Donnie darko

Started by The Foundation, January 16, 2003, 20:15:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Foundation

Is deze film (qua verhaal) een aanrader??
De prijs is redelijk bij frs en het is een DTS.

Donnie Darko is een puntige psychologische thriller over een tiener die op bizarre wijze oog in oog komt te stan met zijn lotsbestemming.

Jake Gyllenhaal speelt een fantastiche rol als Donnie Darko. Na een bizar incident met een verloren vliegtuigmotor ziet Donnie een demonisch reuzenkonijn in zijn dagdromen. Dit konijn bezit profetische gaven die Darko doen besluiten het (nood)lot in eigen hand te nemen.

Hoe bizar het verhaal ook mag klinken: dit is een absolute aanrader. De prachtige acteerprestaties van de cast (naast Gyllenhaal ook Patrick Swayze en Drew Barrymore) doet het verhaal geloofwaardig overkomen en de kijker iets dieper nadenken over ...... het lot.

Grindtegel

Als je van een aparte verhaallijn houd die je aan het nadenken zet, zit je gebeiteld met dit prachtwerk.

Ik heb hem al sinds ie net uitwas op regio1 en heb de film inmiddels een stuk of drie keer gezien en iedere keer wordt ie beter.

Moeilijk om hem ergens mee te vergelijken, daar is de film veel te apart voor. Er zitten zo ongeveer alle genres in verwerkt: drama, horror, humor, liefde, actie, thriller.

dus: KOPEN !
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

Ik vind hem goed. Originele film.
Maar aangezien smaken verschillen zegt dat natuurlijk niet veel.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

MrPink

Goede film! :)

Groetjes,
Oscar

PVDB


Een van de beste films van het afgelopen jaar, zet je aan het nadenken en als het dubbeltje eenmaal valt.... schitterend.

Donnie Darko is tevens de winnaar van het afgelopen 'Festival van de Fantaschtische Film'  dat zegt sommige niets maar mij heel veel, kopen dus.

Groet,
Peter

bmateijsen

Wat doe je als je op miraculeuze wijze ontsnapt van de dood, precies dan ontmoet je een reusachtig konijn en dat wordt meteen je grootste vriend....

Love or hate, dat zal het waarschijnlijk wel worden. Het surrealisme in de film zal verschillende mensen waarschijnlijk niet aanstaan, maar de ontknoping en de verschillende twists in het verhaal zijn buitengewoon goed uitgevoerd.

Het is jammer dat Donnie Darko niet beter is gehyped, dan bijvoorbeeld Memento, die in de VS dezelfde distributeur heeft gehad. Getuige de website, die zeer passend is opgezet, incl. de nodige (nep-)artikelen, had Donnie Darko uitstekend gehyped kunnen worden.

Ik heb Donnie Darko met veel plezier gekeken, het acteerwerk is buitengewoon goed, het verhaal is verrassend en bijna alle losse eindjes worden aan het einde van de film aan elkaar geknoopt.

lees hier verder voor de huurversie review

Groet Bjorn

The Foundation

de dvd is in mijn bezit !

Vandenamiddag kijk ik! :o

Tadream

Ik hou behoorlijk veel van vreemde, surrealistische thrillers enz, maar op 1 of andere manier had ik niet helemaal het wow gevoel bij deze film.
Vond hem wel goed maar niet fantastisch.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

J.A.F._Doorhof


Verhaal
Donnie is een jongen met geestelijk problemen, en ziet daarvoor een psychiater en slikt behoorlijk zware medicijnen.
De laatste tijd gaat het echter slechter met Donnie, ook overdag begint hij vreemde dingen te zien waaronder een groot konijn dat hem verteld dat de wereld zal eindigen, tevens draagt hij Donnie dingen op die hij moet doen die vergaande gevolgen hebben.
Als er uit het niets een vliegtuig motor op hun huis valt en Donnie gered wordt door het konijn ziet hij het als zijn taak om de opdrachten uit te voeren.

Mening
GENIAAL, GENIAAL, GENIAAL ALERT !!!!
Tjonge wat ben ik blij dat er mensen op dit forum zijn die me de tip hebben gegeven om deze film te gaan kijken.
De gehele duur van de film hebben we hier met open mond en stijgende verbazing zitten kijken naar dit juweeltje. Dat dit geen ENORME hit is geweest is mij een absoluut raadsel.
Een score van 8.3 op de internet movie database (12.447 votes) zegt natuurlijk genoeg.
De manier van filmen is ronduit fantastisch, en doet op sommige momenten denken aan Lynch hoewel het toch anders is, het geheel in combinatie met de muziek en de FANTASTISCHE vertolking van Jake Gyllenhaal (Donnie) maken Donnie Darko tot een fantastische ervaring.

Beeld en geluid
Het geluid van Donnie Darko is weinig op aan te merken, maar had beter gekund, het beeld is eigenlijk de enige tegenslag. Blacklevel is in sommige scenes goed in andere betreurend. De transfer doet wel overal scherp aan tenzij dit duidelijk anders bedoelt is. Ook de kleur weergave is niet altijd even stabiel. Als hier ooit een betere versie van uit komt zal ik die direct blind kopen.

Extra's
Jammer genoeg had ik geen tijd om de meer dan 20 !!! deleted scenes te bekijken, maar graag had ik een making off gezien van Donnie Darko en die mis ik op deze DVD.

Conclusie
Eigenlijk moet je deze film gewoon elke dag bekijken, en ik weet zeker dat je elke keer nieuwe dingen zal ontdekken, en dat hij waarschijnlijk nooit gaat vervelen.

Leuke dingen die mij opvielen:
Homages aan Stephen King's IT (het boek dat gelezen wordt), Sam Raimi's Evil Dead (de film in de bioscoop).
En opvallend zijn de achtergronden waar altijd wat lijkt te gebeuren, zoals bv het schilderij dat wel verdacht veel lijkt op een doodshoofd in de kamer van de ouders van Donnie (op de Halloween party).

Echt een fantastische ervaring waar je ogen en oren te kort komt in de eerste viewing, op dit moment voor mij zonder twijfel één van de allerbeste films die ik in een HELE lange tijd heb gezien.
Vandaar een 10/10.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Foundation

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 14, 2003, 10:37:05

Verhaal
Donnie is een jongen met geestelijk problemen, en ziet daarvoor een psychiater en slikt behoorlijk zware medicijnen.
De laatste tijd gaat het echter slechter met Donnie, ook overdag begint hij vreemde dingen te zien waaronder een groot konijn dat hem verteld dat de wereld zal eindigen, tevens draagt hij Donnie dingen op die hij moet doen die vergaande gevolgen hebben.
Als er uit het niets een vliegtuig motor op hun huis valt en Donnie gered wordt door het konijn ziet hij het als zijn taak om de opdrachten uit te voeren.

Mening
GENIAAL, GENIAAL, GENIAAL ALERT !!!!
Tjonge wat ben ik blij dat er mensen op dit forum zijn die me de tip hebben gegeven om deze film te gaan kijken.
De gehele duur van de film hebben we hier met open mond en stijgende verbazing zitten kijken naar dit juweeltje. Dat dit geen ENORME hit is geweest is mij een absoluut raadsel.
Een score van 8.3 op de internet movie database (12.447 votes) zegt natuurlijk genoeg.
De manier van filmen is ronduit fantastisch, en doet op sommige momenten denken aan Lynch hoewel het toch anders is, het geheel in combinatie met de muziek en de FANTASTISCHE vertolking van Jake Gyllenhaal (Donnie) maken Donnie Darko tot een fantastische ervaring.

Beeld en geluid
Het geluid van Donnie Darko is weinig op aan te merken, maar had beter gekund, het beeld is eigenlijk de enige tegenslag. Blacklevel is in sommige scenes goed in andere betreurend. De transfer doet wel overal scherp aan tenzij dit duidelijk anders bedoelt is. Ook de kleur weergave is niet altijd even stabiel. Als hier ooit een betere versie van uit komt zal ik die direct blind kopen.

Extra's
Jammer genoeg had ik geen tijd om de meer dan 20 !!! deleted scenes te bekijken, maar graag had ik een making off gezien van Donnie Darko en die mis ik op deze DVD.

Conclusie
Eigenlijk moet je deze film gewoon elke dag bekijken, en ik weet zeker dat je elke keer nieuwe dingen zal ontdekken, en dat hij waarschijnlijk nooit gaat vervelen.

Leuke dingen die mij opvielen:
Homages aan Stephen King's IT (het boek dat gelezen wordt), Sam Raimi's Evil Dead (de film in de bioscoop).
En opvallend zijn de achtergronden waar altijd wat lijkt te gebeuren, zoals bv het schilderij dat wel verdacht veel lijkt op een doodshoofd in de kamer van de ouders van Donnie (op de Halloween party).

Echt een fantastische ervaring waar je ogen en oren te kort komt in de eerste viewing, op dit moment voor mij zonder twijfel één van de allerbeste films die ik in een HELE lange tijd heb gezien.
Vandaar een 10/10.

MvrGr.
Frank

huh??

Heb je al de nieuwe versie?

Want de surround zit vol met gekraak , de ondertitels verschijnen een fraktie van een sekonde , en op het laatste zit er een enorme schok in de chapterovergang (chapter NA de brandstichting)

De oude versie (lees : slechte versie) kan ingeruild worden voor een goede versie.

zie ook
Zie deze link en citaat van A-FILM (distributeur van de dvd)
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=3a469965c4d1eed2536f7d1004f156d6&threadid=16300&perpage=25&highlight=darko&pagenumber=4

J.A.F._Doorhof

Ik heb de R1 versie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Batman

Donnie Darko is naar mijn mening de SF topper van 2002.
Wat mij is opgevallen aan deze film is de briljante combinatie
van geluid (meesterlijke soundtrack) en beelden (hele mooie
shots.)

Één scene deed mij heel erg denken aan Magnolia: de camera
volgt achtereenvolgens meerdere mensen door gangen zonder
onderbrekingen. Zie de aankomst in de TV-studio in Magnolia.

Ik wil ook heel graag een superbit-achtige versie van deze
film.

Cijfer: 9/10

Gr.

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

The Foundation

Quote from: Batman on February 15, 2003, 02:03:53
Donnie Darko is naar mijn mening de SF topper van 2002.
Wat mij is opgevallen aan deze film is de briljante combinatie
van geluid (meesterlijke soundtrack) en beelden (hele mooie
shots.)

Één scene deed mij heel erg denken aan Magnolia: de camera
volgt achtereenvolgens meerdere mensen door gangen zonder
onderbrekingen. Zie de aankomst in de TV-studio in Magnolia.

Ik wil ook heel graag een superbit-achtige versie van deze
film.

Cijfer: 9/10

Gr.

Michel.

idd. het geluid is zeer goed , vooral tijdens de scene met de spiegel en het mes! 8)

Robbo

Quote from: Anthrax on January 16, 2003, 20:15:30
De prachtige acteerprestaties van de cast (naast Gyllenhaal ook Patrick Swayze en Drew Barrymore) doet het verhaal geloofwaardig overkomen en de kijker iets dieper nadenken over ...... het lot.
De acteerprestatie van Drew Barrymore waren om te janken.  Bekijk de scene waarin ze ontslagen wordt nog maar eens.  

Verder idd. een topfilm.  Ik heb genoten.

Rob

Grindtegel

Ja Robbo, daar heb je inderdaad volkomen gelijk in, Drew Barrymore sucks BIGTIME, maar gelukkig maakt de rest van de cast die wanprestatie helemaal goed
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Jiri

Bedankt voor de tips.
Ga hem vanmiddag ook kopen.

Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Anthrax not at hoime

de site is nog vreemder dan het verhaal

http://www.donniedarko.com/

bmateijsen

de site is echt vaag.. er zit onwijs veel in .... maar het is wel zoeken..

Groet Bjorn

Lynxxx

#18
OK ik heb dus net Donnie Darko gekeken samen met mijn broer en zijn vriendin en onze eerste reaktie: We begrijpen er geen K L # T E van :)

OKAY, Update.. Heb de film zojuist nog een keer gekeken (na de nodige clues te hebben gelezen in diverse forumpjes).. en nu vallen de meeste dingen op hun plaats.. Achteraf genomen is het inderdaad een knap in elkaar gezette film, alhoewel er nog wel het nodige rammelt aan het script.. Maar goed, het verloop begrijp ik nu wel... BTW: deleted scenes zijn helpful.. al het alternatieve gelul op basis van het "philosophy of ..." boek absoluut niet. Die maken de boel alleen maar verwarrender..

Anyways. advies bij deze film: twee keer kijken als je er geen reet van begreep (zoals ik dus) :)





Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Sullivan

#19
Gisteren gekeken!

Goede Film! Mooie beelden en goed geluid!

mvg,
Frank

The Foundation

Zou iemand me kunnen helpen met de DVD chapter list?

Moviefreak

Hey guys,

Gisteren besteld bij DeepDiscount,
samen met "At close Range" (allebei Regio1)

Heeft iemand ervaring met DeepDiscount?

Zo gauw ik ze binnen heb stuur ik de chapterlist.

De film heb ik al gezien, en is 1 v/d beste films ooit!

DivXFreak.


Batman

Quote from: DivXFreak on March  3, 2003, 22:22:41
Hey guys,

Gisteren besteld bij DeepDiscount,
samen met "At close Range" (allebei Regio1)

Heeft iemand ervaring met DeepDiscount?

Zo gauw ik ze binnen heb stuur ik de chapterlist.

De film heb ik al gezien, en is 1 v/d beste films ooit!

DivXFreak.



Hoi,

Ik heb heel wat dvd's bij hen gekocht. De service is goed, de
prijzen zijn erg goed.
Twee dingen vallen mij op:
- Relatief veel pakken zijn verloren zijn gegaan, dit in vergelijking
met  bijv. Amazon. Maar de verloren items zijn probleemloos
opnieuw verstuurd.
- Hun verpakking is niet optimaal, vaak te strak om de dvd's.
Kartonnen dvd dozen  vinden dit niet zo leuk en kunnen lichte
beschadigingen oplopen.

Ter vergelijking, ik heb bij de volgende online winkels gekocht:
Amazon.com
DVDEmpire.com
DVDBoxOffice.com
TheMovieSource.com (heet nu anders,  EntertainMe.com?)
BarnesAndNoble.com
Twee andere die beide failliet zijn (niet door mij!)

Amazon had de beste service, nu is het minder. DVDBoxOffice
heeft mij enorm slechte service geboden. Voorbeelden:
- Zij sturen verkeerde dvd's op en ik moet zelf maar betalen
voor het terugsturen;
- Zij sturen mij een rotte ('echte' dvd-rot) dvd op en reageren
vervolgens niet meer op e-mails hierover.
Bij hen koop ik niet meer.

Ik heb nu dus dankzij DVDBoxOffice een echte verrotte "Good
Will Hunting" (Canadees, anamorphic.) Gelukkig heb ik ook nog
de Amerikaanse niet-anamorphic versie.

Gr.

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

The Foundation

Quote from: Anthrax on March  3, 2003, 15:21:18
Zou iemand me kunnen helpen met de DVD chapter list?

tis goed , ze staan op de achterzijde van de hoes , maar door de zwarte doos ....

Spacebass

Zooo, jij hebt een goed verduisterde ruimte 8)