Welke bewerkingssoftware?

Started by VlisChris, February 12, 2007, 18:58:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik heb net mijn eerste digitale camcorder binnen gekregen waar ik een beetje mee wil gaan spelen. Maar zoals bij fotografie de bewerking na afloop belangrijk is, is dat met video's minimaal net zo belangrijk.
Momenteel heb ik een demo van Adobe Premiere Pro 2 geinstalleerd om eens wat mee te spelen. Voor mijn gevoel vrij proffesioneel spul, en wellicht te hoog gegrepen voor een simpele amateur als ik.
Zijn er mensen die ervaring hebben met andere software, of die tips en adviezen hebben voor het gebruik van het spul?
Als ik kijk naar Pinnacle kost dat ongeveer 100 euro. Waar merk je het verschil met Premiere het beste in? Aangezien het laatste toch vooral zo'n 10 a 15 keer zo duur is als ik de prijzen goed gezien heb?
Alvast bedankt voor de input!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Studio 10 is waanzinnig om mee te beginnen of Vegas.

Zelf gebruik ik ook PP2.0 wel een investering inderdaad (slik) maar dan heb je ook wat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JvD.

Pinnacle is, zeker voor ééncameraprojecten, uitstekende software, ik denk misschien zelfs nog beter geschikt dan Premiere (Pro). Premiere Pro is zeer geschikt om multicam-projecten mee te editen.

Premiere is bedoeld voor de (semi-)professionele markt, en de prijs is daar ook naar. Pinnacle is consumentensoftware en is laagdrempeliger.

Overigens heeft Adobe inmiddels ook consumentensoftware, Adobe Premiere Elements, in dezelfde prijsklasse als Pinnacle Studio. Zelf heb ik daar echter geen ervaringen mee, misschien dat een ander forumlid daar wat over kan posten?
Als het regent in mei, is april voorbij...

mausie

Ik heb een demoversie van pinnacle gehad maar door vele reacties op diverse fora toen voor Magix VDL 2005/6 gekozen. Ik heb er nog steeds een beetje spijt van daar ik Magix niet altijd even logisch vind.
Nou moet ik zeggen dat ik geen fanaat ben maar ik wil gewoon makkelijk kunnen knippen en kleine effectjes, tekstjes en muziekjes wil invoegen.

Pinnacle loopt nog al eens vast heb ik gehoord, weet niet of  dat nu stabiel is.
Maar ik overweeg om toch nog eens naar pinnacle over te stappen.

Succes,

gr,
Maurice
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

J.A.F._Doorhof

Studio 10 is zeer stabiel op een goed systeem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 13, 2007, 10:27:42
Studio 10 is zeer stabiel op een goed systeem.

Sinds waneer(versie) want zo'n 6mnd geleden was het nog huilen met de pet op daarna eigenlijk niet meer met Pinnacle ge/bewerkt,én moet er wel bij zeggen dat ik het over HDV bewerken heb.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

denoontje

ik ben na pinnacle snel overgestapt op magix......in iedergeval meer sporen en eigenlijk net zo simple als pinnacle, wel veel meer mogelijkheden...

of gewoon het bij xp geleverde moviemaker (heel simpel)


Denoontje

VlisChris

Kan iemand me concreet vertellen wat de voordelelen van PP2 boven Pinnacle zouden zijn?
Echt wereldschokkende dingen wil ik niet met mijn filmpjes doen, maar iets van onder meer collorcorrectie in sommige opnames om er een bepaalde feel aan te geven lijkt me toch wel 8)
En of dat met Pinnacle kan?
Wat is het voordeel van meer sporen? Is dat niet een kwestie van handig knippen en plakken zodat je met een kleiner aantal ook uit kunt? Of gebruik je vooral sporen voor extra geluidjes, muziek, foto's en dergelijke?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

JvD.

Hai, wat een vragen ineens :D! Even kijken wat ik daarvan kan beantwoorden.

