juridisch advies over consumentenelectronica

Started by jankees, February 8, 2007, 14:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jankees

Geachte dames, heren,

Mijn naam is Jan-Kees den Haan. Ik ben advocaat te Amsterdam en lid van dit forum.

Niet zelden loop je, in de uitoefening van je HT-hobby, tegen geschillen op. Ik geef maar een voorbeeld. Stel je koopt een plasmascherm via het internet. Bij levering blijkt dat er een aantal actieve pixels midden in het scherm zitten. Je neemt contact op met de leverancier. Die beroept zich op de algemene leveringsvoorwaarden, waarin staat dat actieve pixels geen reden zijn om het apparaat terug te nemen. Hij weigert dan ook om het scherm terug te nemen. Dan zit je mooi met de handen in het haar.

Dan kan het fijn zijn om, op dit forum, advies te vragen bij iemand die dagelijks met dit soort problemen te maken heeft. Voor dergelijke vragen, over consumentenelectronica en recht, is deze topic bedoeld. Heb je daarom vragen, stel ze gerust. Ik ben je er graag mee van dienst.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Audiofiel

Een mooi initiatief, Jan-Kees. En je hebt zelfs al direct een eigen rubriek gekregen! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Jan-Kees wat een mooi gebaar. Altijd handig om achter de hand te houden. In de rubriek de klaagplek http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=78.0 komen vaak dit soort dingen langs. Goed om iets te hebben waar echt advies ingewonnen kan worden.

GroeneLeeuw

Ik hoop dat ik je adviezen niet vaak nodig zal hebben  :P maar wat mij betreft: Mooi gebaar en alvast bedankt!  :D
Set:
Musical Fidelity A3
Musical Fidelity A3CD
Sonus Faber Concerto Grand Piano Pro-ject 1.2 met Denon DL110 Sony KDL-40W4500 Sony PS3 UPC PVR VdHull, Nordost & Monster Cable verspreid hier en daar over de set

THX-UltraII

hier iemand die al jaren op een gerechtsdeurwaarderskantoor werkt. Ook ik wil helpen waar nodig.....

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Nahpets

Prima initiatief!

maar

- Wordt er door onze huisjurist ;D cq moderatieteam ingegrepen als er onheus bejegend wordt (ik denk aan het gevalletje Botman van een paar weken geleden)?
- Hoe wordt er omgegaan met conflicten tussen leden en sponsoren?

Overigens geen narvragen maar proberen voortijdig mogeljke probleempunten aan te kaarten.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

En het is allemaal advies neem ik aan?
Enige verplichting zal er niet aan verbonden zijn?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

aMUSEd

Mooi initiatief.. ik hoop dat je nog tijd over hebt voor de hobby ;D

jankees

Een geschil tussen een formumlid en een sponsor: dat is een goede vraag. Ik ga er vanuit dat dit nooit voor zal komen maar je weet het niet.

In beginsel denk ik niet dat een sponsor bezwaar zal maken als een forum-lid hier advies krijgt over een geschil dat er met hem/haar bestaat. De sponsor kan hier immers ook meelezen. Of je dat als forumlid wil is aan het lid zelf.

Duidelijk moge zijn dat ik geen binding heb met een van de sponsors. Ik zal me dan ook niet door hun belang laten leiden. Mijn advies zal alleen het belang dienen van degene die het advies vraagt. Dat kan overigens ook een sponsor zijn.

Het vragen van advies verplicht tot niets. Het is ook gratis.

Ik hoop dat het niet nodig zal zijn maar zijn er vragen dan ben ik jullie graag van dienst.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Hanky Panky

Een aardig initiatief amice  ;)

Iemand met kennis van zaken is altijd handig.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Tube-freak

Misschien is het het handigst om een "geschil" of advies niet meteen publiekelijk te bespreken maar eerst een persoonlijk bericht naar de jurist om te kijken hoe het beste gehandeld kan worden.

Ik weet niet hoe jullie hier tegenover staan.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

ajbeefde

Quote from: Tube-freak on February  8, 2007, 17:48:10
Misschien is het het handigst om een "geschil" of advies niet meteen publiekelijk te bespreken maar eerst een persoonlijk bericht naar de jurist om te kijken hoe het beste gehandeld kan worden.

Ik weet niet hoe jullie hier tegenover staan.

Ja lijkt me een goed advies.......

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Hanky Panky

#13
Quatsch, je hoeft toch niet meteen man en paard te noemen? Afgezien van wat recente jank-topics over mensen die riepen dat winkel X of Y een stelletje @$%#$# waren kun je toch gewoon zeggen dat je product A gekocht, de winkelier nu zus en zo roept en dat je wilt weten wat wijsheid is.

Zodra je identiteit van de winkel achterhoudt of deze niet te herleiden is aan de hand vh product (dus niet die grote hifiboer in X, net naast het station) is er geen man over boord. Hoeft niemand selectieve censuur toe te passen en kunnen we er allemaal wat van opsteken. Hoe meer praktijkvoorbeelden, des te beter lijkt me.

