aparte ruimte voor HT of niet?

Started by teske, February 7, 2007, 15:50:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

teske

hmm,

vandaag te horen gekregen dat ik met de 2e slaapkamer mag doen wat ik wil,
normaal gezien was het de bedoeling dat ik de projector + hele HT gebeuren in de woonkamer zou integreren.Maar dan moet je wel een paar compromis maken natuurlijk,het blijft een leefruimte waar je zo weinig mogelijk last mag hebben van al de apparatuur als je het niet gebruikt.
In een volledige HT ruimte kan je alles schikken naar functionaliteit en moet je niet kijken naar gebruiksgemak.

Je hoort me al komen zeker... ;D
Ik ben aan het denken om de hele toestand in de 2e slaapkamer te zetten als we binnen een weekje verhuizen.
alles zwart schilderen,vast scherm aan de muur,een paar bioscoopstoeltjes,ideale opstelling speakers,...

Klinkt allemaal perfect natuurlijk,maar ik vraag me af of het niet een beetje "zonde" is om alles weg te stoppen in een aparte kamer.
Ik lees hier sommige forummers die nog maar een paar keer op een jaar gebruik maken van hun aparte bioscoopruimte.
Terwijl als het beneden staat het veel toegankelijker is om ff een filpje te kijken in de zetel.

Heb je een aparte ruimte voor je HT gebeuren?
- ja : heb je er geen spijt van dat je het niet in de woonkamer hebt geintegreerd als het kon?
- nee : waarom heb je het niet gedaan?Omdat het minder toegankelijk is of omdat je geen plaats had.

LexiconLogan

Heb je een aparte ruimte voor je HT gebeuren?
- ja : heb je er geen spijt van dat je het niet in de woonkamer hebt geintegreerd als het kon?
- nee : waarom heb je het niet gedaan?Omdat het minder toegankelijk is of omdat je geen plaats had.

Nee  :'( die heb ik nu niet MAAR die had ik wel  ;D en ik mis de ruimte enorm. Lekker in je eigen huis naar de film wanneer je wilt helemaal zoals jij dat wilt...dat is iets anders dan de woonkamer!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

teske

Quote from: Kefmania
Nee  :'( die heb ik nu niet MAAR die had ik wel  ;D en ik mis de ruimte enorm. Lekker in je eigen huis naar de film wanneer je wilt helemaal zoals jij dat wilt...dat is iets anders dan de woonkamer!

Nu heb je een HT in je woonkamer veronderstel ik dan?

Het enigste puntje dat mij nog doet twijfelen is dat de de kamer na verloop van tijd niet meer rendabel is,dus dat we liever beneden zitten gezellig in de zetel dan elke keer naar boven gaan naar een aparte kamer.

blackball147

#3
Quote from: teske on February  7, 2007, 15:50:31


Heb je een aparte ruimte voor je HT gebeuren?
- ja : heb je er geen spijt van dat je het niet in de woonkamer hebt geintegreerd als het kon?
- nee : waarom heb je het niet gedaan?Omdat het minder toegankelijk is of omdat je geen plaats had.


ik heb een aparte ruimte, zie sig onderaan, en heb er geen moment spijt van. je kunt spelen met plaatsing van materiaal ( natuurlijk volgens de beperking van de grootte van de ruimte ), je kunt kleuren en stoffen kiezen, meubilair, etc. volledig verdonkeren ed

alles staat ook veiliger weg voor kleine kinder en dieren handjes/pootjes.

integratie in een woonkamer is mi moeilijk, zeker als het naar projectie toe gaat. eventueel met plasma/lcd zou het nog kunnen, maar ook daar komt de esthetiek naar boven wat betreft LS ed. in een aparte kamer mag het zo 'lelijk' zijn als het wil, als het geluid en beeld maar goed zijn, eens het licht uit is en de film gestart.

ik heb een aantal maanden zonder HT gezeten door verbouwingen en problemen met de projector, en sinds een aantal weken is alles terug geinstalleerd, en dan pas besef je ( ook mijn vrouw trouwens ) hoezeer je het gemist hebt.

het is een kleine moeite om in een aparte ruimte te gaan zitten om film te kijken, het 'cinema-film gevoel' ligt een pak hoger dan wanneer je in een echte leefruimte alles hebt staan, hoewel ik er zeker van ben dat het qua geluid en beeld ook heel goed kan zijn in een living. toch is het gevoel anders, moeilijk uit te leggen.

wat mogelijk wel als een minpunt kan ervaren worden, is wanneer er bezoek is, en je wil een film zien, dat je met het hele hebben en houwen moet verhuizen, maar goed, dit is maar hoe je het zelf aanvoelt.

normaal gezien wordt er geen film gekeken als er bezoek is, of is er in het beste geval een demo voor de nieuwsgierige toeschouwer.

ik beschouw mijn HT als echt privé voor mij en mijn directe familie leden, het is niet de bedoeling om met jan en alleman continue filmpjes mee te pakken, tenzij, zoals reeds gesteld voor demo's ed.

dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de grootte van de ruimte. heb je een grote ruimte waar je met 10  man makkelijk in kunt, dan is dat weer een ander verhaal.