De vergelijking PP2 en Pinnacle: Sja, da's in feite puur persoonlijk. Je zou in feite beide eens oeten uitproberen. Met Premiere is dat sowieso mogelijk: hier https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?loc=en&product=premiere%5Fpro kun je een gratis trial downloaden. Ook Pinnacle heeft een proefversie beschikbaar: http://wwwus.pinnaclesys.com/_survey/enter.asp?survey_id=534&Langue_ID=6. Beter kan ík de verschillen niet uitleggen!

Pinnacle heeft ook de mogelijkheid om colorcorrection toe te passen, in elk geval de plus-versie.

Het voordeel van meer sporen? Dat moet je ook voor jezelf uitmaken, of je dat wilt gaan gebruiken. Adobe heeft geloof ik maximaal 99 videosporen en 99 audiosporen (stereo), maar dat is ook afhankelijk van de computer waarop het draait. Pinnacle heeft 1 echt videospoor, en 1 overlay-spoor, waarop je bv. je titels kunt zetten, stills, en eventueel ook (bij de Plus-versie) een blue-screen spoor (ben de naam even kwijt). Pinnacle heeft wel meerdere (stereo) audiosporen, één spoor voor het geluid dat bij het filmmateriaal hoort, één spoor voor muziek en één spoor voor voice-over. Maar P. weet natuurlijk niet, waarvoor je die sporen gebruikt, dus in de praktijk kun je daar van alles op zetten.
Als het regent in mei, is april voorbij...

denoontje

meer sporen meer beeld en geluidsmogelijkede....je wilt straks niet meer zonder.
Magix kan veel correcties doen op beeld en geluid.
In pinnacle 9.5 waren deze mogelijkheden alleen in de bijbehorende extra packs (euro's), in magix is hee, heel veel standaar (ook hd in laatste versie)

Ik heb Pinnacle 10 eraf gehaald en ben destijds na discussie binnen mijn oude videoclub overgatstapt naar magix.

adobe is heel compleet en kost veel geld  >:D, en daardoor ook wel complex...meer voor de semi pro zal ik maar zeggen....

J.A.F._Doorhof

Met HDV en Studio 10 heb ik geen ervaring met met DV en daar hebben we eigenlijk amper problemen mee.
We verkopen best wel veel Studio 10 pakketten, 90% van de problemen die er zijn kwamen door Hollywood plugins.
Maar ook dat horen we de laatste tijd niet meer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Heren, hartelijk dank voor de geboden antwoorden.
PP2 had ik al een trial van gedownload :) Daar zit ik nu een beetje mee te pielen. Boekje voor gekocht, en ga zo eens wat proberen.
Pinnacle zal ik vandaag ook downloaden. Eens kijken hoe dat in elkaar steekt :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

JvD.

Dan zal ik, om geen scheve ogen te krijgen, ook nog even de trial van Magix hier vermelden: http://site.magix.net/dutch/home/free-download/demo-versies/
Als het regent in mei, is april voorbij...

VlisChris

Hehe. Ook die zal ik gaan proberen :)
Thanx.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

FrankB

Quote from: Christiaan Sauer on February 12, 2007, 18:58:37
Ik heb net mijn eerste digitale camcorder binnen gekregen waar ik een beetje mee wil gaan spelen.

Verwacht je er nog meer dan  :o ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Hehe. Scherp.
Nee. Ik verwacht geen camcorder naast mijn huidige. Heb nog wel een analoge, maar die gaat waarschijnlijk niet meer op vakantie :P Twee camcorders en een DLSL wort wat overdreven met zijn 4en ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

