An Inconvenient Truth: Al Gore redt de planeet!

Started by spijtebijt, November 19, 2006, 09:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joep

Geboortebeperking is een goed middel tegen de teloorgang van de aarde. Het wordt alleen niet opgegooid omdat het etisch niet verantwoord zou zijn. Maar ja, die etische redenen zijn ook maar ooit verzonnen.

Ik geloof dat Geogina Verbaan ooit eens zwart werd gemaakt doordat ze een opmerking maakte met dezelfde strekking als hierboven. Harde woorden van Georgina, maar mijns inziens helemaal niet zo verkeerd.

Geboortebeperking zou ik persoonlijk heel normaal vinden als het als doel heeft de aarde te redden, of op een andere manier de samenleving aangenaam te houden.

wh-vanderpost

Zojuist deze film gezien... èrg goed. Koude rillingen krijg je ervan (niet grappig bedoeld)!

Ik kan iedereen maar één ding aanraden: kijk die film.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

sneaky23

#27
Al Gore blijkt energievreter
door Inge ter Schure
Geplaatst op donderdag 1 maart 2007 om 10:27
Oscarwinnaar en milieuactivist Al Gore blijkt zelf een energierekening te hebben die twintig keer hoger ligt dan het nationale gemiddelde.

Afgelopen zondag won zijn film An Inconvenient Truth nog een Oscar voor beste documentaire, maar blijkt de waarheid voor Gore zelf behoorlijk pijnlijk. Een plaatselijke onderzoeksgroep, Tennessee Centre for Policy Research, kwam op het idee om de energierekeningen van de oud-presidents-kandidaat door te spitten.

Gas en elektriciteit
Gore en zijn gezin blijken afgelopen jaar 221.000 kilowattuur aan elektriciteit gebruikt – twintig keer meer dan de gemiddelde Amerikaan. Zijn gas en elektriciteitsrekening bedroeg bijna 30.000 dollar, wat neerkomt op ruim 21.000 euro. Drew Johnson, voorzitter van de onderzoeksgroep, zegt tegen de Britse krant The Guardian dat hij er geen bezwaar tegen heeft dat iemand voor 30.000 euro aan elektriciteit gebruikt. “Ik heb er alleen wel problemen mee dat die persoon ons vervolgens vertelt welke lampen en wat voor soort koelkast we moeten kopen. Dat is hypocriet en ik ben blij dat we het onthuld hebben.”
De onthulling bracht veel reacties teweeg op het internet. Conservatieve en liberale bloggers spraken schande van Gores verbruikt, terwijl progressieve en democratische bloggers beweren dat Johnson connecties heeft met de olie-industrie en de documentairemaker daarom zwart wil maken.

Enige uitleg
Kalee Kreider, Gores adviseur, zegt tegen The Guardian dat de energierekening enige uitleg vraagt. Volgens haar gebruikt Gore alleen groene stroom van een centrale die voornamelijk wind- en zonne-energie gebruikt. “Je kunt de boodschapper aanvallen, maar de boodschap blijft hetzelfde”, aldus Kreider.

Dit is een stuk uit de metro van donderdag
Panasonic 42vt30
Marantz 6006, Dali Ikon 6
sony bluray s480, PS3
Xtreamer

garmtz

Who cares wat de energierekening is van Al Gore?? Wat hij doet is belangrijk!

sneaky23

#29
Quote from: garmtz on March  2, 2007, 11:52:59
Who cares wat de energierekening is van Al Gore?? Wat hij doet is belangrijk!

Wat hij doet is zeker belangrijk.
de energie rekening is gewoon leuk achtergrond informatie of het nou waar is of niet.
Panasonic 42vt30
Marantz 6006, Dali Ikon 6
sony bluray s480, PS3
Xtreamer

Raphie

Ach, op het moment dat jij in een kasteel van een huis woont, dan stook je ook voor 30K per jaar...
JBL PRX Power!

sneaky23

Ook dat snap ik ik bedoelde er verders niks mee met het stukje ik vond het een leuk stukje.
Ik denk ook dat hij groene stroom gebruikt en dat is weer iets wat meer mensen kunnen doen inclusief mezelf meegerekent.
Panasonic 42vt30
Marantz 6006, Dali Ikon 6
sony bluray s480, PS3
Xtreamer

spotmatic

#32
Uit dit stukje blijkt overigens overduidelijk dat Amerikanen VEEL te goedkope energie hebben. Ik heb even een kleine berekening gemaakt, en Al Gore's verbruik ligt 50x hoger dan de mijne (vorig jaar 4400 KWh). Als je 21.000 euro door 50 deelt, dan zou ik als Amerikaan met mijn verbruik 420 euro per jaar moeten betalen. Dat is 35 euro per maand, maar in Nederland kost het me 150 euro per maand. >:(

In feite betalen wij voor het energieverbruik van Amerika (indirect, want Europa heeft erg veel geld geïnvesteerd in de VS).

