meer dan de helft laten zien van deze verdubbeling.

Je schiet hier dan niet zo heel veel mee op, alleen kwa aantal lijnen, maar vwb scherpte kan een g808 volgens mij geen sweatspot hebben van 1440x1152P. Daar moet je toch zeker een g808s voor hebben.

Ik denk zelf dat 1080 x 864P voor DVD alleen, zoals ook spotmatic al aangeeft het beste is voor de g808. Het punt is namelijk dat 1080P en dan praten we over het breedbeeld formaat (waarbij je nog niet eens de volledige hoogte van de buis benut) al softer wordt dan 720P of 1080i. Dus 1152P (ook in anamorf breedbeeld, dus met de Barco moet het beeld verticaal ingedrukt worden) zal dan niet scherper worden. Enig voordeel is dat je de H en V resolutie mooi verdubbelt zodat geen problematische scalingsartifacts kunnen ontstaan.  1440 x 1152P zou wel weer beter kunnen als je niet-anamorfe dvd's kijkt of 4:3TV uitzendingen want dan gebruik je wel de volledige hoogte van de buis.

Dus:
1080 x 864P voor DVD, de gebruikte bandbreedte is dan maar ong. 53Mhz
of
1280 x 720P (en 1920 x 1080i) voor HDTV, de gebruikte bandbreedte is dan mooi 75Mhz

BarcoCRT

De grap van dit hele verhaal is dat je zelf moet proberen wat je het mooiste beeld vind geven. Òf een ideale verhouding om te scalen, dwz twee maal PAL resolutie dus 1152p, òf een resolutie de op de sweetspot van de projector zit mbt scherpte.

Bij het scalen wordt de theoretische bandbreedte wel hoger, maar in de praktijk zal dat reuze meevallen. Behalve dat je het aantal lijnen verdubbeld wordt ook het beeld per lijn softer, je schaalt immers omhoog, en zal er in het weergegeven beeld nooit een dusdanig breedbandig signaal zitten dat je daadwerkelijk aan de 122MHZ komt. Denk aan een foto die je uitvergroot, die wordt niet scherper.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Gerbrand

Hoi allemaal,

Citaat van: erikz op februari 22, 2007, 23:33:59
Dus:
1080 x 864P voor DVD, de gebruikte bandbreedte is dan maar ong. 53Mhz
of
1280 x 720P (en 1920 x 1080i) voor HDTV, de gebruikte bandbreedte is dan mooi 75Mhz

Dit lijkt me duidelijk. Daar ga ik eerst mee aan de slag  :). Maar als ik het verhaal van Reinier goed begrijp, hangt eea ook af van de kwaliteit van je scaling. Als scalen naar 1,5x PAL goed gaat is bovenstaande resolutie beter. Als je scaler minder goed werkt, zou je beter naar 2x kunnen scalen.

Een vraagje had ik nog: is iha 50 Hz of 75 Hz beter?

Citaat van: atmoz op februari 22, 2007, 17:36:32
Binnenkort foto's?
Altijd wel leuk om te bekijken namelijk....

Aan het eind van het weekend, hoop ik mijn mooie plaatje te laten zien  :)

Gerbrand

erikz

Citaat van: Gerbrand op februari 23, 2007, 10:31:32
Dit lijkt me duidelijk. Daar ga ik eerst mee aan de slag  :). Maar als ik het verhaal van Reinier goed begrijp, hangt eea ook af van de kwaliteit van je scaling. Als scalen naar 1,5x PAL goed gaat is bovenstaande resolutie beter. Als je scaler minder goed werkt, zou je beter naar 2x kunnen scalen.

Klopt.

En vwb 50 of 75 hz: 50 hz kan iets flikkeren voor je ogen, bij 75hz heb je dat niet, vergt alleen iets meer van de electronica. Op zich is 50hz voldoende.

Gerbrand

Hoi,

Vandaag de halve dag bezig geweest om 1080x864p (@50Hz en @75 Hz) voor elkaar te krijgen, maar wat ik ook probeer: helemaal niets of wel beeld, maar vertikaal scrollend. 1024x768@60Hz lukt vreemd genoeg wel. Ik heb al alle instellingen gereset, maar dat hielp niets (behalve dat de convergentie nu weg is...).

Als het beeld vertikaal scrolt geeft de Barco als frequentie 32 Hz aan. Voor mijn boerenverstand lijkt het dan of ie de helft van de syncs mist, maar dit is wellicht gewoon de laagste frequentie die hij aankan. Oh ja, ik gebruik dus port 5, met negatieve sync voor zowel H als V.

Daarom een paar vraagjes:
1) Ligt vertikaal scrollen alleen aan de vertikale instellingen?
2) Welke instelling zou ik kunnen veranderen om hem wel te laten syncen? In eerste instantie dacht ik aan de sync width.

Alvast bedankt (ik ga nog even verder hobby'en),

Gerbrand

erikz

Probeer eerst eens op 1280x720P 60hz H/V sync negatief. En daarna wat heen en weer proberen te schakelen tussen de verschillende resoluties, misschien dat ie dan wel pakt. In het begin kan ie inderdaad scrollen. Barco's zijn nou eenmaal gevoelig.

jantje112

Vaak werkt het goed zetten van de sync niet goed, 1024*768 is volgens mij een resolutie die altijd neg sync heeft en werkt dus gewoon. Ik heb na het installeren van een magik interface nooit meer last gehad.

spotmatic

Een optie is Port 3 te gaan gebruiken. Die accepteert zowel een negatieve als een positieve sync. Je hebt bovendien een non-"S" model, dus het zou wel eens zo kunnen zijn dat Port 3 op op jouw 808 beter van kwaliteit is dan Port 5.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Gerbrand

Hoi,

Na lang aanmodderen met de NVidia drivers heb ik nu uiteindelijk Powerstrip er maar op gezet. Nu lijkt alles in eerste instantie wel te lukken  :D. Update: ik heb nu 1280x720p @ 50 Hz voor elkaar. Moet alleen nog convergeren...

Citaat van: spotmatic op februari 25, 2007, 20:36:23
Een optie is Port 3 te gaan gebruiken. Die accepteert zowel een negatieve als een positieve sync. Je hebt bovendien een non-"S" model, dus het zou wel eens zo kunnen zijn dat Port 3 op op jouw 808 beter van kwaliteit is dan Port 5.

Dat had ik ook al bedacht. De enige belemmering vormen mijn wat twijfelachtige soldeerkwaliteiten. Zo'n netjes kabeltje als Atmoz laatst gemaakt heeft, zie ik mij niet zo snel maken.

Gerbrand

Gerbrand

Hoi,

Tijdens het afstellen (focus, rastershift) viel me gisteravond het volgende op:

Ik zag dat het rode raster bijna op de rand van het fosfor staat (aan de rechterkant als je erin kijkt). Om hem een beetje in de veilige marge te krijgen moet ik de raster shift op 0 zetten. Evengoed blijft er dan links nog een heel stuk fosfor leeg. Blauw en groen staan wel in het midden, al vallen bij blauw wel stukken raster over de rand van het fostor (niet erg als je 16:9 gebruikt). Sowieso lijken het groene en blauwe raster wel groter.

Ik weet dat je het raster nog verder kan verschuiven door binnenin de Barco aan potmeters te gaan draaien. Volgens mij heeft Reinier dit gedaan toen de Barco nog bij Paul Groot stond (info Paul Groot). Wat is de reden om het raster zodanig af te stellen?

Alvast bedankt,

Gerbrand

apollovenlo

ik zou eens beginnen met alles naar mid pos te zetten in het menu dan naar service.
Ook meteen even alle memory bloks wissen.

Als je dat gedaan hebt is je beeld voledig  :o ???
Zet er dan een raster op. ga in het menu naar random acess maak je beeld nu passend op je doek, en stel de geometrie alvast grof goed.
Ga dan naar instalation of raster shift en probeer je rasters op het midden van je buis te zetten.

Veel sucsess dr mee       groetjuz siel
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

jantje112

Het raster moet zonder electronische correctie in het midden op de tube staan, zo kun je het grootste beeld gebruiken op de tube en heb je het minste last van drift

apollovenlo

Citaat van: jantje112 op februari 26, 2007, 18:51:25
Het raster moet zonder electronische correctie in het midden op de tube staan, zo kun je het grootste beeld gebruiken op de tube en heb je het minste last van drift

Je bedoelt geen correctie uit het menu ? Dus afstellen met de trimpot's in het chasis ? Zo ja dan doe ikdat de volgende keer ook.
Heb zelf nog niet aan die optie gedacht :)

Groet ciel
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

Gerbrand

Hoi,

Citaat van: apollovenlo op februari 26, 2007, 14:42:32
ik zou eens beginnen met alles naar mid pos te zetten in het menu dan naar service.
Ook meteen even alle memory bloks wissen.

Als je dat gedaan hebt is je beeld voledig  :o ???

Dat had ik inderdaad al gedaan, maar het beeld is niet volledig. Het rode raster is kleiner dan het groene en het blauwe en ook verschoven.

Citaat van: jantje112 op februari 26, 2007, 18:51:25

Zonder elektronische correctie (raster shift uit het menu) staat het rode raster rechts op de rand van het fosfor.

Kan je naast de raster shift ook de grootte van het raster instellen met een pot? Ik zal vanavond nog maar eens de handleiding lezen.

Edit: net even online gekeken en vond bij Curt Palme dit http://www.curtpalme.com/Troubleshooting_Tips_Barco12.shtm, waaruit blijkt dat er mogelijk iets mis zou kunnen zijn met het focus/H shift board. Iemand hierover een mening?

Gerbrand

apollovenlo

Ik weet niet hoe dat bij de 808 is maar bij de 800 en 708 gaat dat ja.
Dus ik zou denken dat dat bij de 808 ook zou moetten kunnen.

Kijk maar eens op de site van curt. Daar heb ik al wat gevonden

http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm

http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm

Groet ciel

Gerbrand

Citaat van: apollovenlo op februari 27, 2007, 13:13:15
Ik weet niet hoe dat bij de 808 is maar bij de 800 en 708 gaat dat ja.
Dus ik zou denken dat dat bij de 808 ook zou moetten kunnen.

Kijk maar eens op de site van curt. Daar heb ik al wat gevonden

http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm

http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm

Groet ciel

Hoi,

Die had ik nog niet gevonden. Bedankt. Ga ik vanavond eens aan draaien...

Gerbrand