Basreflexgaten dichtstoppen?

Gestart door Ducom, februari 20, 2007, 22:25:40

Vorige topic - Volgende topic

Ducom

Na verhuizing vind ik mijn Magnat Zero-5 wat boemerig klinken.
Ik ben ondertussen op zoek naar een nieuwe set speakers, maar nu kreeg ik van iemand de tip om de basreflexgaten dicht te stoppen.
De speakers staan dicht op de muur, en de basreflexgaten zitten aan de achterkant.
Als ik mijn hand voor het gat hou bemerk ik inderdaad verschil, dus wil ik het wel eens proberen.
Ik heb wel eens gezien dat sommige speakers (subwoofers) er van die dingen (hoe noem je ze eigenlijk?) bijleveren.
Maar zijn ze eigenlijk ook los te koop?

mvg,
Roel

dre73

daar kun je gewoon stukjes baf of pritex voor gebruiken,verkrijgbaar bij bv speaker en co of een gewillige forum genoot ;D
waar kom je vandaan,ik heb ook nog wel een paar stukjes rondzwerven.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ducom

Hallo dre73,

Bedankt voor je antwoord.
Ik kom uit een klein plaatsje in de omgeving van Veenendaal.

mvg,
Roel

chansig

Citaat van: Ducom op februari 20, 2007, 23:10:16
Hallo dre73,

Bedankt voor je antwoord.
Ik kom uit een klein plaatsje in de omgeving van Veenendaal.

mvg,
Roel

Een sok kan ook wel eens helpen, gratis tip van een streekgenoot.

Groeten Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

hifiman

Of een stuk schuimrubber van de bouwmarkt..

Paul1967

Zou toch eerst proberen je speakers iets verder van de achtermuur en/of hoek te zetten voordat je de baspoorten gaat proppen. Mocht het echt niet lukken door ruimtegebrek e.d., tune dan eerst de baspoort met een sok wat Hans al opgaf.
Hoe vaster en dieper je de sok in de poort propt hoe meer demping, maar kijk wel uit dat je hem niet te ver erin propt.
Als dit helpt kan je het zo laten of desnoods vervangen voor een stukje pritex.
Mvg, Paul

ChrisV

kijk ook goed of je speakers helemaal stabiel staan. Soms wordt het geboem door instabiliteit veroorzaakt.

Sokken werken overigens idd goed als niets anders meer werkt.

Rob Eric Blank

Bij mijn Elac's kreeg ik gewoon pluggen bij!

ChrisV

Rob Eric Blank

Citaat van: ChrisV op februari 21, 2007, 14:56:03
de sokken van je dealer zeker  ;D
Ruikt idd wel vreemd in huis sinds ik 1 baspoort dicht heb zitten! ;)

Elac leverd gewoon foam plugs!

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

ChrisV

Paul1967

Inderdaad bij mijn MA's zaten foamplugs, maar ook bij mijn Q Acoustics speakers.

GPO

Citaat van: Ducom op februari 20, 2007, 22:25:40
Na verhuizing vind ik mijn Magnat Zero-5 wat boemerig klinken.
Ik ben ondertussen op zoek naar een nieuwe set speakers, maar nu kreeg ik van iemand de tip om de basreflexgaten dicht te stoppen.
De speakers staan dicht op de muur, en de basreflexgaten zitten aan de achterkant.
Als ik mijn hand voor het gat hou bemerk ik inderdaad verschil, dus wil ik het wel eens proberen.
Ik heb wel eens gezien dat sommige speakers (subwoofers) er van die dingen (hoe noem je ze eigenlijk?) bijleveren.
Maar zijn ze eigenlijk ook los te koop?

mvg,
Roel

Ik zou dat niet zonder meer doen. Je kunt er wel mee experimenteren, maar begrijp goed dat boemerigheid ontstaat door pieken in hogere bas-frequenties (70 - 100 hz). Als je de poort dichtmaakt, nemen ook de hardheid van overige bas-frequenties een stuk af. Zeker in het sublaag (< 50 hz). Dat kan (zeer) onwenselijk zijn. Bovendien neemt meestal de relatieve luidheid van die pieken niet af tov de rest; de totale hoeveelheid bas neemt gewoon af. Het gevoel van boemerigheid kan daardoor nog steeds aanwezig blijven :(

Je kunt beter met de speakers schuiven; verder van de muur, een totaal andere opstelling of de luisterplek meer naar voren/achteren.

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

VIP

Ik heb mijn B&W 703's voor een aantal dagen nu  en sinds vandaag ging ik ff de bas pluggen proberen.

En ik moet zeggen dat dat een stuk minder boemerig klinkt!  Ik vind het beter met pluggen dan zonder.

Het geluid is strakker en de andere tonen komen ook daardoor beter uit. 

Nu is het wel zo dat ik een sub woofer heb..... en dat vult mooi aan...

Ik ga ff een tijdje met pluggen luisteren.... zover so good  ;D

Mooi strak geluid zo. 

En da's met gabber muziek waar genoeg bas inzit  ;D  verschil is duidelijk waarneembaar.

Nu is het wel zo dat mijn bas speakers in zijn eigen behuizing zitten, net zoals de middentoon en de tweeter bovenop.... ik weet niet hoe andere speaker kasten van gebruikers van binnen eruitzien en dus reageren op pluggen  :)

Is een kwestie van proberen met en zonder (en zoals boven geplaatst reply al zegt ''schuiven etc...''   

Ik gebruikte vandaag de pluggen uit test... en niet omdat ik het boemerig vond klinken.... Maar nu ik ze erin heb zitten vind ik het veel mooier en ja tot mijn verbazing minder boemerig.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

dijle

Citaat van: VIP op februari 23, 2007, 21:40:33
Ik heb mijn B&W 703's voor een aantal dagen nu  en sinds vandaag ging ik ff de bas pluggen proberen.
En ik moet zeggen dat dat een stuk minder boemerig klinkt!  Ik vind het beter met pluggen dan zonder.
Het geluid is strakker en de andere tonen komen ook daardoor beter uit. 

Ik had dezelfde ervaring met mijn 604s3:  initieel te boemerig, baspluggen erin gaf een beter geluid, nog wat met de plaatsing gespeeld en dat had hezelfde (of beter) effect als de baspluggen (bij de 604 zitten de basreflexgaten wel aan de voorkant).  Naar mijn gevoel miste ik toch "iets" met de baspluggen erin.

VIP

Citaat van: dijle op februari 23, 2007, 22:19:27
Ik had dezelfde ervaring met mijn 604s3:  initieel te boemerig, baspluggen erin gaf een beter geluid, nog wat met de plaatsing gespeeld en dat had hezelfde (of beter) effect als de baspluggen (bij de 604 zitten de basreflexgaten wel aan de voorkant).  Naar mijn gevoel miste ik toch "iets" met de baspluggen erin.
Daarom heb ik een subwoofer  ;D 

Ik zal eens testen eens deze dagen met de sub uit wat je dan mist met pluggen in je main speakers.

Ik mis zelf iig nu niks kwa geluid  :)

ik denk misschien zelf  '' als ik topic starter en jou bezichtiging '' mix met elkaar, je komt op een punt van ''of het een of het ander (als het echt niet anders kan) komt.

STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU

GPO

Citaat van: VIP op februari 23, 2007, 21:40:33
....
En da's met gabber muziek waar genoeg bas inzit  ;D  verschil is duidelijk waarneembaar.
...

Begrijp ik daaruit dat je gabber draait op 703's? Is dat niet zonde van zulke dure jongens.... ;D ik heb zelf ook jaren naar gabber geluisterd (vroegah.... begin jaren negentig...), maar die muziek blinkt niet bepaald uit in strakke bas en zuivere midden en hoge tonen.  :P :P Heb je geen echte dure speakers voor nodig.... (wel een loudness knop  ::) ::) ;D ;D ;D)

Het meeste is toch vervorming; sterker nog de 'gabber-beat' is vooral gemaakt door oversturing van een Roland Keyboard en bonkt daardoor heel erg. Dat hoort dus in die muziek te zitten... ;)

Ik vraag me dus af: hoe klinkt bv Massive Attack, een DJ Tiesto of een rock-band op de 703 met pluggen; mis je dan niet toch een beetje slam/impact? Moet je wel zonder sub spelen, anders weet je nog niets... ;)

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

dipswitch

Een sok, da's een goeie..., ik heb het ooit met een prop glas- of steenwol gedaan. Wel handenwassen na het "pluggen" ;-)

Ducom

De sokken zitten er in... ;)

De bassen klinken inderdaad een stuk strakker en minder boemerig.
Voolopig blijven ze lekker zitten...

Bedankt voor jullie adviezen.

Ducom

Hmmm..., was vanmiddag even bij een HiFi zaak in de buurt omdat ik nog steeds op zoek ben naar een andere receiver met bijpassende speakerset.
De verkoper die ik daar sprak vertelde mij het boemerig klinken van speakers ook wel aan de aansturing kan liggen.
Ik stuur mijn Magnat Zero-5 (150 Watt) aan met een Denon AVR-1601 (60 Watt per kanaal), dat is waarschijnlijk niet voldoende om mijn Magnats gecontroleerd te laten bassen.

Heb met hem afgesproken om a.s. zaterdag mijn speakers mee te nemen om ze eens op een paar andere versterkers te testen.
Ben benieuwd wat de uitkomst is...

Ejorne

Citaat van: Ducom op februari 27, 2007, 19:09:19
Hmmm..., was vanmiddag even bij een HiFi zaak in de buurt omdat ik nog steeds op zoek ben naar een andere receiver met bijpassende speakerset.
De verkoper die ik daar sprak vertelde mij het boemerig klinken van speakers ook wel aan de aansturing kan liggen.
Ik stuur mijn Magnat Zero-5 (150 Watt) aan met een Denon AVR-1601 (60 Watt per kanaal), dat is waarschijnlijk niet voldoende om mijn Magnats gecontroleerd te laten bassen.

Heb met hem afgesproken om a.s. zaterdag mijn speakers mee te nemen om ze eens op een paar andere versterkers te testen.
Ben benieuwd wat de uitkomst is...

Probeer ze daar ook aan te sluiten op een zelfde versterker dan je nu hebt. (Neem desnoods de versterker mee) Want de akoestiek is in de winkel waarschijnlijk zo anders, dat je geen goed vergelijk kunt maken met hoe het thuis zou klinken...   

El Penumbra

Je kunt beter een andere versterker mee naar huis nemen. Bijvoorbeeld een zwaardere Denon. Dat geeft een veel beter beeld. Wellicht zijn je speakers zelf meer de boosdoener.
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

Ejorne

Citaat van: El Penumbra op februari 27, 2007, 19:20:13
Je kunt beter een andere versterker mee naar huis nemen. Bijvoorbeeld een zwaardere Denon. Dat geeft een veel beter beeld. Wellicht zijn je speakers zelf meer de boosdoener.

Ja, de versterker mee naar huis is natuurlijk de beste optie... En dan gelijk ook een setje andere speakers...  ;D

VIP

Citaat van: GPO op februari 24, 2007, 12:30:03
Begrijp ik daaruit dat je gabber draait op 703's? Is dat niet zonde van zulke dure jongens.... ;D ik heb zelf ook jaren naar gabber geluisterd (vroegah.... begin jaren negentig...), maar die muziek blinkt niet bepaald uit in strakke bas en zuivere midden en hoge tonen.  :P :P Heb je geen echte dure speakers voor nodig.... (wel een loudness knop  ::) ::) ;D ;D ;D)
Sorry hoor maar begin jaren 90 was hardcore nog zo en zo als nu jij het nog kent... echter vandaag de dag en na een aantal jaren is de techniek vooruit gegaan en dus ook het geluid op hardcore gebied.  ;D ;D ;D ;D

Als je begint over loudness knop en hard... dan zeg ik jou dat ik het daar niet mee eens ben... niet voor thuis gebruik en dergelijk, alleen op feesten.

Ik koop juist zulke speakers omdat ik weet dat er zoveel meer achter zit dan alleen een bas en volume ^^

Mensen luisteren er niet naar omdat het ze niet aanstaat.... en nooit naar een feest daarbij zijn geweest waar je wel alles hoort.
(of het geheel beschouwen als.... kijk mij, ik heb het naar me zin / feest muziek)

Ik hoor met mijn B&W 703's alles wat ik voorheen niet hoorde.... ik beleef opnieuw mijn gabber muziek.

Geen hoge volume, geen extreme bas   maar details............  O0

Daarbij wil ik zeggen dat ik in mijn jeugd begonnen ben met deze soort muziek en de stylen die daarboven komen.

Moet ik ze opnoemen ? : intelligent hardcore .... etc... etc...   niet zomaar een bas en kick.

En ben er nogsteeds niet moe van, maar ben wel in de loop der tijd aan het luisteren naar de oudere (ja jaren 90 ? hahah) 
Nee jaren 80,70,60 muziek en alles wat erbij komt........ Ja nieuwe hardcore en oude hardcore... (alles)  (zelfs BZN)

Ik luister alles maar ben opgegroeid met, en dat zal altijd blijven... Niks mis mee dacht ik zo  >:D

Ik ga zo ff ter informatie Dire Straits luisteren  ;)

laturs...... :P  ::) ::) ::)