Wat mij betreft mag de Amerikaanse zeepbel zo snel mogelijk uit elkaar spatten (ook al sleuren ze daarmee de rest van de wereld mee in hun val).  >:(
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Erik

Ik acht pas nog de lezen dat de gemiddelde amerikaan een 4 x zo hoog verbruik heeft als ons. Dus vergeleken met dat valt Gore alweer wat meer mee en idd die man in een kasteel van een huis en leeft er ook naar. Hij kan moeilijk op 3 hoog achter wonen met zijn functie. En dan is de rekening natuurlijk behoorlijk hoger, niets aan te doen.


Overigens geeft dit wel aan dat wij ons wel druk kunnen maken om een paar spaarlampen, maar als een van de grootste landen niets doet. heeft het weinig zin.
QuoteDe uitstoot van broeikasgassen in de Verenigde Staten blijft hard groeien. De Amerikaanse regering verwacht dat de uitstoot tussen 2002 en 2012 met 11 procent zal zijn toegenomen. De groei is daarmee nagenoeg even groot als in de periode 1992-2002, aldus The New York Times zaterdag.

De krant baseert zich op een rapport dat de Amerikaanse overheid al een jaar geleden had moeten overleggen aan de Verenigde Naties. Volgens bronnen van het dagblad houdt Washington de publicatie tegen door aanhoudende ambtelijke vertragingstactieken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

svmnb

Een veel groter probleem is het Peak Oil fenomeen. De restvoorraad van olie en gas is veel lager dan men toe wil geven en nieuwe bronnen blijken minder rendabel dan gedacht. Vanaf 1980 wordt er méér olie opgepompt dan er in nieuwe velden wordt ontdekt. Dit verklaart al jaren de geopolitieke strategie van de VS. Het beetje dat er nog is, moet veilig worden gesteld, desnoods met geweld.

China heeft een miljardenoverschot op de handelsbalans met Amerika en is al een tijd bezig om allerlei grondstoffen te hamsteren, zoals olie, gas, staal, etc. Die zien de bui ook al hangen. Er is nog veel olie, alleen kost het binnenkort meer energie om te winnen en te verwerken, dan het aan energie oplevert. Ook hebben de huidige voorraden een hogere zuurgraad dan zogenaamde 'sweet crude oil' en zijn daarmee minder rendabel.

Om voedsel te verbouwen, heb je nitraathoudende pesticiden nodig. Ook de productie van veel medicijnen is alleen op petrochemische wijze mogelijk.

De alternatieve brandstoffen zijn feitelijk een lachertje en vooral bedoeld om ons te sussen. Als je alleen in Nederland de auto's wil laten rijden, moet je vijf keer het aardoppervlak beplanten om de benodigde koolzaadolie of ander biospul te winnen. Ethanol is te duur om te maken,

Met kernenergie kun je prima stroom leveren, maar intussen kunnen we verhongeren door mislukte oogsten of leggen vroegtijdig het loodje door gebrek aan medicijnen.

Dit scenario is geen sci-fi, maar harde werkelijkheid en veel angstwekkender dan global warming.

Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

spotmatic

Mooi gezegd. Het blijkt maar weer eens dat leven gevaarlijk is.  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

spijtebijt

Dit weekend stond er in het AD een interview met de topman van Shell, die zichzelf graag als milieubewust affichieert. Hij vertelt dat er nog meer dan genoeg olie in de bodem zit en dat alleen de olie die gemakkelijk te winnen is op begint te raken. Tja, wie spreekt de waarheid?