Dat geheimzinnige gedoe is toch nergens voor nodig ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

#14
Error
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

fca

Dat begrijp ik dus ook niet.
Het is een materie die soms gecompliceerd kan lijken.
Ik zou het prettig vinden om te zien wat wel of niet kan.
Via de PM heeft voor ONS als consument geen enkele zin.
Wat is er mis met publiekelijk een zaak te bespreken?

Tube-freak

#16
Het gaat er (mij) niet om dat het geheimzinnig moet maar soms post iemand misschien iets in een "emotionele" bui (kan ik me goed voorstellen overigens) omdat hij net een vervelende ervaring heeft gehad met een bepaalde winkel of product, vervolgens start er een discussie die alle kanten op gaat.

Wellicht is het dan handiger om eerst juridisch advies in te winnen en dan vervolgens dit advies mee te posten in het topic zodat er niet eerst 20 post zijn met verschillende adviezen van niet juridisch onderlegde personen.  Het gaat er uiteindelijk om dat de zaak goed wordt opgelost, niet om censuur toe te passen ofzo.

Uiteraard telt ook het publiekelijk belang en dat we er wat van kunnen leren.
Maar ik gaf maar een mening hoe ik het zie...   Daarom zei ik ook EERST een pb sturen, en pas daarna een publiekelijke post.  Ik zeg niet dat alles via Persoonlijke berichten moet.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Misschien nog een andere idee wat ik heb is om een soort FAQ  (Frequently asked questions) sectie te maken met een aantal veel voorkomende vragen en antwoorden.   In een aantal andere forum-secties wordt het al gedaan en dat werkt vrij goed en is zeer informatief.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

brtram

Prima initiatief, maar hou svp ook de klaagplek en afterhours in de gaten.
veel problemen/vragen komen daar naar boven en deskundige reacties zijn altijd welkom.

Quote from: jankees on February  8, 2007, 14:44:19

Ik geef maar een voorbeeld. Stel je koopt een plasmascherm via het internet. Bij levering blijkt dat er een aantal actieve pixels midden in het scherm zitten. Je neemt contact op met de leverancier. Die beroept zich op de algemene leveringsvoorwaarden, waarin staat dat actieve pixels geen reden zijn om het apparaat terug te nemen. Hij weigert dan ook om het scherm terug te nemen. Dan zit je mooi met de handen in het haar.


Voorbeelden en demonstraties hebben de nare gewoonte niet te werken  ;D

Bij kopen via internet gelden de regels voor "kopen op afstand" m.a.w. recht van retourneren en annuleren zonder opgaaf van redenen tot 7 dagen na ontvangst.


Erik

#19
Een mooi iniatief, zeker vergeleken met het klaagtopic waar jan en alleman even juridisch advies geeft waar soms echt geen hol van klopt. Ze geloven hun eigen onzin zo erg dat ze het als waar verkondigen. De meeste herken ik ondertussen wel, maar misschien niet elk (nieuw?) lid. Gelukkig komt er af en toe ook iemand langs die er wel verstand van heeft. Maar dat zijn dan ook meestal juristen.

Ik geloof dat dit subforum dan ook alleen zin heeft, als alleen echt juridisch onderlegde personen hier antwoorden in (mogen) geven. Of dat deze mensen als zodang herkenbaar zijn zodat je de rest kan skippen. Anders krijg je hier straks het de helft van klaagforum om "juridisch" advies te geven. Ik zal geen namen noemen, maar de meesten kennen ze wel. Veel schreeuwen en weinig wol.   ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Goed punt Erik, kan ik mij helemaal in vinden. :D


Alleen heb ik het stukje gemist waarin je zegt hoe dat te voorkomen is. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Stress!!!!!

Hulde Jankees dat je je hiervoor wilt inzetten. We zullen proberen er zo weinig mogelijk gebruik van te maken en alleen houtsnijdende vragen te stellen...
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

Ejorne

#22
Mooi initiatief inderdaad... !

En komt ook nog eens op het moment dat ik juist van plan ben een laptop aan te schaffen.
Dus ik wil graag even doorgaan op het voorbeeld uit je openingspost.

Ik zit namelijk te twijfelen of ik een dode pixel garantie apart moet aanschaffen of dat dit niet noodzakelijk is.
Je betaald hier meen ik toch al gauw een euro of 50 voor.

Maar ik wil toch wel heel erg graag een laptop zonder ook maar 1 dode (sub)pixel, ook al zit die ergens in een hoekje. Ik heb ooit eens een tft-scherm gehad met zo een pixel, totdat ik dat scherm uit pure frustratie heb weggedaan. Ik kan echt niet anders meer dan telkens weer dat pixeltje op te merken, gek werd ik ervan!

Daarom vind ik het erg belangrijk dat ik een aanschaf doe waarbij ik zeker weet dat het scherm 100% in orde is.

bvd
Jeroen

jankees

Kijk even naar wat hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55775.0 wordt opgemerkt over koop op afstand. Ik denk dat je daar het antwoord op je vraag zult vinden.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan