Bestaan er audiofielen AV Meubels van zo'n 1,3 / 1,4m breed?

Started by sandervg, November 14, 2006, 09:41:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb even wat advies nodig: ga waarschijnljik een projectie TV van Sony kopen die 1,3m breed is. Nu moet ik beslissen of ik het bijpassend meubel aanschaf of een los meubel ga kopen. Ik koop liever een los meubel met 'audiofiele' eigenschappen en bovendien lopen de schappen van het bijpassend meubel schuin naar binnen weg. Da's niet handig bij het plaatsen van apparatuur.

Dus: bestaan er (bij voorkeur audiofiele) AV meubels van zo'n 1,3 - 1,4m breed en tussen de 45 - 55cm hoog. ?  Bv. solid steel, maar deze zijn te smal en te hoog.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Oef.. .die zijn er niet zoveel, maar ik ken er wel 1 die wat breder is:

Tabula Rasa lowboard

Daarnaast is creaktiv erg flexibel en zou je kunnen gaan voor een Audio 2-2, deze is echter maximaal breed 1.18m

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Hierbij nog even de prijslijst van Tabula Rasa: Prijslijst

Mocht je nog meer vragen hebben, je kan mij ook pm-en.

Groet,

Bjorn

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

PM

Creaktiv inderdaad, ik heb een rack waar 3 componenten naast elkaar kunnen staan (ruim, dus zal wel 1,5 meter zijn). Dit rack heeft met zand gevulde pootjes en rubber dempers tussen de pootjes en de planken en staat op spikes. Je kan ze in allerlei maten krijgen. Ook afwijkend van wat er op de website staat, zo heb ik uit de bovenste plank het middelste stuk weggelaten voor een center speaker:
(je kan ook de hoogte van de 'verdiepingen' zelf aangeven).


|----------|          |----------|
|          |          |          |
|----------|----------|----------|
|          |          |          |
|          |          |          |
|----------|----------|----------|
|
Groeten, Peter

cyberjobe

Quote from: sandervg on November 14, 2006, 09:41:45
...
Dus: bestaan er (bij voorkeur audiofiele) AV meubels van zo'n 1,3 - 1,4m breed en tussen de 45 - 55cm hoog. ?  Bv. solid steel, maar deze zijn te smal en te hoog.
...
Jup ze bestaan. Kijk eens ff naar Finite Elements Levelplus 2W is 1372 mm breed en 45 cm hoog. Precies jouw maat. De 3W en 3M zijn zelfs nog breder.
Ze zijn niet zo goed als de Pagode's, maar die hebben niet de jouw gewenste breedte (Pagode Reference heeft als breedste rack 1230 mm breedte en 1035 mm bruikbare breedte (denk ik). De hoogte is weer iets te hoog (60 cm)... En het belangrijkste: de prijskaartje is ook aan de hoge kant, zeker in vergelijking met de Levelplus!
De HD11MR kost 4350 euro terwijl de Levelplus 2W 1500 voor wit of grijs en 1750 voor wenge of kersen kost. Dus tsja... wat wil je ervoor uitgeven, want 'audiofiel' is ook een ruim uitlegbare term en je budget is nog belangrijker.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

sandervg

Quote from: bmateijsen on November 14, 2006, 10:18:37
Oef.. .die zijn er niet zoveel, maar ik ken er wel 1 die wat breder is:
Tabula Rasa lowboard
Deze is helaas té breed.

Quote from: BernHardN on November 14, 2006, 10:49:36
al eens op fundadesign gekeken?
Ga ik doen! Bedankt voor de tip.

Quote from: PM on November 14, 2006, 10:53:30
Creaktiv inderdaad, ik heb een rack waar 3 componenten naast elkaar kunnen staan (ruim, dus zal wel 1,5 meter zijn).
Kun je aangeven welk type van Creative dit is?  Ik kan geen website van dit merk vinden...

Quote from: cyberjobe on November 14, 2006, 11:56:28
Kijk eens ff naar Finite Elements Levelplus 2W is 1372 mm breed en 45 cm hoog. Precies jouw maat.
Mooi meubel! Helaas zijn de 'vakken' te klein (15cm, daar past geen normale AV receiverin). Ik heb eigenlijk ook liever een meubel dat uit drie planken bestaat, anders moet ik een deel op de grond zetten. Toch bedankt!


Quote from: cyberjobe on November 14, 2006, 11:56:28
De [Pagode] HD11MR kost 4350 euro terwijl de Levelplus 2W 1500 voor wit of grijs
Goed punt! 5000 euro is absoluut te veel voor mij! Wat ik er voor wil betalen hangt af van de 'audiofiele' kwaliteiten. Voor een niet audiofiel meubel eigenlijk niet meer dan zo'n 500 - 1000 euro. Voor een  audiofiel meubel wat meer, tot zo'n 1500 misschien 2000 euro, maar echt niet meer.

Het is toch nog lastig om een goed meubel te vinden. Misschien moet ik er nog aan toevoegen: ik heb één plank nodig van 1,3m breedte voor mijn 47labs spullen en één plank voor AV componenten (AV receiver, DVD speler of HTPC).

Benieuwd naar nog andere opties!!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PM

Een linkje
Ik heb de trend geloof ik... bij de prijslijsten kan je zien wat er mogelijk is maar ook daar zijn nog uitzonderingen op mogelijk
Groeten, Peter

sandervg

Hoe verantwoord is de 'trend' voor audiogebruik? Bij de audio en reference wordt gesproken over (met zand?) gevulde poten en absorptie platen, maar bij de Trend kom ik hier niets over tegen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PM

Ik meen dat er bij de basic ook al absoptie platen te koop zijn. Verder heb ik ook gevulde poten (in de trend) en rubber tussen de pootjes om de verschillende 'lagen'  van het meubel van elkaar te scheiden.
Groeten, Peter

riwi

Ik heb de audio2-4 (dus 4 hoog). Plank hoogtes kan je kiezen 16, 20 of 24 cm ruimte tussen de planken. De onderste plank zit 10cm boven de vloer en een plank is 3cm kwa ruimte.


M

Kijk maar eens bij http://www.solid-tech.net/ Dit meubel is 1.27 cm breed. Hoogte kan je zelf bepalen dmv verschillende staanders. Die ik heb is een duo2, is 47 cm hoog en 50 cm diep. Meubel is verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Peter(hifisupply) verkoopt ze :D Het rack met de 3 bladen is ongeveer 54 cm hoog en 50 cm diep. Het blad zelf is 2 cm dik.

Eurogram is de importeur, daar kun je ook de maten en prijzen zien http://www.eurogram.nl/
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

sandervg

Quote from: Mayko on November 15, 2006, 15:36:17
Kijk maar eens bij http://www.solid-tech.net/

Mooie maat voor mij! Paar vraagjes: de poten lijken wel wit gelakt. Is dat zo of zijn ze (hopelijk) zilverkleurig/glimmend? Hoe zijn de 'audiofiele' eigenschappen van dit rack?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

M

Quote from: sandervg on November 15, 2006, 18:28:40
Mooie maat voor mij! Paar vraagjes: de poten lijken wel wit gelakt. Is dat zo of zijn ze (hopelijk) zilverkleurig/glimmend? Hoe zijn de 'audiofiele' eigenschappen van dit rack?

De poten zijn van Aluminium, dus zilver van kleur en ze zijn ongeveer 10 cm in doorsnee. Dit wordt er geschreven door Eurogram en ik kan dat alleen maar beamen.

Het "Radius-rack" is een topkwaliteit audio/video-tafel welke door zijn modulaire opzet aan iedere installatie kan worden aangepast. Het systeem bestaat uit dikke, aluminium, profiel-poten waar de bladen tussen worden geschroefd. De bladen zijn in twee breedtes leverbaar; Solo (enkel rack: breed 680 x 500mm diep) en Duo (2 racks naast elkaar: diepte 1270 x 500 mm diep) en in vier standaard uitvoeringen: licht eiken, berken en notenfineer en zwart.

De Base-cornerpilars (daar begin je mee) zijn in twee uitvoeringen leverbaar: met spikes of op "Dics of Silence", voor optimale ontkoppeling t.o.v. de vloer van de luisterruimte. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om één of meerdere bladen verend in het rack te plaatsen. Voor de juiste stabiliteit is het echter noodzakelijk dat minimaal 2 bladen per racksegment (68cm breed) vast in het rack worden gemonteerd.

Via duobladen en/of extra "poten" kan het rack links en/of rechts worden uitgebreid, De poten zijn in aluminium uitgevoerd welke voor optimale demping met zand of loodkorrels kunnen worden gevuld.

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Martin_M

Je zou Soundboards van Callas Audio op maat kunnen laten maken en daar dan zelf gaten in boren voor dikke (zwarte) draadeinden (of wat je maar wilt).
Zo maakte Ron (van Callas) eerst zelf zijn audio-racks maar die zie ik niet meer op zijn site staan.

De Soundboards zijn geheel met oor voor akoestische eigenschappen ontworpen (breedbandige resonantieabsorber).

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

sandervg

Quote from: Martin_M on November 15, 2006, 19:19:35
Je zou Soundboards van Callas Audio op maat kunnen laten maken en daar dan zelf gaten in boren voor dikke (zwarte) draadeinden (of wat je maar wilt).