Het zou mooi zijn als de olie sneller op is, want dan moeten we wel overschakelen op alternatieve brandstoffen die hopelijk minder milieubelastend zijn. In mijn optiek zou kernenergie ongeveer het slechtst denkbare alternatief zijn omdat deze vorm van energie opwekken eeuwenlange nadelige effecten op mens en milieu blijft houden.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

vibuthi

#37
.

sapeschipper

tja en in de krant stond van de week dat al gore 24 keer de gemiddelde hoeveelheid stroom gebruikt van de gemiddelde amerikaan lekker verhaal hoor
sphinx project 12 project 4 marantz sa8400vm dv7600 dali grand van den hul mainstream gold en super nova pioneer 50in

spotmatic

Quote from: sapeschipper on March  7, 2007, 15:17:07
tja en in de krant stond van de week dat al gore 24 keer de gemiddelde hoeveelheid stroom gebruikt van de gemiddelde amerikaan lekker verhaal hoor

Misschien moet je even een stukje teruglezen in dit topic  :P
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

sapeschipper

sphinx project 12 project 4 marantz sa8400vm dv7600 dali grand van den hul mainstream gold en super nova pioneer 50in

Loric

Klimaatfilm Al Gore gratis in bioscopen

In zeventien steden kunnen bioscoopbezoekers vanaf donderdag een maand lang
gratis naar de film An Inconvenient Truth van Al Gore.
Deze Oscar winnende rolprent gaat over klimaatverandering. De Planet
Prosperity Foundation vindt het belangrijk dat veel mensen deze productie
zien en kwam daarom met het initiatief, meldde Roger Cox namens de
organisatie woensdag.
De steden waarin geïnteresseerden kosteloos naar de film kunnen zijn Almere,
Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven,
Enschede, Heerlen, Hilversum, Groningen, Leiden, Rotterdam, Venray/Reuver,
Zeist en Zutphen.
Met het gratis vertonen van de film wil de organisatie de bewustwording van
het probleem van klimaatverandering vergroten en versnellen.
Ook hopen de bedenkers op een breed debat in Nederland over de kwestie. De
campagne voor het gratis vertonen van de film wordt de komende vier weken
gevoerd onder de naam www.gratisnaarAl.nl. (Bron: ANP)

Tube-freak

Het zal best een mooie documentaire zijn, aleen een beetje jammer dat Al Gore zelf een enrgie reking heeft die 20 keer hoger is dan de gemiddelde amerikaan heeft.
Haha ;D

Bron (o.a.):
http://www.peakoil.nl/?p=1250
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Quote from: Tube-freak on March  7, 2007, 18:52:10
Het zal best een mooie documentaire zijn, aleen een beetje jammer dat Al Gore zelf een enrgie reking heeft die 20 keer hoger is dan de gemiddelde amerikaan heeft.
Haha ;D

Bron (o.a.):
http://www.peakoil.nl/?p=1250

Dat is al 2x gezegd in dit topic! Het gaat niet over hypocrisy, dit is een globale boodschap, who cares hoeveel stroom hij zelf verbruikt?

sapeschipper

heb hem gister gezien, goed verhaal maar wel een beetje politieke achter toon "als ik was gekozen had ik er wel wat aan gedaan" en ook oever zn eigen familie maar goed wel ok dat de wereld een beetje wakker wordt geschud!!
sphinx project 12 project 4 marantz sa8400vm dv7600 dali grand van den hul mainstream gold en super nova pioneer 50in

mikekiwi

De film/documentaire is een maand lang gratis te zien op diverse locaties:

Linkje

fca

Sorry Garmt mij interesseert het dus wel dat 1 vd "pakken" zelf een energieverslinder is.
Het is pervers om de heilige boodschap te verkondigen maar zelf schijt hebben aan die boodschap.
Ik geloof er helemaal niets van dat het klimaat aan het veranderen is door ons toedoen.
Klimaatsveranderingen zijn er altijd al geweest, als ik enkele meningen lees dat het afgelopen zomer/winter zo warm is/was dat er wel iets aan de hand moet zijn dan denk ik wel is lees is een paar goede boeken. ::)
Die zgn. klimaatsverandering is niet iets van een paar jaar.
Omtrent klimaatsveranderingen daar gaan eeuwen overheen.
Ik geloof nooit iemand in een pak die dit soort boodschappen verspreidt.
Ik word er kotsziek van, het gaat alleen nog  maar om het milieu.
Kortom terreur is uit,de burgers zijn eraan  "gewend" dan maar iets anders verzinnen.
Mannen in pakken zaaien angst,dat is de enige manier om het klootjesvolk dom te houden.
Ik ben stomverbaasd dat velen hier in tuinen.
Let maar op mijn woorden,de energieprijzen zullen binnnekort gezellig omhoog gaan omdat er schaarste is.
Wie dat gelooft is de weg kwijt.
De wereldvoorraad olie is voldoende voor enkele eeuwen!
Koninklijke Shell zegt dat al jaren maar het lijkt wel alsof er niemand meer luistert.
Het feit dat de Westerse wereld plotseling het licht ziet is werkelijk lachwekkend.
Het lijkt wel alsof de nwe economiën niet meer mogen groeien. ::),zoals China India Afrika etc omdat zij grote vervuilers zijn. ???
Het is schandalig dat een Amerikaan deze heilige boodschap verspreidt.
Het land van de hypocrisie dwz, 1 vd grootste vervuilers ter wereld.
Hoe triest kan het zijn.
Maar ja het is in om over het milieu te praten.
Wel een beetje vreemd om dit onderwerp op een forum te zien waar de grootste "verspillers" rondlopen, LCD's,Plasma"s,dikke versterkers,aparte stroomgropen, etc. ;D