Teejoo

Ja, ik heb een aparte HT ruimte. En ik wil het helemaal niet in de woonkamer. De woonkamer gebruikt ik voor TV te kijken en TV-series vanaf m'n server. Ik gebruik hiervoor een 94 cm LCD.
Best leuk, maar film kijken is gewoon een heel ander verhaal. Dat komt naar mijn mening maximaal tot uiting in een aparte ruimte met een projector. Zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.0

teske

dit is de kamer




Hier kan ik alle speakers wel veel beter positioneren dan in de woonkamer,
daar moeten de rears helemaal uit zn plaats staan  ::)

Tazzy

Ik zou denk zoiets doen:


Dan is de kamer weer enig sinds gelijk, die hoeken difusen een beetje.
Halletje wat onstaan is kan mooi iets van een DVD kast/meubel. Minder zooi in je HT kamer.
Halletje met dubbele deuren helpt aardig voor het herrie binnen houden trouwens.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

teske

Ik dacht idd om daar een gordijn ofzo te hangen,en in het halletje een DVD rek te plaatsen
nog eens deuren zetten is geen optie  :-\
een gordijn moet maar voldoende zijn  ;D

jaco

Hadi k maar een aparte ruimte. Ik vindt mijn extra slaapkamers te klein, dus het wordt hem bij mij niet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Gullwing

Ja ook ik heb een aparte ruimte en bevalt ons prima, en vind het geen grote moeite om naar die ruimte te gaan om daar een film te kijken.

Het heeft inderdaad de voordelen dat je het helemaal zo goed als mogelijk kan inrichten puur voor HT doeleinden, je kan de muren donker schilderen, en eventueel het plafond ( ben ik zelf ook van plan ) enz enz, heb ook inderdaad bioscoopstoelen dus als vrienden komen kijken is het geen probleem, drankje mee, in de bekerhouder, chippie erbij en kijken maar  ;D

Het is naar mijn idee moeilijk om 5.1/7.1 te integreren in je huiskamer, al zijn hier op de site hele mooie voorbeelden waar het wel gelukt is, maar je blijft hoe dan ook met 5.1 of 7.1 speakers in je huiskamer zitten, en als er dan ook nog eens een projector bij komt...ik weet zelf niet of ik dat mooi zou vinden.....heb zelf een BG808 dus die zou dan wel zeer dominant aanwezig zijn in de huiskamer  ;D, en geloof niet dat ik dat bij mijn vrouw er doorheen zou krijgen om zoiets in de huiskamer op te hangen.......

Ik zou niet anders meer willen, kan de ruimte totaal verdonkeren dus pak ook regelmatig een filmpje op de dag......

Ik zou het wel weten als ik jou was  ;D

Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

brimbrammer

Ikzelf had een aparte HT ruimte voorzien van zwarte stof op de wanden (geeft een beter resultaat als zwarte muurverf) en zwart plafond.
Tevens lag deze ruimte zo dat op alle tijdstippen met behoorlijke volume gespeeld kon worden en uiteraard kun je alles op de ideale locaties plaatsen voor het maximale resultaat.
In principe alleen maar voordelen eigenlijk, echter gingen er een paar punten tegenstaan bij mij.
Ten eerste het feit dat ik telkens de stap moest maken om naar die ruimte toe te gaan, ik moet dan via trappenhuis naar mijn garage (appartementen complex) die gelukkig wel onder mijn eigen woning ligt.
Het is maar 5 meter lopen maar toch........het ging na 3 jaar echt tegenstaan.
Daarnaast miste ik een beetje de sfeer van de woonkamer, in de woonkamer kijken geeft mij net iets meer gezelligheid.
Deze twee en dan met name het eerste minpunt hebben mij doen besluiten om de ruimte op te heffen, dit is een zeer moeilijke stap geweest en heb er in zekere zin ook wel beetje spijt van maar gelukkig besef ik wel dat als ik dit niet gedaan had ik steeds minder film was gaan kijken in die ruimte en dat is iets wat we niet willen hebben.

Om mijn HT gemis te compenseren heb ik inmiddels mijn stereo naar een hoger plan getild waar ik nu erg van geniet.
Op termijn zal er zeker weer iets van surround komen maar dan wel in de woonkamer.

Voor mij geld dus dat na een mooi avontuur van een aparte HT ruimte en de machtige ervaring daarmee ik het niet weer zal doen ondanks de vele voordelen die het had.
Gelukkig heb ik wel deze ervaring mogen beleven. 8)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=20772.350
Link maar HT topic.