btw even offtopic maar ben je nou nog niet van school af? ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Ik ben gestopt met school.
Na 2 jaar op de ene opleiding, 2 jaar op een andere opleiding, en nog zowieso 3 jaar te gaan had ik er geen zin meer in.
Geen motivatie, een zeer slechte organistatie op school, heel veel valse beloftes dat alles nu toch echt beter zou worden, een kerstvakantie van maaaanden, slechte verstandhouding tussen school en de klas en vice versa (einde vorig jaar heeft mijn klas op het punt gestaan om naar de onderwijsinspectie te stappen om de opleiding eens te laten onderzoek), etc begin je gewoon op het puntje van je tenen te lopen. En dat was ik compleet zat.
Dus ik ben nu druk aan het solliciteren. Als je wat weet moet je maar even een brul geven ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Ik zit nu te werken met Premiere Pro 2 en ik moet zeggen: het is een verschrikkelijk lastig pakket om mee te werken, maar als je bedenkt dat ik het voor elkaar krijg om er al 2 uur mee te pielen zonderm mijn pc uit te zetten wil zeggen dat er mogelijkheden zijn ;D
Een probleem waar ik wel tegenoploop: je hebt erg veel schermruimte nodig om dit lekker te doen zeg.
Zit nu even te kijken bij RGB curves, en het is verschrikkelijk makkelijk om twee schermen vol te planten met informatie :P
Had ik niet verwacht. Nog meer dan bij fotobewerken heb je bij videobewerking gewoon veel ruimte nodig :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Edo

Vooral als je met Premiere pro werkt (en trouwens ook Photoshop bijvoorbeeld) is het erg makkelijk om twee beeldschermen te hebben....
Ik doe dit al een aantal jaren zo en kan niet meer zonder... :)

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

ajbeefde

Quote from: Edo on February 25, 2007, 14:08:49
Vooral als je met Premiere pro werkt (en trouwens ook Photoshop bijvoorbeeld) is het erg makkelijk om twee beeldschermen te hebben....
Ik doe dit al een aantal jaren zo en kan niet meer zonder... :)



Werk met Pinnacle 10 zonder problemen....

Wat een bende op die tafel.....  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Erik

Ik hoop binnenkort een 24inch scherm te hebben, dat moet ook schelen :)

[off topic]
Christiaan jammer van die school. Een hbo is wel handig later doe je dat niet zo snel meer in je avonduren. Maar gezien de klachten over hbo's en niet alleen van jou. kan ik me heel goed voorstellen dat je er geen zin meer in had.
Succes met een baan vinden in ieder geval. Bij ons is in ieder geval niets te vinden, er moeten steeds meer mensen weg, en de overblijvers worden steeds minder gemotiveerd. Geldt helaas ook voor mij. Elke dag met tegenzin naar het werk. dan is een hbo wel handig als je wilt kunnen kiezen als je begrijpt wat ik bedoel ;)
[/off topic]
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Ach. Offtopic in mijn eigen topic moet kunnen ;) Anders had ik je wel een pm gestuurd ;)
Een HBO papiertje komt er overigens nog wel hoor :) Wil eigenlijk binnen nu en een half jaar aan een schriftelijke beginnen.
Maar ik heb net vanavond ook een sollicicitatie gestuurd naar een bedrijf in de buurt waarbij ik voldoe aan de wensen en eisen, en morgen bellen met Randstad voor een functie die aangeboden wordt in de zin van werken en leren samen. Ook erg mooi natuurlijk ;)
Maar dat is balen zeg, met tegenzin naar je werk. Ik heb het al gehad bij een studentenbaatje (MacDonalds) en dat was al demotiverend. Maar bij je normale baan moet dat nog minder leuk zijn.
Succes terug ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#23
Kan iemand me vertellen of het met Pinnacle 9 ook mogelijk is om met twee schermen te werken?
Want wat een gemis is dat zeg.
Verder is het vreselijk irritant dat je overal met vaste afmetingen van previewvensters zit. Het voordeel van PPII is dat het zo goed zelf in te stellen is.
En dat je veel nauwkeuriger kunt bepalen waar je een overgang wilt hebben.
En kan iemand me vertellen of het mogelijk is om beelden in spiegelbeeld af te spelen?
Ik heb namelijk een opname liggen van een station die beter tot zijn recht komt als die in spiegelbeeld gedraaid wordt: komt beter uit met de aankomende trein in het shot erop....
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#24
Wat een fxck programma is dat Pinnacle zeg.
Weer op een compleet verkeerd moment een uitval. Weer een half uur werk naar de gosjemijne :-\
Baal nogal van dit simplistische programma. Volgende keer maar wat meer moeite doen om ergens soepel mee te werken, en toch lekker Premiere Pro II pakken. Dat crasht tenminste niet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.