Joep

Quote from: fca on March  8, 2007, 10:48:37
Sorry Garmt mij interesseert het dus wel dat 1 vd "pakken" zelf een energieverslinder is.
Het is pervers om de heilige boodschap te verkondigen maar zelf schijt hebben aan die boodschap.
Ik geloof er helemaal niets van dat het klimaat aan het veranderen is door ons toedoen.
Klimaatsveranderingen zijn er altijd al geweest, als ik enkele meningen lees dat het afgelopen zomer/winter zo warm is/was dat er wel iets aan de hand moet zijn dan denk ik wel is lees is een paar goede boeken. ::)
Die zgn. klimaatsverandering is niet iets van een paar jaar.
Omtrent klimaatsveranderingen daar gaan eeuwen overheen.
Ik geloof nooit iemand in een pak die dit soort boodschappen verspreidt.
Ik word er kotsziek van, het gaat alleen nog  maar om het milieu.
Kortom terreur is uit,de burgers zijn eraan  "gewend" dan maar iets anders verzinnen.
Mannen in pakken zaaien angst,dat is de enige manier om het klootjesvolk dom te houden.
Ik ben stomverbaasd dat velen hier in tuinen.
Let maar op mijn woorden,de energieprijzen zullen binnnekort gezellig omhoog gaan omdat er schaarste is.
Wie dat gelooft is de weg kwijt.
De wereldvoorraad olie is voldoende voor enkele eeuwen!
Koninklijke Shell zegt dat al jaren maar het lijkt wel alsof er niemand meer luistert.
Het feit dat de Westerse wereld plotseling het licht ziet is werkelijk lachwekkend.
Het lijkt wel alsof de nwe economiën niet meer mogen groeien. ::),zoals China India Afrika etc omdat zij grote vervuilers zijn. ???
Het is schandalig dat een Amerikaan deze heilige boodschap verspreidt.
Het land van de hypocrisie dwz, 1 vd grootste vervuilers ter wereld.
Hoe triest kan het zijn.
Maar ja het is in om over het milieu te praten.
Wel een beetje vreemd om dit onderwerp op een forum te zien waar de grootste "verspillers" rondlopen, LCD's,Plasma"s,dikke versterkers,aparte stroomgropen, etc. ;D

@ fca: Met sommige zaken ben ik het wel met je eens. Maar met andere ook niet. Je bent er misschien toch niet helemaal tegen -milieuverantwoord leven-.

Het gevaar dat de energieprijzen ernstig omhoog zullen gaan door zogenaamde schaarste. Sowieso stijgt alles elk jaar in prijs, maar aan elk gerucht/voorspelling wordt geld verdiend. Basis van de wereldwijde beurshandel. Is dat dan ook slecht?

Dat Shell zegt nog enkele eeuwen olie te hebben, is op zich ook niet meer lang. Zeer kort zelfs. Zeker gezien door de bril waardoor jij de klimaatveranderingen bekijkt. Dat het opgaat is een feit. En om daar op te gaan wachten is ook zoiets. Ik vind het niet gek om er nu al iets an te doen. Het is namelijk niet alleen de voorraad die opgaat, het is ook het deel dat in Co2 wordt omgezet. Dat brengt veel andere kosten met zich mee zoals ziektekosten.

Dat het gehyped wordt is media-eigen. De hele wereld leeft op hypes. Er zijn meer oorlogen in de wereld dan op het journaal verschijnen. De info wordt bepaald door de media. Proberen die ook de mensen dom te houden? Ik vind het niet erg dat nu een zinvol onderwerp de aandacht krijgt!