Arno P


teske

Quote from: brimbrammer on February 10, 2007, 10:12:09
Ikzelf had een aparte HT ruimte voorzien van zwarte stof op de wanden (geeft een beter resultaat als zwarte muurverf) en zwart plafond.
Tevens lag deze ruimte zo dat op alle tijdstippen met behoorlijke volume gespeeld kon worden en uiteraard kun je alles op de ideale locaties plaatsen voor het maximale resultaat.
In principe alleen maar voordelen eigenlijk, echter gingen er een paar punten tegenstaan bij mij.
Ten eerste het feit dat ik telkens de stap moest maken om naar die ruimte toe te gaan, ik moet dan via trappenhuis naar mijn garage (appartementen complex) die gelukkig wel onder mijn eigen woning ligt.
Het is maar 5 meter lopen maar toch........het ging na 3 jaar echt tegenstaan.
Daarnaast miste ik een beetje de sfeer van de woonkamer, in de woonkamer kijken geeft mij net iets meer gezelligheid.
Deze twee en dan met name het eerste minpunt hebben mij doen besluiten om de ruimte op te heffen, dit is een zeer moeilijke stap geweest en heb er in zekere zin ook wel beetje spijt van maar gelukkig besef ik wel dat als ik dit niet gedaan had ik steeds minder film was gaan kijken in die ruimte en dat is iets wat we niet willen hebben.

Om mijn HT gemis te compenseren heb ik inmiddels mijn stereo naar een hoger plan getild waar ik nu erg van geniet.
Op termijn zal er zeker weer iets van surround komen maar dan wel in de woonkamer.

Voor mij geld dus dat na een mooi avontuur van een aparte HT ruimte en de machtige ervaring daarmee ik het niet weer zal doen ondanks de vele voordelen die het had.
Gelukkig heb ik wel deze ervaring mogen beleven. 8)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=20772.350
Link maar HT topic.

wauw wat een mooie ruimte  O0

die punten die je aanhaalt ben ik ook bang voor,
in begin zal het allemaal leuk zijn maar het is niet hetzelfde als de gezellige woonkamer...
ik ga voorlopig alles in de woonkamer instaleren,
na verloop van tijd kan ik er nog altijd een projectje van maken om de slaapkamer om te toveren naar een HT ruimte als het nog altijd in m'n hoofd zit.

El Penumbra

Volgende week gaan we beginnen met de bouw van een aparte ruimte. Daar waar nu de garage is.  ;D

De reden zijn eenvoudig. In een aparte ruimte hebben we veel meer opties en zoalsl betere plaatsing van de speakers. En natuurlijk de mogelijkheid voor een projecter. Verder speelt ook mee dat de huiskamer niet zo groot is en de huidige speakers met 32'' crt behoorlijk wat plaats innemen.

teske

in de woonkamer komt nu ook een projector,dus dat houdt me niet tegen,
het is alleen de plaatsing van de speakers dat een nadelige factor gaat zijn in het HT gebeuren in de woonkamer.

we'll see  ;D

brimbrammer

#15
Quote from: teske on February 10, 2007, 13:21:53
wauw wat een mooie ruimte  O0

die punten die je aanhaalt ben ik ook bang voor,
in begin zal het allemaal leuk zijn maar het is niet hetzelfde als de gezellige woonkamer...
ik ga voorlopig alles in de woonkamer instaleren,
na verloop van tijd kan ik er nog altijd een projectje van maken om de slaapkamer om te toveren naar een HT ruimte als het nog altijd in m'n hoofd zit.
Die minpunten (zoals ik ze later ervaarden) zijn uiteraard langzaam gekomen, in het begin was dit allemaal geen probleem maar op de langere termijn kan het dus gaan zoals het bij mij is gegaan.
Maar ik ben zeker blij dat ik nu wel deze ervaring heb en weet wat het is om zo,n ruimte te bezitten.
Ik mis het nog wel eens maar ach, heb een goed alternatief nu.

Ik weet dus precies wat je bedoel en wat je gevoel erbij is. ;)

brimbrammer

Quote from: El Penumbra on February 10, 2007, 13:32:25
Volgende week gaan we beginnen met de bouw van een aparte ruimte. Daar waar nu de garage is.  ;D

De reden zijn eenvoudig. In een aparte ruimte hebben we veel meer opties en zoalsl betere plaatsing van de speakers. En natuurlijk de mogelijkheid voor een projecter. Verder speelt ook mee dat de huiskamer niet zo groot is en de huidige speakers met 32'' crt behoorlijk wat plaats innemen.
Met een aparte ruimte heb je inderdaad meer mogelijkheden als de woonkamer beperkt is kwa ruimte, dit probleem heb ikzelf nu dus ook.

Tube-freak

Nee ik heb geen aparte ruimte voor mijn HT.  Ondanks dat ik een zolder zou kunnen gebruiken of een slaapkamer die ik niet gebruik.   De reden dat het nu in de woonkamer staat is dat de ruimte in de woonkamer net even wat groter is (4,5 x 5 meter in het woongedeelte + nog een open gedeelte naar de open keuken).

De zolder en de 2e slaapkamer zijn allebij 3 x 3,5 ofzo.  In elk geval net even wat te klein vind ik zelf.  Ik heb wel de hele woonkamer verbouwt om het een beetje mooi te integreren (verlaagt plafond met onzichtbare kabel-goten enzo, scherm verzinkt in het plafond etc...).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

teske

ja bij jou is het ook mooi gelukt  :o