Wharfedale of Kef?

Started by e-lektron, February 3, 2007, 14:32:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

e-lektron

Hey

Ik was een tijdje al van plan om een paar wharfedale diamong 9.4 zuilen te kopen, samen met een diamond CS center speaker zou dit op 500 euro komen (nieuw).
Later zou ik als uitbreiding een paar Diamond 9.1 kopen voor surround (175 euro voor een paar).

Maar ik ben nu aan het twijfelen of ik niet voor kef zou gaan, dan zou ik eerst een paar iQ5 kopen voor ongeveer 550 euro en een Q9C center speaker voor 240 euro. Dit komt dus samen op ongeveer 800 euro, een verschil van 300 euro. Denken jullie dat dit het waard is? Ook de uitbreiding van de surrounds zou voor kef uiteraard wat duurder uitkomen maar dat is het probleem niet echt.

Speakers worden aangesloten op een marantz sr4300 als het kan helpen.

Minguel

Wat is de reden dat je nu twijfelt? Heb je beide speakers al gehoord? Ik speel zelf met de combi KEF en Marantz en kan jouw vertellen hoe mooi ik deze match niet vindt. Het gaat er echter om wat jij mooi vindt klinken. Ik zou dus zeggen kies de combi die bij jouw in het gehoor past. Als dat voor jouw de Wharfedale is, dan is dat mooi en houd je wat centen over voor andere zaken. Als echter de combi met Kef jouw ding is dan zou ik daar voor gaan. Je bent op termijn wel duurder uit.
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

e-lektron

Ik heb deze wharfedale's nog niet beluisterd, kan deze ook nergens in de buurt beluisteren. De kef's heb ik al beluisterd en die bevallen me prima. Ik moet wel zeggen dat ik nog niet echt ene persoonlijke smaak op vlak van audio heb, of toch allesinds nog niet heb ontdekt. Ik ben nog redelijk jong en de set die ik nu heb is een creative megaworks, zo'n pc setje. Persoonlijk vind ik de wharfedales er mooi uitzien, maar de kefs nog een pak mooier.

Stadium III

Wat kun je allemaal beluisteren in de buurt

want als je alleen kef hebt gehoord en verder niet veel dan weet je nog niet wat er te krijgen is

Ik zou eerst nog eens wat gaan beluisteren en dan een keuze maken!

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

e-lektron

Indien het de kef's zouden worden, is het dan logisch dat ik een paar iQ3 als surrounds neem of zou de iQ1 ook geen slechte keus zijn?

ajbeefde

Quote from: e-lektron on February  3, 2007, 20:31:11
Indien het de kef's zouden worden, is het dan logisch dat ik een paar iQ3 als surrounds neem of zou de iQ1 ook geen slechte keus zijn?

ken iemand die iq5 voor en twee maal de iq1 achter, klinkt helemaal niet gek.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Roksan

Quoteen een Q9C center speaker voor 240 euro.
Deze zou ik niet nemen i.c.m de iQ serie. Je moet dan eerder aan een iQ6c denken. Verder is de iQ3 geen goede combinatie met de iQ5. De iQ1 klinkt hiermee beter. Ik heb zelf een jaar lang met de iQ5, iQ6c en iQ1 gespeelt. Een fijne combinatie met een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De iQ5 vind ik, ondanks dat ik ze niet meer heb, een super luidspreker in zijn prijsklasse. De meeste mensen kunnen hem echter niet zo waarderen. Maar met name in het midden en hoog speelt die echt heel goed. Het laag schiet wel wat te kort. Maar ja het zijn ook maar compacte zuiltjes. Een goede subwoofer is dan zeker raadzaam. Ook in een HT setting raad ik een subwoofer aan.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

e-lektron

abetterprice.nl heeft nog een laatste aantal stuks van de Q9C voor 230 euro, vandaar mijn intresse. De andere die ik kan betalen is de iq2c voor 220 euro, maar is deze niet een pak minder?

e-lektron

Ik zag net ook een promo op abetterprice.nl ->

KEF Combo 2x iQ1 + 1xpsw2010 silver voor 559 euro. Lijkt me wel een goede koop, een paar iq1 kost me al 250 euro anders.

Roksan

QuoteKEF Combo 2x iQ1 + 1xpsw2010 silver voor 559 euro. Lijkt me wel een goede koop, een paar iq1 kost me al 250 euro anders.

Als je niet al te veel eisen stelt aan de subwoofer wel. Helaas zijn de KEF subwoofers niet zo heel goed. Je kunt bijvoorbeeld beter voor een Velodyne CHT8r kijken (luisteren) kost 399 euro en is te koop via een sponsor van dit forum. Speelt een stuk beter dan de psw 2010. De PSW 2010 is overigens de subwoofer die bij de KEF eitje hoort.
Quoteabetterprice.nl heeft nog een laatste aantal stuks van de Q9C voor 230 euro
Het lijkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik zou het echt niet doen. De klank van de oude serie is echter anders. Je kunt dan beter de overige speakers ook uit de oude serie nemen. Deze worden bij correct tegen lage prijzen aangeboden. De Q9c is daar overigens nog goedkoper. Kijk maar even bij hun in de koopjeskelder op de website. Je kunt dan bijvoorbeeld de Q4 nemen (dit was de voorloper van de iQ5) kost slechts 149 euro per stuk. Als je dit meteen 4x neemt om je op 600 euro. De center speaker kost daar 129 euro. Zit je dus op 750 euro. Let wel op!!! De oude serie klinkt echt anders dan de nieuwe. Je kunt natuurlijk ook nog voor een maatje groter gaan en de Q5 nemen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

ajbeefde

Kijk anders ook even bij RAF op de webwinkel staan ook wat "oudere" typen in de aanbieding met volledige garantie.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

e-lektron

de q6c kost bij RAF maar 99 euro, wat wel interessant is. Heb je mss een link naar correct, want deze vind ik niet direct.

ajbeefde

Quote from: e-lektron on February  3, 2007, 21:52:02
de q6c kost bij RAF maar 99 euro, wat wel interessant is. Heb je mss een link naar correct, want deze vind ik niet direct.

ff googlen, Correct Rotterdam...
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

jaco

Kef is eigenlijk meestal wel goed voor home cinema door de Uni-Q driver.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

e-lektron

#14
Quote from: jaco on February  3, 2007, 21:55:08
Kef is eigenlijk meestal wel goed voor home cinema door de Uni-Q driver.

Het is ook voornamelijk voor home cinema, muziek beluister ik meestal met mijn koptelefoon.

Maar euh, ik google en google maar ik vind enkel commentaar over correct, of waar ze het er over hebben. Maar geen linkje naar de site zelf.

Excuses, heb het gevonden :) (ik zocht op correct + rotterdam + kef eerst, maar onder kef erbij staat hij als eerste link)

e-lektron

Prijzen bij correct zijn aantrekkelijk, maar wat niet zo duidelijk is is hoeveel stuks ze van elk nog hebben. De kleur die ik wil is dark apple, en er staat niet bij of er nog 1 stuk, 1 paar, of meerdere van zijn helaas. E-mail hebben ze ook niet, dus zal bellen worden na het weekend mss.

-madison-

Ik zou als ik jou was toch nog eens even verder gaan luisteren ;) De Kef's zien er geweldig uit en klinken ook super, maar misschien is er wel een speaker die je nóg mooier vind klinken!!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

e-lektron

#17
Ik dacht misschien aan een paar Q-2DS (dipool) als surrounds in combinatie met een paar Q5 als fronts. Zo'n speakers kom ik wel niet veel tegen, is hier een reden voor?




Roksan

QuoteZo'n speakers kom ik wel niet veel tegen, is hier een reden voor?

Ja, dipool luidsprekers zijn nog al moeilijk te plaatsen. Met name de spreiding van het geluid levert nogal wat problemen op. En niet iedereen is er gecharmeerd van. Zou ik zeker eerste beluisteren of je het wat vindt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

jaco

Het dipool idee komt een beetje uit de prologic tijd. Toen had je een mono achtersignaal, en om het ruimtelijkste effect te krijgen kon je dipolen toepassen. Die hang je op de oor-as, en dan moet je met reflectie van de voor en achter muur de informatie terug krijgen. Dit zorgt voor een meer diffuus klankbeeld achter.
Met moeilijke plaatsing wordt bedoeld dat je eigenlijk in het midden van de kamer zou moeten zitten, anders heb je niet gelijke informatie van de voor en achermuur.

Sinds we DD en dTS hebben met discrete achterkanelen (dus verschillend signaal voor links en rechts surround) zou je geen dipolen meer nodig hebben. Sterker nog voor bijvoorbeel multi-kanaals muzien heb je directe informatie nodig voor een goed klankbeeld, en geen dipool.
THX was altijd voorstander van dipolen, totdat de discrete sooundtracks opkwamen, en ook de muziek multikanaals ging. Toen moesten ze snel hun standaard aanpassen naar directstralers omdat het anders minder klonk..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

e-lektron

#20
Het probleem is dat ik anders geen andere passende rearspeakers vind. Maar rekening houdende dat ik nog geen ervaring heb met mooie sets en ook niet al te kritisch ben. Zou het dan zo slecht zijn met die dipool speakers?

Is dit dan bv de opstelling die het moet zijn:


A.J.

Quote from: e-lektron on February  3, 2007, 22:20:11
Prijzen bij correct zijn aantrekkelijk, maar wat niet zo duidelijk is is hoeveel stuks ze van elk nog hebben. De kleur die ik wil is dark apple, en er staat niet bij of er nog 1 stuk, 1 paar, of meerdere van zijn helaas. E-mail hebben ze ook niet, dus zal bellen worden na het weekend mss.

Ik heb een paar weken geleden een KEF Q9c in dark apple gekocht bij Correct gekocht. Toen was voorraad geen probleem.... Ze hebben volgens mij een grote voorraad KEF speakers staan
Hitachi 42PD8600, Arcam AVR-350, Arcam DV-88, Dreambox 7000S
Klipsch Heresy II, Klipsch KSW12, KEF Q9c, KEF iQ1
My showcase

e-lektron

Zou ik eventueel toch geen paar iQ1 kunnen gebruiken als achterluidsprekers? Dan zou ik voorlopig een paar Q5 en een Q9C bestellen, en later een paar iq1.

jaco

Quote from: e-lektron on February  4, 2007, 15:42:09
Is dit dan bv de opstelling die het moet zijn:


Dat is niet eens zo'n slechte uitgangspositie met dipolen.
Zo komt inderdaad het signaal van de zij en achtermuur ongeveer gelijktijdig bij je oren aan. Of de afstanden goed genoeg zijn om het juiste sound field te maken zou ik niet weten. Nog nooit zoiets uitgeprobeerd.
Er zijn wellicht andere mensen die het wel zo geprobeerd hebben.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

e-lektron

Probleem is wel dat door de beperkte ruimte in mijn kamer de achterspeakers vrij dicht bij de zetel komen te staan, dichter als op het plannetje.