Het is inderdaad gek dat Al Gore veel energie verbruikt. Maar heeft hij zich al kunnen verdedigen? Nee, daar heb ik nog niets over kunnen vinden. Vingertje wijzen is zo makkelijk. Misschien is hij op een ander punt weer heel zuinig, weten wij veel? En om Al Gore gelijk te trekken met de gemiddelde persoon is ook makkelijk. In elk land kunnen mensen leven die niet denken volgens de standaard manier van dat land.
Maar, je hebt gelijk, Al Gore zou er beter aan doen zijn energieverbruik te verlagen, maar nogmaals, we weten niet het hele verhaal. Het vliegen over de wereld om zijn boodschap te verkondigen is ook milieuvervuilend, maar zittend op een heuvel en kauwend op een gevonden bes, bereik je niet veel mensen. En dat is nou juist zo belangrijk.

Dat dit op een forum zoals de onze komt vind ik niet raar. Bewustwording is al heel wat tegenwoordig. Misschien besparen we wel op andere dingen omdat we een plasma-tv hebben, of een 1000 Watt klasse-A versterker (in ieder geval op de verwarming). LCD is juist energie-zuinig, maar dat weet jij ook wel.

No hard feeling en zeker niet flamend bedoeld, maar volgens mij is deze materie niet zo simpel of onschuldig. Vandaar deze "tegenpost".

fca

Mijn proza is ook niet persoonlijk. ;)
Alleen word ik doodmoe van die politieke/maatschappelijke/sociale  correct
uitspraken.
Het doet mij denken aan Rosenmuller en maar praten over het milieu.
Dit gold natuurlijk niet voor hem zelf, hij ging met zijn gezinnetje heerlijk 2 keer per jaar met het vliegtuig naar Frankrijk.
On topic maar weer.
Ik denk dat de Amerikanen alles kapot hebben gemaakt in de wereld.
Vrijwel met elk olie producerend  land hebben ze bonje.
Dat zelfde volk is het meest energieverkwistende ter wereld.
Een uitgerangeerde politicus gaat MIJ vertellen dat ik zuiniger moet leven. ???
Ben je ooit wel is in Amerika geweest,heb je die auto's wel is gezien. :-X
Ik heb niets met mensen die mij alweer  vertellen dat de zoveelste armageddon in aantocht is.
Wat heb ik in mijn leven al aan moeten horen van die "pakken".

Rusland was 1 vd gevaarlijkste landen ter wereld.
Gevolg, elk Westers lid was gewapend tot aan de tanden.
De Amerikanen lagen in een deuk.
Hun oorlogsindustrie floreerde.

Oliecrisis.
Wij hadden benzinebonnen in Nederland.
In 1 keer was het voorbij,begrijpt u het nog?
Het bleek allemaal een groot politiek spelletje te zijn.
Amerika had alweer ruzie gemaakt, maar nu met de verkeerde.

Terreur/terrorisme.
Amerika wordt in eigen land getroffen door fanatici.
Wie heeft dat gedaan en waarom,dat zijn vragen die wij niet beantwoordt willen zien.
Het is allemaal de schuld van Bin laden, tuurlijk. ::)
Dat is wel  dezelfde man die Amerika jarenlang heeft gesteund. ???
Gevolg, Amerika gaat voor de zoveelste keer oorlogje voeren.
Er zijn al tien/100 (?) duizenden onschuldigen gevallen, maar ja dat hoort er bij.

Heden.
Amerika heeft de grootst mogelijke moeite om hun olievoorraden op nivo te houden dus....
Vul zelf maar in.

In Europa zijn enorme fuseringen gaande in de energiesector.
Zij lobbyen zich kapot  bij het Europees Parlement.
Zij liggen in een deuk met dit soort berichten want dat betekent dat er nieuwe methodieken ontstaan om toeslagen te verzinnen biovenop  de energierekening van de gebruikers.
Kortom de waarheid zal wel in het midden liggen.
Trouwens wie betaalt Dhr Gore eigenlijk?




spotmatic

Ik denk nog steeds aan de befaamde "zure regen". Hele kranten werden in de jaren '80 volgeschreven met verhalen over complete bossen die aan het afsterven waren. Nu lees je daar nooit meer iets over. Was het dan allemaal flauwekul ???

Ik slaap er trouwens geen seconde minder om, naar de klote gaan we toch wel. Wat heb je eraan als wij allemaal milieuvriendelijk gaan leven terwijl allerlei voormalige derde-wereldlanden (denk aan India en China) in rap tempo industrialiseren met alle gevolgen van dien?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909