Even op de website gekeken en het klinkt goed! Heb jij het meubel ook zelf gemaakt? Waar koop je van die draadeindes (liefst zilver)? Het lijkt me nog best lastig om het zelf mooi af te maken (onderkant draadeinde afwerken, bovenste plank met de draadeinde natuurlijk niet bovenuit steken). Als ik het goed heb begrepen moet je de apparatuur er vervolgens met spikes opzetten (ik kan niet clampen vanwege 47labs apparatuur)?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Interficior

Je kunt in zo'n geval natuurlijk ook zelf een 'audiofiel' meubel maken van 2 lagen MDF die je zelf met zilverzand vult. Dan kom je gelijk erop dan je zelf je breedte kan bepalen en de hoogte dito diepte. Nog wat strookjes Afzelia van 6mm dik eroplijmen om extra audiofiele eigenschappen, en gaan met die banaan.
Standaard MDF is niet goed, het heeft namelijk een te dichte structuur. Afzelia, of een andere (dure) houtsoort heeft zelf een nerf, en daardoor wordt de druk van de trillingen in de kamer beter verdeeld, en krijg je meer lucht in je opname.


Zilveren draadeinden? Tja, als je dat per sé wilt zou ik ze gaan verzilveren met behulp van AgNO3.
Overigens kun je het beste op de bovenkant gewoon een dopmoer doen, of een gordijnraildop, als je dat mooier vind. Onderkant hetzelfde uiteraard.
Take it or lease it

Martin_M

Quote from: sandervg on November 16, 2006, 17:34:15
Even op de website gekeken en het klinkt goed! Heb jij het meubel ook zelf gemaakt?

Nee, ik heb 'm nog uit de tijd dat Ron de meubels nog maakte. Ik vind ze nu op de site niet meer terug. Ik verwacht door tijdgebrek.
Zelf kan je daarna nog 'kleuren' met allerhande ondergronden en voetjes. Zelf gebruik ik Masterbase-achtige blokjes en houten blokjes die ik via Remco heb gekocht.
Met spikes kan het geluid hier iets te hard gaan worden, maar dat kan bij iemand ander weer heel anders uitpakken.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Herr Dickmeister

Mijn persoonlijke voorkeur is Spectral, die maken degelijke dingen in alle maten en vormen en ze zien er erg mooi uit: http://www.firstthingsfirst.de

sandervg

Quote from: Herr Dickmeister on November 17, 2006, 12:21:34
Mijn persoonlijke voorkeur is Spectral, die maken degelijke dingen in alle maten en vormen en ze zien er erg mooi uit: http://www.firstthingsfirst.de
Mmm.... Op basis van glas.   :-\ Ik heb altijd gedacht dat glas nooit echt profijtelijk zal klinken voor je installatie. Of heeft spectral daar een andere mening over?

Algemene vraag:
Als je tussen een glazen plaat en het component een MDF, Afzelia, soundboard van Callas, padoek blokjes etc. legt, is dan de negatieve invloed van glas verdwenen? Dat zou de aanschaf een stuk gemakkelijker maken! Gewoon een leuk glazen meubel en geschikt hout onder de componenten leggen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Interficior

Ik zou eerst eens bedenken waarom glas een negatieve invloed heeft. Is dat omdat het doorzichtig is, of omdat het niet zwaar genoeg is naar jouw mening, of wat precies? Glas is namelijk veel zwaarder dan het zwaarste hout dat er is. Het is ook zwaarder dan zand, dus die vlieger gaat ook niet op. Wat natuurlijk wel zo is, is dat zand inploft als je er op drukt, dat ervoor zorgt dat er gedempt wordt. MDF is een vrij harde houtsoort, en gevuld met zand zal je de trillingen behoorlijk goed dempen. Maar als je een stuk glas vind met dezelfde afmetingen als dat blok van Callas Audio... Dat is echt een flink zwaar stuk, totaan bijna twee keer zo zwaar als dat blok van Callas Audio...

Ik neem aan dat de basis van een geluidsverbeterend rack bij zo weinig resonantie ligt? Dan heeft het geen zin om een dun laagje hout neer te leggen, want dat trilt het gehele houtplankje gewoon mee met de glazen plaat (indien het geval). Als je dat wilt tegengaan moet je dus echt wat inerts neerleggen, bijvoorbeeld een groot brok steen, of je zorgt ervoor dan hout je gehele plaat draagt.
Take it or lease it

Stefan S.

www.audio-moebel.de is ook een leuke link met veel merken meubels  :)

Herr Dickmeister

Is wel 15 mm veiligheidsglas...een kameraad van mij heeft de High End met zwart mat glas + aluminium. Oerdegelijk, geen negatieve effecten op geluid.

sandervg

Quote from: Stefan S. on November 17, 2006, 16:12:23
www.audio-moebel.de is ook een leuke link met veel merken meubels  :)

Veel keuze! Maar een meubel laten verzenden vanuit Duitsland zal niet goedkoop zijn  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Over glas heb ik niet helemaal het goede gevoel... Ik weet niet of dat terecht is. Misschien een goede optie als ik er met hout niet uitkomt. Ik vind glazen meubels wel wat mooier om te zien, zeker omdat er een hele strakke (en vooral grote  :D) RPTV op komt. Glas maakt het wat minder massief.

Ik ga zaterdag in ieder geval eens kijken naar een meubel van Creaktiv (audio line). En ik ga contact opnemen met Callas audio over een DIY rack met soundboards. Eens kijken wat dat oplevert.

Alternatieven blijven welkom!  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian